Ras van de maand: de Welsh pony & Cob

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten
 
 
balance
Moderator Kantine
Berichten: 18048
Geregistreerd: 24-08-02

Ras van de maand: de Welsh pony & Cob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-18 16:02

Iedere maand zal er ander ras in de spotlights staan waar een uitgebreid nieuwsartikel over op de voorpagina over zal verschijnen. Hiervoor kunnen wij jullie hulp goed gebruiken!

Deze maand: de Welsh Pony & Cob

Deze maand hebben we gekozen voor de Welsh pony. In dit topic kun je jouw kennis over het ras met ons delen.
Wat maakt de Welsh pony zo speciaal voor jou? Zijn er misschien ook punten die wat extra aandacht verdienen bij dit ras volgens jou en waarom? Wat zijn jouw persoonlijke ervaringen met de Welsh pony? Heb je grappige, lieve of interessante verhalen of foto's die je graag wilt delen met andere bokkers?

Let op met het delen van foto's, deze zullen óók gebruikt kunnen worden voor de Wiki. Wanneer je een foto plaatst in dit topic met toestemming om te gebruiken voor het artikel, geef je automatisch ook toestemming voor het gebruik op de Wiki. (Je naam zal vermeld worden bij de foto).
Om de hoeveelheid foto's de info niet te laten overstromen vragen we je om niet meer dan 2 foto's ter illustratie toe te voegen :).

Je kunt je informatie, foto's en/of persoonlijke ervaringen tot 20 maart inzenden, daarna zal het topic op slot gaan en zal de nieuwsredactie een mooi samenhangend artikel maken. Dit artikel zal op de 1ste van de volgende maand op de voorpagina gepubliceerd worden.

Eerdere topics gingen over:
De Haflinger, de IJslander, de Draver, de Clydesdale, de Frederiksborger, de Morgan Horse, de Tinker.
de Fries

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin


Eilinora
Berichten: 11904
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Ras van de maand: de Welsh pony & Cob

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 16:55

Schitterend ras met zeer uiteenlopend type en maat waardoor er voor iedereen een geschikte welsh pony te vinden is.

Heel divers kwa kleuren,alles mag behalve bont.

Pony's met sterke en correcte bewegingen.
Geschikt voor allerlei doeleinden.

Mijn fokmerrie
[ img ]

[ img ]


Mijn nu 2 jarige zelfgefokte welsh mountain als jaarling

[ img ]

Kwa karakter zijn het naar mijn mening geweldige pony's.

Ze leren graag en zijn nieuwsgierig.
Daarbij zijn ze ook erg slim.

Ze kunnen pittig zijn maar ik ervaar ze vooral als goudeerlijk en braaf mits ze de juiste opvoeding hebben gehad.

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:20

Intelligentie, nieuwsgierigheid en veelzijdigheid zijn de eigenschappen van de Welsh pony die ze voor mij zo speciaal maken.
Binnen het Welsh stamboek is er natuurlijk een grote variatie in types, van de kleine Mountain pony's tot de tank Cobs en de luxe NRW. Als liefhebber van kleine pony's ligt mijn ervaring voornamelijk bij de sectie A en B, maar veel eigenschappen worden ondanks het verschil in uiterlijk in alle secties gevonden.
Het zijn vaak slimme dieren die graag en hard werken, zonder daarin slaafs te worden. Ze zijn erg zelfredzaam en weten dat ook, dus het samenwerken met de mens moet voor hun ook als prettig worden ervaren want anders gaan ze hun eigen weg wel. Hun mening is ook bij veel dieren duidelijk van hun hoofd af te lezen, wat extra benadrukt wordt door hun expressieve ogen en oortjes. Vaak houden ze wel van een beetje actie, in het werk doen ze vaak eerder een stapje te veel dan te weinig en menig Welsh pony springt hoger dan je zou verwachten van zo'n kleintje.

Met hun poppige hoofdjes en kleine gestalten worden de kleinere secties vaak in de rol van kinderpony geschoven. De geschiktheid als kinderpony varieert echter sterk. Er zijn voldoende gemoedelijke Welshjes die tientallen kinderen de kunst van het leren bijbrengen, de wat pittigere individuen zijn vaak op concours te vinden met fanatieke ruitertjes die met een grote grijns over het wedstrijdterrein lijken te vliegen. Er zijn echter ook pony's die net een beetje te sensibel of fanatiek zijn en beter floreren in de handen van een ervaren volwassene. Eén ding hebben ze in ieder geval met elkaar gemeen, de (terecht) trotse pony's waarderen het meestal niet als ze onterecht behandeld worden en houden hun baasje graag een spiegel voor als het nodig is.

Zelf ben ik in het bezit van een stiekeme Welsh pony, doordat ze een ongepland cadeautje was heeft ze geen papier en zweeft ze qua type tussen de A en B sectie, en haar partbred dochter (87,5%). Mijn merrie heeft een pittig karakter en is als jong dier weinig in handen geweest, waardoor ze wat heftig en eenkennig uit de hoek kan komen. Van kinderen wordt ze dus snel wat zenuwachtig, maar in bekwame en rustige hand is het een wereldpony. Er is niets wat we niet geprobeerd hebben, ze liep succesvol tussen de paarden in de dressuur, springt elke hindernis en tijdens onze demo's heeft ze mensen aan het lachen en huilen gemaakt. Hoewel ik aan de lange kant ben, heeft ze zich altijd voor de volle 100% ingezet tijdens het rijden. Ondertussen staat ze voor de wagen, waar we ook beiden erg veel plezier in hebben.
[ img ]

Haar dochter heeft een beetje Appaloosa bloed in de mix zitten, maar ook bij haar is de karakteristieke Welsh intelligentie en vindingrijkheid goed verankerd. Ze was nog maar een paar uur oud voordat ze besloot de wijde wereld buiten haar eigen weitje te gaan verkennen. Ze is dol op aandacht en staat graag overal met haar neus bovenop.
[ img ]


Chantalll
Berichten: 1976
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Leek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 17:47

Volledig onverwacht verliefd geworden op dit ras.

Zeer intelligent, dapper, wijs, werklustig, hard en goede karakters wat hun tot ideale kinderpony's maakt. Echter zijn ze zeer divers in hun kunnen. Voor de kar en onder het zadel zijn het plaatjes om te zien. Zeer wendbaar en lenig ... de welbekende kleine oortjes en prachtige sprekende ogen die dwars door je heen kijken.

Zelf fok ik met zeer veel plezier en passie in de Sectie B. Ik heb momenteel 2 fokmerrie aan huis.

De 13 jarige Lakeway's Glorious Hazel *keur* liefkozend onze Schimpie nu met haar 7de veulen aan de voet.

[ img ]

Haar 5 jarige dochter Vanety TC *ster* hoogdrachtige en volgende week uitgerekend.

[ img ]

Stal TC Welsh B Pony's Fokkerij

Fotografie91
Berichten: 2444
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:25

een 2,5 jarige uit het land halen die niks kent en daar mee aan de slag kunnen gaan zonder enig probleem, dat zegt genoeg over het karakter :)
Een groot hart, sterk, stoer, hard werken en een echte vechter
en niet te vergeten mijn beste maatje.

Hier heeft ze net haar ere rondje gehad Brons op het NK
[ img ]

en als 3 jarige mocht ze haar TV debuut maken superster dat het is <3
Tussen de kabels en de camera's in stond ze daar toch wel heel stoer te wezen <3
[ img ]

inmiddels in 4 jaar tijd van 1 welshje naar 11 welshjes gegaan en nog 2 veulentjes onderweg <3
zo verliefd kun je worden op een ras.

http://www.bluedyfas.nl
Dilly ZZ+4 reserve kampioen - Noa L+2 reserve kampioen - Anna B+10 Kampioen
Dilly-Anna span B+12 Indoor kampioen 2019 en 2020 Dilly-Noa span B+3
Follow us on instagram Follow us on facebook

Nynkster
Berichten: 5330
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:10

Welshjes hebben altijd mijn aandacht getrokken. Mooi gevormde hoofdjes met kleine oortjes <3
Ontzettend intelligent en veelzijdig, en bloedfanatiek als het nodig is :j

Dit jaar verliefd geworden op 2 prachtige dames. En misschien volgend jaar een 3e verwelkomen als alles goed gaat <3

[ img ]
[ img ]

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

Renske_W
Berichten: 13840
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Ras van de maand: de Welsh pony & Cob

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:36

Bij toeval tegen een heel knap welshje gelopen 2 jaar terug.
Heel fijn en lief dier, werkwillig, intelligent en een grote grapjas. :)
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]
Het is een heel veelzijdig ras en ik ben nog iedere dag blij dat ik tegen mijn kanjer ben aangelopen. :)

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Kimm4
Berichten: 790
Geregistreerd: 19-02-14

Re: Ras van de maand: de Welsh pony & Cob

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:03

Het leuke van de welsh is dat ze zo ontzettend verschillend zijn.
Kleur, type en bouw, maar zeker het karakter. Wij hebben drie secties op stal gehad (a c en d) nu alleen nog a's. Maar ooit komt er weer een C!!
De karakters lopen zo uiteen. De een is pittig maar tegelijkertijd ook een grote knuffel, de ander heel rustig en de ander weer heel sterk maar vindt alles prima.
Wij hebben er nu zes (en twee op komst, eind mei).

[ img ] we verwachten dit jaar zijn eerste veulens en dit jaar is hij ook weer ter dekking. Perlhof Gable

Mijn tweejarige zelfgefokte merrie Scheerdonk's Lorene
[ img ]


Onze pittige maar zo lieve Powys (nl) Foxtail. Bewegingswonder. Aan vaders kant een Halfzus van Gable. Aan moeders kant van Faith.
[ img ]

Inmiddels jaarling maar is nog maar van midden juni. Scheerdonks Fenne.
[ img ]

Onze voorlopig keurmerrie, Powys (NL) Faith. Halfzus van Fox. Onze rustige lieve merrie. Ook de moeder van Fenne. Drachtig van onze eigen hengst.
[ img ]

Onze Colliyers Pure Delite. Drachtig van onze eigen hengst.
[ img ]

Wij zijn blij met onze kanjers. Kijken uit naar het showseizoen en naar de veulens.

http://www.stalscheerdonk.weebly.com
Welsh mountain pony's
Ter dekking: de super bewegende, zwarte welsh A hengst, Perlhof Gable! (V. Kampioenshengst Powys Shon)

Josien_
Berichten: 8962
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 21:16

Sinds een aantal jaar verliefd geworden op de welsh cob <3 !
En dan specifiek op deze knappe dame:

[ img ]

[ img ]


Heerlijke tankjes met een pittig karakter, maar enorm harde werkers.

"Welsh Cobs are like patato chips, you can't have just one!" /3 =:)

moor
Berichten: 775
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: Ruinen DR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 11:40

[ img ]
[ img ]

Wij hebben een perlinokleurige Welsh Cob Heavenlysmile's Awesome Chrystal
De eerste perlino welsh cob merrie van NL ;)
Als 3jarige op de keuring is Chris Stermerrie geworden.

Bij vele staat de Welsh Cob bekend om "pittig en vurig"
Maar bij ons roemen wij ze om werkwillig en zeer vriendelijk, meerdere zelfs zachtaardig!
Haar valkkleurige vader Heavenlysmile's Masterpiece en haar perlinokleurige opa Sublime Sponte staan ook om hun geweldige karakters bekend.
[ img ]
[ img ]

En hun gewoon een grote werklust <3
[ img ]

TER DEKKING
Silver Valk Homozygoot bonte Irish Cob
Legend From The Heavenlysmile


vivana
Berichten: 3267
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: plekje onder de horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 12:27

Laat ik niet ontbreken dan met mijn sport Sektie A pony's (Welsh mountains)
De ene een op en top leermeester bijna 17 zomers jong en ookal bijna 12 jr in mijn bezit. Helaas moet ik binnenkort aangeven afscheid te moeten gaan nemen daar ik geen amazonne's meer heb en mijn jongste dochter écht te groot wordt daarom ook niet meer springen en hij nog niet klaar is met werken.
Dit is hem;de meest veelzijdige grote A-sterruin; Dressuur (is hij héél sterk in Liep in het B altijd 2 of 3wpnt daarmee kring kampioen en op de Brabantse 7e, nu L1 gestart en heeft bij z'n 1e proef ook gelijk 2wp gelopen,op naar de volgende proeven a.s zondag)
Springen ook dat leert hij zijn pupillen,enkel en dubbelspan lopen gewoon voor de hobby veel over straat en in het bos.Perfect Leading Rein pony,hij heeft onder het zadel vele prijzen gewonnen.
[ img ]
[ img ]

Dan mij Welsh mountain stermerrie, sektie A mountain ,B-pony gemeten.
[ img ]
[ img ]

Zij is iets wat pittiger maar een absolute Top sportpony!
Werkt altijd mee heeft in een paar maanden intensive training vele prijzen gewonnen voornamelijk in het springen. (kringkampioen B, 4e op de Brabantse helaas door een contragalop de overwinning voorbij laten gaan was t commentaar vd jury...héél zuur)
3e vd kring met dressuur B en 11e op de brabantse met dress. B.
Zij gaat binnenkort L starten met spr en dan behaald ze met +10 haar sportpredikaat en dress laten we even..
Ook heb ik dan nog haar 2jr zoon...
Op en top lief fijn karakter hebben in ieder geval mijn pony's ik ben elke dag blij als ik ze zie!

Visjeee
Berichten: 7
Geregistreerd: 02-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-18 20:59

Ik ben in het bezit van 2 welsh pony cob type (sectie C)

Het is te zeggen...

Ik was opzoek naar een Welsh veulen toen ik op mijn prachtige Maltashof Igor stootte.
Zijn moeder was ook te koop & na veel wikken en wegen hebben we haar er dus ook bij genomen.
Ik ben dus sinds 4 jaar eigenaar van 2 prachtige Engelse Welsh ponies !

Ziehier mijn merrie, Parc Cleopatra (7 jaar, merrie)


[ img ]

[ img ]

[ img ]


Haar zoon, Maltashof Igor (4 jaar, hengst)


[ img ]

[ img ]

[ img ]


& dan heb ik ook nog een 27-jarige part-bred :D Belleke !


[ img ]


[ img ]

anihui
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 21:58

Wat een super mooie foto's zie ik voorbij komen! Ook hier een Welshfan!
Heb ook een fantastische Welshpony gehad helaas in moeten laten slapen. De liefde voor Welshpony's blijft. Nu ook weer op zoek. (Weet niet of ik het hier mag/kan plaatsen). Weet iemand een betrouwbare fokker die NWR pony's fokt/verkoopt? We zijn op zoek naar een E Welsh pony.

balance
Moderator Kantine
Berichten: 18048
Geregistreerd: 24-08-02

Re: Ras van de maand: de Welsh pony & Cob

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-03-18 14:36

Het is alweer de 20e van de maand, tijd voor een slotje op dit topic.
Veel reacties weer, leuk! We zullen een samenvatting maken die op 1 april (geen grap) op de voorpagina geplaatst zal worden.
Lijkt het jou nou leuk om die samenvatting te maken? Dat mag. Stuur even een bericht met die samenvatting naar een kantine moderator.

We see things as we are, not as they are
- Anaïs Nin


Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker