Mijn paard wil niet lopen onder het zadel.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Marloes2202
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-03-18

Mijn paard wil niet lopen onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 15:04

Hallo allemaal,

Ik heb in juli mijn paard gekocht en dat ging in het begin heel goed maar nu de laatste tijd heb ik veel problemen met rijden. Ze wil zodra ik opstap gewoon niet lopen. Longeren gaat heel goed ( ook met bijzet).
Ben al naar de kliniek geweest met haar, en me zadels na laten kijken, dat was allemaal goed.
En nee ik hou haar niet vast aan de teugels en gooi ook me teugels niet los. Ben altijd heel consequent geweest met me hulpen geven. Zodra ik iemand met een longeerzweep in de bak zet loopt ze als een trein!! Maar ik kan natuurlijk niet verwachten dat er telkens als ik ga rijden iemand met een longeerzweep gaat klaar staan. Zijn er nog andere tips om me paard aan de praat te krijgen?

Vriendelijke groet Marloes


Kaitlyn
Berichten: 9720
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Mijn paard wil niet lopen onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:07

Heb je les?

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

sevke
Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:07

problemen met de rug. Zou eens langs de kliniek gaan voor foto's.

Born to slide, forced to work

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Mijn paard wil niet lopen onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:08

Loopt hij zonder zadel ook niet als je er op zit?


_Bianca
Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: Mijn paard wil niet lopen onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:15

Les. Les. Les. Les. En les.

Als alle medische problemen echt helemaal zijn uitgesloten, zit het dus - no offence - in de ruiter. En daarbij kan bokt helaas niet helpen. Een goede (!!) instructeur kan dat wel.

Dus, de enige tip die ik je kan geven: les! :j

When a friend becomes a memory, the memory becomes a Treasure

Marloes2202
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-03-18

Re: Mijn paard wil niet lopen onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 15:18

Heb wel les! En dan staat er altijd iemand in de bak dus dan loopt ze wel, zodra ik alleen ben wil ze niet lopen. En zonder zadel loopt ze ook niet. Rug is ook nagekeken in de kliniek.

_Bianca
Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Re: Mijn paard wil niet lopen onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:21

Ik zou dan je instructeur eens vragen om buiten de bak te gaan staan, misschien zelfs eens om de hoek met een oortje? Dan kan hij/zij zien wat er gebeurt en je erbij helpen.

Sommige paarden vinden het heel spannend alleen in de bak. Heb je er ook last van als er meerdere paarden in de bak lopen?

When a friend becomes a memory, the memory becomes a Treasure

Marloes2202
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-03-18

Re: Mijn paard wil niet lopen onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 15:23

Ja als er andere paarden in de bak zijn doet ze het ook. Ik ga het eens proberen om me instructrice buiten de bak te zetten.
Bedankt voor alle reacties!

Shenavallie
Berichten: 11516
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 15:47

Als al het medische is uitgesloten - waar je al een aantal dingen van hebt laten onderzoeken, begrijp ik - dan is het inderdaad een rijtechnisch probleem. Mogelijk ben je zelf (onbewust) onzeker en is dit paard daar super gevoelig voor. In hoeverre heb je haar rug na laten kijken? Alleen plaatselijke foto's of is er een complete scan gemaakt? Hebben ze verder gekeken dan alleen de rug? Heeft het paard hetzelfde probleem als er iemand anders op zit (al dan niet met zadel)?

In 1963 the Bronx Zoo had an exhibit called "The Most Dangerous Animal in the World". It was a mirror.

I don't understand why when we destroy something created by man we call it vandalism, but when we destroy something created by nature we call it progress. Ed Begley Jr.

CharmingS
Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:03

Marloes2202 schreef:
Heb wel les! En dan staat er altijd iemand in de bak dus dan loopt ze wel, zodra ik alleen ben wil ze niet lopen. En zonder zadel loopt ze ook niet. Rug is ook nagekeken in de kliniek.


Is er ook gecontroleerd op maagzweren? En is er bloed afgenomen?
En inderdaad doet ze dit ook als er iemand anders op zit? Misschien kun je jouw instructrice eens vragen om hem te rijden als jij er niet bij bent, of stalgenootje?

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Marloes2202
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-03-18

Re: Mijn paard wil niet lopen onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 16:25

Bij een ander persoon (erg goede ruiter vind in zelf) doet ze het ook. En ze is wel helemaal nagekeken maar geen scan van de rug gemaakt want dat vonden ze niet nodig. En geen bloed afgenomen, dus maagzweer zou ook nog kunnen.

Kaitlyn
Berichten: 9720
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Mijn paard wil niet lopen onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:25

Doet zet het ook als je instructeur erop zit en jij weg bent?

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

Marloes2202
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-03-18

Re: Mijn paard wil niet lopen onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-18 16:27

Geen idee ga me instructeur zeker vragen of ze dat wilt doen.

CharmingS
Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 16:45

Marloes2202 schreef:
Bij een ander persoon (erg goede ruiter vind in zelf) doet ze het ook. En ze is wel helemaal nagekeken maar geen scan van de rug gemaakt want dat vonden ze niet nodig. En geen bloed afgenomen, dus maagzweer zou ook nog kunnen.



Zou ik toch eens laten nakijken voor een maagzweer dan.. Heb ook ooit zo'n paard gehad die niet meer wou lopen, en werd ook erg boos als je been aanlegde, trok dan ook een beetje bol..

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 17:18

Aan de longeerlijn wil ze wel lopen zeg je. Ik zou het eens proberen om haar aan de longe te houden, maar wel met ruiter. Gaat ze goed? Dan uitvoerig (lees als uitbundig) belonen met je stem. Daarna loskoppelen en een klein stukje vooruit laten stappen. Doet ze dit ook, dan weer goed belonen.

Wil ze wel achterwaards lopen? Dat zou je eventueel ook kunnen proberen door als zij niet voorwaards wil, haar achterwaards te laten lopen. En daarna weer voorwaards. Wil ze niet vooruit, dan weer achterwaards. Kan best zijn dat hij/zij eieren voor het geld kiest en wel voorwaards wil omdat dit toch makkelijker is. Tenminste, ...dat mag ik verwachten :')
Maar wel goed belonen als ze wel voorwaards gaat hoor!

Ook zou ik jouw instructrice er eens op laten rijden om te kijken wat jouw paard met een meer gevorderde ruiter gaat doen.

Wat ook nog kan is dat je mss onbedoeld / onbewust toch niet helemaal goed zit waardoor jouw paard denkt te moeten stilstaan. Sommige paarden reageren gewoon erg sterk op de zit en houding van de ruiter.

Hoe oud is je paard eigenlijk? Als zij/hij nog jong is kan het ook best een fase zijn, een soort van puberstreek :-)

Hoe gevoelig is zij op het been en een tikje met de zweep, springt ze dan weg? Of haalt ze de schouders op onder het mom van kan-me-niks-schelen

Berdien
Berichten: 64483
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:30

WZ is specifiek bedoelt voor zaken rondom de Bokt Wiki. Rijtechnische vragen zoals deze horen op een ander forum thuis, namelijk Rijtechnisch - Vragen. Ik verplaats je topic daarom die kant op.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Zonnetje81
Berichten: 18588
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Mijn paard wil niet lopen onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:35

Ik zou zeggen: maagzweer controle....

hwn
Berichten: 4650
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Mijn paard wil niet lopen onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 18:45

Rij je met zweep? Als ze met longeerzweep reageert, dan mss ook met gewoon zweepje?

Was je paard al goed doorgereden toen je haar kocht? Hier nog een paardje gehad dat panikeerde als er niemand in de piste stond, ze had de steun nodig van iemand op de grond, had niet door dat diezelfde steun en toeverlaat op haar rug zat.

Je kan ook paar stemcommando's invoeren die je aan de longe gebruikt, en die dan toepassen onder het zadel.

melissa57
Berichten: 65
Geregistreerd: 29-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 19:03

Ik heb dit vorig jaar ook voorgehad met mijn paard. Aan de longe liep ze ook heel goed en deed alles wat ik vroeg maar zodra ik erop ging was het omzeep. Na heel veel onderzoeken en enkele maanden later kwam er uit een bloedonderzoek dat ze een serieus tekort aan vitamine E had.
Dus misschien eens bloed laten trekken als dit nog niet is gedaan?
Was ook wel in combinatie met een ruiter die niet genoeg nageeflijk was.
Hopelijk vind je rap het probleem!

Veraaaaah
Berichten: 2330
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Mijn paard wil niet lopen onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 19:11

Wel raar, als de rug na is gekeken zou het kunnen dat het een fase is. Gewoon je instructrice een keer laten rijden, zij kan je vast weer op weg helpen :)

Nuelle nieuwe hoofdstuk in mijn leven!
Glamour Girl je hebt me zoveel gegeven, ik ga je missen 20-01-2021
Rinda, you're a star in heaven 7-6-2017

Marloes2202
Berichten: 8
Geregistreerd: 02-03-18

Re: Mijn paard wil niet lopen onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-18 08:24

Bedankt voor jullie reacties. Keep you posted!

dresjoepie
Berichten: 2511
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Mijn paard wil niet lopen onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 08:38

Hoe oud is het paard? Wat voor ras? Wat voor hulp geef je om voorwaarts te gaan? Ik snap dat je drijft maar verder? Wat doe je dan als er geen reactie komt?

Lougino
Berichten: 1450
Geregistreerd: 02-06-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 08:49

Ik heb ook een merrie gehad die dit deed, rug/hals/si-gewricht, alles zag er goed uit. Toen als laatst nog de kaak en de atlas (eerste halswervel) op de rontgen gehad, daar bleek een fikse beschadiging te zitten op de plek waar dus ook het hoofdstel zit. Dit deed haar veel pijn. Door middel van shockwavebehandelingen is het wel verbeterd. Al met al kan dit gedrag dus vele oorzaken hebben. Heel lastig, ik hoop dat je de oorzaak kunt achterhalen. Sterkte!

~Lougino~Danko~

Koosnaamloos
Berichten: 241
Geregistreerd: 31-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 08:53

Zit je gespannen? Sommige paarden slaan hier op af. En gwn doorzetten. Longeer je in rijbak of in longeerbak? anders zou ik ook gaan longeren in de bak waar je ook in wil rijden

Suzanne F.
Berichten: 48947
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 08:56

Als het medische is uitgesloten dan zeg ik dat ze je gewoon in de zeik neemt. Met iemand in de bak loopt ze wel maar alleen niet? Ik denk dat ze dan een goede schop onder haar hol nodig heeft. Ben benieuwd wat ze doet met een andere ruiter erop. Grote kans dat ze daar wel loopt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers