WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:33

Mac schreef:
tamary schreef:
En de vergelljking hier is nu wel wffs = warmbloed herda, (....) Want bij de andere grote ellende aandoening bij quarters, HYPP zijn er ook dragers die wel degelijk klachten en dus hypp aanvallen ontwikkelen. Drager = geen last ervan gaat dus niet automatisch op.

Het verschil tussen HERDA en HYPP is dat HERDA recessief is (net als WFFS) en dat een drager in heterozygote vorm (1 copie van het gen) geen lijder is. HYPP is een dominant gen, dus een heterozygote drager (1 copie van het gen) daarvan is ook lijder.

Dus:
Herda (recessief gen):
n/Hrd = 1 copie van het gen (heterozygoot) = drager, geen lijder
Hrd/Hrd = 2 copieën van het gen (homozygoot) = lijder
HYPP (dominant gen):
n/H = 1 copie van het gen (heterozygoot) = drager = lijder
H/H = 2 copieën van het gen (homozygoot) = drager = lijder

Overigens is een n/Hrd drager van Herda dus geen lijder (zij hebben niet het huidprobleem), maar ze hebben wel ontdekt dat het hebben van het gen invloed heeft op de veerkracht van bepaalde weefsels, wat weer een voordeel kan zijn bij de sport waar Herda het meeste voorkomt: cutting

Er zal meer onderzoek naar moeten komen om te zien of WFFS in enkele vorm ook een bepaald beeld laat zien.

Leuk "weetje" uit de westernrassenwereld: HERDA is terug te leiden op 1 voorouder (Poco Bueno) en HYPP ook (Impressive). PSSM1 (ook een dominant gen) is een heel ander verhaal. Dat gen is waarschijnlijk al meer dan1500 jaar oud (!).

Je haalt eigenlijk je argumentatie onderuit met wat je aangeeft. Er zijn namelijk ook bij een recessief gen veranderingen in weefsels. Verschil bij HERDA is dat de mens die als gewenst ziet ipv als een probleem, maar kans is groot dat paard er weldegelijk last van heeft, bij topsport presteren is ook topsport om paard op prestatieniveau inzetbaar houden (tussen de regels door lees je dat daar fink wat farmaceutica bij komt kijken).
pssm1 is wat ik begrijp gekoppeld aan "brave" paarden, en dook eerst op bij trekpaarden/zware werkpaarden waar dit logischerwijs een heel gewenste eigenschap is. Niet gek dat er dus al flink lang mee doorgefokt wordt. Maar ook omdat graan voeren aan je vee eigenlijk iets is van het trekker & kunstmest tijdperk (graan verbouwen is zonder die middelen veel te duur en arbeidsintensief om als veevoer te dienen), kwam dat niet zo aan het licht, het verstrekte dieet van vornamelijk gras, hooi en wat knol/wortelgewassen + regelmatige arbeid is voor zulke dieren juist geschikt. Nu met goedkoop graan en veel zetmeel tonen de negatieve kanten van pssm1 zich pas echt, voordien zullen de paar dieren die lastig waren/last hadden gewoon de worst in verdwenen zijn ipv er mee te fokken.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –



Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:36

Firelight schreef:
Als ik een fokmerrie zou hebben zou ik die ook zo snel mogelijk willen testen.
Kost iets van 55 euro dus daar valt mee te leven.


Als dat je een gegarandeerd WFFSvrije merrie oplevert en vervolgens door een slimme hengstkeuze ook gegarandeerd WFFSvrije veulens dan verdien je die € 55 volgens mij met gemak terug. Bij Quarters zie je dat de prijzen van geteste en vrij bevonden paarden ook hoger zijn dan van de paarden met een genetische bemerking.

Ik zie trouwens niet hoe het vernietigen van de deklicentie van de op dit moment dekkende WFFShengsten zoals Everdale slecht zou zijn voor de bloedspreiding? Die hengsten hebben al gedekt, en gezien de genetische aard van deze aandoening hebben die hengsten allemaal dus ook een redelijk aantal WFFSvrije (dus niet drager-)veulens opgeleverd. Daar kun je weer probleemloos verder mee dekken.
Waarom is het dan beter voor de bloedspreiding als die paar WFFS hengsten nóg meer veulens mogen maken?

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:40

xyzutu2 schreef:
Ik zie trouwens niet hoe het vernietigen van de deklicentie van de op dit moment dekkende WFFShengsten zoals Everdale slecht zou zijn voor de bloedspreiding?


Ik zie dat probleem ook niet.

Laten we verder gaan met de zonen die negatief zijn.

Lastiger is het als al zijn zonen toevallig postief zijn.

Want Everdale is inderdaad wel een hele goede hengst.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:44

xyzutu2 schreef:
Ik zie trouwens niet hoe het vernietigen van de deklicentie van de op dit moment dekkende WFFShengsten zoals Everdale slecht zou zijn voor de bloedspreiding? Die hengsten hebben al gedekt, en gezien de genetische aard van deze aandoening hebben die hengsten allemaal dus ook een redelijk aantal WFFSvrije (dus niet drager-)veulens opgeleverd. Daar kun je weer probleemloos verder mee dekken.
Waarom is het dan beter voor de bloedspreiding als die paar WFFS hengsten nóg meer veulens mogen maken?


Je moet het wel even in de context lezen.
Het is bij de warmbloeden nog niet bekend hoe groot de impact is. Nu mogelijk ook Total U.S. drager is van het gen is het wel duidelijk dat het niet één toevallige genmutatie is bij de moeder van Everdale.

Als de impact heel groot blijkt, is het afnemen van deklicenties wel degelijk slecht voor de bloedspreiding. In plaats van het probleem wegnemen, verplaats je het probleem. De populatie gezonde paarden is namelijk een stuk kleiner en daardoor wordt het inteelt probleem (dat er al is onder de noemer lijnenteelt) alleen maar lastiger. Laten we zeggen; op relatief korte termijn ben je geen vooraanstaand stamboek meer.

Bij gesloten stamboeken, is het wegnemen van die licenties voor dragende hengsten van welk gen dan ook, zeker geen optie in verband met de bloedspreiding. Je krijgt dan twee mogelijkheden: Fokkers gaan gokken en het inteelt probleem komt terug met nare genmutaties. Of fokkers gokken niet en het hele ras wordt om zeep geholpen.

Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:48

Ik ben wel bang dat het probleem veel groter is dan gedacht. Dat er veel meer paarden drager zijn dan je zou denken. En ik weet niet of de wijze van vererven al duidelijk is? Kan het ook een generatie overslaan zeg maar? Dat het er ineens na 2 generaties weer uitkomt in het DNA? En kan het ook spontaan ontstaan?
Lijken mij allemaal dingen om goed te gaan onderzoeken als stamboek. Dit zal wel war onrust gaan geven onder de hengstenhouders dit seizoen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Sizzle
Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:52

Een autosomale puntmutatie vererft gewoon klassiek mendalian en verdwijnt niet om dan weer terug te komen.
Als er een evolutionair voordeel aan zit en in een redelijk mutatiegevoelig stuk DNA zit dan kan het theoretisch uit meerdere bronnen komen maar dan zou je het bij andere rassen ook verwachten.
Ik verwacht dus dat het uiteindelijk op
1 hengst terug te voeren is.

xMalibu
Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:54

xyzutu2 schreef:
Firelight schreef:
Als ik een fokmerrie zou hebben zou ik die ook zo snel mogelijk willen testen.
Kost iets van 55 euro dus daar valt mee te leven.


Als dat je een gegarandeerd WFFSvrije merrie oplevert en vervolgens door een slimme hengstkeuze ook gegarandeerd WFFSvrije veulens dan verdien je die € 55 volgens mij met gemak terug. Bij Quarters zie je dat de prijzen van geteste en vrij bevonden paarden ook hoger zijn dan van de paarden met een genetische bemerking.

Ik zie trouwens niet hoe het vernietigen van de deklicentie van de op dit moment dekkende WFFShengsten zoals Everdale slecht zou zijn voor de bloedspreiding? Die hengsten hebben al gedekt, en gezien de genetische aard van deze aandoening hebben die hengsten allemaal dus ook een redelijk aantal WFFSvrije (dus niet drager-)veulens opgeleverd. Daar kun je weer probleemloos verder mee dekken.
Waarom is het dan beter voor de bloedspreiding als die paar WFFS hengsten nóg meer veulens mogen maken?


Wie weet hoeveel hengsten het hebben, bij alleen Everdale de deklicentie intrekken zou best kunnen. Maar misschien hebben honderden hengsten het wel, kan je moeilijk alle deklicenties intrekken want dan zit je straks weer met inteelt.

Hanmar
Advies Mies
Berichten: 16983
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:55

Suzanne F. schreef:
Ik ben wel bang dat het probleem veel groter is dan gedacht. Dat er veel meer paarden drager zijn dan je zou denken. En ik weet niet of de wijze van vererven al duidelijk is? Kan het ook een generatie overslaan zeg maar? Dat het er ineens na 2 generaties weer uitkomt in het DNA? En kan het ook spontaan ontstaan?
Lijken mij allemaal dingen om goed te gaan onderzoeken als stamboek. Dit zal wel war onrust gaan geven onder de hengstenhouders dit seizoen.


Een mutatie slaat geen generatie over. Als het een generatie 'overslaat', dan is het dus weg uit het DNA en kan het niet meer door een nakomeling geërfd worden. Een 'generatie overslaan' betekent niets meer dan dat in een bepaalde generatie een bepaald kenmerk niet tot uiting komt. Stel dat er een gen is voor blauwe ogen, en een voor bruine ogen: bruin is dominant en blauw is recessief. Als grootmoeder blauwe ogen heeft, haar dochter niet, maar haar kleindochter wel, dan zeggen we in de volksmond 'het heeft een generatie overgeslagen'. Dat betekent niet dat het 'blauwe ogen-gen' niet bestond in de moeder: alleen dat het niet leidt tot een uiterlijk kenmerk (vermoedelijk omdat moeder er een dominant 'bruin ogen-gen' bij had). Als de moeder helemaal geen 'blauwe ogen-gen' meer draagt, dan kan de kleindochter geen blauwe ogen meer hebben.

Mutaties zijn per definitie veranderingen die per toeval ('spontaan') ontstaan. Dat kan nu gebeuren, of vijftien generaties geleden: het principe is hetzelfde. De kans dat het gebeurt in dit specifieke gen, met deze specifieke mutatie, is betrekkelijk klein. De precieze kans daarop hangt namelijk ook af van de 'selectiedruk': hoe zeer een bepaald gen van 'vitaal belang' is. Het lijkt erop dat dit gen behoorlijk essentieel is, want in veel gevallen gaat het om verwerpingen nog voor de geboorte. Kans is dus groot dat puntmutaties die je ook daadwerkelijk in de populatie tegenkomt, erg zeldzaam zijn.

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:57

Sizzle schreef:
Een autosomale puntmutatie vererft gewoon klassiek mendalian en verdwijnt niet om dan weer terug te komen.
Als er een evolutionair voordeel aan zit en in een redelijk mutatiegevoelig stuk DNA zit dan kan het theoretisch uit meerdere bronnen komen maar dan zou je het bij andere rassen ook verwachten.
Ik verwacht dus dat het uiteindelijk op
1 hengst terug te voeren is.


Uiteindelijk zal het inderdaad van 1 hengst of van 1 merrie zijn, een mutatie treed zelden (ofwel nooit) identiek op in twee verschillende onverwante soortgenoten.
De vraag is alleen, hoe lang bestaat de mutatie al, voor hetzelfde geld, is het er al 50+ jaar.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:58

@ Janine1990: welke context bedoel jij dan precies? Waarom is Everdale/Totoal U.S. essentieel voor de verspreiding van Everdale/Total U.S. bloed, en is die verspreiding echt zo belangrijk dat een vermeerdering van het aantal WFFSdragers daaraan ondergeschikt is?

Hoeveel dekkingen heeft een Everdale bijvoorbeeld al gehad? Hij kan alleen maar gezonde merries of dragermerries gedekt hebben, want lijdermerries zijn als veulen al gestorven.

Een fictief rekenvoorbeeldje:
Stel, hij heeft 100 merries gedekt. Stel, heel pessimistisch geschat, dat 20% van de merries ook WFFS drager was net als Everdale zelf:
- Dan zouden de 80 gezonde merries statistisch gezien 40 gezonde veulens hebben gekregen en 40 (gezond ogende) WFFSdragerveulens.
- De 20 WFFS drager merries zullen 5 dode veulens hebben gekregen, 10 WFFSdragerveulens, en 5 WFFSvrije veulens

De eindstand na 100 geslaagde dekkingen is dan:
- 45 WFFSvrije veulens,
- 50 WFFSdragerveulens die gezond ogen
- 5 dode veulens.
Nog steeds geen statistieken om blij van te worden, maar als van die 45 WFFSvrije veulens de helft hengst is dan is zijn genetische materiaal nog steeds via 22,5 hengstveulens in een WFFSvrije variant beschikbaar. Waarschijnlijk zijn die veulens niet allemaal hengstenkeuringtoppers, maar als je echt overtuigd bent van dat EverdaleDNA essentieel is voor de bloedspreiding dan kun je daar dus ook prima op andere manieren aan komen. Ik zie dus niet in waarom het afnemen van deklicenties van WFFShengsten die al tig merries gedekt hebben een probleem zou moeten zijn.

Als Everdale nou een klein hengstje zou zijn met een uniek bloedlijntje erachter dat toch al niet opgepikt werd door merriehouders dan zou ik hem erin houden, maar een al extreem veel gedekt hebbende hengst na de diagnose WFFSdrager erin houden omdat je anders inteelt krijgt...?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-04-18 20:08, in het totaal 4 keer bewerkt

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:00

xyzutu2 schreef:
Een fictief rekenvoorbeeldje:
Stel, hij heeft 100 merries gedekt. Stel, heel pessimistisch geschat, dat 20% van de merries ook WFFS drager was net als Everdale zelf:
- Dan zouden de 80 gezonde merries statistisch gezien 40 gezonde veulens hebben gekregen en 40 gezond ogende WFFSdragerveulens.
- De 20 WFFS drager merries zullen 10 dode veulens hebben gekregen en 10 gezond ogende WFFSdragerveulens.


De 20 WFFS drager merries zullen 5 dode veulens hebben gekregen, 10 dragers en 5 niet-dragers.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:04

Daphara schreef:
xyzutu2 schreef:
Een fictief rekenvoorbeeldje:
Stel, hij heeft 100 merries gedekt. Stel, heel pessimistisch geschat, dat 20% van de merries ook WFFS drager was net als Everdale zelf:
- Dan zouden de 80 gezonde merries statistisch gezien 40 gezonde veulens hebben gekregen en 40 gezond ogende WFFSdragerveulens.
- De 20 WFFS drager merries zullen 10 dode veulens hebben gekregen en 10 gezond ogende WFFSdragerveulens.


De 20 WFFS drager merries zullen 5 dode veulens hebben gekregen, 10 dragers en 5 niet-dragers.


Ik zat er nog in te klooien toen je de fout al opmerkte, ik heb de rest ook al aangepast. ;)

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:08

xyzutu2 schreef:
@ Janine1990: welke context bedoel jij dan precies? Waarom is Everdale/Totoal U.S. essentieel voor de verspreiding van Everdale/Total U.S. bloed, en is die verspreiding echt zo belangrijk dat een vermeerdering van het aantal WFFSdragers daaraan ondergeschikt is?

Hoeveel dekkingen heeft een Everdale bijvoorbeeld al gehad? Hij kan alleen maar gezonde merries of dragermerries gedekt hebben, want lijdermerries zijn als veulen al gestorven.

Een fictief rekenvoorbeeldje:
Stel, hij heeft 100 merries gedekt. Stel, heel pessimistisch geschat, dat 20% van de merries ook WFFS drager was net als Everdale zelf:
- Dan zouden de 80 gezonde merries statistisch gezien 40 gezonde veulens hebben gekregen en 40 gezond ogende WFFSdragerveulens.
- De 20 WFFS drager merries zullen 10 dode veulens hebben gekregen en 10 gezond ogende WFFSdragerveulens.

De eindstand na 100 geslaagde dekkingen is dan 40 WFFSvrije veulens, 50 WFFSdragerveulens en 10 dode veulens. Nog steeds geen statistieken om blij van te worden, maar als van die 40 WFFSvrije veulens de helft hengst is dan is zijn genetische materiaal nog steeds via 20 hengstveulens in een WFFSvrije variant beschikbaar. Waarschijnlijk zijn die veulens niet allemaal hengstenkeuringtoppers, maar als je echt overtuigd bent van dat EverdaleDNA essentieel is voor de bloedspreiding dan kun je daar dus ook prima op andere manieren aan komen. Ik zie dus niet in waarom het afnemen van deklicenties van WFFShengsten die al tig merries gedekt hebben een probleem zou moeten zijn.

Als Everdale nou een klein hengstje zou zijn met een uniek bloedlijntje erachter dat toch al niet opgepikt werd door merriehouders dan zou ik hem erin houden, maar een al extreem veel gedekt hebbende hengst na de diagnose WFFSdrager erin houden omdat je anders inteelt krijgt...?


k denk echter dat de essentie van het fokken jou ontgaat, het gaat niet alleen maar om de namen in het lijntje. Dat is namelijk helemaal niet de reden dat men er mee wil dekken.
Daarbij kijk jij op maar één paard, het probleem moet je warmbloed-breed bekijken en op de langere termijn.

Dus zolang je geen goed beeld hebt van de omvang van het probleem, kan je geen hengsten hun licenties afnemen. :n

Anoniem

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:14

Het lastige is dat als iemand niet kan uitleggen wat volgens hem/haar dan wél de essentie van het fokken is, het ook heel erg moeilijk wordt om te bepalen hoe reeel zijn/haar eigen argumenten dan zijn om zo'n genetisch gemankeerde hengst te behouden...

Als ik warmbloed-breed op de lange termijn kijk dan is mijn conclusie dat mensen niet meer massaal op 1 hengst moeten springen omdat die op dit moment helemaal gehypet wordt, maar dat ze moeten kijken wat a) genetisch het best (veiligst!) aansluit op de merrie, en b) je fokkerijtechnisch juist zou moeten kijken naar minder gebruikte hengsten om de genetische basis zo breed mogelijk te houden.

Aangezien je met doorfokken met WFFShengsten ervoor zorgt dat minstens 50% van zijn nakomelingen ook drager wordt, vind ik dat je zolang je geen goed beeld hebt van de omvang van het probleem, je de toch al veel (overmatig?) gebruikte hengsten niet hun deklicentie kunt laten behouden.

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:23

Janine1990 schreef:
Dus zolang je geen goed beeld hebt van de omvang van het probleem, kan je geen hengsten hun licenties afnemen. :n

De hengsten waarvan bekend is dat ze drager zijn EN die al meerdere goedgekeurde vrije zonen hebben lopen kan je per direct licentie afnemen en dringend advies geven tot castratie (verplichten is lastig/onmogelijk omdat de hengsten geen eigendom zijn van het stamboek) om daar zeker van te zijn.
Drager hengsten zou je een dekbeperking kunnen opleggen en een licentie voor 5 jaar om hengstenhouder de tijd te geven een of meerdere vrije opvolgers te fokken.
Daarvoor hoef je niet eerst tig jaar te steggelen over wat te doen of eerst omvang probleem te willen weten. Er kan op getest worden, maak dat zo goedkoop mogelijk, stimuleer iedere eigenaar van een warmbloed dat te doen, ongeacht of dat ruin/hengst/merrie en fok/sport/recreatie gebruik. Hoe meer data hoe sneller je weet wat er werkelijk aan de hand is en hoe sneller je er van af kan zijn.

Maar zeker goed en open communiceren met alle leden en eigenaren van warmbloedpaarden over welke dieren drager zijn en welke niet. Onder de pet houden is slechtste keuze voor de lange termijn. Dat zie je bij quarters en ellende als hypp (en herda) daar wel, meer dan 1 miljoen (kan meer zijn cijfers die ik ken zijn al ouder) dieren drager, niet alleen omdat het een heel groot stamboek is, maar ook juist omdat er heel lang gezwegen is over deze problemen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:25

Ik zal die eerste alinea maar even negeren ;) Om de sfeer in dit bijzonder interessante én belangrijke informatie bevattende topic interessant te houden.

Ik heb zelf niet de indruk dat in de warmbloedenfokkerij hengsten compleet gehypet worden. Daarvoor zou je eens een paar jaar de Friese hengstenkeuring moeten volgen. Het jaar nadat Tsjalle 454 kampioen werd, werden er massaal Tsjalles aangemeld voor de keuring. Toen vorig jaar bekend werd dat Hessel 480 het land uit ging werden zijn zonen massaal aangemeld voor de eerste bezichtiging.
https://www.kfps.nl/Actueel/Nieuws/news ... ewsid=3578

Gênant dat er niet één hengst werd aangewezen... Over gehypet gesproken.... ;)

Zolang je geen goed beeld hebt van het probleem, kunnen de merriehouders hun dieren gewoon laten controleren (in geval van Everdale op kosten van de hengstenhouder). Lijken me prima voorwaarden. En een waardevolle 'verzekering'/borgstelling voor de merriehouder, stuk goedkoper dan het dekgeld á €1.100,- voor Everdale.

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:30

tamary schreef:
Janine1990 schreef:
Dus zolang je geen goed beeld hebt van de omvang van het probleem, kan je geen hengsten hun licenties afnemen. :n

De hengsten waarvan bekend is dat ze drager zijn EN die al meerdere goedgekeurde vrije zonen hebben lopen kan je per direct licentie afnemen en dringend advies geven tot castratie (verplichten is lastig/onmogelijk omdat de hengsten geen eigendom zijn van het stamboek) om daar zeker van te zijn.
Drager hengsten zou je een dekbeperking kunnen opleggen en een licentie voor 5 jaar om hengstenhouder de tijd te geven een of meerdere vrije opvolgers te fokken.
Daarvoor hoef je niet eerst tig jaar te steggelen over wat te doen of eerst omvang probleem te willen weten. Er kan op getest worden, maak dat zo goedkoop mogelijk, stimuleer iedere eigenaar van een warmbloed dat te doen, ongeacht of dat ruin/hengst/merrie en fok/sport/recreatie gebruik. Hoe meer data hoe sneller je weet wat er werkelijk aan de hand is en hoe sneller je er van af kan zijn.

Maar zeker goed en open communiceren met alle leden en eigenaren van warmbloedpaarden over welke dieren drager zijn en welke niet. Onder de pet houden is slechtste keuze voor de lange termijn. Dat zie je bij quarters en ellende als hypp (en herda) daar wel, meer dan 1 miljoen (kan meer zijn cijfers die ik ken zijn al ouder) dieren drager, niet alleen omdat het een heel groot stamboek is, maar ook juist omdat er heel lang gezwegen is over deze problemen.


En wat als de impact zo groot blijkt dat het afnemen van licenties geen goede zet was?
Helemaal geen actie ondernemen, met uitzondering van het testen stimuleren zoals jij zegt, lijkt mij het allerbeste. Je wilt als vooraanstaand stamboek (dat al te kampen heeft met flink veel kritiek, en naar mijn idee moeite heeft die positie vast te houden) niet per ongeluk de achteruitgang inzetten lijkt me.
Want met dergelijke drastische beslissingen is dat wel een reële mogelijkheid.
Als je dan de hengstenhouders tegen je krijgt.... Tsjah...

Daarbij zit je natuurlijk met meerdere stamboeken he... Zie ze ook eerst allemaal met de neus in dezelfde richting te krijgen.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!
Berichten: 26312
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:34

Prima voorwaarden om weer 50% dragers te fokken?
Dat lijkt mij geen lange termijnvisie en zeer onwenselijk voordat je alles in kaart gebracht hebt.

Op het Amerkiaanse forum spreken ze ook al over een Duitse springhengst die een aantal jaren terug al een lijder heeft voortgebracht.

Alle warmbloedfokkerijen zullen moeten gaan testen anders heb je kans dat je over een aantal jaren meer dragers dan vrije dieren hebt en dan heb je pas echt een probleem.

There is a crack in everything. That's how the light gets in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:38

Janine1990 schreef:
Zolang je geen goed beeld hebt van het probleem, kunnen de merriehouders hun dieren gewoon laten controleren (in geval van Everdale op kosten van de hengstenhouder). Lijken me prima voorwaarden. En een waardevolle 'verzekering'/borgstelling voor de merriehouder, stuk goedkoper dan het dekgeld á €1.100,- voor Everdale.


Ik zie niet in hoe het testen van je merrie een verzekering of borgstelling kan zijn voor dekken met Everdale?
Zelfs als eruit komt dat jouw merrie WFFSvrij is, dan heeft jouw Everdale-veulen vervolgens 50% kans om een WFFS drager te worden. Hoe is dat gunstig voor de fokkerij op zijn breedst bij een hengst die nu al bijna 1000 veulens heeft rondlopen? Als je werkelijk voorstelt om Everdale ongehinderd door te laten dekken met WFFSvrije merries, dan zijn dat toch de perfecte voorwaarden om nóg meer dragers te creeeren met een paard dat al bijna duizend nakomelingen heeft rondlopen?

Het probleem was toch juist dat Everdale een WFFSdrager was? Hoe kan het dan géén probleem zijn om met een vrije merrie vervolgens nog meer dragers te maken?
Laten we met die WFFSvrije merries die er nog rondlopen in vredesnaam 100% WFFSvrije veulens fokken, al dan niet met de WFFSvrije Everdalenakomelingen die er nu ook al zijn.

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:52

xyzutu2 schreef:
Janine1990 schreef:
Zolang je geen goed beeld hebt van het probleem, kunnen de merriehouders hun dieren gewoon laten controleren (in geval van Everdale op kosten van de hengstenhouder). Lijken me prima voorwaarden. En een waardevolle 'verzekering'/borgstelling voor de merriehouder, stuk goedkoper dan het dekgeld á €1.100,- voor Everdale.


Ik zie niet in hoe het testen van je merrie een verzekering of borgstelling kan zijn voor dekken met Everdale?
Zelfs als eruit komt dat jouw merrie WFFSvrij is, dan heeft jouw Everdale-veulen vervolgens 50% kans om een WFFS drager te worden. Hoe is dat gunstig voor de fokkerij op zijn breedst bij een hengst die nu al bijna 1000 veulens heeft rondlopen? Als je werkelijk voorstelt om Everdale ongehinderd door te laten dekken met WFFSvrije merries, dan zijn dat toch de perfecte voorwaarden om nóg meer dragers te creeeren met een paard dat al bijna duizend nakomelingen heeft rondlopen?

Het probleem was toch juist dat Everdale een WFFSdrager was? Hoe kan het dan géén probleem zijn om met een vrije merrie vervolgens nog meer dragers te maken?


40 euro betalen voor een test of 1100 euro met kans op een WFFS veulen omdat ik niks van mijn merrie weet?
Weet ik wel hoe ik mijn geld uitgeef.

En ik snap dat het niet wenselijk is om een drager te fokken. Ik verwacht dan ook dat er selectiever gekeken gaat worden. Dat betekent niet dat ik van mening bent dat je al die hengsten maar uit de fokkerij moet halen, onder harde eisen. Echter lijken de mensen die dat prefereren dat niet te willen begrijpen. Die kijken te veel naar het emotionele aspect, heb ik de indruk. Geraakt door het probleem.

Denk je niet dat de stamboeken niet geraakt zijn door het probleem? Het gaat om grote organisaties die bemiddelen in vraag en aanbod, om de essentie maar even te bekijken. Er wordt een reactie verwacht van stamboeken, in mijn ogen veelal onhaalbaar, terwijl het gaat om een relatief nieuw medisch verschijnsel, waar ook de UvU nog niet alles van weet. Laat staan dat er bekend is hoe groot het probleem is, het is namelijk nog maar van één hengst bekend hier in Europa.

Dan zeg ik, laat ze onder de voorwaarden zoals VOH ze op dit moment stelt en de aandacht die er nu aan wordt besteedt, gewoon door dekken voor de echte liefhebbers. Totdat er een duidelijk beeld is van de impact die verschillende oplossingen hebben op de populatie.
- Stel dat het terug te voeren is op een belangrijke hengst uit de jaren 70/80, is er waarschijnlijk al een enorme populatie en een enorm aantal bloedlijnen dat 'besmet' is met dit gen. Zetten dan de nu genoemde drastische maatregelen zoden aan de dijk?
- Stel dat blijkt dat het zich beperkt tot enkele bloedlijnen, zetten deze drastische maatregelen dan zoden aan de dijk?

Ik denk niet dat er iemand is die de impact van het probleem kan vertalen naar de impact van de oplossingen voor het probleem, zonder exacte gegevens.
Je zou er toch niet gelukkig van worden als je baas op die manier zijn bedrijf (en dus jouw inkomen!) zou gaan voeren? En vertaal je inkomen dan maar even naar de liefde die in je stallen staat.

Jacco_79
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:54

Vanuit KWPN-NA (http://kwpn-na.org/stallions/) is te zien dat Iron Spring Farm blijkbaar zijn hengsten heeft getest op WFFS. En gelukkig, mooie hengsten zijn vrij van WFFS gen:
Bij Contango, Consul, Florianus II, Judgement, Rampal, Sir Sinclair en UB40 staat overal "WFFS Tested 2018 N/N (non-carrier)".

kamsel
Berichten: 3409
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:55

Ik zou eerst kijken hoeveel paarden drager zijn voordat er hengsten uitgesloten worden.
Want het zou inderdaad wel eens heel wijd verspreid kunnen zijn en je moet eerst in kaart brengen hoe groot het probleem is.

Ik lees een aantal keren dat het afkomstig zou kunnen zijn van Amor. Mocht dat zo zijn: hij heeft meer dan 1500 directe nakomelingen, met 13 ggk zonen, 43 ggk kleinzonen en dan heb je de 3e en 4e generatie nog niet meegeteld...
Hij zit ook in Jazz, Voice, Zhivago, Charmeur, El Capone, OO7, Trento B, Tuschinski, United, Totilas om er maar een paar te noemen....

Aangezien het ook nog heel goed uit een Duitse lijn kan komen, is de omvang van het probleem gewoon nog niet duidelijk en zul je kritisch moeten blijven, maar 1 hengst z'n deklicentie afnemen...
Als je dat doet, dan zul je dat moeten doen voor iedere drager en zou het kunnen dat er wel heel weinig overblijft waardoor je in een vicieuze cirkel terecht komt.

Quir
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:58


koeke
Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:59

kamsel schreef:
Ik zou eerst kijken hoeveel paarden drager zijn voordat er hengsten uitgesloten worden.
Want het zou inderdaad wel eens heel wijd verspreid kunnen zijn en je moet eerst in kaart brengen hoe groot het probleem is.
Dat dus. Als het werkelijk (een voorouder van) Alderman I is, zit het stevig in de wereldwijde warmbloedfokkerij.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!
Berichten: 26312
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 21:00

Geen emotie hier maar wel ervaring met andere dierenfokkerijen.
Todat er bekend is hoe groot dit probleem is lijkt het mij verstandig om niet bewust nog meer dragers op de wereld te zetten.

Dat er daarmee hengstenhouders (en merriehouders!) benadeeld worden is enorm vervelend maar wel heel verstandig.
Gewoon even "op wacht" totdat meer bekend is.

Maar om eerlijk te zijn kan ik mezelf ook gewoon niet voorstellen dat er fokkers zijn die bewust het risico van 50% op een drager willen nemen.
Zeker ook omdat warmbloeden geen ras zijn en er dus ook geen sprake is van een kleine genenpool.

There is a crack in everything. That's how the light gets in.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Nimby en 48 bezoekers