Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Piekosjj
Berichten: 5448
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:49

Gewoon netjes overmaken en that's it. Je betaald als 't goed is alleen tax in Stockholm en Göteborg in Zweden, hoe 't zit in Noorwegen weet ik niet. Vond dat ze inderdaad wel heel veel moeite hadden gedaan (wel netjes!) om zelfs de brieven helemaal naar 't NL te vertalen :))


Imre
Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 14:56

Zo'n brief hadden wij vandaag ook. Onze rekening was wel fors hoger dan de jouwe! :oo 2,39. :))


Piekosjj
Berichten: 5448
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:00

Ik had vanuit Göteborg ook een mooi laag bedrag, ze dachten nl dat we met z'n drieen in de auto zaten dus was netjes gesplitst (hoe dan?), maar de achterbank lag gewoon helemaal vol met allemaal zooi :D

KarmaChansy
Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:01

haha die kosten zijn voor de tol geloof ik. Het gaat via je kenteken, bij ons iig :))

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

LoveBodin
Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:01

volgens mij krijg je in Noorwegen gewoon alles achteraf gestuurd, en ik ben bang wel per keer dat je door een tolweg heen gaat...
Ik kan het even voor je navragen als je wil? (ik heb zelf namelijk geen auto, maar Nederlandse vrienden wel)

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:03

O ja, betalen doe ik wel hoor, dat is het probleem niet :).
Ik weet alleen dat we echt een keer of 40 langs toltunnels zijn gekomen in Noorwegen en als ik 40x rekeningen van 20 cent tot 3 euro krijg, ga ik dat wat minder vinden. Hoop dat ze gewoon een verzamelfactuur op een kenteken doen. Zijn alleen in Goteborg geweest vanaf de boot en eigenlijk meteen doorgereden naar Noorwegen, dus verwacht verder uit Zweden dan niks meer.

Vind dit echt gewoon lachewekkend. De postzegel en de moeite heeft een stuk meer gekost dan wat ik moet betalen :=. Ah, well, blijkbaar is het ze waard. Zal met die liefde die 94 cent overmaken _O-.

Hahah jeetje Imre, dat is ook wel flink in de buidel tasten _O-.

Edit: Oh thanks Lovebodin, dat zou mooi zijn :)) :D.

♥ Rewrite the Stars ♥

Piekosjj
Berichten: 5448
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:08

Je kan 't altijd even afwachten, als je echt 40 brieven krijgt ( :') ) kan je ze altijd een mailtje oid sturen of het ook op een wat makkelijkere manier kan lijkt me wel.

KarmaChansy
Berichten: 6926
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:11

Ja voor ''doortrekkers'' is het misschien wel wat belachelijk haha. Maar voor de mensen die in de stad wonen tikt het wel aan :Y) Ze willen minder auto's in de stad zelf en meer met openbaar vervoer.

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Piekosjj
Berichten: 5448
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:14

Vind het zeker een goede regeling :j Ik dacht dat ze in Goteborg zelfs andere prijzen hadden in bijv de spits?

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:19

Snap het wel hoor! Zeker om verkeer te verminderen is het denk ik een effectieve regeling :j. Maar geldt het dan zeg maar voor heel Goteborg en omgeving? Want centrum zijn we niet geweest, alleen boot en snelweg.

Oh dat is ook een goed idee Piekosjj!

♥ Rewrite the Stars ♥

LoveBodin
Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:46

Over de noorse tol: Mijn vrienden wonen hier beide al twee maanden en hebben nog niks thuis gestuurd gekregen. Dus kan je helaas niet verder helpen

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Roquen
Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:51

Vanuit Noorwegen krijg je alles op één rekening, maar kan wel tot een half jaar duren voordat je het in huis hebt.

    20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

noordje
Berichten: 2200
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:55

Even denken hoe ik dit het makkelijkst ga uitleggen.
Elk toltraject heeft een andere naam/bedrijf ,zoals bijvoorbeeld van Gardermoen tot Hamar, en die sturen je dan een rekening voor de keren dat je op dat traject een poort gepasseerd bent.
Zo heeft elk stuk snelweg dat.
Alle passeringen wordt voor de toeristen/buitenlanders door een bedrijf in Engeland gefactureerd.
Maar dus per traject. Kan dus voorkomen dat je dus meerdere rekeningen binnen krijgt.
En inderdaad het is zo stom om voor een euro een rekening te krijgen.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

Weissjee
Berichten: 2806
Geregistreerd: 14-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 16:00

Die van Goteburg hebben wij oom gehad. Was bij ons 95 cent. Mn moeder had hem vorig jaar van 75 cent oid.

In Noorwegen zijn we geen toltunnels tegen gekomen die we niet direct hoefden te betalen. Trondheim wel een stuk of 3x 'geflitst' door zo'n tolpaal. Daar nog geen rekening van binnen maar die komt vast nog wel.

Piekosjj
Berichten: 5448
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 17:33

Ik heb trouwens gisteravond een enkeltje naar Stockholm geboekt, 4 januari verhuis is dan écht eindelijk naar Zweden! <3

gabyfedde
Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 17:37

Piekosjj schreef:
Ik heb trouwens gisteravond een enkeltje naar Stockholm geboekt, 4 januari verhuis is dan écht eindelijk naar Zweden! <3


Klinkt goed, gek gevoe om een enkeltje te kopen hè?! Waar ga je wonen?

Piekosjj
Berichten: 5448
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:45

Ja het moet ook nog even doordringen hoor! Ik zeg al maanden 'ik ben van plan om .....' maar nu is het gewoon écht zo. Ik trek nu eerst in bij m'n vriend in Uppsala, waar hij studeert en ik ook nog twee jaar ga studeren. Daarna weten we het nog niet, ligt er aan waar we werk kunnen vinden etc etc. Ik zou zelf liever niet verder naar het noorden gaan, vond het daar al donker genoeg 's winters :')

Dimple
Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 18:46

Wij hadden ons aangemeld bij http://www.autopass.no

We hebben ongeveer 1,5 week terug per mail de specificatie ontvangen en wordt afgeschreven van credit card. Totaal iets van 23 euro of zo. Niet hysterisch veel of zo.
Ik vind dit systeem wel makkelijk.

Oh ja, vermijdt de bruggen vanaf Malmo naar Kopenhagen. Die zijn schreeuwend duur!!!! 160 euro voor totaal van iets van 25 km. TE GEK!!!! %)

Op zoek naar de zon!!!

noordje
Berichten: 2200
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:43

Maar ook daar heb je zo'n pas voor. Bespaar je 40 of 50% en je kunt hem ook gebruiken als autopass.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

eenitraM
Berichten: 10947
Geregistreerd: 24-08-06

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 07:02

Ik ben onderweg naar Schiphol! Over 6 uur hoop ik in mijn eerste appartement in Kopenhagen te zitten.

Es_ther
Berichten: 18704
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:00

Piekosjj schreef:
Ik heb trouwens b
gisteravond een enkeltje naar Stockholm geboekt, 4 januari verhuis is dan écht eindelijk naar Zweden! <3

Wat leuk zeg!

Spannend ook!

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

_Nelleke_
Berichten: 8053
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:09

Mag ik me ook melden?

Ik woon (helaas) niet in Scandinavië maar ik ben er voor werk wel doorlopend het hele jaar door. Ben er minimaal 1x per 2 weken. Ik kom in zowel Zweden als Denemarken en Noorwegen, alleen Finland niet. Was er tot 2jr geleden nooit geweest maar ik ben helemaal verliefd.

Ik twijfel om misschien Noors te gaan leren. Ik ben het meeste in Noorwegen en daar voel ik me ook het meeste thuis alleen ik heb begrepen dat Zweeds meer gesproken wordt door heel Scandinavië heen.

Imre
Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:11

In Finland spreken ze ook Zweeds, inderdaad. Lijkt me heerlijk om zo vaak die kant op te kunnen! Wat doe je voor werk?

_Nelleke_
Berichten: 8053
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:15

Ik ben stewardess op Europa. We hebben een groot marktaandeel in Scandinavië en Groot Brittannië dus daar ben ik het meeste. Vind ik helemaal niet erg natuurlijk. Vanavond vlieg ik naar Kristiansand en daar heb ik morgen lekker de hele dag de tijd.

Imre
Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 08:26

Ooh ik zou me bijna omscholen! :D


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Room_Soesje en 90 bezoekers