KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:32

[***] is voor het eerst geweest met 2,5! Maar denk dat met 3 prima is hoor. Ze was erg afgevallen en konden geen oorzaak vinden dus toen naar de TA geweest.


xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 18:41

Sjaan heb ik met 3 gedaan. Toen kwam hij voor de rest dus mee gedaan.
Toen had ik dr wel al zadelmak trouwens.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Sue_
Berichten: 5041
Geregistreerd: 02-04-05
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 07:47

Hier ook meestal in het jaar dat ze 3 worden. Liefst voordat er een bit ingaat maar ligt er maar net aan wanneer de rest gaat.

Het viel allemaal mee met de Governor. Alleen twee punten vooraan maar besloten om dat over een half jaar pas aan te pakken. Ze moest nog zoveel wisselen dat het nu wat weinig zin had. :)
De andere 3-jarige had wel twee wolfstandjes dus die zijn eruit.

En nou wist ik toch zeker dat ik die borrel op het aanrecht had gezet. Maar waar ik ook keek, géén aanrecht! HF

Redd
Berichten: 427
Geregistreerd: 07-11-09

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 22:03

Hallo, naast dat ik dit topic volg uit interesse voor de nieuwe jonge sportpaarden, bedacht ik me dat ik hier wel mijn vraag kon stellen. /Ik zit namelijk al een tijdje met het dilemma of ik mijn paard in training wil laten zetten voor haar sportpredicaat. Ze heeft al z1 gelopen, maar voor het z2 met winst zal ze wel een aantal maanden in training moeten, wat ook aardig wat kost.
Vinden jullie dat het sport predicaat grote voordelen heeft m.b.t. het fokken. Of is deze meerwaarde minimaal en niet alle moeite waard. Ik wil mijn merrie namelijk ook niet dekken in dit jaar. Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen!


Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 07:27

Ha Redd,

Het sportpredikaat is serieus wat waard, echter wel als je ook gaat fokken met deze merrie. Deze punten zou ik is bekijken om af te wegen of je het waard vind:

- Wat voor ras is je merrie? Ik ga voor het gemak uit van kwpn, daar zijn onderstaande adviezen voor geschreven.

- Hoeveel veulentjes wil je nog fokken met deze merrie? 1 of 2 veulentjes is wel weinig om haar weg te brengen. Bij drie of meer veulentjes is het je investering misschien wel waard.

- Hoe oud is de merrie? De prijs van de merrie zelf wordt ook meer waard, maar alleen als je haar serieus bijvoorbeeld zou willen verkopen. Anders zit het geld vast in de merrie. Alleen maakt het voor veel mensen niet uit of een 15 jarige merrie met een Z1 of Z2 ervaring kopen. Tenzij ze er mee willen fokken dan wel.

-Fok je een veulentje(s) voor jezelf? Dan maakt het ook niet zo veel uit. Tenzij je met dat veulentje als het een merrie is ook weer wil fokken, dan is het het misschien wel waard.

- Heeft het paard al meerdere veulentjes gehad? Want het zou zonde zijn als je haar wegbrengt en ze blijkt bijvoorbeeld niet of zeer moeilijk drachtig te worden, niet haar kwaliteiten door te geven aan het veulen, of een matige moeder te zijn. Dan zou ik eerst een veulentje fokken en dan eens bekijken of dat veulen zo goed is dat dat het waard is.

- Verder zeg je dat het paard dit jaar niet dragend is. Je zou ook kunnen overwegen om zelf het paard verder te trainen en alleen uit te laten brengen door een wedstrijdruiter. Scheelt geld, moet je het wel kunnen.

- Tenslotte vond ik afgelopen veulen jaar een slecht jaar om te verkopen.. op verscheidene veulenveilingen, gingen de veulens weg voor bedragen van ongeveer 3500 euro. Duurste veulen bij Midden Nederland was 5500 euro. Veel veulens kwamen uit elitemerries, mijn veulen van twee jaar terug komt uit een elite sport merrie. Ook 3500 euro, veel veulens worden rond dit bedrag verkocht met of zonder predikaten. Dat is eigenlijk bar weinig. Gezien de onkosten die je hebt als fokker en ik denk dat een sportpredikaat dus eigenlijk niet super veel uitmaakt in de prijs. Eerder dat mensen sneller geneigd zijn jouw veulen te kopen dan een ander, maar vanwege de vele keuze kan je de prijzen niet echt opdrijven. Overweeg dus heel goed waarom je gaat fokken. Vaak valt er weinig winst te behalen... positief is dat de paardenmarkt heel hard aantrekt dus ik denk wel dat de prijzen komend jaar iets hoger gaan liggen.

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 07:51

LilyFee, welke midden Nederland veiling ben je geweest dan? Want veulen veiling midden Nederland gingen de veulens juist voor goed geld.. Duurste was geen 5000 maar 50.000,-. Gemiddeld rond de 10.000,- dacht ik.

Ik vind het sport predikaat heel waardevol voor de fokkerij. Ik heb ze in principe liever sport en prestatie, dan ster ed.

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 08:09

Vulina schreef:
LilyFee, welke midden Nederland veiling ben je geweest dan? Want veulen veiling midden Nederland gingen de veulens juist voor goed geld.. Duurste was geen 5000 maar 50.000,-. Gemiddeld rond de 10.000,- dacht ik.

Ik vind het sport predikaat heel waardevol voor de fokkerij. Ik heb ze in principe liever sport en prestatie, dan ster ed.

Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Op zich is de overstap van het Z1 naar heg Z2 niet heel zwaar als de merrie een beetje aanleg heeft voor de wissels. Op welk niveau is de merrie op het moment?

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Redd
Berichten: 427
Geregistreerd: 07-11-09

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 09:04

Heel erg bedankt voor de uitgebreide info en aanvullingen hierop.

Ik zal proberen overal zo duidelijk mogelijk op te antwoorden.

Merrie is inderdaad een kwpn'er. Ze is op dit moment z1 en daarbij elite. Ze is in december 2016 gestart in het z1, met twee weken training. Rest heb ik toendertijd zelf voorbereid. Wel heeft de ruiter aangegeven dat ze voor het z2 wel een aantal maanden moet komen, omdat ze nogal heet wordt in galop, dus de wissels etc zulen wel wat tijd nodig hebben. Zelf ben ik hier niet kundig genoeg voor. Ook is het hierbij niet handig om haar dragend te hebben. Opzich helemaal niet erg om haar een jaar leeg te laten, maar dan moet het sport predicaat het wel waard zijn zeg maar!

Merrie wil ik wel voor mezelf houden in principe en ik wil er nog meerdere veulens uit fokken. Ze is op dit moment ook dragend en ik hoop hierbij op een merrieveulen, om later ook eventueel het fokken door te zetten. Verder denk ik dat het prijstechnisch het nog prima 'waard' is om met mijn merrie te fokken. Ze komt uit een goede lijn. Eerste veulen is in 2016 goedgekeurd bij het kwpn en veulen van vorig jaar heb ik voor een mooie prijs kunnen verkopen op de prinsjesdagveiling.

xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 09:13

Dan zou ik het zeker doen!

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Anoniem

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 09:25

Je hoeft toch maar 1 punt in het Z2 voor sportpred.? Dan zou ik zelf de gok gewoon wagen, als je alle onderdelen netjes rijdt en twee wisseltjes gaan fout heb je alsnog die punt wel. :)

xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 09:30

bobje26 schreef:
Je hoeft toch maar 1 punt in het Z2 voor sportpred.? Dan zou ik zelf de gok gewoon wagen, als je alle onderdelen netjes rijdt en twee wisseltjes gaan fout heb je alsnog die punt wel. :)

Het is wel een groter galop gedeelte dan draf en een stuk of 5/6 wissels dus fouten maken kan maar de rest wel echt compenseren dus ik snap wel dat daar even op gestudeerd moet worden.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


KahluaB
Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 09:58

Redd schreef:
Merrie wil ik wel voor mezelf houden in principe en ik wil er nog meerdere veulens uit fokken. Ze is op dit moment ook dragend en ik hoop hierbij op een merrieveulen, om later ook eventueel het fokken door te zetten. Verder denk ik dat het prijstechnisch het nog prima 'waard' is om met mijn merrie te fokken. Ze komt uit een goede lijn. Eerste veulen is in 2016 goedgekeurd bij het kwpn en veulen van vorig jaar heb ik voor een mooie prijs kunnen verkopen op de prinsjesdagveiling.


Dan ben ik wel benieuwd naar de afstamming van je merrie en waar ze drachtig van is!
Naar mijn mening voegt een sport predicaat niet zo veel meer toe bij een merrie dat toch al een ggk zoon en een veiling veulen heeft gebracht.
Ze heeft zichzelf al bewezen! *D

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

Ziolette
Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 10:23

Ik sluit me aan bij Kahlua, ik heb je merrielijn bekeken en ik ben normaal ook voorstander van sportpredikaten, maar in jouw geval snap ik de twijfel (zeker gezien de kosten die je moet maken) of je het wel of niet moet doen. De merrie is met haar eerste veulen al "hengstenmoeder" geworden en komt uit een zeer bekende stam met ontzettend veel sport. Qua opbrengsten van de veulens denk ik niet, dat dat heel veel verschil gaat geven als de merrie zelf ook het sportpredikaat nog behaald. In die zin vraag ik me af of de kosten van een jaar leeg laten + training opwegen tegen het sportpredikaat . Al blijft het natuurlijk wel een predikaat dat mooi op haar CV zal staan als ze het wel zou hebben :).

Ze is nog relatief jong, dus misschien is het een optie om haar alsnog voor dat predikaat te laten trainen, als ze de komende jaren een jaar niet wil pakken of een laat veulen heeft.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Redd
Berichten: 427
Geregistreerd: 07-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 11:20

Ziolette schreef:
Ik sluit me aan bij Kahlua, ik heb je merrielijn bekeken en ik ben normaal ook voorstander van sportpredikaten, maar in jouw geval snap ik de twijfel (zeker gezien de kosten die je moet maken) of je het wel of niet moet doen. De merrie is met haar eerste veulen al "hengstenmoeder" geworden en komt uit een zeer bekende stam met ontzettend veel sport. Qua opbrengsten van de veulens denk ik niet, dat dat heel veel verschil gaat geven als de merrie zelf ook het sportpredikaat nog behaald. In die zin vraag ik me af of de kosten van een jaar leeg laten + training opwegen tegen het sportpredikaat . Al blijft het natuurlijk wel een predikaat dat mooi op haar CV zal staan als ze het wel zou hebben :).

Ze is nog relatief jong, dus misschien is het een optie om haar alsnog voor dat predikaat te laten trainen, als ze de komende jaren een jaar niet wil pakken of een laat veulen heeft.



Nou, dit zijn precies inderdaad de overwegingen die ik zelf ook al had. Fijn dat ik het hier heb ingebracht en iedereen zo meedenkt. Inderdaad misschien over een aantal jaar als ze een keer leeg blijft, maar mocht er ooit een blessure of iets optreden, kan het natuurlijk niet meer. Dus ik wil de keuze in iedere geval wel al hebben gemaakt en hier achter staan.

@ KahluaB: Mijn merrie is een Johnson x Variant, dragend van Desperado.
https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 1/cyraniek

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:47

Vulina schreef:
LilyFee, welke midden Nederland veiling ben je geweest dan? Want veulen veiling midden Nederland gingen de veulens juist voor goed geld.. Duurste was geen 5000 maar 50.000,-. Gemiddeld rond de 10.000,- dacht ik.

Ik vind het sport predikaat heel waardevol voor de fokkerij. Ik heb ze in principe liever sport en prestatie, dan ster ed.


https://www.kwpn.nl/nieuws?itemId=NewsItem:15077

Deze bovenstaande. Kwpn midden Nederland veiling (online) duurste veulen 5000 euries.

Edit: beetje onhandig dat ze de online veiling van de paarden uit midden Nederland ook midden Nederland veiling noemen.
Laatst bijgewerkt door Lily_Fee op 23-01-18 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 13:51

Redd schreef:
Heel erg bedankt voor de uitgebreide info en aanvullingen hierop.

Ik zal proberen overal zo duidelijk mogelijk op te antwoorden.

Merrie is inderdaad een kwpn'er. Ze is op dit moment z1 en daarbij elite. Ze is in december 2016 gestart in het z1, met twee weken training. Rest heb ik toendertijd zelf voorbereid. Wel heeft de ruiter aangegeven dat ze voor het z2 wel een aantal maanden moet komen, omdat ze nogal heet wordt in galop, dus de wissels etc zulen wel wat tijd nodig hebben. Zelf ben ik hier niet kundig genoeg voor. Ook is het hierbij niet handig om haar dragend te hebben. Opzich helemaal niet erg om haar een jaar leeg te laten, maar dan moet het sport predicaat het wel waard zijn zeg maar!

Merrie wil ik wel voor mezelf houden in principe en ik wil er nog meerdere veulens uit fokken. Ze is op dit moment ook dragend en ik hoop hierbij op een merrieveulen, om later ook eventueel het fokken door te zetten. Verder denk ik dat het prijstechnisch het nog prima 'waard' is om met mijn merrie te fokken. Ze komt uit een goede lijn. Eerste veulen is in 2016 goedgekeurd bij het kwpn en veulen van vorig jaar heb ik voor een mooie prijs kunnen verkopen op de prinsjesdagveiling.


Na deze info zou ik het zeker doen! Als ze toch leeg blijft dan helemaal.

Redd
Berichten: 427
Geregistreerd: 07-11-09

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:41

@Lily_Fee: Zou je willen toelichten wat je uit deze info aanspreekt waardoor je het zeker zou doen?
Leeg laten wil ik in principe niet, zou echt puur voor het sport predicaat zijn...

Hindo2
Berichten: 970
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 14:56

Ik ga mee met de mening van Ziolette en Kahlua.
Zou het zonde vinden om deze merrie een jaar leeg te laten tbv sportpredikaat, zeker op basis van haar eerste twee nakomelingen. Ik denk ook niet dat je qua prijs voor een veulen significant veel meer zou krijgen als de merrie een sportpredikaat heeft. Je zou kunnen kijken of het haalbaar is om de merrie (als zij weer drachtig is) na het afspenen van het veulen van dit jaar, een aantal maanden in training te zetten. Dat kan m.i. makkelijk in beginnen dracht.
Heb zelf ook een merrie weggebracht voor sportpredikaat. Merrie was al aantal jaar niet gereden, liep voorheen M2 en binnen 7 weken was ze weer terug...mét predikaat.
Een handige ruiter krijgt dat wel voorelkaar. Er zijn wat Z2 proeven die wat makkelijker zijn qua wissels en ook even goed uitzoeken waar je gaat starten.... Succes met je beslissing!

Never change a winning team

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:01

Redd schreef:
@Lily_Fee: Zou je willen toelichten wat je uit deze info aanspreekt waardoor je het zeker zou doen?
Leeg laten wil ik in principe niet, zou echt puur voor het sport predicaat zijn...


Omdat je met haar merrie veulen zelf weer verder wil fokken, dan zegt sport heel veel over de lijn en die wil jij dus behouden. De merrie is begrijp ik nu al elite, dus dan heeft ze al bewezen dat ze aanleg heeft voor de sport en kan dit nu ook bewijzen door daadwerkelijk het sportpredikaat te halen.

Voor het geld lijkt het niet zo belangrijk (sportpredikaat). Kijk maar op die link die ik heb gestuurd. Prijzen vallen erg tegen (vind ik). Heb toen ik die prijzen zag echt overwogen om een tweede veulen te kopen. Zitten mooie dieren tussen die voor een habbekrats weg zijn gegaan.

Elisa2
Berichten: 36659
Geregistreerd: 31-08-04

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:06

Ik vind een sportpredikaat een meerwaarde voor de gehele merrielijn, dus als je je fokkerij voort wilt gaan zetten met een nakomeling van deze merrie dan zou ik het zeker doen. En wellicht zijn er nog wel andere opties wbt de ruiter, een andere net iets handigere ruiter bijv. die het wat sneller voor elkaar kan krijgen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-18 17:11

Één zwaluw maakt nog geen zomer. Één ggk zoon is top, maar hij moet zich alsnog bewijzen. Ik vind sport in de lijn erg belangrijk. Ook bij mijn hengsten keuze..

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 10:55

Vulina schreef:
Één zwaluw maakt nog geen zomer. Één ggk zoon is top, maar hij moet zich alsnog bewijzen. Ik vind sport in de lijn erg belangrijk. Ook bij mijn hengsten keuze..

Ik ook, de merrielijn vind ik erg belangrijk.

Maar ik zou de merrie er niet leeg om laten, wellicht als ze een keer leeg is of toch tussen de veulens doortrainen naar het Z2.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 11:28

Ik zou er toch ook sport predikaat op rijden. Sport in de lijn is belangrijk, dus waarom zou je dat dan bij de merrie zelf verloren laten gaan? Anders heb je over drie generaties in eens nauwelijks nog sport.

Merrie die Z1 heeft gelopen, moet je in 2/3 maanden toch wel zo ver krijgen om dat puntje in het Z2 te lopen. Zou haar er dus ook niet voor leeg laten.

Vulina
Berichten: 6464
Geregistreerd: 10-09-09
Woonplaats: Burdaard

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 12:07

Ik zou haar er ook niet leeg om laten. Maar dat lijkt mij ook niet nodig..

Zelf heb ik ook zo'n dilemma. Merrie keuring kampioen, NMK, ggk zoon in buitenland heel best paard. Maar nooit uitgebracht. Ze is nu drachtig, 28 februari uitgerekend. Ik wil haar wel graag sport hebben, maar zij moet van 0 af komen en ik wil haar drachtig houden. Ze is spring gefokt, zelf kan ik dat niet. Conditioneel kom ik met haar heel ver, maar het springen moet ik uit besteden. Lastig...

☆☆ http://www.doniahoeve.nl ☆☆
Dressuur paarden fokkerij & merrie begeleiding
♧♧ http://www.fokadvies.nl ♧♧
Fokadvies voor dressuur paarden

xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: KWPN merrie stamboekkeuring IBOB EPTM ect.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 13:03

Als je nu zo vroeg zit kan je natuurlijk later terug dekken waardoor je wat extra tijd hebt tussen de veulens en om tafel met een prof. Er is vast iemand doe je kan helpen met zon goede merrie.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour



Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 bezoekers