Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 11:47

tamary schreef:
love_western schreef:
Zie dat hier al poos niet meer gereageerd is.

Zelf helaas geen schaapjes. Maar hoop over enkele jaren hier verandering in te brengen.

Planning is om samen met vriend de boerderij over te nemen van zijn ouders. Ze hebben nu nog een melkvee bedrijf. Maar bedoeling is dat de koeien uiteindelijk weggaan en hiervoor in de plaats schapen komen.

Ik ben zelf opgegroeid met schapen. Maar helaas heeft mijn oma 10 jaar terug alles verkocht na de dood van mijn opa. En heb altijd geroepen dat ik later weer schaapjes wou. Kleine kudde van een stuk of 5 a 6 stuks.

Maar toen was mijn vriend uiteraard nog niet in beeld. En beschikken wij straks over 18 hectare grond. Dus kudde kan wel iets groter :=

Maar dit gaan we uiteraard dus nog allemaal uitzoeken.

Qua beweiding en gezondheid grasmat is mix een betere optie, deel vleeskoeien en deel schapen valt zeker te overwegen. Lees de boeken van joel salatin eens door voor hoe een gemengd vee bedrijf kan werken. De grote variatie aan vee op oude boerderijen was niet voor niets, alles had een taak. Nu bestrijdingsmiddelen steeds meer verboden worden of niet meer werken is teruggrijpen naar zo'n op voedselproductie gericht ecosysteem interessant. Het geeft ook risicospreiding door de verschillende inkomstenbronnen ipv de afhankelijkheid van slechts 1 product.

Ja zoiets had ik al keer ergens gelezen. Maar kon het nergens terug vinden.

Reden dat mijn vriend melkvee niet wil overnemen is ivm het melken. Dit valt gewoon niet te combineren met zijn werk.

Als ik klaar ben met mijn opleiding, zal ik zelf aan de slag gaan als zzp'er. Dus kan zelf mijn uren makkelijk bepalen.

Ik zal dus eens gaan kijken naar die boeken. Want het klinkt zeer interessant. Ook omdat vriend zat te twijfelen om over te gaan op vleesvee. En hoe minder bestrijdingsmiddelen hoe beter.

Scheelt het duurt nog een paar jaar. Dus kunnen rustig alles goed uitzoeken.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 19:12

Hier staan sinds deze week de bokken weer bij de geiten.
Hebben nu bij 3 kleinere groepen de bokken lopen.
Ben benieuwd hoeveel dracht we hier straks uit hebben. :D

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:24

Dat is alweer mooi op tijd Renske! Hier niet eerder dan eind november de ram erbij. Anders komen we in de knoei met ruimte om af te lammeren aangezien de koeien ook moeten kalven.. Leuk dat uitbreiden van de veestapel, maar qua ruimte wordt het aardig passen en meten nu. :=

Ze hebben hier in de provincie een onthoofd schaap gevonden, hoogstwaarschijnlijk het gevolg van een wolven aanval. Bah, ik was net zo blij dat die de grens weer over waren gegaan :n

Moest ook wel lachen om de reacties daarover op facebook. Het doden was een risico van het vak, als je dat wilt voorkomen moesten de boeren hun beesten maar op stal houden.. 8)7

Happy16

Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 14:50

Froukje schreef:
Moest ook wel lachen om de reacties daarover op facebook. Het doden was een risico van het vak, als je dat wilt voorkomen moesten de boeren hun beesten maar op stal houden.. 8)7


En dan houd je ze op stal en dan is het weer zielig _O-
Het is ook nooit goed :')

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:08

Precies! Mensen hebben geen idee waar ze het over hebben.

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:44

Haha idd. :')

Wij beginnen meestal augustus met aan dekken.
Zeker nu we zo'n 600 lammeren willen.
Gaan in 3 groepen aandenken, en dan hopelijk per groep 200 lammeren.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:48

Veel later hier, rond de twintigste december. De ijslandse lente is er meestal niet zo vroeg bij....

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 19:10

Poeh! Jullie willen flink uitbreiden dus?

Ik kan het me ook echt niet meer voorstellen dat we voor mijn vaders operatie de eerste lammeren soms al met kerst hadden. Moet er nu echt niet meer aan denken := 4 kalfkoeien in februari, en dat is me al vroeg zat, en dan door met de schapen.

Hopen op een goed voorjaar, kan het hele spul gelijk weer naar buiten als ze een week of 2/3 oud zijn.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:38

Het is hier overigens een aardige crisis bij de schapenhouders, de vleesprijs die aan de boeren wordt betaald door de slachthuizen is zo ongeveer in vrije val.

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:41

Jullie zitten daar op IJsland zeker niet met het slachtfeest? Dat is jammer, over een aantal weken zitten de prijzen voor goede rammen hier tegen de 150 per stuk. :x

Wordt er op Ijsland minder schaapsvlees gegeten dat de prijzen nu zo zakken?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 20:52

De binnenlandse markt is geen probleem. De bodem is uit de export gevallen; te sterke kroon, de Rusland boycot zijn daar de belangrijkste factoren. Vorig jaar daalde de prijs met 11%, dit jaar daalt de prijs ten opzicht van die, al catastrofaal lage prijs met.....wait for it.......35 %!
Er is momenteel overleg gaande in de regering of hier iets aan te doen is ( weinig hoop met de partijen die nu regeren) maar dit zou vele faillissementen betekenen, en mensen die ophouden omdat het zich simpelweg niet meer loont. En een boerderij die is opgehouden is niet zo gemakkelijk weer op te starten als het tij keert.
NB. Het slachtfeest is hier idd geen ding.

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 12:58

Hoi!
Mijn moeder vind het leuk om bij ons wat schaapjes neer te zetten, voor de hobby. (ongeveer 4 Ouessant schaapjes) Ik heb zo mijn bedenkingen en wil eerst wat meer weten. We hebben 1.5 hectare land in drie delen gedeelt, het idee is dat ze iedere keer op het stuk gaan waar de paarden net vanaf komen. Klopt het dat je gras hier van goed blijft/beter wordt?

Klopt het dat schapen geen uitbrekers zijn en je daarom makkelijk stukjes voor ze af zou kunnen zetten? Klopt het ook dat je gewoon een kleine overkapping kunt plaatsen bijvoorbeeld een iglo die je kunt verplaatsen?

Verder heb ik gevonden dat ze qua onderhoudt 1 tot 3x bekapt moet worden per jaar en natuurlijk geschoren. Kost het duur dit te laten doen? Is het haalbaar dit zelf te doen?

Kunnen schapen eventueel zelfs samen met paarden?

Ik ben een schapen leek :+ uiteraard ben ik ook al wat op sites aan het rond neuzen. Zijn er dingen waar ik zeker rekening mee moet houden? Is dit een ras dat makkelijk is in onderhoud?
Laatst bijgewerkt door Moos99 op 25-08-17 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:00

Welk ras?

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:05

Froukje schreef:
Welk ras?


Sorry! Dacht dat het erbij stond, Ouessant

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 13:48

Moos99 schreef:
Hoi!
Mijn moeder vind het leuk om bij ons wat schaapjes neer te zetten, voor de hobby. (ongeveer 4 Ouessant schaapjes) Ik heb zo mijn bedenkingen en wil eerst wat meer weten. We hebben 1.5 hectare land in drie delen gedeelt, het idee is dat ze iedere keer op het stuk gaan waar de paarden net vanaf komen. Klopt het dat je gras hier van goed blijft/beter wordt?

Klopt het dat schapen geen uitbrekers zijn en je daarom makkelijk stukjes voor ze af zou kunnen zetten? Klopt het ook dat je gewoon een kleine overkapping kunt plaatsen bijvoorbeeld een iglo die je kunt verplaatsen?

Verder heb ik gevonden dat ze qua onderhoudt 1 tot 3x bekapt moet worden per jaar en natuurlijk geschoren. Kost het duur dit te laten doen? Is het haalbaar dit zelf te doen?

Kunnen schapen eventueel zelfs samen met paarden?

Ik ben een schapen leek :+ uiteraard ben ik ook al wat op sites aan het rond neuzen. Zijn er dingen waar ik zeker rekening mee moet houden? Is dit een ras dat makkelijk is in onderhoud?

Wij hebben ook Ouessantjes, drie dames. Ze hebben niet zoveel gras nodig, het zijn sobere diertjes. Die van ons staan op een stukje van, ik gok, zo'n 700 vierkante meter.
Bij ons wilden ze nog wel eens ontsnappen, als het gras te kort werd, ze gingen dan dwars door het schrikdraad heen, dat voelen ze niet met hun wol. Maar ik heb ze er ook wel overheen zien springen. Bij ons mogen ze nu een deel van de dag 'los' op een nog veel groter stuk en nu is het ontsnappen over.
Wíj hoeven ze nooit te bekappen, de hoefjes blijven uit zichzelf mooi kort.
Scheren doen we zelf. Of eigenlijk knippen we ze gewoon, dat wil best heel makkelijk bij deze schaapjes. Niet te vroeg in het jaar overigens.
Ze zijn winterhard, hebben alleen wel een hekel aan nattigheid. Ik zou ze in ieder geval een plekje geven waar ze in ieder geval droog kunnen liggen.
Verder zijn ze gewoon heel leuk!

Moos99
Berichten: 1675
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:07

Diablo schreef:
Moos99 schreef:
Hoi!
Mijn moeder vind het leuk om bij ons wat schaapjes neer te zetten, voor de hobby. (ongeveer 4 Ouessant schaapjes) Ik heb zo mijn bedenkingen en wil eerst wat meer weten. We hebben 1.5 hectare land in drie delen gedeelt, het idee is dat ze iedere keer op het stuk gaan waar de paarden net vanaf komen. Klopt het dat je gras hier van goed blijft/beter wordt?

Klopt het dat schapen geen uitbrekers zijn en je daarom makkelijk stukjes voor ze af zou kunnen zetten? Klopt het ook dat je gewoon een kleine overkapping kunt plaatsen bijvoorbeeld een iglo die je kunt verplaatsen?

Verder heb ik gevonden dat ze qua onderhoudt 1 tot 3x bekapt moet worden per jaar en natuurlijk geschoren. Kost het duur dit te laten doen? Is het haalbaar dit zelf te doen?

Kunnen schapen eventueel zelfs samen met paarden?

Ik ben een schapen leek :+ uiteraard ben ik ook al wat op sites aan het rond neuzen. Zijn er dingen waar ik zeker rekening mee moet houden? Is dit een ras dat makkelijk is in onderhoud?

Wij hebben ook Ouessantjes, drie dames. Ze hebben niet zoveel gras nodig, het zijn sobere diertjes. Die van ons staan op een stukje van, ik gok, zo'n 700 vierkante meter.
Bij ons wilden ze nog wel eens ontsnappen, als het gras te kort werd, ze gingen dan dwars door het schrikdraad heen, dat voelen ze niet met hun wol. Maar ik heb ze er ook wel overheen zien springen. Bij ons mogen ze nu een deel van de dag 'los' op een nog veel groter stuk en nu is het ontsnappen over.
Wíj hoeven ze nooit te bekappen, de hoefjes blijven uit zichzelf mooi kort.
Scheren doen we zelf. Of eigenlijk knippen we ze gewoon, dat wil best heel makkelijk bij deze schaapjes. Niet te vroeg in het jaar overigens.
Ze zijn winterhard, hebben alleen wel een hekel aan nattigheid. Ik zou ze in ieder geval een plekje geven waar ze in ieder geval droog kunnen liggen.
Verder zijn ze gewoon heel leuk!


Dankje voor je reactie!
De omheining zijn alleen 2 stroomdraden, wel met flinke stroom maar dat haalt dus niets uit? Zouden we dan schapennet neer moeten zetten?

Ze krijgen bij ons wel telkens een stuk van 500m2, die we dan afwisselen achter de paarden aan. We hebben hooi van eigen land dat mogen ze wat ons betreft wel onbeperkt erbij eten mochten ze ooit te weinig hebben natuurlijk. Denk je dat ze ook zouden kunnen uitbreken gewoon om uit te breken? :Y) Ik dacht (en hoopte) stiekem dat schapen juist geen uitbrekers zijn omdat ik ze altijd achter een netje zie staan haha.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 6683
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 14:48

Schapen zijn in principe niet zulke uitbrekers als geiten, maar ouessantjes zijn wel erg brutaal voor een schaap. Er zijn meer mensen die ze achter een paar draadjes houden, maar degene die ik daarover gesproken heb deden vooral niet zo moeilijk over het feit dat er wel eens eentje elders rondhuppelt...
Ik heb er ook een paar maar al mn land zit gaas omheen dus uitbreken is onmogelijk. Sommige stukken zet ik af met zo'n net maar daar zet ik wel stroom op, wat anders gaan ze er in hangen want het gras bij de buren is altijd lekkerder! Het zijn echt wel ondernemende dieren, geen makke beestjes die wel blijven staan waar ze staan. Oftwel: ik zie het niet voor me dat je dit ras achter twee stroomdraadjes kan houden!

Verdere verzorging stelt weinig voor. Wij laten ze in de zomer scheren want knippen vind ik teveel werk en een scheerapparaat kopen is veel duurder. Wij betalen 10 euro per schaap, dan bekapt hij meteen en ontwormt ze ook. Ontwormen doe ik 2-4 x per jaar omdat ik niet genoeg wei heb om te wisselen. Meestal is die ene keer bekappen ook genoeg.
Een hokje zodat ze droog kunnen staan is wel beter, het zijn mietjes als het regent. Bij de eerste druppels staan ze hier al in hun stalletje.

Vreselijk leuke beestjes, als je tenminste houd van een beetje brutaal schaap. Ze zijn trouwens ook erg vocaal, zeker een punt om rekening mee te houden.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 17:43

Ik heb er 2 en nee , ze kunnen meestal niet bij paarden staan.
Paarden gaan er nog al eens achteraan of trappen er naar.

Naweiden is een heel goed idee, zo hou je de boel wormen vrij.
Vergt dus wel extra bedrading om ze op hun plek te houden.

Scheren doe ik ook zelf en de hoefjes is ook vrij gemakkelijk gedaan en hoeven hier weinig.

Oh , hier juist erg stil , mekkeren alleen als ik met voer kom.
Hokje hebben ze indrdaad graag, ook tegen de felle zon.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 21:34

De kleinere/primitieve rassen zijn qua gedrag apart/meer geitachtig (die waarschuwing kreeg ik ook al ivm shetlands), maak je omheining 2x stokmaat+10cm, anders springen ze er inderdaad nog wel eens overheen. Goed gaas is ook belangrijk incl. stroomdraad er voor, want je wil niet dat de kopjes er tussen door gaan om te eten (hoorntjes kunnen blijven steken) en als ze tegen het gaas aan gaan liggen verzakt het heel rap hoe goed het ook neergezet is. Niet alle schapen gaan zo makkelijk aan de stick als geiten, maar het is wel te overwegen, mocht je er een echt hardnekkig exemplaar tussen hebben. Achter de paarden aan weiden is inderdaad heel makkelijk, maar zet schapennet en zorg dat ze enkel de (dagelijks uitgemeste!) stukken krijgen waar de paarden mesten, anders eten ze enkel het korte gras nog korter.
Maar 4 ouessantjes eten op die 1.5ha echt niet al de mestplekken kort in een jaar. En als je je zo zorgen maakt over uitbreken, dan is een stel texels een handigere keuze, groter is rustiger, heeft minder interesse in uitbreken en eet flink meer gras. Koop dan wel een koppel gecastreerde rammen, want voor de fok geven ze teveel kopzorgen.

Ik zou geen 14kg/50cm plukje levende wol bij mijn huidige 2 pony's indoen, afgaande op het gedrag toen er schapen achter de oude wei stonden, wordt dat speelgoed. Daarnaast zal je dan zien dat ze met de pony's mee grazen, en dat is niet op de mestplekken die je kort wil hebben.

AmyJamess

Berichten: 2118
Geregistreerd: 03-10-08
Woonplaats: Hengelo (OV)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:03

Even weer leven in dit topic blazen.

Ik ben op dit moment opzoek naar nieuwe schapen voor op mn werk (Kinderboerderij)
Nu heb ik op dit moment 4 schapen lopen (1 swifter en 3 zwartbles) Ik zou er dan graag 2 ooien bij willen.
Normaal gaat mijn voorkeur uit naar de zwartbles, makkelijk in onderhoud, lammeren makkelijk af en zijn zeer vriendelijk.
Maar omdat wij niet zo'n grote boerderij zijn (ong. 0.5 hectare) zat ik te orienteren naar ouessant schaapjes.
Nu ben ik eigenlijk benieuwd naar ervaringen van mensen met ouessant schapen en dan vooral naar hun karakter. Zijn ze vriendelijk/aaibaar? of zijn ze juist afstandelijk/schuw?
Dat het ras vriendelijke en aaibaar is, is voor ons wel een must en moeten dus tussen de mensen/kinderen kunnen lopen.
Hoor graag jullie ervaringen :)

gaby_kremer
Berichten: 125
Geregistreerd: 22-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:45

AmyJamess schreef:
Even weer leven in dit topic blazen.

Ik ben op dit moment opzoek naar nieuwe schapen voor op mn werk (Kinderboerderij)
Nu heb ik op dit moment 4 schapen lopen (1 swifter en 3 zwartbles) Ik zou er dan graag 2 ooien bij willen.
Normaal gaat mijn voorkeur uit naar de zwartbles, makkelijk in onderhoud, lammeren makkelijk af en zijn zeer vriendelijk.
Maar omdat wij niet zo'n grote boerderij zijn (ong. 0.5 hectare) zat ik te orienteren naar ouessant schaapjes.
Nu ben ik eigenlijk benieuwd naar ervaringen van mensen met ouessant schapen en dan vooral naar hun karakter. Zijn ze vriendelijk/aaibaar? of zijn ze juist afstandelijk/schuw?
Dat het ras vriendelijke en aaibaar is, is voor ons wel een must en moeten dus tussen de mensen/kinderen kunnen lopen.
Hoor graag jullie ervaringen :)


Als je toch nog aan zwartbles gaat denken heb ik nog 2 ooien lopen die zeer mak zijn. Ze lopen zelfs aan het halster. Dan mag je mij een pb sturen

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 20:12

Ik heb dit jaar voor het eerst te maken gehad met maden, bah Gelukkig is het bij 1 schaap gebleven (heb er 4). De dierenarts heeft de wol weg geplukt op het gebied waar de maden zaten en gebadderd (plus antibiotica en pijnstillers). De maden waren gelukkig nog niet naar binnen gevreten. Op tijd er bij.

Nu zijn we een week verder en ik vraag me af of de huid nu wel normaal aan het herstellen is? Ze oogt verder vrolijk, eet goed etc.
Ik vond het er alleen een beetje apart uit zien.


Afbeelding

pillow
Berichten: 7794
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 22:50

Het herstelt wel en er komt ook wel weer wol op. Maar je blijft altijd verschil zien.

Happinez

Berichten: 8370
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 00:11

Brr nare plek Ingrid !


Van het zomer heb ik me eens gemeld voor jullie advies en tips , en inmiddels hebben wij een keuze gemaakt en Angorageiten aangeschaft.

Eerst 2 meisjes
Afbeelding

En sinds begin september is een jonge bok ook bij ons komen wonen, meet Duke :D
Afbeelding

De meiden vonden hem trouwens in eerste instantie maar eng :+ en wat doe je dan ?
Juist samen vluchten op je picknickbank.
Afbeelding

Angorageiten zijn trouwens geen uitbrekers en de bokken stinken ook minder ( bijna niet ) als andere rassen.

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 08:39

Ze zullen vast heel lief zijn enzo, maar wat een lelijke beesten. :oo Is er een speciale reden voor dat je voor Angora geiten gekozen hebt?