WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:01

Je kan beter zeggen: waar zit Amor niet in :+

Net zo goed was Amor zo‘n goed paard juist omdat hij drager was.
Eerst maar eens even rustig zien welke hengsten wel of geen drager zijn.
Als een paard gewoon echt rete goed is maar nu betaalbaar ivm drager is het wellicht best die 25% risico waard voor fokkers met meerdere goede merries of via embryo transplantatie.


NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:04

Amor was juist de hengst die hardheid en gezondheid meegaf.

Tja inderdaad testen en daarna verder zien.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:06

Firelight schreef:
Geen emotie hier maar wel ervaring met andere dierenfokkerijen.
Todat er bekend is hoe groot dit probleem is lijkt het mij verstandig om niet bewust nog meer dragers op de wereld te zetten.

Dat er daarmee hengstenhouders (en merriehouders!) benadeeld worden is enorm vervelend maar wel heel verstandig.
Gewoon even "op wacht" totdat meer bekend is.

Maar om eerlijk te zijn kan ik mezelf ook gewoon niet voorstellen dat er fokkers zijn die bewust het risico van 50% op een drager willen nemen.
Zeker ook omdat warmbloeden geen ras zijn en er dus ook geen sprake is van een kleine genenpool.


Precies, zeker met de 'paniek' die er op fora en in de media over wordt gezaaid. ;)

Maar met de bovengenoemde hengst zal je geen enkele vorm van zekerheid meer hebben...

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:07

NatasjavE schreef:
Amor was juist de hengst die hardheid en gezondheid meegaf.

Tja inderdaad testen en daarna verder zien.


Nouja, bij leven en welzijn is er natuurlijk ook geen enkel probleem. ;)
En hardheid en gezondheid kan je pas concluderen aan het eind van een leven.

kamsel
Berichten: 3409
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:08

Dat klopt Sizzle, maar dat geeft meteen aan hoe groot het probleem zou kunnen zijn en ik had niet het idee dat dat bij iedereen was doorgedrongen.
Overigens heb ik alleen een aantal nakomelingen in de dressuurrichting genoemd, het werd me te gortig om de springtak er ook bij te noemen..

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:17

Hanmar schreef:
Dat klopt niet helemaal. Een veulen van twee dragers heeft 25% kans lijder te zijn, 50% kans om drager te zijn en 25% kans om 'vrij' te zijn. Kruis je twee dragers en is de nakomeling gezond, dan weet je nog niets. Jouw voorbeeld klopt als het om een dominante mutatie gaat; maar dan is het dier dat 'm heeft ook al geen (genotypisch) drager maar een (fenotypisch) lijder. Krijgen 2 lijders een veulen en is dat gezond, dán weet je inderdaad dat het geen drager is.

Inderdaad
Hanmar schreef:
Gegeven het aantal genen (en het aantal baseparen per gen) kun je er vanuit gaan dat praktisch iedereen wel wat potentieel schadelijke mutaties bij zich draagt. Zijn deze recessief, dan is er vaak geen reden tot zorg; de kans dat exact dezélfde mutatie namelijk toevallig ook voorkomt, en dat deze dan toevallig voorkomt in een partner is heel (verwaarloosbaar) klein. Is die partner echter verwant en bestond deze recessieve mutatie al een paar generaties, dan heb je ineens een véél hogere kans dat deze recessieve mutatie ineens een heel groot probleem oplevert.
Heb je niet een veel groter probleem als je jaren investeert voordat je erachter komt dat er bij meerdere nakomelingen iets fundamenteel fout zit?
Hanmar schreef:
Inteelt is een riskante onderneming omdat genetica ook niet helemaal zo simpel is, als vaak wordt voorgespiegeld. Niet alle genen zijn onafhankelijk van andere genen, bijvoorbeeld. Het 'verankeren' van bepaalde eigenschappen zou ook kunnen betekenen dat er onbedoeld ook ándere zaken genetisch verankerd worden. Dat is lastig in kaart te brengen want niet van elk stuk DNA is exact bekend, wat de functie is en wat er eventueel mis kan gaan.

Fokken is altijd riskant en natuurlijk is niet alles uit te bannen. Je zou dan met een volle broer en zus moeten fokken en als het fokproduct goed is heb je in 1 klap een goede basis..
Het is echter altijd enorm balen als een zeer ongewenste eigenschap in fokdieren en een stam waarin jaren is geïnvesteerd optreedt, die een grote impact heeft en je weet niet waar het vandaan komt.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

koeke
Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:18

kamsel schreef:
Ik zou eerst kijken hoeveel paarden drager zijn voordat er hengsten uitgesloten worden.
Want het zou inderdaad wel eens heel wijd verspreid kunnen zijn en je moet eerst in kaart brengen hoe groot het probleem is.

Ik lees een aantal keren dat het afkomstig zou kunnen zijn van Amor. Mocht dat zo zijn: hij heeft meer dan 1500 directe nakomelingen, met 13 ggk zonen, 43 ggk kleinzonen en dan heb je de 3e en 4e generatie nog niet meegeteld...
Hij zit ook in Jazz, Voice, Zhivago, Charmeur, El Capone, OO7, Trento B, Tuschinski, United, Totilas om er maar een paar te noemen....

Aangezien het ook nog heel goed uit een Duitse lijn kan komen, is de omvang van het probleem gewoon nog niet duidelijk en zul je kritisch moeten blijven, maar 1 hengst z'n deklicentie afnemen...
Als je dat doet, dan zul je dat moeten doen voor iedere drager en zou het kunnen dat er wel heel weinig overblijft waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt.
Amor kwam voor mij in beeld omdat dat (op het oog) de enige link van Lisenka met Alderman I is. Alderman I lijkt de overeenkomst tussen alle dragers tot nu toe, maar voor hetzelfde geld is het toch een hele andere voorouder (nog veel verder weg?). En dan heeft Amor er misschien niks mee te maken.

Op dit moment lijkt het probleem me trouwens bij de Hannoveranen veel groter dan bij het KWPN.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:19

Janine1990 schreef:
Firelight schreef:
Geen emotie hier maar wel ervaring met andere dierenfokkerijen.
Todat er bekend is hoe groot dit probleem is lijkt het mij verstandig om niet bewust nog meer dragers op de wereld te zetten.

Dat er daarmee hengstenhouders (en merriehouders!) benadeeld worden is enorm vervelend maar wel heel verstandig.
Gewoon even "op wacht" totdat meer bekend is.

Maar om eerlijk te zijn kan ik mezelf ook gewoon niet voorstellen dat er fokkers zijn die bewust het risico van 50% op een drager willen nemen.
Zeker ook omdat warmbloeden geen ras zijn en er dus ook geen sprake is van een kleine genenpool.


Precies, zeker met de 'paniek' die er op fora en in de media over wordt gezaaid. ;)

Maar met de bovengenoemde hengst zal je geen enkele vorm van zekerheid meer hebben...


Helemaal mee eens, Firelight. Dekhengsten die WFFS blijken te hebben nu de deklicentie afnemen tot er meer bekend is om het risico dat het WFFSdragerschap via WFFSvrije merries nog verder wordt verspreid te beperken. Geen paniek zaaien over dat de bloedspreiding zou verdwijnen als grote dekhengsten niet meer mogen dekken, gewoon het hoofd koelhouden.

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:30

Dat zou betekenen dat je voorlopig je niet besmette merrie terugtrekt uit de fokkerij, omdat je gewoon te weinig weet.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:35

Bucephalus schreef:
Dat zou betekenen dat je voorlopig je niet besmette merrie terugtrekt uit de fokkerij, omdat je gewoon te weinig weet.


Waarom zou het bevriezen van de populaire besmette hengsten betekenen dat jouw WFFSvrije merrie door niemand meer gedekt kan worden? Er zijn toch meerdere hengsten bekend die gegarandeerd WFFSvrij zijn?

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:51

xyzutu2 schreef:
Bucephalus schreef:
Dat zou betekenen dat je voorlopig je niet besmette merrie terugtrekt uit de fokkerij, omdat je gewoon te weinig weet.


Waarom zou het bevriezen van de populaire besmette hengsten betekenen dat jouw WFFSvrije merrie door niemand meer gedekt kan worden? Er zijn toch meerdere hengsten bekend die gegarandeerd WFFSvrij zijn?


Dan moeten die wel in je fokplan passen.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!
Berichten: 26291
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:06

Bucephalus schreef:
[

Dan moeten die wel in je fokplan passen.


Everdale heeft drie goedgekeurde zonen. Misschien zijn die alledrie wel vrij, of op zijn minst 1 van zijn zonen. Even wachten tot ze getest zijn.
Zijn vader LL is bewezen vrij, die kan je gebruiken in plaats van zijn zoon die bewezen drager is.

Het is nu even een lastige tijd omdat er veel onzekerheid is. Als straks meer hengsten getest worden gaat het vanzelf makkelijker worden.

Om dit dekseizoen nog een bewezen drager te gebruiker vind ik echt niet te begrijpen. Waarom bewust het risico willen nemen om een drager te fokken terwijl er nog zo weinig bekend is?

There is a crack in everything. That's how the light gets in.


Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:23

Ik was van plan te dekken met een Duitse hengst.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Roodvos
Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:36

Ik vind dat hier wel heel erg vanuit de emotie wordt gereageerd. Amor en Donnerhall worden hier genoemd. Om te beginnen weten we nog niets van deze hengsten mbt WFFS. Maar tot vorige week waren dit bejubelde en gelauwerde hengsten die heel veel voor de fokkerij betekent hebben.
Maar zouden we toen geweten hebben wat we nu weten dan zouden die hengsten wellicht verguisd zijn en uitgesloten voor de fokkerij.

Verder vind ik het een interessante (filosofische) gedachte dat men de kans op 50% drager niet acceptabel vind, maar daarmee de 50% kans op volledig gezond/niet drager dus ook niet acceptabel is.

Het feit dat het in Nederland tot vorige week totaal onbekend was is voor mij (wellicht onterecht) een reden om aan te nemen dat het probleem beperkt is.
Dus laten we het hoofd koel houden en beginnen met onze fokdieren te testen. Dan kunnen we in elk geval vanaf volgend jaar gerichtere keuzes maken.
En wat mij betreft komt er een melding van het testresultaat op het afstammingsbewijs.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 22:51

Roodvos schreef:
Ik vind dat hier wel heel erg vanuit de emotie wordt gereageerd. Amor en Donnerhall worden hier genoemd. Om te beginnen weten we nog niets van deze hengsten mbt WFFS. Maar tot vorige week waren dit bejubelde en gelauwerde hengsten die heel veel voor de fokkerij betekent hebben.
Maar zouden we toen geweten hebben wat we nu weten dan zouden die hengsten wellicht verguisd zijn en uitgesloten voor de fokkerij.

Verder vind ik het een interessante (filosofische) gedachte dat men de kans op 50% drager niet acceptabel vind, maar daarmee de 50% kans op volledig gezond/niet drager dus ook niet acceptabel is.

Het feit dat het in Nederland tot vorige week totaal onbekend was is voor mij (wellicht onterecht) een reden om aan te nemen dat het probleem beperkt is.
Dus laten we het hoofd koel houden en beginnen met onze fokdieren te testen. Dan kunnen we in elk geval vanaf volgend jaar gerichtere keuzes maken.
En wat mij betreft komt er een melding van het testresultaat op het afstammingsbewijs.


Helemaal mee eens!

Bovendien zullen IMO fokkers op den duur toch gaan voor de WFFS vrije hengsten.
Zodra er op getest gaat worden zal het percentage zeker gaan afnemen!
Merrie houders die bijvoorbeeld twijfelen om te fokken met een merrie, zullen hierdoor sneller het besluit nemen niet te fokken als de merrie drager is. (Ik neem even het gesprek over eventueel nog eens een veulen fokken met de eigenares van mijn 15 jarige bijrijpaard in gedachte. Ik vertelde haar van de mutatie en zij vond dat als we het echt willen doen, ze tzt getest moet worden en als ze dan positief is, we het dan niet doen)
Fokkers opzoek naar jong potentieel voor de fok, zullen eerder kiezen voor een WFFS vrij dier dan een drager.

Wat belangrijk is, is dat er getest gaat worden en het net opgehaald wordt over hoe wijd verspreid de mutatie werkelijk is. Niet in paniek raken, maar gïnformeerd verder gaan.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Hanmar
Advies Mies
Berichten: 16983
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 06:09

Bucephalus schreef:
Hanmar schreef:
Dat klopt niet helemaal. Een veulen van twee dragers heeft 25% kans lijder te zijn, 50% kans om drager te zijn en 25% kans om 'vrij' te zijn. Kruis je twee dragers en is de nakomeling gezond, dan weet je nog niets. Jouw voorbeeld klopt als het om een dominante mutatie gaat; maar dan is het dier dat 'm heeft ook al geen (genotypisch) drager maar een (fenotypisch) lijder. Krijgen 2 lijders een veulen en is dat gezond, dán weet je inderdaad dat het geen drager is.

Inderdaad
Hanmar schreef:
Gegeven het aantal genen (en het aantal baseparen per gen) kun je er vanuit gaan dat praktisch iedereen wel wat potentieel schadelijke mutaties bij zich draagt. Zijn deze recessief, dan is er vaak geen reden tot zorg; de kans dat exact dezélfde mutatie namelijk toevallig ook voorkomt, en dat deze dan toevallig voorkomt in een partner is heel (verwaarloosbaar) klein. Is die partner echter verwant en bestond deze recessieve mutatie al een paar generaties, dan heb je ineens een véél hogere kans dat deze recessieve mutatie ineens een heel groot probleem oplevert.
Heb je niet een veel groter probleem als je jaren investeert voordat je erachter komt dat er bij meerdere nakomelingen iets fundamenteel fout zit?
Hanmar schreef:
Inteelt is een riskante onderneming omdat genetica ook niet helemaal zo simpel is, als vaak wordt voorgespiegeld. Niet alle genen zijn onafhankelijk van andere genen, bijvoorbeeld. Het 'verankeren' van bepaalde eigenschappen zou ook kunnen betekenen dat er onbedoeld ook ándere zaken genetisch verankerd worden. Dat is lastig in kaart te brengen want niet van elk stuk DNA is exact bekend, wat de functie is en wat er eventueel mis kan gaan.

Fokken is altijd riskant en natuurlijk is niet alles uit te bannen. Je zou dan met een volle broer en zus moeten fokken en als het fokproduct goed is heb je in 1 klap een goede basis..
Het is echter altijd enorm balen als een zeer ongewenste eigenschap in fokdieren en een stam waarin jaren is geïnvesteerd optreedt, die een grote impact heeft en je weet niet waar het vandaan komt.



Daarbij haal je wel flink wat diversiteit weg. Een volle broer en een volle zus zijn niet genetisch identiek maar hebben ongeveer 50% identieke genetische informatie (give or take een aantal nieuw opgetreden mutaties). En je neemt een flink risico, want het gaat vaak niet om één enkele recessieve mutatie als je kijkt naar broer en zus. Ik blijf erbij dat ik inteelt op genetisch vlak een onverstandige aanpak vind als het gaat om het fokken van gezonde paarden (of andere dieren). :)

Hierboven lees ik meerdere malen dat er nu vele generaties teruggekeken wordt naar bijv. Amor en Donnerhall. Ik ben geek fokkerij-kenner, maar van wat ik er wél van weet, hebben deze hengsten een enorme invloed op de genenpool van Europese warmbloedstamboeken en in dat geval zou je kunnen verwachten dat er best wat dragers rondlopen. Als dat waar is, dan vind ik het verrassend dat de aandoening pas nu aan het licht gekomen is. Dat zou kunnen omdat er niet zó vaak veulens geboren worden met deze aandoening. Hoe vaak komt het dan, naar schatting, een verwerping/vroegtijdig afgebroken dracht voor?

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 07:20

Hanmar schreef:
Daarbij haal je wel flink wat diversiteit weg. Een volle broer en een volle zus zijn niet genetisch identiek maar hebben ongeveer 50% identieke genetische informatie (give or take een aantal nieuw opgetreden mutaties). En je neemt een flink risico, want het gaat vaak niet om één enkele recessieve mutatie als je kijkt naar broer en zus. Ik blijf erbij dat ik inteelt op genetisch vlak een onverstandige aanpak vind als het gaat om het fokken van gezonde paarden (of andere dieren). :)

Als je verschillende lijnen in bijvoorbeeld de Trakehnerfokkerij analyseert, dan voeren bijvoorbeeld de A- en de E-lijn terug op Murana I en haar dochters. Zorgvuldig geselecteerde en met elkaar gekruisde lijnen vormen de basis en leverden fokzuiverheid op, zoals te zien is aan dit rijtje.[ img ]
Maar dit is wel een andere discussie.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 07:57

Roodvos schreef:
Ik vind dat hier wel heel erg vanuit de emotie wordt gereageerd. Amor en Donnerhall worden hier genoemd. Om te beginnen weten we nog niets van deze hengsten mbt WFFS. Maar tot vorige week waren dit bejubelde en gelauwerde hengsten die heel veel voor de fokkerij betekent hebben.
Maar zouden we toen geweten hebben wat we nu weten dan zouden die hengsten wellicht verguisd zijn en uitgesloten voor de fokkerij.

Verder vind ik het een interessante (filosofische) gedachte dat men de kans op 50% drager niet acceptabel vind, maar daarmee de 50% kans op volledig gezond/niet drager dus ook niet acceptabel is.

Het feit dat het in Nederland tot vorige week totaal onbekend was is voor mij (wellicht onterecht) een reden om aan te nemen dat het probleem beperkt is.
Dus laten we het hoofd koel houden en beginnen met onze fokdieren te testen. Dan kunnen we in elk geval vanaf volgend jaar gerichtere keuzes maken.
En wat mij betreft komt er een melding van het testresultaat op het afstammingsbewijs.


Mee eens, gewoon alle hengsten en merries gaan testen nu en uitzoeken wat er precies aan de hand is en hoe groot het probleem is.
Ik heb zelf het idee dat het nogal opgeblazen word, waarschijnlijk bestaat het al jaren maar was er vroeger inderdaad de wijsheid om bij een combinatie {hengst/merrie} die een doodgeboren veulen gaf, niet meer dezelfde combinatie te maken.

Dit is maar 1 aspect van wat een hengst kan doorgeven qua genen, maar je hebt ook hengsten die WFFS vrij zijn maar consequent andere gezondheidsproblemen doorgeven.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

kamsel
Berichten: 3409
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 08:44

Elisa2 schreef:
Roodvos schreef:
Ik vind dat hier wel heel erg vanuit de emotie wordt gereageerd. Amor en Donnerhall worden hier genoemd. Om te beginnen weten we nog niets van deze hengsten mbt WFFS. Maar tot vorige week waren dit bejubelde en gelauwerde hengsten die heel veel voor de fokkerij betekent hebben.
Maar zouden we toen geweten hebben wat we nu weten dan zouden die hengsten wellicht verguisd zijn en uitgesloten voor de fokkerij.

Verder vind ik het een interessante (filosofische) gedachte dat men de kans op 50% drager niet acceptabel vind, maar daarmee de 50% kans op volledig gezond/niet drager dus ook niet acceptabel is.

Het feit dat het in Nederland tot vorige week totaal onbekend was is voor mij (wellicht onterecht) een reden om aan te nemen dat het probleem beperkt is.
Dus laten we het hoofd koel houden en beginnen met onze fokdieren te testen. Dan kunnen we in elk geval vanaf volgend jaar gerichtere keuzes maken.
En wat mij betreft komt er een melding van het testresultaat op het afstammingsbewijs.


Mee eens, gewoon alle hengsten en merries gaan testen nu en uitzoeken wat er precies aan de hand is en hoe groot het probleem is.
Ik heb zelf het idee dat het nogal opgeblazen word, waarschijnlijk bestaat het al jaren maar was er vroeger inderdaad de wijsheid om bij een combinatie {hengst/merrie} die een doodgeboren veulen gaf, niet meer dezelfde combinatie te maken.

Dit is maar 1 aspect van wat een hengst kan doorgeven qua genen, maar je hebt ook hengsten die WFFS vrij zijn maar consequent andere gezondheidsproblemen doorgeven.


Precies Elisa, daarom vind ik het voorbarig om Everdale zijn deklicentie af te nemen of hem zelfs te castreren. Zeker omdat je dan 1 lijn zou moeten trekken met alle hengsten die nog niet getest zijn en je nog geen idee hebt wat dat zou inhouden.

Roodvos, dat vind ik een goede, gewoon melden op het afstammingsbewijs, makkelijk te realiseren en duidelijk.

Het gros van de paarden wordt nog steeds voor de sport/hobbysport gefokt. Een bruine of zwarte dressuurgefokte ruin verkoopt nog steeds het best.. Zolang drager zijn geen problemen geeft, hoeft het fokken van een drager ook geen probleem te zijn. Maar het zou wel fijn zijn om te weten.

Roodvos
Berichten: 6617
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:00

Bucephalus schreef:
Ik was van plan te dekken met een Duitse hengst.

Hmm ja, dit is een typisch voorbeeld van:
- Vermeerdering van kennis is vermeerdering van ellende, en
- Zalig zijn de onwetenden.

Mijn advies: gewoon doen. Ik begrijp je angst hoor.
Maar als je merrie 1,5 week geleden goed hengstig was geweest, had je haar ook zonder aarzeling laten insemineren. En had je haar nu misschien al drachtig gehad.
De enige andere keuze die je nu hebt is dekken bij Van Olst, aangezien dat tot dusver de enige geteste hengsten zijn. (Overigens +:)+ voor zijn openheid hierin.)

En zelfs als onverhoopt zowel je merrie als de gekozen hengst drager blijken te zijn, heb je nog altijd 75% kans op een gezond en voldragen veulen (wat WFFS betreft dan), die mogelijk wel drager is.

Er is nu gewoon nog te weinig bekend over dragers, de verspreiding binnen de populatie en in welk stadium de dracht dan vaak wordt afgebroken. Dus eerst maar gewoon doen wat je altijd deed, en ondertussen de berichtgeving van de hengstenhouders en stamboeken in de gaten houden.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:02

Als alle merriehouders hun merries hierop zouden testen en alle hengstenhouders, dan is dat de snelste manier om het probleem in kaart te brengen. Het heeft geen zin om Everdale of een andere hengst te bestempelen als de zondebok, we mogen blij zijn dat van Olst zijn verantwoordelijkheid neemt. Dat zullen de merriehouders ook moeten doen. Het KWPN heeft hierin ook een verantwoordelijkheid.

@Roodvos

Ik test eerst alledrie mijn merries en dan ga ik daarna kiezen, maar ik moet nu gaan omdenken. Als kleine fokker is de impact groot, zoveel kansen heb ik niet.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Kaja
Berichten: 3842
Geregistreerd: 14-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:10

Bucephalus schreef:
Het KWPN heeft hierin ook een verantwoordelijkheid.


Een grote verantwoordelijkheid, wat mij betreft!
Ik ben zeer benieuwd hoe zij hiermee om gaan en met welk plan van aanpak ze naar buiten zullen treden.

Ik hoop dat ze net zo daadkrachtig zullen zijn als Gert-Jan van Olst.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!
Berichten: 26291
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 09:11

Niet alleen het KWPN, maar zeker ook het NRPS en alle andere warmbloedstamboeken.

There is a crack in everything. That's how the light gets in.

petraaken
Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 12:26

Het NRPS heb ik vanmiddag een mail gestuurd hierover. KWPN blijft stil zowel op hun website als op Facebook.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: karmas, LaDonna75, lina1998, miekxlady97 en 46 bezoekers