WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-18 20:47

NatasjavE schreef:
Maar is dat veulen doodgegaan aan dit syndroom. Want dat lees ik in je bericht niet terug. Je moet denk ik wel erg uitkijken met dit soort berichten dat ze echt aangetoond zijn want je kan ook een paard onnodig beschuldigen.

Maar als het zo is dan kan je al een stapje verder puzzelen. De moeder heeft het dus en Everdale heeft ook Duits bloed.

Vader van Everdale is een Rheinlander(een aan Westfalen verwant stamboek) wat is de afstamming van de moeder?

De moeder
https://www.horsetelex.de/horses/pedigr ... 3/dorothee


Een zoon van Everdale in de USA is ook getest als 'carrier' (drager) ... HPW Emmett RW.
Dus zijn er al twee nakomelingen van Everdale die bekend zijn als 'lijders' van het syndroom, waarvan eentje inslaap gedaan is en de andere carrier getest is.

Voor de geinteresseerden ... er is een Facebook pagina volledig gericht aan gevallen, tests, informatie over de syndroom EN een Database van geteste paarden met melding van hun naam en afstamming.



Jacco_79
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 07:48

Als Everdale drager is, waarom wordt hij dan niet positief getest bij de screening uitgevoerd door Hilltop Farm? Blijkbaar is van hun hengsten alleen Sternlicht teruggetrokken http://www.hilltopfarminc.com/news/

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 07:58


Jacco_79
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 08:09


Jacco_79
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-04-18

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 09:24

WFFS bij warmbloeden lijkt blijkbaar sterk op HERDA bij quarters (al zijn blijkbaar de symptomen vaak milder) https://equusmagazine.com/diseases/case ... nted-28512. Nu lees ik in het volgende onderzoek https://thehorse.com/149059/herdas-impa ... s-studied/ dat paarden die HERDA drager zijn, mogelijk een atletisch voordeel hebben door kleine biomechanische verschillen. Dat zou kunnen verklaren waarom het % dragers oververtegenwoordigd zijn in de quarter top. Misschien, en dat is uiteraard een hypothese, wordt er wel (bewust of onbewust) op geselecteerd.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 10:07


angelpam
Berichten: 1375
Geregistreerd: 04-03-09
Woonplaats: Kruisland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:11

Ik ga mijn merrie laten testen. Inderdaad doormiddel van haren. Als alles goed gaat heb ik volgende week de uitslag.

R.I.P Blub vaarwel mijn meisje.
R.I.P Fientje vaarwel mijn meisje.
Kyra ( Royal Dance X Gribaldi ) M2+2

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 10:19

Interessant jacco!

Al is het wel zo dat dit puur over cutting gaat, in de reining topbloedlijnen vind je het veel minder terug (net als de pleasure lijnen). En bij reining wil je ook zeer lenige dieren, al is bij cutting het elastische nog een stukje extremer natuurlijk.

Mer1980
Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:36

Interessant ik ga mijn veearts er eens naar vragen en overweeg ook om te testen.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Mer1980
Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:50

Op de site van Hilltop Farn staat onder nieuws ook een bericht van GJ van Olst waarin hij aangeeft dat Everdale drager is.

Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:57

Mer1980 schreef:
Op de site van Hilltop Farn staat onder nieuws ook een bericht van GJ van Olst waarin hij aangeeft dat Everdale drager is.


Zo dat is snel! Vanochtend zag ik het nog niet staan. Verstandig ook, geheimzinnig gedoe gaat toch tegen je werken als er sterke vermoedens zijn.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-18 17:49

Blijkbaar heeft KWPN NA ook contact gehad met KWPN NL over WFFS. Ze zijn dus op de hoogte.
Ben benieuwd wat voor beleid ze gaan invoeren.

koeke
Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:41

Mer1980 schreef:
Op de site van Hilltop Farn staat onder nieuws ook een bericht van GJ van Olst waarin hij aangeeft dat Everdale drager is.
Zie het nu ook. Als ik de negatieve hengsten zie, moet Lisenka (El Corona x Clavecimbel) drager zijn, dus niet door het Duitse bloed in Everdale gekomen. Bizar!


NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:51

Kan het me op geen enkele manier voorstellen.

Zeker het bloed van El Corona is zo algemeen dan zou het in NL veel vaker moeten voorkomen.

(Niet van El Corona zelf maar wel de Amor x Doruto combi)

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

koeke
Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:54

NatasjavE schreef:
Kan het me op geen enkele manier voorstellen.

Zeker het bloed van El Corona is zo algemeen dan zou het in NL veel vaker moeten voorkomen.

(Niet van El Corona zelf maar wel de Amor x Doruto combi)
Mijn idee! Vind dat zo vreemd, hoe kan het dan dat het niet veel vaker voorkomt?

Sizzle
Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:02

Misschien komt het wel vaker voor maar zijn dat de spontane verwerpingen die als pech door het leven gaan.
Ben benieuwd welke omvang het krijgt.

Daphara
Berichten: 7210
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 19:06

Ik zou dragers niet meteen uitsluiten voor de fok, enkel nog kruizen met niet dragers en dan het veulen testen. Op het moment dat je dragers massaal gaat uitsluiten, verlies je mega aan genetische diversiteit. Het vererft niet autosomaal dominant, dus imo is alles uitsluiten voor de fok jammer.

Ik ben niet thuis in de paardenfokkerij, maar er zijn ziektes bij katten naar voren gekomen (denk aan pk-def bij Abesseijnen en Somalis) waarbij een drager geen symptomen heeft. Testen werd verplicht en voor de eerste x aantal jaar mochten dragers nog worden gekruist met niet-dragers. Kittens werden meteen getest en fokkers gingen verder met de pk-def vrije kittens. Zo hebben ze zonder verlies van genetische diversiteit het er bijna helemaal uitgelokt en zijn er geen lijders (homozygoot) meer geboren.

Lijkt mij ook het beste plan in dit geval.

Mijn Shire Horses op Bokt en op Instagram
Mijn Heilige Birmanen op Bokt en op Instagram

Ilse_123
Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 20:56

Ik zag in diverse onderzoeken ook dat de ernstigheid niet bij alle veulen gelijk was, misschien kan het zo zijn dat er ook homozygoten dieren zijn bij welke de uiting helemaal niet zo heftig is, en dat het daardoor niet zoveel voorkomt.

Alle dragers uitsluiten lijkt mij een slecht plan, wat Daphara zegt, gewoon goed selecteren en het er zo langzaamaan uitfokken.

En tja, van Olst kan weinig anders, als het Everdale veulen homozygoot is gebleken na de test dan is er geen andere mogelijkheid dat Everdale een drager is.

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:49

koeke schreef:
NatasjavE schreef:
Kan het me op geen enkele manier voorstellen.

Zeker het bloed van El Corona is zo algemeen dan zou het in NL veel vaker moeten voorkomen.

(Niet van El Corona zelf maar wel de Amor x Doruto combi)
Mijn idee! Vind dat zo vreemd, hoe kan het dan dat het niet veel vaker voorkomt?


Dat hoeft toch helemaal niet? Lisenka is drager dus heeft ze het van één kant meegekregen. En dat kan net zo goed van haar moeders kant zijn. Daar zit SF, holsteins bloed, XX, gelders bloed, gronings, Oost fries en Oud oldenburgs bloed in. Zeg het maar waar het vandaan komt.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:56

Is Lisenka dan getest?

Ik heb geen testuitslagen gezien van de genoemde hengsten.

We moeten dus maar aannemen dat het klopt.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 21:57

Hé Natas, zit ik antwoord te geven is je bericht weg. :)

Zowel Lord Leatherdale als Negro zijn negatief, dus kom je uit bij de moeder van de moeder en dat is Lisenka. :) Uit die lijn moet het dus vandaan komen. Tenzij het een mutatie is bij Lisenka zelf.
Laatst bijgewerkt door Coloured op 25-04-18 22:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Ilse_123
Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 22:15

Als we GJ van Olst mogen geloven heeft hij al zijn hengsten getest (en ik geloof hem gerust), en is Everdale inderdaad drager, maar zowel Lord Leatherdale als Negro niet. Dan kan het niet anders dat het gen van Lisenka vandaan moet komen.

Waar Lisenka het van heeft is giswerk.... Ik las ergens (en ben nu aan het terugzoeken) dat het gaat om 6-11% van de populatie (maar ik weet ook niet meer of dat ging over het aantal homo of heterozygoten). Dat is sowieso een groot verschil in procenten en dat maakt het gissen lastig.
Daarnaast is gissen nog steeds gissen dus helemaal met zekerheid kunnen we het niet zeggen. Het beste zou zijn als er een hoop dieren worden getest zodat we kunnen puzzelen tot we erachter komen uit welke lijn het komt. Het gaat om 1 gen (pod1) en daardoor waarschijnlijk 1 voorouder met een puntmutatie op dat specifieke gen.

Jacco_79
Berichten: 19
Geregistreerd: 25-04-18

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:08


Coloured
Berichten: 2828
Geregistreerd: 09-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-18 09:20



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KaasSouffle_ en 56 bezoekers