Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 07:43

flitzz schreef:
@Quir hoe hou je je rijbak begaanbaar als het hard vriest? domme vraag misschien := Moet nog veel gaan leren over echte winterse temperaturen en paarden houden.. :o


We hebben een grusrijbaan, dus dat is niet heel snel kei hard bevroren. Behalve als er veel water in zit, wat op dit moment helaas wel nog is. Maar gisteren vroor het -7 en ben ik om 12 uur gaan rijden, dat ging prima. Rijbaan ligt helaas wel in de schaduw, soms ook weer een voordeel want het dooit daar later dan in de zon.

Als het echt hard vriest, kan je niets meer helaas. Tot dat er genoeg sneeuw ligt. Sneeuw plakt niet als het kouder dan -7 is. Dus dan heb je echt een perfecte rijbaan. Tot het weer gaat dooien. :+

Afgelopen winter helaas zo gehad, flink vriezen, sneeuw en dan kan je super fijn rijden, maar telkens ging het weer naar vriespunt en zelfs dooi. Dan wordt het glad.

Ik heb ze trouwens op blote voeten staan, als ze op ijzers staan kan je er sneeuw zolen onder doen en stiften in draaien.

Verder rijbaan regelmatig slepen, als ie vlak blijft kan je ook veel langer door rijden.


eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 16:57

Welke weerapp gebruiken de Scandinaviërs hier :D

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 17:05

Ik gebruik klart veel, maar klopt niet altijd (voorspeld meestal slechter dan het wordt/is).

KarmaChansy
Berichten: 6924
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 17:17


You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

noordje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:03

Geen weerapp , het klopt toch nooit :')

Van mij mag het rond kerst gaan sneeuwen en ik wil zeker niet zo'n winter als vorig jaar.

Tot hoeveel min graden rijdt jij Quir?
Hebben jullie die buitenbak zelf aangelegd of lag ie er al?

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

QuirJarig
Berichten: 17343
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 20:27

noordje schreef:
Geen weerapp , het klopt toch nooit :')

Van mij mag het rond kerst gaan sneeuwen en ik wil zeker niet zo'n winter als vorig jaar.

Tot hoeveel min graden rijdt jij Quir?
Hebben jullie die buitenbak zelf aangelegd of lag ie er al?


Zolang je gewoon kunt ademhalen zonder dat het pijn doet. Toch wel tot -20, maar wel goed kijken naar t paard (als t echt koud is, zet ik ze een stuk minder hard aan t werk). Mits de baan ook goed te doen is natuurlijk, want de paarden op stal zijn te duur om veel risico te nemen, haha. Denk dat ik deze winter als t thuis niet zo gaat paarden oplaad en mee neem naar de binnenbaan.

Waar we nu zitten, huis, stallen, rijbaan, 10 hectare weiland, huren we nu. Rijbaan lag er dus al, mag op zich ook wel wat aan de bodem gedaan worden. Is niet slecht, maar kan beter. Maar t is de bedoeling dat we binnenkort op zoek gaan naar een eigen plek. :)
Dan moet er ook gewoon een goede buiten rijbaan en later ook een binnen baan komen.

LoveBodin
Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 22:26

Ik gebruik storm.no
Die vergelijkt ook met een andere grote weersite. Is tot nu toe heel accuraat qua regen.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"


Emilia
Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 08:24


Glenn M1+11 :)

Aight
Berichten: 3182
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 09:51

Gisterenavond hier al eventjes de eerste sneeuw!! Slechts een uurtje, maar toch voelt het ineens al veel kerstiger aan <3

edit: in Kuopio, Finland

gabyfedde
Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-17 10:32

Ik gebruik Yr en Klart als apps voor het weer. Kloppen meestal redelijk.
Straks naar Kiruna, mijn moeder van de luchthaven halen (en gelijk even shoppen). Normaal zou ze naar Gällivare gevlogen zijn (7 minuten rijden voor ons, Kiruna is 1,5 uur), maar gezien de problemen van Nextjet durfden we dat niet aan.

Don't dream your life, live your dreams!

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:19

HeyHey is het goed als ik me ook meld?

Afgelopen zomer op vakantie in Zweden geweest, ben eigenlijk verliefd geworden (niet alleen op het land := )
Ben van plan om volgend jaar zomer weer naar Zweden te gaan voor 2 weken en dan hopelijk ook een 2 á 3 dagen roadtrip door Noorwegen, iemand nog tips welke plekken een aanrader zijn?

Dank u :D

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:11

Even een praktische vraag. Ik ga begin februari een week naar Tromsø en dacht dat mijn LOWA gtx wandelschoenen met merinosokken wel zouden voldoen, maar had vanmorgen na een ochtendkr buiten zijn met die schoenen hier in Nederland al geen gevoel meer in mijn tenen... denk dus toch dat ik warmere schoenen moet gaan kopen voor mijn reisje (en stiekem dus ook voor thuis). Iemand tips?

noordje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 20:21

ik heb zelf Sorels ,maar dat zijn wel flinke klompen.

Zou gewoon even naar gevoerde schoenen/laarzen kijken.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

Minimus
Berichten: 1758
Geregistreerd: 10-08-10

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-17 11:48

Ik volg al even haha, maar kom ook even binnenvallen. Heb een paar jaar geleden in Denemarken gezeten voor werk, maand of 8/9 en toen weer terug gegaan maar ik mis het nog steeds. Dus ga ik volgend jaar met een maatje van me op de motor naar Noorwegen haha :Y)

Ongeveer een rondje van 3500km vanaf huis en de waarschijnlijkheid is dat we gaan (wild)kamperen/airbnb'en. Te beginnen in Kristiansand, Forsand, Stavanger, Bergen, Gudvangen, Kristiansund, Trollstigen-pas, Trondheim en weer naar beneden via Oslo naar Kristiansand. Hoop het in twee/drie weken te kunnen rijden. Of ik Kristiansund aandoe weet ik nog niet zeker. Het ligt een beetje buiten de route maar volgens een vriend van mij moesten we daar wel heen. Hebben jullie nog tips? Ik ga in Juli om een beetje kans te hebben op redelijke temperaturen. Nat wordt het waarschijnlijk toch wel :')

Du blir løyst frå banda som bind deg
Du er løyst frå banda som batt deg

Boemklatsch
Berichten: 1201
Geregistreerd: 11-01-11
Woonplaats: Eindhoven

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:13

Ik ga ook volgen.
Wij willen in juni richting Noorwegen, misschien een stukje Zweden (of dat bewaren we voor een volgende keer). We hebben 3 weken de tijd en reizen met hond en (hopelijk) camper. Anders wordt het kamperen in tent.

Volg Joy op Joy the Malinois <3

noordje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:23

Minimus : waarom 'moet' je naar Kristiansund?
Wat vind hij daar zo bijzonder?
Verder is er niets zo veranderlijk als het weer en dat geldt zeker voor Noorwegen.
Wees op alles voorbereid ;)

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 10:32

Hoe duur is het ongeveer om een boek vanuit Noorwegen naar Nederland te sturen ? Weet iemand dat ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

LoveBodin
Berichten: 4340
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 10:33


Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 11:11

Dank je wel.
Dat is inderdaad wel duur zeg. Zijn er ook tarieven voor onder de 1 kg ? Ik kan wel brievenbuspost vinden, maar dan alleen voor in Noorwegen zelf.
edit: ooh wacht even, al gevonden ! https://www.posten.no/sende/brev/utland
Størrelse is dat de dikte of de hoogte van het pakketje

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

liefhelietje
Berichten: 1920
Geregistreerd: 12-08-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 13:01

Ik kom ook even binnenvallen :D . Ik ben dit jaar in februari een week in Tromso geweest en mijn man en ik hebben beide Sorels daarvoor aangeschaft. Lopen heerlijk en geen moment koude voeten gehad :j .

Sharani schreef:
Even een praktische vraag. Ik ga begin februari een week naar Tromsø en dacht dat mijn LOWA gtx wandelschoenen met merinosokken wel zouden voldoen, maar had vanmorgen na een ochtendkr buiten zijn met die schoenen hier in Nederland al geen gevoel meer in mijn tenen... denk dus toch dat ik warmere schoenen moet gaan kopen voor mijn reisje (en stiekem dus ook voor thuis). Iemand tips?

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-17 15:32

liefhelietje schreef:
Ik kom ook even binnenvallen :D . Ik ben dit jaar in februari een week in Tromso geweest en mijn man en ik hebben beide Sorels daarvoor aangeschaft. Lopen heerlijk en geen moment koude voeten gehad :j .

Sharani schreef:
Even een praktische vraag. Ik ga begin februari een week naar Tromsø en dacht dat mijn LOWA gtx wandelschoenen met merinosokken wel zouden voldoen, maar had vanmorgen na een ochtendkr buiten zijn met die schoenen hier in Nederland al geen gevoel meer in mijn tenen... denk dus toch dat ik warmere schoenen moet gaan kopen voor mijn reisje (en stiekem dus ook voor thuis). Iemand tips?


Zijn die ook geschikt voor smalle voeten ? Die rubberen voet ziet er zo breed/ruim uit ?!

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:28

Die Sorels zijn me al heel veel aangeraden dus ga ze zaterdag eens bekijken en passen. En dan hopen dat ze voor februari nog ergens in de aanbieding komen :D .

liefhelietje
Berichten: 1920
Geregistreerd: 12-08-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-17 11:45

Maris schreef:
Zijn die ook geschikt voor smalle voeten ? Die rubberen voet ziet er zo breed/ruim uit ?!


Dat durf ik eigenlijk niet te zeggen. Die ik heb zijn niet zo breed als andere modellen van Sorel die ik heb gepast. Ik vond dat brede een beetje lomp, dus vandaar dat ik voor een wat smaller model heb gekozen, maar verder wel 'normale' voeten.

Ik heb ze toen gepast bij een Topshelf winkel. Die had veel modellen staan destijds. Misschien heb je ook zoiets in de buurt om in ieder geval even te kunnen passen? :)

Kabayo
Berichten: 13745
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 03:10

Ik wil heel graag volgen!
Ik ben helemaal gek van Zweden. Ik had gehoord dat mijn school stage organiseert in Zweden dus heb die kans met beide armen aangepakt :D Ik ga waarschijnlijk midden februari dus naar Zweden om op een paardenbedrijf stage te lopen :) Ik heb er super veel zin in maar vind het ook spannend :o

Ik heb nog nooit gevlogen en ik ga helemaal alleen naar een onbekend land en onbekende mensen. Graag wil ik daar weekends een auto huren en naar Goteborg. Wil zo graag naar het Volvo museum :o

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

gabyfedde
Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 07:21

Kabayo schreef:
Ik wil heel graag volgen!
Ik ben helemaal gek van Zweden. Ik had gehoord dat mijn school stage organiseert in Zweden dus heb die kans met beide armen aangepakt :D Ik ga waarschijnlijk midden februari dus naar Zweden om op een paardenbedrijf stage te lopen :) Ik heb er super veel zin in maar vind het ook spannend :o

Ik heb nog nooit gevlogen en ik ga helemaal alleen naar een onbekend land en onbekende mensen. Graag wil ik daar weekends een auto huren en naar Goteborg. Wil zo graag naar het Volvo museum :o


Leuk!!!
En Volvo museum is echt een aanrader (net als Göteborg zelf).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: bonnielau, Mariett, mvdende, NadjaNadja, Sanne_zepp en 67 bezoekers