Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:00

Oh wat leuk! Wij zaten vnl in Ulls Hus. En ik heb ook heeeel wat uurtjes doorgebracht in Håga!
[ img ]


Es_ther
Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:04

Wauw, mooie foto <3!

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:21

Dat was ook echt een mooi moment! Ongeveer een half uurtje voor zonsondergang en het trok eindelijk wat open. Ik was al een paar dagen niet buiten geweest (ik ben een beetje een koukleum :+ ) dus meteen warm ingepakt, camera mee en de fiets op naar de bosrand! Nog geen halve minuut na deze foto verdween de zon achter de wolken en begon het donker te worden. Echt een lucky shot!

yvje86
Berichten: 2693
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 19:40

Hi! Ben eindelijk een beetje bijgekomen van de terugreis _O- .

Zojuist 2 boeken via polarsteps besteld, ben benieuwd hoe het eruit gaat zien.
Net nogmaals álle foto's doorgenomen en het lijkt alsof ik er nu meer bij stil kan staan.

Gabyfedde, we zijn tijdens onze niet zo fijne nachtelijke autorit nog langs jouw dorp/stad gereden.
Toen moest ik nog even aan je denken mochten we daar gestrand zijn :=

Heel veel plezier in dit topic en grappig om te lezen dat ik de aanstichter er van ben <<)

4EverHobbes
Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 07:47

Ik meld me ook! Ga nu eerst even lezen :D

Shoot me again, my soul is still dancing

_Mirjam
Berichten: 739
Geregistreerd: 27-05-14
Woonplaats: Danmark

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:17

Ik woon sinds november vorig jaar in Denemarken :)

Maris schreef:
noordje schreef:
Het helpt zoveel als je de taal spreekt.
Maar Deens vind ik zo'n rare taal. Vooral de telwoorden :(
Is dat heel anders als in het Noors dan ?
Ik weet niet hoe het in het Noors gaat, maar het Deens is inderdaad nogal vreemd en kost wel even tijd om aan te wennen. Ze tellen met een soort twintigtallen-systeem, maar dan in negatieve zin in plaats van positieve zin zoals in het Frans (90 --> quatre-vingt-dix = vier-keer-twintig-plus-tien) - al kennen de meeste Denen die origine niet meer en zien het gewoon hetzelfde als onze tientallen. Negentig heet hier halvfems, origineel halv-fem-sinde-tyve, oftewel half-vijf(4,5)-keer-twintig :') Zodra je die vreemde logica niet meer probeert te begrijpen, komt het goed :+



Het noorderlicht bewonderen staat hoog op mijn lijst van dingen die ik graag wil doen <3

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:29

Ik wil ook meelezen :D.

Weet niet of IJsland ook onder Scandinavie valt, maar daar ben ik 2 keer geweest en wil zeker nog een keertje terug. Dit jaar voor het eerst met de auto naar Noorwegen geweest.

Vond het echt wel een heeeeeel gaaf land met prachtige dingen, maar ook wel héél erg zwaar en ook helaas behoorlijk saai. Denk dat ik het een toffer land zou vinden als ik die totale rust wat meer zou kunnen waarderen. Oftewel als ik heel wat jaartjes ouder ben :)). Miste het nu echt gewoon dat je niet 's avonds even lekker naar een tentje kon om wat te gaan drinken.

Hebben we hele mooie dingen gedaan: Gaustatoppen, Kjerag en Trolltunga bezocht <3. Gaustatoppen zou ik iedereen afraden, vond het een hel om de klim en vooral daling te maken met al die losse stenen en toen we boven waren kregen we sneeuw als dank :'), maar Kjerag en Trolltunga zijn zóóóó gaaf! En absoluut de hike van 24km waard! En Dovrefjell NP vond ik ook zó tof, zó mooi <3.

♥ Rewrite the Stars ♥

Imre
Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:39

Ik meld me ook! :D Sinds 2006 gaan mijn vriend en ik ook elk jaar naar het Noorden. Hij heeft 6 maanden in Fins Lapland gewoond voor zijn studie, waar ik hem heb opgezocht. Sindsdien zijn we nog een aantal keer teruggeweest om vrienden te bezoeken en vakantie te vieren. Zowel in de zomer als in de winter heel mooi. <3 Noorwegen nu 2x geweest, maar nog niet zo heel veel van het land gezien. Ik vind het er prachtig! Afgelopen zomer zijn we voor de zesde keer naar Zweden geweest. En in mei voor het eerst naar IJsland, omdat ik daar voor mijn werk naartoe kon. :oo Daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen! Het was helaas maar kort, drie dagen werken en nog drie dagen vakantie, dus daar gaan we zeker nog eens naar terug. :j

Voor de mensen die Fins aan het leren zijn: ik vind jullie heeeeeeel dapper. :))

[ img ]

Hevonen
Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:40

Sinds 2006 ga ik vrijwel elk jaar naar Finland, gewoonlijk alleen. Ik vind het een fantastisch mooi land met ontzettend aardige mensen. Ik heb daar inmiddels ook een aantal vrienden en vriendinnen, fijne mensen bij wie ik altijd terecht kan.
Mijn beste vriendin was ook een Finse, helaas is ze vorig jaar onverwacht overleden. Ben er nog steeds kapot van en mis haar heel erg.
Dit jaar kon ik niet naar Finland want ik moest mijn moeder naar een tehuis verhuizen. Ik heb voortdurend heimwee.

Finland is een prachtig land, en Fins is een prachtige taal.

[ img ]

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 08:48

Wat een prachtige foto Hevonen ! En wat dapper om alleen op vakantie te gaan naar Finland. Niet omdat het daar zo gevaarlijk is ofzo, maar alleen is maar alleen. Dan moet je alles zelf oplossen. Knap hoor.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

MariaMaaike
Berichten: 1861
Geregistreerd: 22-07-11
Woonplaats: Helemaal bovenin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:52

Ik ga ook meelezen :)

Afgelopen mei ben ik teruggekomen van een half jaar wonen en studeren in Helsinki, Finland. Dat land heeft mijn hart gestolen hoor <3 En ik heb een klein beetje van de taal geleerd :Y) Een weekje vakantie hebben we doorgebracht in Lapland, maar helaas het noorderlicht niet gezien. Dus ik moet nog een keer terug :D Tijdens die week hebben we ook nog een dagtrip gemaakt naar Noorwegen, het gedeelte dat boven Finland ligt. Bijzonder hoe de natuur daar opeens heel anders is. En net zo mooi <3

In 2006 ben ik naar Zweden geweest in de zomer, en dat was ook een prachtige ervaring. Alleen was ik toen veel jonger (11 jaar geleden :') )

Een paar foto's van Finland
[ img ]

[ img ]

[ img ]

En Noorwegen
[ img ]

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 08:55

Wauw wat een prachtige foto's hierboven! :wow:
Het noorderlicht staat ook heeeel hoog op m'n lijstje, helaas in Uppsala niet kunnen zien. Daniel zegt elke keer als ik er weer over begin dat we zo snel mogelijk een keer richting het noorden gaan om het te zien <3

noordje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 09:02

Dat bedoel ik dus Mirjam. Rare taal ;)

Wat vreselijk Hevonen van je vriendin en dan ook zo plotseling :(

Yv_ als je niet in de buurt van steden zit,kun je idd niet even ergens wat gaan drinken.
De afstanden zijn te groot en er zijn veel kleine plaatsjes.

Ik ga elk jaar met een vriendin op pad in Noorwegen.
Dit jaar zijn we 'rondje' Hardangervidda geweest.
Volgend jaar weer terug,want we waren nog niet klaar :')
Dit jaar hebben we Lårdalstigen gedaan. Was behoorlijk pittig,want het was steeds : klimmen en dalen.
Maar het was prachtig en we hebben zo geniet met het weer.
Uitzicht op het dorpje Dalen waar we begonnen zijn. Eerst met een boot van het Telemarkskanaal een half uurtje varen om vervolgens ruim 7 uur terugwandelen.
[ img ]

Uitzicht richting andere kant :
[ img ]

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25


Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-09-17 09:04

Wow ! Dit is toch gewoon het mooiste topic van Bokt ?! :D

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

KarmaChansy
Berichten: 6924
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 09:07

Jeetje henoven dat zal zwaar geweest zijn :(

Ik zal ook wat foto's delen van mijn stad :))
Edit: dit is op ''mijn berg'' achter waar ik woon
[ img ]
[ img ]
[ img ]
[ img ]

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

Rocamor
Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 10:13

Oh jongens kom maar op met die foto's (als dat mag van de regels).

Ik heb 1 x een soort van noorderlicht gezien. En nog steeds geen elanden. Dus zeker weten dat ik nog een keer terug wil

Rockes <3

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 10:23

Klopt idd Noordje :j. Vond het echt heel mooi hoor, maar ik als persoontje kan die ultieme rust denk ik gewoon wat later in mijn leven hebben :D.

Dit waren voor mij de toppertjes, samen met Oslo <3.

Kjerag:
[ img ]
[ img ]

Trolltunga:
[ img ]

Dovrefjell NP (dat huisje met open haard en glazen wand bovenop was ook zoooo ontzettend gaaf!!):
[ img ]
[ img ]

♥ Rewrite the Stars ♥

noordje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:23

Ik waardeer het enorm die rust en stilte. Ik heb een baan met drukte en veel mensen om me heen en dan is het zo lekker om in je eentje met de honden in het bos te lopen.
Trolltunga heb ik nog niet gedaan. Staat wel op het to do lijstje :)

Bij ons achter op de berg :
[ img ]

Meertje bij ons achter
[ img ]

Ik moet wel zeggen dat het lijkt of het steeds toeristischer wordt in Noorwegen.
Volgens mij zei iemand dat over Flåm. 1e x dat wij daar waren was in 2001 en toen was het nog een klein rustig dorpje.
Vorig jaar was ik er met een vriendin en er liggen nu gewoon cruiseboten zowat in het dorp.
En nog maar te zwijgen over de hordes Chinezen die er rondlopen :(

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

Imre
Berichten: 14195
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:28

Flåm vond ik ook heel bijzonder. := Enorme cruiseschepen, echt van die drijvende flatgebouwen, en dan de hordes toeristen die daar vanaf komen. Wij waren er twee jaar geleden, het was niet wat ik verwacht had. Treinritje hebben we daarom ook maar overgeslagen.

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 11:29

Wij zijn ook bij Flam geweest en met het treintje omhoog. Was MEGA toeristisch. Hele opgezette dorpje rondom de trein bestond uit restaurantjes en taxfree shops. Wel heel gezellig, maar zorgde er ook voor dat het treintje 2x vol was en we dus pas laat ermee omhoog konden. Treintje vol met toeristen, veel chinezen met camera's. Maar de omgeving uit je raampje maakt toch wel erg veel goed!

Maar buiten Flam ben ik dus echt nergens hordes mensen tegengekomen. Sterker nog, vaak liepen wij op zo'n hike echt flinke stukken gewoon met zn tweetjes.

♥ Rewrite the Stars ♥

Emilia
Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 16:34

Leuke Boktnaam Hevonen

Glenn M1+11 :)

noordje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 16:56

Het Flåmbaantje is prachtig (en dat vinden dus velen :)) ) Maar over het algemeen zijn de toeristische bezienswaardigheden druk (en nu vind ik het al snel ergens druk :') ) Dan komen er echt busladingen mensen. Qua wandelingen ; niet iedereen is zo fanatiek om uren te gaan wandelen en dan kom je niet echt veel mensen tegen.
Maar wat ik hoorde over Prekestolen ( de preikstoel bij Stavanger) dat het daar wel heel druk is geworden.

Hoe was dat bij Kjerag eigenlijk Yv_? Was het daar nog 'druk' :)

Schijnt dat nu Lofoten 'the Place to be' is qua Noorderlicht. Zie iedere keer de mooiste foto's van een oud collega die daar woont voorbijkomen op FB. En qua weersvooruitzichten is het ook super. Zon en 13 graden daar.
Hier is het nu grauw en regenachtig :(

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

Marion_
Berichten: 1283
Geregistreerd: 16-05-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:01

Flåmbaantje is leuk hoor! Al vroeg ik me wel af of dat toeristische dans ding bij de waterval nou echt nodig was :')
En ben zelf maar 1 nachtje in Flåm zelf geweest, geen cruiseschepen gezien! Wel heel veel Chinezen in de trein inderdaad. Route is wel prachtig, al werd ik wel wat gek van de vele tunnels..

Verder even wat fotootjes van hoe mooi Zweden en Noorwegen kunnen zijn! :D

[ img ]
Hågadalen <3 bos bij Uppsala

[ img ]
Uppsala in de winter

http://boktimg.nl/img/m/yAqegS.jpg
M'n favo bos bij Uppsala

[ img ]
Die mooiste en liefste dorpjes (Sigtuna)

http://boktimg.nl/img/m/yvFx9w.jpg
Echt wild! *\o/*

http://boktimg.nl/img/m/Wgz0bE.jpg
Maar ook dit is Zweden (Stockholm argipelago)

[ img ]

http://boktimg.nl/img/m/R8I5Oz.jpg
En zelfs dit!!! :D (Högbonden, een onbewoond eiland bij de hoge kust)

[ img ]
http://boktimg.nl/img/m/YQviB8.jpg
Lapland (Abisko)

En Noorwegen :D

[ img ]
Lofoten

http://boktimg.nl/img/m/GDNUjq.jpg
Nærøyfjord

http://boktimg.nl/img/m/ZEr8TV.jpg
Hadangervidda

Maak kennis met de ijslander op Vlieland! http://staledda.nl/
https://youtu.be/Dosnslbo6lY

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:10

Ahhhh Uppsala! <3 <3 Ik heb vrij gekregen van het werk dus ik ga begin oktober weer heen voor een weekje 'vakantie' *\o/* De archipelago en het gebied rondom Abisko staat inderdaad ook echt nog hoog op het lijstje hier!

Vriend & ik zijn van de zomer een weekje naar Bergen, Noorwegen gegaan en uiteraard ook naar Flåm geweest, inderdaad erg toeristisch in het dorpje zelf, maar wij hebben onze tijd daar gespendeert aan het beklimmen van een waterval, dus geen last gehad van de drukte. De treinrit zelf was ook wel echt adembenemend dus zeker de moeite waard!

Waar de Flåmsbana stopt in Myrdal:
[ img ]

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-17 18:22

Preektstoel zijn wij niet geweest, maar heb ik wel foto's van gezien en ben blij dat we die hebben overgeslagen. Hetzelfde als de foto's die ik heb gezien van de Noordkaap.

Kjerag viel ontzettend mee. Tuurlijk waren er wel mensen, maar dat komt ook meer omdat iedereen op hetzelfde punt even gaat lunchen, op elkaar wacht om foto's te maken enzovoort en even op adem komt om naar het adembenemende uitzicht te kijken en te genieten. Maar denk dat er misschien een stuk of 30 mensen op de top waren? Tijdens de hike van 5 km zijn we een stuk minder mensen tegengekomen. Was eigenlijk wel een verrassing dat je op dat punt toch ineens zo "veel" mensen zag. Maarja, wij gingen ook lekker zitten, even uitrusten, wat foto's maken etc, dus het is niet gek dat het daar dan ineens opstroopt. Vond de beklimming naar de Kjerag écht heel zwaar! Achteraf zit ik nog steeds naar foto's te kijken en te denken van "jeetje, waren we levensmoe ofzo" , of "hoe hebben we dat in godsnaam voor elkaar gekregen, kijk hoe stijl" hahah! En de terugweg was stiekem wel eng te noemen. Het was op stukken gewoon zó steil, echt niet normaal eigenlijk dat daar niet even zekeringen of wat dan ook hangen...

Bij Trolltunga hebben we in die 12km echt hele stukken alleen gelopen. Bovenop ook zoiets aan mensen denk ik, met dezelfde redenen. En er werd een bruiloft-shoot gedaan, dat was zó gaaf! Ineens een man in net blauw pak en bruine nette schoentjes op die berg terwijl ik in de rij stond. Snapte het niet zo goed, tot er ineens een dame tevoorschijn kwam in een jurk, bloemen in haar haar én mega hakken .Superleuk! De wachtrij ook joelen enzo, was heel tof!
Ondanks dat deze hike echt het vermoeiends en langst was van allemaal, was deze echt wel de moeite waard. De weg erheen (en terug) was zo verschrikkelijk mooi! Zo klim je, zo daal je en loop je ineens in een dal met schapen om je heen. Dan klim je nog een stuk en voelt het ineens alsof je op het einde van de wereld bent en nog een stuk verder zie je een prachtig dal met een nog mooiere waterval. Die hike was echt zeer, zeer mooi <3 <3.

Wat me wel opviel tijdens die hikes is dat er veel honden mee gaan. Vond dat zo knap! Op zich lopen zij steile bergen natuurlijk een stuk makkelijker op en af dan wij als mens, maar vooral bij de Gaustatoppen waren er veel honden. En daar waren allemaal van die stenen waar je overheen moest! Denk dat als ik daar met mijn RR's had gelopen, ze geheid een been hadden gebroken ofzo _O-. En dat de Noren zulke uitstapjes gewoon als zondag-uitstapjes doen, of als vrije dag-uitstapje. Als ik met ze kletste, zeiden het het allemaal "This is Norway, this is what we do!" :D.


Oh heerlijk Marion, die plankjes! Die zijn wij ook met regelmaat tegengekomen haha!

♥ Rewrite the Stars ♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Boedha_1981, Dammie, fohadie, K_nolan, KleinBoefje, Miam, mvdende, Plonspony, purny, sandra1312, Zeeuwsemeid en 75 bezoekers