Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Hevonen
Berichten: 5605
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:41

Imre schreef:
In Finland spreken ze ook Zweeds, inderdaad. Lijkt me heerlijk om zo vaak die kant op te kunnen! Wat doe je voor werk?

Vergis je niet, de meeste Finnen spreken amper Zweeds, alleen in het 'Zweedstalig' deel van Finland een beetje. Met Engels kun je je beter redden.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)


Dimple
Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 21:51

Ik vond sowieso dat ze goed Engels spreken in Noorwegen etc. Vraag me niet waarom maar dat had ik niet zo verwacht :')

Wil mijn fotoboek maken maar wil eerst nog wat bewerken en laat ik daar de tijd niet voor hebben/nemen.... :+

Op zoek naar de zon!!!

noordje
Berichten: 2200
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 22:29

Nelleke : KLM misschien ?? ;)

Of je nu noors of zweeds leert, ze verstaan en spreken iig zweeds hier in Norge. Er werken hier zoveel Zweden.

En engels : in de steden spreken ze het goed. Op het platteland wat minder en ze durven vaak ook niet zo goed.

EenitraM : leuk hoor :)

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

_Nelleke_
Berichten: 8053
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 15:18

Ja ik werk inderdaad voor KLM. :D

Ik was maandag in Kristiansand, de dag met de overstromingen (voor degene die het toevallig in het nieuws zijn tegengekomen). Moet bekennen dat ik het pas door had toen we naar de luchthaven reden, toen zag ik ineens een paar huizen langs de rivier onder water staan.

Heb zelf nog een 9K trailrun gedaan door Bymarka. Vond het wel opvallend nat en er waren ineens riviertjes en watervallen waar ze normaal niet zijn. Sommige wandelpaden waren veranderd in snelstromende beekjes/riviertjes, al moet ik zeggen dat de wandelpaden in Noorwegen wel iets anders zijn dan hier in NL.

Nog een kleine impressie: (foto's komen zo onbewerkt van mijn telefoon af en zijn tijdens het hardlopen gemaakt dus het zijn geen technische hoogstandjes)

[ img ]
[ img ]

Galathil
Berichten: 1257
Geregistreerd: 30-06-14
Woonplaats: Seven Kingdoms

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 16:40

@ Nelleke : wat een mooie omgeving om te wandelen ! Gaaf dat je zo vaak in Scandinavië komt door je werk. :)

" Nothing you can take from me was ever worth taking." - Lucy Gray
A ballad of songbirds and snakes

KarmaChansy
Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 17:15

mooie fotos nelleke :D

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

noordje
Berichten: 2200
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 17:51

Mooie foto's hoor.
Ziet er idd erg nat uit :)

Hier waren we een stukje wezen wandelen. We waren met de auto , want we gingen ook naar een huis kijken wat te koop staat. Op de terugweg rent er ineens een eland koe met kalf over. Er is jacht gaande dus ze waren in de stress :(
Eerder had ik deze al gezien maar met 2 kalveren.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

KarmaChansy
Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 17:59

hier is het ook erg nat, veel regen gevallen! maar rond de 1 graden in de nacht, laat de sneeuw en kou maar komen 8-)

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:19

Wat een prachtige foto's Nelleke!

Ik heb mijn eerste weekje Kopenhagen er ook opzitten.

Veel indrukken, veel gezien, ben al aardig gewend in de stad.

[ img ]
[ img ]

[ img ]
Onderste foto is mijn mijn kantoor.

[ img ]
En ik kijk daar op uit.

Nog 7 maanden en 3 weken te gaan O:)

KarmaChansy
Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 18:41

leuk zeg! fijn dat het bevalt :D kan mij niet voorstellen dat de 7 maanden en 3 weken een straf zijn ;) :D

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3


Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-10-17 18:47

Zo lijkt het idd een beetje, zo van jeetje wat lang nog .....

Wat een mooie foto's weer hierboven !

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Aight
Berichten: 3187
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 08:21

Hebben jullie trouwens nog tips voor een erg korte lapland trip? Ik ga zelf al met de uni naar lapland, maar mijn moeder komt me opzoeken en zou graag ook even naar het noorden gaan :D

We hebben in principe 3-4 volle dagen. We komen aan in Rovaniemi, is het slim om dan nog verder omhoog te gaan naar Levi? En heeft er iemand ervaringen met Husky safari's? Die van Bearhillhusky zag er goed uit, maar uiteraard is alles lekker aan de prijs.
Wat zijn nog meer aanraders qua spa, overnachting (ijshotel?), rendieren?

Imre
Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 08:52

Vanuit Rovaniemi kan je ook leuke dingen doen. Wanneer ga je? Ranua zoo is bijvoorbeeld goed te doen, bezoekje aan de kerstman kan je eigenlijk niet overslaan, daar kan je ook rendieren zien en een rondje met een slee over een baan. Dat is niet zo heel spannend, maar als je maar zo kort de tijd hebt wellicht wel een optie. En de zon zien ondergaan op de Ounasvaara <3

[ img ]

Aight
Berichten: 3187
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:18

We gaan in van 10-15 december (inclusief de reisdagen), dus hopelijk is er dan voldoende sneeuw :D

Zelf ga ik al de volgende activiteiten doen op de eerdere trip: Rauna Zoo, Santa Village, 5K husky safari, Snowmobile 1hour, night-time shoe hike, cross-country skiing, reindierfarm visit, Arctic ocean day trip naar Noorwegen (1dag).

Dus al redelijk wat van de highlights, deels ook in Levi. Maar nu vind ik het moeilijk bepalen wat nou leuk is om nog met mn moeder te doen, ik vind het absoluut niet erg om dingen dubbel te doen, maar van te voren is zo lastig te bepalen wat ik nou echt ook aan haar wil meegeven. Ik denk misschien een langere husky safari (1,5-3 uur?), en een nachttrip lopen? Is het leuk om nog een dagtrip naar Levi te doen dan? (er gaan geen openbaar vervoer bussen in de tijd dat wij er zijn).

Es_ther
Berichten: 18704
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 16:59

Door jullie foto's krijg ik zin om weer terug te gaan!

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

noordje
Berichten: 2200
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:32

Aight, weet niet of die trip met je moeder later is? Dan zou je kunnen kijken wat een beetje geschikt is voor haar.
Toen ik met mijn ouders naar Tromsø ging wilde ik graag snøscooteren , maar dat was vol en toen hebben we een rit met rendieren gedaan en dat vonden ze geweldig.

Het is hier nu echt koud aan het worden. 's Ochtends al krabben :brr:
Binnenkort de winterbanden er weer onder.
Hopelijk blijft de sneeuw nog even weg. :o

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

KarmaChansy
Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:46

haha hier is het ook op vriespunt, maar ik wil graag sneeuw :')

edit: in de nacht alleen haha

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

gabyfedde
Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:59

kirri schreef:
haha hier is het ook op vriespunt, maar ik wil graag sneeuw :')

edit: in de nacht alleen haha


Sneeuw: check!
Hier is 'mijn' berg weer wit.

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:06

Ik wil mijn man een reisje kado geven voor zijn verjaardag maar kan niet kiezen waar naar toe :o . Zou in januari zijn, twijfel tussen Tromsø, Bergen of Stockholm. Iemand tips of andere ideeen. We kunnen 5 dagen tot max een week weg.

KarmaChansy
Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:35

gabyfedde schreef:
kirri schreef:
haha hier is het ook op vriespunt, maar ik wil graag sneeuw :')

edit: in de nacht alleen haha


Sneeuw: check!
Hier is 'mijn' berg weer wit.


Boffert <3 ik loop al eeuwen tegen mijn man te grappen dat we meer richting het noorden moeten gaan :Y)

@sharani, ik zou kijken welke stad je het meeste aanspreekt op bv activiteiten zoals musea etc?

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Monster_tos
Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:03

Sharani schreef:
Ik wil mijn man een reisje kado geven voor zijn verjaardag maar kan niet kiezen waar naar toe :o . Zou in januari zijn, twijfel tussen Tromsø, Bergen of Stockholm. Iemand tips of andere ideeen. We kunnen 5 dagen tot max een week weg.


Tromso! En dan naar Senja gaan, Hamn i Senja heeft een prachtig hotel aan een baai, en een verwarmd vuurtorentje waar je het Noorderlicht kan zien.

10/30

[FK] [FOTO] Naakt detail (18+) [ITP] Forsyte Saga (v. Ferrango) van krielkip tot trotse pauw!
Always be yourself unless you can be a unicorn then always be a unicorn <3

Anoniem

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:15

Eindelijk, zaterdagochtend vlieg ik ook weer naar Zweden! <3

Even een weekje familie en gezelligheid in het midden van de drukte.

Hindo2
Berichten: 976
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:01

Hallo! :list:
Sorry dat ik even binnenkom vallen in dit topic...
Ben op zoek naar iemand die mij zou kunnen helpen om een Zweedse dressuur proef te vertalen naar het Nederlands. Wellicht is er iemand hier in dit topic die mij daar mij kan helpen? Stuur mij dan even een PB!
Alvast bedankt

Never change a winning team

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 16:03

Hindo2 schreef:
Hallo! :list:
Sorry dat ik even binnenkom vallen in dit topic...
Ben op zoek naar iemand die mij zou kunnen helpen om een Zweedse dressuur proef te vertalen naar het Nederlands. Wellicht is er iemand hier in dit topic die mij daar mij kan helpen? Stuur mij dan even een PB!
Alvast bedankt



Hoe zit dat wedstrijdsysteem eigenlijk in elkaar in Zweden? :) Ben daar wel benieuwd naar. Mag ook in pb! :)

Thokkadisje
Berichten: 2145
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 18:11

Sharani schreef:
Ik wil mijn man een reisje kado geven voor zijn verjaardag maar kan niet kiezen waar naar toe :o . Zou in januari zijn, twijfel tussen Tromsø, Bergen of Stockholm. Iemand tips of andere ideeen. We kunnen 5 dagen tot max een week weg.


Alle 3 erg leuke bestemmingen, maar heel verschillend!

Ik vind Stockholm een erg leuke stad, ik ben er 2 keer in de winter geweest: in November '16 en Februari'17. Stockholm is natuurlijk echt een citybreak, je kan museums bezoeken zoals Vasa (de boot, geen knäckebröd), Abba museum, open lucht museum Skansen. Je kan dan makkelijk zelf een vlucht en hotelletje boeken, en bijvoorbeeld de Stockholm pass erbij kopen.

Als je meer voor een echt winteravontuur met sneeuw, kou en noorderlicht wilt gaan, dan zou ik Tromsø doen. Travelbird heeft bijvoorbeeld een mooie reis waarbij je in korte tijd veel leuke dingen kan doen: https://travelbird.nl/98410/radisson-bl ... rderlicht/

Bergen is ook een leuk stadje, maar qua winteractiviteiten minder actief. Fløibanen kan je natuurlijk altijd doen, en lekker door het stadje slenteren. Maar ik raad aan om nog iets meer te doen, als je dan toch in Noorwegen bent.
Norway in a nutshell is een leuk concept. Bijvoorbeeld van Oslo naar Bergen met trein, fjordcruise en bus. Dan zie je een hoop meer van het land en heb je tijd om Oslo en Bergen te bekijken! De versie met 4 nachten zou ik dan aanraden.
Kras heeft een leuke reis op het moment: https://www.kras.nl/vakantie/noorwegen/ ... n-notendop


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: MariskadeJ en 76 bezoekers