Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 09:18

Ik denk zelf dat qua administratie werk het beter is als ik dan de Zweedse opleiding doe zodat ik de termen meteen leer.

Waarom duurt dat persoons nummer zo lang? Is dat overal zo of nu puur alleen bij jou?


Piekosjj
Berichten: 5448
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 11:12

Je moet aan kunnen tonen dat je voor langer dan een jaar in zweden ‘moet’ zijn, maar dat kan ik nu niet, doordat ik nog niet ingeschreven ben als master student. De masters beginnen nl alleen in september, en ik ben hier in januari al begonnen met studeren. Dat ik al wel was aangemeld voor de master maakte ze niks uit helaas. Vrijdag hoor ik of ik ben aangenomen voor de master en ga ik dus direct weer langs Skatteverket :j

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 12:12

Piekosjj: wat leuk dat jij je master Animal Science gaat doen in Zweden. Mijn oudste wilde dat ook erg graag in het buitenland doen ( heeft een trimester in Ås gestudeerd, wat hem erg goed beviel), maar door omstandigheden begint hij in september toch maar aan zijn master bij de WUR.

Piekosjj
Berichten: 5448
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 12:21

Oh wat grappig! Is het geen optie voor hem om een exchange period er bij te pakken? Er komen elk jaar ont-zet-tend veel animal science studenten van de WUR naar de SLU!

MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 13:57

Ik kom ook meelezen, hoop in februari naar Noorwegen te gaan :)

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-04-18 14:07

Ik wil mee :+ ;)

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 14:19

Piekosjj schreef:
Oh wat grappig! Is het geen optie voor hem om een exchange period er bij te pakken? Er komen elk jaar ont-zet-tend veel animal science studenten van de WUR naar de SLU!


Zal het hem zeggen. Hij is behoorlijk gek op Scandinavië, gaat in juni ook drie weken met zijn broer in Zweden en Noorwegen rondtrekken.

Leuk Marije, waar ga je naar toe?

MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 14:28

8 dagen Lofoten, uiteraard met de hoop het noorderlicht te zien.

KarmaChansy
Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 14:37

Sill_Monster schreef:
Ik denk zelf dat qua administratie werk het beter is als ik dan de Zweedse opleiding doe zodat ik de termen meteen leer.

Waarom duurt dat persoons nummer zo lang? Is dat overal zo of nu puur alleen bij jou?


Ik had het in feb aangevraagd 2015 en jan 2016 gekregen dus wees er maar optijd bij :Y)

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 14:40

MarijeR schreef:
8 dagen Lofoten, uiteraard met de hoop het noorderlicht te zien.


Gaaf! Ik ga deze zomer interrailen met Thys in o.a. Noorwegen en wil dan ook een aantal dagen Lofoten eraan plakken.

Piekosjj
Berichten: 5448
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 14:51

S for Swede, S for Slow :))

MarijeR
Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 14:53

Sharani schreef:
MarijeR schreef:
8 dagen Lofoten, uiteraard met de hoop het noorderlicht te zien.


Gaaf! Ik ga deze zomer interrailen met Thys in o.a. Noorwegen en wil dan ook een aantal dagen Lofoten eraan plakken.

In de zomer lijkt het daar ook prachtig ja.
Maar ik ben wel gek op kou in de winter dus dit leek mij wel wat.
Hoop het noorderlicht van m'n bucket list af te kunnen strepen. En sowieso is het een prachtige omgeving voor fotografie.

Leuk dat Thys ook naar het noorden wil!

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 15:18

Thys mocht kiezen waar de reis heen ging, maar vind het natuurlijk geen straf om weer die kant op te gaan.

Leen
Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 15:22

Oh wat een leuk topic hier!

Onze droom is ook naar het zuiden van zweden te verhuizen verhuizen. Momenteel is het nog backpacken naar daar, deze zomer gaan we voor het eerst met onze 2 honden. Dit met de kano zodat we iets meer gewicht kunnen meenemen en zodat het niet te zwaar is voor de border collie (die is niet zoveel gewend als de andere).
We kamperen in hangmaten wat zo een fijn vrij gevoel geeft, zeker bij de meren is dit heerlijk om net op de grens van bos/stenen te hangen met aan de ene kant uitzicht op het meer en de andere kant naar het bos.

Momenteel hebben we onze pijlen gericht om in 2022 te verhuizen, we zijn ook begonnen via learningswedish.se de taal onder de knie te krijgen. Qua jobs moeten we wel echt een andere denkpiste uitgaan dan hier. Dus dat moeten we even bekijken wat we graag willen doen.

A_nouk
Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 12:14

Ja ik meld me ook :) We gaan voor het derde jaar op rij weer naar Noorwegen.

Dit is onze route voor dit jaar (2000km alleen in Noorwegen en Zweden) !
[ img ]

We hebben met Finnlines de boot vanuit Duitland (Travemunde) naar Zweden (Malmo).
En hebben op wat leuke plekjes hotelletjes en camping en zitten een 2 weken in een huis wat we via airbnb hebben geboekt.

In volgorde van onze aankomst:
1: https://www.booking.com/hotel/se/lokhol ... l#tab-main
2: https://www.tripadvisor.nl/Hotel_Review ... orway.html
3: https://www.airbnb.com/rooms/11268813
4: https://sandviken-camping.no/galleri/ - https://www.booking.com/hotel/no/sandvi ... 81e0f00f2d
5: https://www.nordicchoicehotels.com/hote ... kongsberg/
6: https://www.nordicchoicehotels.com/hote ... -the-hotel

Het derde huis verblijven we dus een lange tijd.
Nummer twee zijn we tegengekomen toen we vorig jaar onderweg waren naar onze eindbestemming. Dit was zo'n mooie plek dat we hem als must go op onze lijst voor dit jaar hebben gezet.
Beelden van deze plek vorig jaar <3
[ img ]

Galathil
Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:45

A-nouk : Prachtig die sneeuwbergen! Welke maand was dat?

Zijn er hier mensen die in de winter in het noorden van Noorwegen zijn geweest? Het lijkt mij prachtig, maar wel lastig met het weinige licht, aangezien eind december/ begin januari blijkbaar de zon helemaal niet opkomt daar. :=
En heeft iemand ervaring met walvissen spotten in Noorwegen of Ijsland?

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

A_nouk
Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 14:49

Dat was 10 juni. Toen we 2,5 week later op de terugweg waren was bijna alle sneeuw weg :)

Wij hebben vorig jaar Orka's gezien. Zijn niet wezen spotten maar we lagen wat te dobberen en ineens waren ze daar. Zo bijzonder! Hier was dat : https://www.google.nl/maps/place/Haglan ... d5.2499768

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-18 16:24

Galathil schreef:
A-nouk : Prachtig die sneeuwbergen! Welke maand was dat?

Zijn er hier mensen die in de winter in het noorden van Noorwegen zijn geweest? Het lijkt mij prachtig, maar wel lastig met het weinige licht, aangezien eind december/ begin januari blijkbaar de zon helemaal niet opkomt daar. :=
En heeft iemand ervaring met walvissen spotten in Noorwegen of Ijsland?


Wij zijn in Tromsø geweest van 7 t/m 14 februari. Toen was het wel weer redelijk lang licht, zodat je overdag ook dingen kon ondernemen. Mijn zoon is in 2016 eind november geweest en vond de dagen er toen wel erg kort.

De poolnacht duurt daar officieel van 21 nov tot 21 januari vertelde de mensen van de Airbnb waar wij zaten. Ze vertelde ook dat vorig seizoen er veel walvissen waren ( mijn zoon heeft ze gewoon vanaf de kust gezien) en dit seizoen juist niet. Maar februari is sowieso te laat voor walvissen.

Galathil
Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 14:05

Sharani schreef:
Wij zijn in Tromsø geweest van 7 t/m 14 februari. Toen was het wel weer redelijk lang licht, zodat je overdag ook dingen kon ondernemen. Mijn zoon is in 2016 eind november geweest en vond de dagen er toen wel erg kort.

De poolnacht duurt daar officieel van 21 nov tot 21 januari vertelde de mensen van de Airbnb waar wij zaten. Ze vertelde ook dat vorig seizoen er veel walvissen waren ( mijn zoon heeft ze gewoon vanaf de kust gezien) en dit seizoen juist niet. Maar februari is sowieso te laat voor walvissen.


Hmm oke, ik denk dat het dan in begin januari ook wel erg weinig licht zal zijn helaas. Wel het voordeel dat je dan grotere kans op noorderlicht hebt...
Echt veel ondernemen hoeven wij niet per se, als we gaan is vooral voor de walvissen en het noorderlicht, maar het is wel fijn om nog wel te kunnen genieten van de omgeving...is er behalve eventueel noorderlicht spotten in Tromso nog wat te doen in de donkere uren?

A_nouk schreef:
Dat was 10 juni. Toen we 2,5 week later op de terugweg waren was bijna alle sneeuw weg :)

Wij hebben vorig jaar Orka's gezien. Zijn niet wezen spotten maar we lagen wat te dobberen en ineens waren ze daar. Zo bijzonder! Hier was dat : https://www.google.nl/maps/place/Haglan ... d5.2499768


Wat bijzonder zeg, als je ze zo spontaan tegenkomt! Orka's wil ik zo graag zien. <3

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 16:25

Begin januari is er geen echt daglicht. Wat ik begreep is Tromsø niet de beste locatie voor walvissen, maar wil je ze daar proberen te zien heb je meer kans in november. Mijn zoon heeft ze toen ook gewoon vanaf de kust gezien, waren orka’s.
Lofoten is een betere locatie voor walvissen wat ik begrepen heb.

Zou bij het plannen van zo’n reis wel proberen om niet speciaal heen te gaan voor onvoorspelbare dingen als het noorderlicht en walvissen, het valt dan zo tegen als je het niet ziet. Zie zoiets meer als de kers op de taart. De omgeving is daar prachtig, wij hebben flink wat km gemaakt met onze huurauto, maar ook lange wandelingen gemaakt.

Galathil
Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:13

Sharani schreef:
Zou bij het plannen van zo’n reis wel proberen om niet speciaal heen te gaan voor onvoorspelbare dingen als het noorderlicht en walvissen, het valt dan zo tegen als je het niet ziet. Zie zoiets meer als de kers op de taart. De omgeving is daar prachtig, wij hebben flink wat km gemaakt met onze huurauto, maar ook lange wandelingen gemaakt.


Ja klopt, daar heb je gelijk in. Het lijkt me ook beter om deze reis uit te stellen tot ik langer de tijd heb, en inderdaad ook de mogelijkheid een auto te huren, dan kun je meer van het land zien. :)

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78496
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 22:52

Nog een andere vraag, heb al gezocht op de officiële website maar alles staat zo ingewikkeld beschreven dat ik het nog niet helemaal snap.
Hoeveel wijn mag je per persoon meenemen? Heb begrepen dat het niet zo makkelijk is om aan wijn te komen, en ik wil mijn roseetje niet 4 weken missen. :)) Manlief drinkt voornamelijk bier, ook duur daar maar wel makkelijker te kopen, dus wil ik eigenlijk maximaal aan wijn mee nemen.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?



Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 08:55

Als je via Zweden omhoog gaat kan je meer meenemen. Al moet de voorraad dan wel klein genoeg zijn om de grens met Noorwegen over te mogen ;). Wij zijn vorig jaar niet gecontroleerd trouwens en waar we terug naar Zweden gingen stond helemaal geen douane. Maar lijkt mij niet verstandig om het daar op te gokken :P.

Weet iemand hier vanaf wanneer je in de zomer(augustus?) een beetje kans maakt om het noorderlicht te zien? Ik weet dat de kans in de winter het groots is maar wij gaan begin augustus voor 3 weken en hoop stiekem om het noorderlicht te kunnen zien.
En heeft iemand tips of ervaringen voor een boot van Denemarken naar Noorwegen? Liefst een die 's ochtends rond 9 uur oid vertrekt.

LoveBodin
Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 09:07

Weissjee schreef:
Als je via Zweden omhoog gaat kan je meer meenemen. Al moet de voorraad dan wel klein genoeg zijn om de grens met Noorwegen over te mogen ;). Wij zijn vorig jaar niet gecontroleerd trouwens en waar we terug naar Zweden gingen stond helemaal geen douane. Maar lijkt mij niet verstandig om het daar op te gokken :P.

Weet iemand hier vanaf wanneer je in de zomer(augustus?) een beetje kans maakt om het noorderlicht te zien? Ik weet dat de kans in de winter het groots is maar wij gaan begin augustus voor 3 weken en hoop stiekem om het noorderlicht te kunnen zien.
En heeft iemand tips of ervaringen voor een boot van Denemarken naar Noorwegen? Liefst een die 's ochtends rond 9 uur oid vertrekt.


waar wil je heen naar Noorwegen?
Hirtshals-kristiansand gaat geloof ik 2 of 3 keer per dag, maar dan zit je wel pas in Kristiansand.

Noorderlicht wordt lastig in de zomer, dan is het in het noorden gewoon heel lang licht. En in bvb plaatsen ter hoogte van Oslo is kans op gewoon noorderlicht al klein.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 bezoekers