Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
pinkie87
Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 18:37

Ik weet dat ik van tromso niet gelijk de trein kan pakken. Maar met 2uurtjes in de bus kan het wel ;)

Creative-Planet voor al uw foto`s
kijk snel verder!!


flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 06:38

kirri schreef:
wat leuk, waar in zweden?

Mijn ouders wonen in Hagfors. Wij willen ook in die buurt gaan wonen.

QuirJarig
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 07:07

flitzz schreef:
kirri schreef:
wat leuk, waar in zweden?

Mijn ouders wonen in Hagfors. Wij willen ook in die buurt gaan wonen.


Oh Hagfors, the place to be. :))
Nergens in Zweden vind je meer Nederlanders dan daar.

Mijn ouders wonen ook in Hagfors, wij wonen daar 1,5 uur vandaan.

yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 07:30

noordje schreef:
Mooie foto's weer met mooie kleuren.

Vandaag een rit gemaakt, was super lekker weer.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Yvje86 : misschien kan ik je helpen met je postbus?

Backpacken doen veel jongeren hoor. Campings zijn er goed op ingericht.
Probleem is vaak het vervoer ;)
Ik denk dat LoveBodin dnt.no bedoelt , de site is ook in het Engels.


Dankjewel! Ik kreeg de tip om even contact op te nemen met de betreffende winkel omdat ze soms wel naar buitenland versturen maar dat niet op de site aangeven.

Ik hou het iig in gedachten, bedankt!

pinkie87
Berichten: 7193
Geregistreerd: 09-03-07
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:37

flitzz schreef:
kirri schreef:
wat leuk, waar in zweden?

Mijn ouders wonen in Hagfors. Wij willen ook in die buurt gaan wonen.


Grappig daar heb ik van de zomer nog door heen gefietst!
Zou ook wel willen verhuizen. alleen mijn partner ziet het niet zitten :P

Creative-Planet voor al uw foto`s
kijk snel verder!!

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:42

Hoort IJsland bij Scandinavië? Ik geloof dat de meningen verdeeld zijn.
In ieder geval ook hier milde (nacht) vorst, en de bergtoppen zijn een beetje besneeuwd.
Wat mij betreft mag de echte winter nog even op zich laten wachten;we missen nog 4 ooien met hun lammeren, op zich niet ongewoon voor deze tijd van het jaar.

KarmaChansy
Berichten: 6925
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 08:48

Ik vind van wel :Y) maar thats just me haha

Hoe werkt dat met lammeren gaan ze ook in de groep met leeftijdgenootjes? of blijven ze lang bij moeders? Ik weet er niet veel van vandaar mijn vraag :)

Hier ook al nachtvorst :j ik kijk echt uit naar de winter, hoewel hier niet altijd sneeuw ligt. Ik wil karma graag aan het werk zetten in de sneeuw dat vind ze toch net leuker :))

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

QuirJarig
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:00

Hier ook eindelijk echt vorst. Nu is het nog steeds -7, kijk echt uit naar de winter. :))

Vind het wel lastig met de paarden op dit moment. De stallen zijn geïsoleerd en verwarmd, dus daar kunnen ze nog prima zonder deken staan. Alleen buiten is het in eens zo'n stuk kouder, scheelt al snel 20 graden (op stal graad of 15, buiten nu dan -7 ).

Sharani
Berichten: 4667
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:01

Kuggur schreef:
Hoort IJsland bij Scandinavië? Ik geloof dat de meningen verdeeld zijn.


Zelfs Wikipedia geeft drie verschillende antwoorden :P . Maar vind ook van wel, het is sowieso een land wat ik graag binnenkort eens wil bezoeken, en al jaloers op mijn zoon die aan het kijken is of hij er na het afronden van zijn minor vrijwiligerswerk kan gaan doen, tijdens zijn tussen halfjaar.

Anoniem

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:06

Wat zitten jullie hier allemaal dichtbij. :+ Hier zitten wij in Älvsbacka, nabij Molkom.


Het is al dagen zulk mooi weer! :D

[ img ]
[ img ]

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:09

kirri schreef:
Ik vind van wel :Y) maar thats just me haha

Hoe werkt dat met lammeren gaan ze ook in de groep met leeftijdgenootjes? of blijven ze lang bij moeders? Ik weet er niet veel van vandaar mijn vraag :)

Hier ook al nachtvorst :j ik kijk echt uit naar de winter, hoewel hier niet altijd sneeuw ligt. Ik wil karma graag aan het werk zetten in de sneeuw dat vind ze toch net leuker :))

Ze worden in mei geboren, en als ze een week of twee, drie oud zijn worden ze met hun moeders losgelaten en wandelen het hoogland op. Daar brengen ze de zomer door, en worden in de herfst verzameld en naar huis gedreven ( leve bordercollies, en ijslandse paarden). Zowel de ooien als lammeren zijn gemerkt, zodat je je eigen van die van de buren kan onderscheiden.
Ze worden nu geslacht, in september en oktober, op diegenen na die uitgekozen zijn productie ooi te worden.

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:18

Quir jij woont redelijk in het noorden, toch?
Kuggur dat lijkt me een bijzondere lifestyle! Heb je er ook nog een andere 'baan' naast?

quera
Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:21

Ik heb op de lofoten gewoond :j
Op een geitenmelkerij

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

KarmaChansy
Berichten: 6925
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:21

Ah dank je duidelijk! :)

Borders zijn fijne werkdieren! Ik twijfel alleen of de mijne een volle is

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

QuirJarig
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:23

Valt eigenlijk wel mee, Hagfors is noordelijker. :))
Ik zit bij Karlskoga, precies in t midden van Oslo en Stockholm. Maar we zitten tussen de twee grote meren, daar merk je qua weer wel best wat van.

Wat gaaf zo met de schapen! Die kunnen dan overal heen?


Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:30

Oh dat valt dan best wel mee ja, in Uppsala was het vorige week een stuk warmer! Waarschijnlijk meer invloed van de zee. Zou er niet aan moeten denken dat het in oktober al -7 vriest :')

quera
Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 09:31

Heerlijk juist <3

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

gabyfedde
Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:41

Quir schreef:
Hier ook eindelijk echt vorst. Nu is het nog steeds -7, kijk echt uit naar de winter. :))

Vind het wel lastig met de paarden op dit moment. De stallen zijn geïsoleerd en verwarmd, dus daar kunnen ze nog prima zonder deken staan. Alleen buiten is het in eens zo'n stuk kouder, scheelt al snel 20 graden (op stal graad of 15, buiten nu dan -7 ).


Goede berg hooi buiten en lekker zonder deken laten. Hier zijn de stallen ook verwarmd, maar de paarden komen (hoe koud het ook is) iedere dag minstens een aantal uur buiten. Zonder deken. En zonder megavachten.

gabyfedde
Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:43

Hier gaat het kwik in de komende dagen zakken richtting de -10. Overdag nog rond het vriespunt. Ligt op veel plekken al een dun laagje sneeuw.

Don't dream your life, live your dreams!

QuirJarig
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:22

gabyfedde schreef:
Quir schreef:
Hier ook eindelijk echt vorst. Nu is het nog steeds -7, kijk echt uit naar de winter. :))

Vind het wel lastig met de paarden op dit moment. De stallen zijn geïsoleerd en verwarmd, dus daar kunnen ze nog prima zonder deken staan. Alleen buiten is het in eens zo'n stuk kouder, scheelt al snel 20 graden (op stal graad of 15, buiten nu dan -7 ).


Goede berg hooi buiten en lekker zonder deken laten. Hier zijn de stallen ook verwarmd, maar de paarden komen (hoe koud het ook is) iedere dag minstens een aantal uur buiten. Zonder deken. En zonder megavachten.


Ja ze komen sowieso altijd elke dag buiten, van zonsopkomst tot zonsondergang. -35 of niet. Met onbeperkt hooi en water, nu hebben ze nog genoeg gras.

Maar een wil ik blijven rijden (die moet ook verkocht worden) en die heeft nu al een enorme vacht, echt een beer. Twijfel om die te scheren, vandaag half uur gereden (basis werk, gewoon stap, draf en galop, meer niet) en ze was al drijf nat. De jongste heeft totaal geen vacht, die staat ook zonder deken en lijkt t ook altijd warm te hebben. Al krijgt zij wel ook een deken op als t straks echt koud wordt. En met vies regen weer hebben ze regendeken op, maar die is verder niet gevoerd.

Vanochtend heb ik ze met regendeken buiten gezet, nu staan ze naakt in de wei. Ben vrijwel altijd thuis, dus ik sjouw wel met die dekens. :+

Probeer ze goed in de gaten te houden, over t algemeen geven ze t eigenlijk ook best wel duidelijk aan.

QuirJarig
Berichten: 17345
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:23

Oh en sneeuw, dat wil ik ook! Al zal dat wel nog even duren hier...

Hoop wel een wat meer winter weer winter te krijgen dan afgelopen jaar, dan blijft de rijbak tenminste goed te doen.

ElsieC
Berichten: 223
Geregistreerd: 08-09-16
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:36

Oeh leuk! Ik vertrek in januari 5 maanden naar Malmö in Zweden voor mijn laatste semester. (Ik studeer criminologie) En ik volg een taalcursus Zweeds wat me erg bevalt! Gewoon aan de universiteit dus niks echt online behalve dan duolingo op mijn gsm. Erg handige app!

KarmaChansy
Berichten: 6925
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:42

Leuk hoor ElsieC :D

Malmö is ''redelijk'' dichtbij :D

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Dropneus95
Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 15:53

Ik meld mij ook even :D
Afgelopen 3 jaar op vakantie geweest in zweden. Eerste jaar meegesleept door een vriendin naar de camping van haar oom en ik wil nooit meer iets anders :o
Dit jaar een rondreis gemaakt door noorwegen, lapland en Zweden en over 3 weken ga ik een week naar ijsland waar een goede vriendin studeert :D

Mochten mensen nog tips hebben voor ijsland :D (we twijfelen nog of we in dit jaargetijde een 4wd moeten huren of dat we aan een 2wd genoeg hebben. We gaan een stuk van de ring route rijden)

~ Enjoy the little things, Carpe diem ~

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 07:30

@Quir hoe hou je je rijbak begaanbaar als het hard vriest? domme vraag misschien := Moet nog veel gaan leren over echte winterse temperaturen en paarden houden.. :o


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charmaine, Flash111, kosseh, MaanNaam, stoer en 74 bezoekers