WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:25

Denk dat een dek beperking niet direct helpt, wel wat gaan doen aan het inteelt percentage en gewoon gaan testen en dat ook verplicht maken (ook bekend maken).

Ik geloof dat het ook spontaan kan ontstaan, maar dat weet ik niet zeker.


RianneH
Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:29

Quir schreef:
Die fout maakte ik laatst ook met kleuren. Haha.

Maar bij een drager altijd 50% dat hij het doorgeeft. Daardoor gaat het ook zo hard, want de helft van zijn nakomelingen zouden drager zijn (volgens berekeningen, daadwerkelijk is natuurlijk nog anders).


Ik doelde hierop, maar had de laatste zin niet geregistreerd :o
Omdat ook al een aantal pagina's eerder ter sprake kwam dat 50% van de levende nakomelingen drager zou zijn wou ik dat corrigeren, maar wat er gezegd werd is idd niet fout.

"Een draver, is gaver" :D

Sizzle
Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:35

koeke schreef:
Domme vraag misschien: kan die puntmutatie dan zomaar optreden, of is het allemaal terug te voeren op één voorouder?

Op FB komt Alderman I nu boven. Dan zitten we wel meer dan 100 jaar terug in de tijd. En hebben we o.a. Amor als drager -O-


Dat valt nog niet te zeggen, sommige mutaties vinden vaker plaats en soms kun je iets terugvoeren op 1 oorsprong.

Met 5x Amor ben ik benieuwd of mijn paard drager is :+

Mac
Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 14:44

tamary schreef:
En de vergelljking hier is nu wel wffs = warmbloed herda, (....) Want bij de andere grote ellende aandoening bij quarters, HYPP zijn er ook dragers die wel degelijk klachten en dus hypp aanvallen ontwikkelen. Drager = geen last ervan gaat dus niet automatisch op.

Het verschil tussen HERDA en HYPP is dat HERDA recessief is (net als WFFS) en dat een drager in heterozygote vorm (1 copie van het gen) geen lijder is. HYPP is een dominant gen, dus een heterozygote drager (1 copie van het gen) daarvan is ook lijder.

Dus:
Herda (recessief gen):
n/Hrd = 1 copie van het gen (heterozygoot) = drager, geen lijder
Hrd/Hrd = 2 copieën van het gen (homozygoot) = lijder
HYPP (dominant gen):
n/H = 1 copie van het gen (heterozygoot) = drager = lijder
H/H = 2 copieën van het gen (homozygoot) = drager = lijder

Overigens is een n/Hrd drager van Herda dus geen lijder (zij hebben niet het huidprobleem), maar ze hebben wel ontdekt dat het hebben van het gen invloed heeft op de veerkracht van bepaalde weefsels, wat weer een voordeel kan zijn bij de sport waar Herda het meeste voorkomt: cutting

Er zal meer onderzoek naar moeten komen om te zien of WFFS in enkele vorm ook een bepaald beeld laat zien.

Leuk "weetje" uit de westernrassenwereld: HERDA is terug te leiden op 1 voorouder (Poco Bueno) en HYPP ook (Impressive). PSSM1 (ook een dominant gen) is een heel ander verhaal. Dat gen is waarschijnlijk al meer dan1500 jaar oud (!).

Relax. Nothing is under control.

koeke
Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:02

Sizzle schreef:
koeke schreef:
Domme vraag misschien: kan die puntmutatie dan zomaar optreden, of is het allemaal terug te voeren op één voorouder?

Op FB komt Alderman I nu boven. Dan zitten we wel meer dan 100 jaar terug in de tijd. En hebben we o.a. Amor als drager -O-


Dat valt nog niet te zeggen, sommige mutaties vinden vaker plaats en soms kun je iets terugvoeren op 1 oorsprong.

Met 5x Amor ben ik benieuwd of mijn paard drager is :+
Jouw paard kan onmogelijk bestaan :+

Als die mutaties vaker plaatsvinden, dan zou het bij Everdale of Aliska dus ook een spontaan verhaal kunnen zijn. Zomaar uit het niks drager. Dan wordt het allemaal wel heel ingewikkeld. Vrij x vrij kan dan maar zo een drager opleveren :o?

mooney
Berichten: 7770
Geregistreerd: 07-05-06

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:18

Het genoom van een paard bestaat uit ongeveer 2.700.000.000 baseparen, daarvan moet dus op precies 1 basepaar een mutatie plaatsvinden. Ja, het kan gebeuren. Maar het is dus niet zo ontzettend waarschijnlijk dat je er daarom maar je handen voor in de lucht moet gaan gooien en het op moet geven om er überhaupt wat tegen te doen.
De grootste kans blijft dat een paard het allel krijgt doordat het geerft wordt, die enkeling die het door een mutatie zal krijgen pik je er nog wel tussenuit als je ook de nakomelingen uit vrije dieren steekproefsgewijs blijft monitoren.


Hanmar
Advies Mies
Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 16:24

koeke schreef:
Sizzle schreef:
koeke schreef:
Domme vraag misschien: kan die puntmutatie dan zomaar optreden, of is het allemaal terug te voeren op één voorouder?

Op FB komt Alderman I nu boven. Dan zitten we wel meer dan 100 jaar terug in de tijd. En hebben we o.a. Amor als drager -O-


Dat valt nog niet te zeggen, sommige mutaties vinden vaker plaats en soms kun je iets terugvoeren op 1 oorsprong.

Met 5x Amor ben ik benieuwd of mijn paard drager is :+
Jouw paard kan onmogelijk bestaan :+

Als die mutaties vaker plaatsvinden, dan zou het bij Everdale of Aliska dus ook een spontaan verhaal kunnen zijn. Zomaar uit het niks drager. Dan wordt het allemaal wel heel ingewikkeld. Vrij x vrij kan dan maar zo een drager opleveren :o?


Dat is hoe een mutatie ontstaat, per toeval. Ook als je een puntmutatie terug kunt leiden naar een specifieke voorouder, dan is die mutatie alsnog per toeval/'spontaan' ontstaan in die voorouder. Dat kan honderd jaar geleden zijn gebeurd of een generatie geleden pas, maar het mechanisme blijft hetzelfde. Het moment dat het heeft plaatsgevonden is natuurlijk wel belang omdat je dan een schatting hebt van de frequentie van deze mutatie in de populatie.

Er is een theoretische kans dat de mutatie meerdere keren is voorgekomen, dan is het dus helemaal niet terug te leiden naar één enkele voorouder. De kans dat dat gebeurt is niet heel groot, en hangt er ook vanaf of elke puntmutatie in een bepaald gen dezelfde uitwerking heeft, in aansluiting op wat mooney hierboven mij zegt.

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:15

Ik lees telkens dat inteelt de oorzaak is van genetische problemen, maar dat klopt niet. Inteelt brengt deze alleen aan het licht. Hoe groter de diversiteit in de genenpool, hoe moeilijker vast te stellen waar problemen vandaan komen.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

mooney
Berichten: 7770
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:25

Bedankt voor de aanvulling Hanmar! Klopt inderdaad.

Bucephalus schreef:
Ik lees telkens dat inteelt de oorzaak is van genetische problemen, maar dat klopt niet. Inteelt brengt deze alleen aan het licht. Hoe groter de diversiteit in de genenpool, hoe moeilijker vast te stellen waar problemen vandaan komen.

Ligt eraan wanneer je het een probleem vind. Inteelt is wel (deels) de reden dat er nu drachten mislukken/dode veulens zijn. Als je een paar dragers hebt in een hele grote, diverse populatie is de kans dat die dragers met elkaar paren vrij klein. Als je het dan al een genetisch probleem noemt is inteelt inderdaad geen factor. Als je het pas een probleem noemt als die dragers elkaar 'tegenkomen' is inteelt echter wel een factor, want bij fokken met verwante dieren is de kans gewoon veel groter dat je de uitkomsten van autosomale recessieve genen gaat zien.

Dat er weinig inteelt is in de sportpaarden vind ik trouwens niet, alleen wordt het leuk weggestopt achter het woordje lijnenteelt. Dat is evengoed inteelt, alleen dan 'doordachte inteelt'. Handig voor het verankeren van gewenste eigenschappen, maar dit zijn dan ook consequenties die je er gratis bij kan krijgen. Natuurlijk zijn er rassen die gemiddeld een hoger inteelt percentage hebben, maar ik denk dat er geen of zeer weinig inteeltvrije stamboeken zijn.


Quir
Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:26

Inteelt vergroot echter de kans op het naar boven komen van genetische defecten. En is in die zin die zeker een factor.

Stel dat er ooit maar 1 paard is geweest die het gen defect heeft, moet die in de lijnen dus minimaal 2 keer voor komen om een lijder te krijgen.

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:35

Het is maar hoe je het bekijkt. Het kan ook de snelste manier zijn om van problemen af te komen.

Met WFFS is het toch lastig zoeken omdat door KI de genenpool bijzonder divers is geworden. Als merriehouder laat ik in ieder geval mijn merries controleren, maar dat is pas slechts stap 1. De stamboeken zullen hier ook in mee moeten gaan en de hengsten moeten laten controleren.
Laatst bijgewerkt door Bucephalus op 29-04-18 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Hanmar
Advies Mies
Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:39

Bucephalus schreef:
Het is maar hoe je het bekijkt. Het kan ook de snelste manier zijn om van problemen af te komen.


Als ik je goed begrijp zeg je dat inteelt ook een manier is om van problemen af te komen. Ik zie zo 1, 2, 3 geen problemen waar je met inteelt vanaf zou kunnen komen (wél heel veel problemen die kunnen ontstaan), kun je deze uitleggen?

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)

Bucephalus
Berichten: 2467
Geregistreerd: 28-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:46

Hanmar schreef:
Bucephalus schreef:
Het is maar hoe je het bekijkt. Het kan ook de snelste manier zijn om van problemen af te komen.


Als ik je goed begrijp zeg je dat inteelt ook een manier is om van problemen af te komen. Ik zie zo 1, 2, 3 geen problemen waar je met inteelt vanaf zou kunnen komen (wél heel veel problemen die kunnen ontstaan), kun je deze uitleggen?


Als een dier een recessief gebrek heeft, moet je weten hoe die eigenschap zich vererft. Als een dier genotypisch drager is en deze eigenschap niet toont wordt dat lastiger. Kruis je dieren die allebei drager van een bepaalde eigenschap zijn, dan is de nakomeling gezond of niet. Als deze gezond is is het dier ook geen drager meer. De vraag is wel of je het zo wilt uitvoeren..

Er zijn echter hele stamboeken groot geworden op deze manier.

Cum Laude x Lord Leatherdale drachtig van McLaren

Hanmar
Advies Mies
Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 17:51

Bucephalus schreef:
Hanmar schreef:
Bucephalus schreef:
Het is maar hoe je het bekijkt. Het kan ook de snelste manier zijn om van problemen af te komen.


Als ik je goed begrijp zeg je dat inteelt ook een manier is om van problemen af te komen. Ik zie zo 1, 2, 3 geen problemen waar je met inteelt vanaf zou kunnen komen (wél heel veel problemen die kunnen ontstaan), kun je deze uitleggen?


Als een dier een recessief gebrek heeft, moet je weten hoe die eigenschap zich vererft. Als een dier genotypisch drager is en deze eigenschap niet toont wordt dat lastiger. Kruis je dieren die allebei drager van een bepaalde eigenschap zijn, dan is de nakomeling gezond of niet. Als deze gezond is is het dier ook geen drager meer.


Dat klopt niet helemaal. Een veulen van twee dragers heeft 25% kans lijder te zijn, 50% kans om drager te zijn en 25% kans om 'vrij' te zijn. Kruis je twee dragers en is de nakomeling gezond, dan weet je nog niets. Jouw voorbeeld klopt als het om een dominante mutatie gaat; maar dan is het dier dat 'm heeft ook al geen (genotypisch) drager maar een (fenotypisch) lijder. Krijgen 2 lijders een veulen en is dat gezond, dán weet je inderdaad dat het geen drager is.

Gegeven het aantal genen (en het aantal baseparen per gen) kun je er vanuit gaan dat praktisch iedereen wel wat potentieel schadelijke mutaties bij zich draagt. Zijn deze recessief, dan is er vaak geen reden tot zorg; de kans dat exact dezélfde mutatie namelijk toevallig ook voorkomt, en dat deze dan toevallig voorkomt in een partner is heel (verwaarloosbaar) klein. Is die partner echter verwant en bestond deze recessieve mutatie al een paar generaties, dan heb je ineens een véél hogere kans dat deze recessieve mutatie ineens een heel groot probleem oplevert.

Inteelt is een riskante onderneming omdat genetica ook niet helemaal zo simpel is, als vaak wordt voorgespiegeld. Niet alle genen zijn onafhankelijk van andere genen, bijvoorbeeld. Het 'verankeren' van bepaalde eigenschappen zou ook kunnen betekenen dat er onbedoeld ook ándere zaken genetisch verankerd worden. Dat is lastig in kaart te brengen want niet van elk stuk DNA is exact bekend, wat de functie is en wat er eventueel mis kan gaan.

“I am a brain, Watson. The rest of me is a mere appendix.”
― Sherlock Holmes (Arthur Conan Doyle)


fokfanaat
Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:09

Total us dus ook, zijn moeder heeft 2 x donnerhal in de pedigree. Als er iig 2 hengsten drager zijn die in Nederland behoorlijk gedekt hebben, lijkt het me wel tijd om stappen te ondernemen, beginnen met alle hengsen in kaart te brengen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:33

Janine1990 schreef:


Ik vind het zo apart dat in alle Nederlandse artikelen die ik tot nu toe gelezen heb steeds alleen maar staat "Een fokker kan zelf bepalen of hij het risico wil lopen zijn merrie bij een WFFS-hengst te doen. De kans op een veulen met WFFS is 25% als zowel de merrie als de hengst drager zijn", zoals in de link hierboven staat.

Dat je door jouw gezonde merrie door een drager te laten dekken 50% kans loopt dat jouw veulen ook drager is (en dus maar zeer beperkt inzetbaar is binnen de fokkerij) wordt nergens genoemd, en die statistieken vind ik bijna nog zorgwekkender. Nu lijkt het alsof je vooral moet voorkomen dat je met 2 dragers fokt en dat het anders wel meevalt, terwijl die forse vermeerdering van het aantal dragers bij fokken met 1 drager een nog veel grotere aanslag op de fokkerij kan/zal zijn.

Janine1990
Berichten: 43799
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:35

xyzutu2 schreef:
Janine1990 schreef:


Ik vind het zo apart dat in alle Nederlandse artikelen die ik tot nu toe gelezen heb steeds alleen maar staat "Een fokker kan zelf bepalen of hij het risico wil lopen zijn merrie bij een WFFS-hengst te doen. De kans op een veulen met WFFS is 25% als zowel de merrie als de hengst drager zijn", zoals in de link hierboven staat.
Dat je door jouw gezonde merrie door een drager hengst te laten dekken 50% kans loopt dat jouw veulen ook drager is (en dus maar zeer beperkt inzetbaar is binnen de fokkerij) wordt nergens genoemd, en die statistieken vind ik bijna nog zorgwekkender. Nu lijkt het alsof je vooral moet voorkomen dat je met 2 dragers fokt en dat het anders wel meevalt, terwijl die forse vermeerdering van het aantal dragers bij fokken met 1 drager een nog veel grotere aanslag op de fokkerij kan/zal zijn.


Bij het KFPS is pas recentelijk een lijst gepubliceerd van hengsten die dus drager zijn van het waterhoofd- en/of dwerggroeigen. Daarnaast wordt het bij elke goedgekeurde hengst getest en gepubliceerd. Maar dat is niet altijd zo geweest geloof ik?
Vind het niet meer dan normaal dat je (zeker in een gesloten stamboek!) als eigenaar de verantwoording neemt, alvorens met zo'n hengst te fokken.

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 18:46

fokfanaat schreef:
Total us dus ook, zijn moeder heeft 2 x donnerhal in de pedigree. Als er iig 2 hengsten drager zijn die in Nederland behoorlijk gedekt hebben, lijkt het me wel tijd om stappen te ondernemen, beginnen met alle hengsen in kaart te brengen.


En Amor via Totilas (Elsa van Akteur)


Ik zei al ergens dat als het inderdaad onder andere uit de moederlijn van Everdale komt het probleem veel groter dan we eerst dachten. Dan is de verspreiding heel groot.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:26

Janine1990 schreef:
Bij het KFPS is pas recentelijk een lijst gepubliceerd van hengsten die dus drager zijn van het waterhoofd- en/of dwerggroeigen. Daarnaast wordt het bij elke goedgekeurde hengst getest en gepubliceerd. Maar dat is niet altijd zo geweest geloof ik?
Vind het niet meer dan normaal dat je (zeker in een gesloten stamboek!) als eigenaar de verantwoording neemt, alvorens met zo'n hengst te fokken.


Inderdaad, maar dan moeten de merriehouders ook goed geinformeerd worden over de risico's van het dekken met een WFFS hengst als ze wél een gezonde merrie hebben.

Stel, ik heb een 100% gezonde merrie en ik krijg te horen dat ik dan probleemloos met WFFS-hengst Everdale kan fokken, want dan heb ik geen enkele kans op een dood veulen dus probleem weg...

Als ik mijn merrie vervolgens 4x met die hengst dek, dan heb ik inderdaad 4 levende veulens, maar statistisch gezien zijn 2 van die veulens vervolgens zelf WFFS drager. Waar we dus eerst maar 1 dragerpaard hadden (de hengst), hebben we er dan ineens in totaal 3. Dat is niet heel erg handig als je een ziekte uit wilt roeien, en bovendien zal minstens de helft van de nakomelingen van die 2 veulens met WFFS ook weer WFFS erven. Zo krijg je van je schone merries statistisch gezien alsnog 50% besmette veulens en daar zou ik als merriehouder absoluut niet blij mee zijn.

Janine1990
Berichten: 43799
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 19:43

xyzutu2 schreef:
Janine1990 schreef:
Bij het KFPS is pas recentelijk een lijst gepubliceerd van hengsten die dus drager zijn van het waterhoofd- en/of dwerggroeigen. Daarnaast wordt het bij elke goedgekeurde hengst getest en gepubliceerd. Maar dat is niet altijd zo geweest geloof ik?
Vind het niet meer dan normaal dat je (zeker in een gesloten stamboek!) als eigenaar de verantwoording neemt, alvorens met zo'n hengst te fokken.


Inderdaad, maar dan moeten de merriehouders ook goed geinformeerd worden over de risico's van het dekken met een WFFS hengst als ze wél een gezonde merrie hebben.

Stel, ik heb een 100% gezonde merrie en ik krijg te horen dat ik dan probleemloos met WFFS-hengst Everdale kan fokken, want dan heb ik geen enkele kans op een dood veulen dus probleem weg...

Als ik mijn merrie vervolgens 4x met die hengst dek, dan heb ik inderdaad 4 levende veulens, maar statistisch gezien zijn 2 van die veulens vervolgens zelf WFFS drager. Waar we dus eerst maar 1 dragerpaard hadden (de hengst), hebben we er dan ineens in totaal 3. Dat is niet heel erg handig als je een ziekte uit wilt roeien, en bovendien zal minstens de helft van de nakomelingen van die 2 veulens met WFFS ook weer WFFS erven. Zo krijg je van je schone merries statistisch gezien alsnog 50% besmette veulens en daar zou ik als merriehouder absoluut niet blij mee zijn.


Ben ik het met je eens hoor... Hoewel ik er bij het KFPS iets anders over denk dan bij het KWPN/de warmbloedstamboeken.

De warmbloedstamboeken lopen naar mijn idee een beetje achter voor wat betreft inteelt. Pas recentelijk begint dit 'probleem' te leven, terwijl er relatief gezien weinig gezondheidsproblemen voorkomen. Tuigers uitgezonderd geloof ik?

Iets dat bij de Friezen al jááren leeft, uiteraard door de geslotenheid van het stamboek en de problemen in de jaren 60 van de vorige eeuw. Er zijn en worden uiteraard niet altijd de juiste keuzes gemaakt. Zo werden het dwerggroei- en waterhoofdgen jaren onder de pet gehouden, maar werden (zo heb ik van horen zeggen, eerlijk is eerlijk) deze hengsten op de kampioenskeuring altijd onderaan geplaatst door de jury, hoe goed de prestatie ook was.
Ik vind het een goede ontwikkeling dat hier inmiddels ook lijsten worden bijgehouden van hengsten die drager zijn van een bepaald gen. Ik ben er beslist geen voorstander van om alle hengsten/merries die drager zijn van dit gen uit te sluiten voor de fokkerij, dit zou het einde van het ras bepalen.
Ik merk wel dat er heel zorgvuldig wordt omgesprongen met dit probleem. Misschien ook omdat dwerggroei en waterhoofd niet automatisch betekent dat een dier niet levensvatbaar is.

In de warmbloedstamboeken leek het misschien eerst niet zo'n ramp, maar mogelijk is de ramp groter dan je denkt. Kan je een gen daarom volledig uitsluiten? Ik heb er een hard hoofd in. De impact moet eerst bepaald worden.


Fokkers k

Dennis
Berichten: 31462
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:04

Ik denk dat in kaart brengen nu eerst belangrijk is. Afhankelijk van hoe groot het probleem is gaan selecteren.
Of er drager-hengsten alsnog uit de fokkerij gehaald moeten worden. Of er geen nieuwe drager-hengsten goedgekeurd moeten worden. Of alleen testen en het aan de fokkers over laten. Of merries er uit gehaald moeten worden.
Alle dragers er nu in eens uit gooien zou ik te gek vinden. Gewoon goed informeren, testen en aan de hand van hoe veel dragers er zijn bekijken hoe er ingegrepen moet worden.
Ieder onnodig dood veulen is er een te veel natuurlijk. Maar als het een heel erg groot probleem zou zijn denk ik dat hier eerder meer over bekend zou zijn.

Bij het Fellpony stamboek heb je fellpony syndroom (FIS), veulens worden na een paar weken ziek (verkouden achtig) en gaan hier dood aan (details weet ik niet, ben geen fellpony fokker, maar kom wel bij een fokker op stal). Dit is ook recessief, veulens lijken eerst gezond. Stamboek is een klein en gesloten stamboek, dus alle dragers er uit gooien kan niet, dan is er te weinig bloedspreiding. Hengsten moeten verplicht getest zijn, merries is aan de eigenaar. Als je met een vrije hengst dek heb je nooit problemen, maar testen is altijd beter.

Bij het KWPN is inteelt imo niet meteen een probleem omdat het een type fokkerij is. Er is altijd wel vrij bloed te vinden, ook als je alle dragers er uit zou halen.

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!
Berichten: 26667
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:12

Het beste wat nu kan gebeuren is alle warmbloedpaarden testen, dus ook de merries. En dan niet alleen degene die bij het KWPN geregistreerd staan maar ook het NRPS, EASP, de Duitse stamboeken etc.
Tot die tijd lijkt fokken met dragers mij niet verstandig.

Dit is ook echt geen probleem wat alleen voor de KWPN paarden geldt, maar voor alle warmbloedpaarden.

There is a crack in everything. That's how the light gets in.

fokfanaat
Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:14

Als je alle hengsten doet, kan je al redelijk bekijken welke merries kans hebben om drager te zijn en kan je gericht testen. Ik als fokker zou het wel willen weten.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!
Berichten: 26667
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-18 20:16

Als ik een fokmerrie zou hebben zou ik die ook zo snel mogelijk willen testen.
Kost iets van 55 euro dus daar valt mee te leven.

There is a crack in everything. That's how the light gets in.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CdC, Diortje_vds en 80 bezoekers