Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-17 15:38

xVelientje schreef:
Ik meld me ook! :D
Ik woon tot eind december in Noorwegen! Zit er momenteel voor mijn studie (minor). Vind het tot nu toe echt een prachtig land!


Vertel eens wat meer ! Waar woon je nu ? Op jezelf of bij een gezin of in een studentenwoning ? En welke studie doe je ? Kortom we ( ik ) willen alles weten ....

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !


noordje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:43

Klopt Maris.
We hebben gelukkig fijne mensen om ons heen en ik heb hele toffe collega's, maar het is zoooo lastig om er 'tussen' te komen.
Ze zijn erg op zichzelf en vaak weet/wist iedereen alles over ons (de buitenlanders) maar wij wisten niets over die anderen :')
En ik dacht dat Nederlanders veel klaagden , Noren zijn 10x zo erg :') (niet allemaal hoor , maar door mijn werk heb ik het idee dat ze veel zeuren )
Maar dat neemt niet weg dat het hier geweldig wonen is.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

Roquen
Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:51

Ik meld me ook, ik woon alweer 4 jaar in Denemarken!

    20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-17 15:55

Roquen schreef:
Ik meld me ook, ik woon alweer 4 jaar in Denemarken!


Leuk, ook jij welkom hier ! Waarom woon je in het mooie Denemarken ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Roquen
Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:56

4 jaar geleden voor mijn werk gekomen, en blijven hangen. Nu woon ik in Kopenhagen en ben weer aan het studeren. Lang leve gratis studeren in Denemarken!

    20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-17 17:08

En krijg je wel goed contact met de Denen ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

__laura
Berichten: 671
Geregistreerd: 17-11-13
Woonplaats: Groningen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 17:25

Ik meld me ook! Ik ben gek op de Scandinavische landen! Ik ben er een aantal keer geweest en zou graag een keer in de winter gaan! Al ga ik dat nu financieel niet redden :')

Ik ben ook bezig met een cursus Fins van de NHA. Het is echt ontzettend lastig maar ik vind het wel heel leuk om te leren :)

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-17 17:37

Wat leuk, een cursus Fins ! Ik ben met Noors bezig .....

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Roquen
Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 17:40

Nee, Denen zijn ook erg op zichzelf. Al is het nu ik studeer tussen de Denen wel beter!

    20 years from now, you will be more disappointed by the things you didn't do than by the ones you did do.
    So throw off your bowlines, sale away from the safe harbour and catch the trade winds in your sails.

Emilia
Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 18:14

Rocamor schreef:
Ohhhh mag ik meelezen?

Ben jaren terug tweemaal in fins Lapland geweest. Eenmaal zomers en eenmaal in de winter. Afgelopen maart een dagje naar Helsinki en ik ben zo verliefd op dat land.

Ik probeer nu online wat Fins te leren, maar dat lukt me nog niet echt. Als iemand goede ideeën heeft om dat beter te leren, graag!

Ik ga hoe dan ook echt nog wel weer een (paar) keer terug!!!


Welke sites gebruik je?

Glenn M1+11 :)

Rocamor
Berichten: 10732
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 18:17

Emilia schreef:
Rocamor schreef:
Ohhhh mag ik meelezen?

Ben jaren terug tweemaal in fins Lapland geweest. Eenmaal zomers en eenmaal in de winter. Afgelopen maart een dagje naar Helsinki en ik ben zo verliefd op dat land.

Ik probeer nu online wat Fins te leren, maar dat lukt me nog niet echt. Als iemand goede ideeën heeft om dat beter te leren, graag!

Ik ga hoe dan ook echt nog wel weer een (paar) keer terug!!!


Welke sites gebruik je?


Tot nog toe Mondly Finnish. Maar dat bevalt me eigenlijk niet zo goed

Rockes <3

noordje
Berichten: 2177
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 18:21

Het helpt zoveel als je de taal spreekt.
Maar Deens vind ik zo'n rare taal. Vooral de telwoorden :(

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25


Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-17 18:29

noordje schreef:
Het helpt zoveel als je de taal spreekt.
Maar Deens vind ik zo'n rare taal. Vooral de telwoorden :(


Is dat heel anders als in het Noors dan ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

xVelientje
Berichten: 469
Geregistreerd: 08-05-11
Woonplaats: Noort-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 18:48

Maris schreef:
Vertel eens wat meer ! Waar woon je nu ? Op jezelf of bij een gezin of in een studentenwoning ? En welke studie doe je ? Kortom we ( ik ) willen alles weten ....


Ik woon in Volda, dit ligt ten noorden van Bergen. Ik woon op een campus. Volda is een klein stadje dus ook de campus is niet zo groot. Ik studeer hier Photo for Media (dit is eigenlijk gewoon fotografie) en Outdoor Media Production. Voor dat vak ga ik bijvoorbeeld ook volgende week met mijn klas drie dagen naar de bergen om daar te filmen en te fotograferen! :D

Hond & Paard Fotografie: Website lInstragram l Facebook

Es_ther
Berichten: 18690
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 18:48

Zweeds kon ik nog wat van maken, Fins echt niet haha.

Mijn vriend en ik zijn verliefd op Zweden geworden en willen volgend jaar misschien de andere kant van Zweden zien. Waren nu ongeveer 20 km van Stockholm af (vlakbij de zee).

Witte paarden snel smerig? Nee joh, ze weten gewoon nog niet welke kleur zij willen hebben!

gabyfedde
Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 02:36

Meldt zich ook!

Woon sinds 2,5 jaar in het noorden van Zweeds Lapland (Gällivare). Kort samengevat: 8 maanden per jaar sneeuw, 8 maanden per jaar noorderlicht, heel veel rendieren en nog veel meer muggen.
Voordat ik hierheen verhuisde aardig wat vakanties doorgebracht in het zuiden (omgeving van Göteborg).

Maris
Berichten: 15901
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-09-17 10:16

Hallo Gabbyfedde, ook welkom hier. Zeker met die prachtige foto's die je maakt ( oa van het noorderlicht ). Ben je voor je werk naar Noord Zweden verhuisd ?

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Marion_
Berichten: 1283
Geregistreerd: 16-05-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:35

Piekosjj schreef:
Ik meld me *\o/*
Ik heb vorig jaar een half jaar in Uppsala, Zweden gestudeerd en verliefd geworden op het land en een hele leuke jongen ;) Ik ga van de winter weer terug om daar sowieso twee jaar te studeren, maar het plan is om er daarna uiteraard te blijven


Hé leuk!! :D aan de SLU of de uu? En waar woonde je? :)

En Gaby, zelfs midden in de zomer ligt er bij jou nog sneeuw :P

Maak kennis met de ijslander op Vlieland! http://staledda.nl/
https://youtu.be/Dosnslbo6lY

Emilia
Berichten: 4042
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Ergens op het platteland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:47

noordje schreef:
Het helpt zoveel als je de taal spreekt.
Maar Deens vind ik zo'n rare taal. Vooral de telwoorden :(



Deens klinkt vind ik als een combinatie tussen Nederlands en Duits.

Ik kijk nu op Netflix de Deense serie Dicte. Ik weet niet wat het is maar ik ben echt helemaal weg van al Scandinavische series.

Glenn M1+11 :)

Licor
Berichten: 2940
Geregistreerd: 10-04-06
Woonplaats: Weert

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 10:58

Ik ben ook helemaal weg van Scandinavië.. ben in 2012 4 weken alleen naar Finland geweest.. vond het echt fantastisch daar!
Die taal is onmogelijk haha.. maar gelukkig spreekt bijna iedereen wel engels daar..

Ik zou heel graag ooit naar Scandinavië emigreren.. maar heb nog geen idee welk land haha


[ITP] El Caballo es Maestro ~ Het paard is meester

gabyfedde
Berichten: 11895
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 11:38

Dank je Maris!
@Marion in juli is de laatste sneeuw van 'onze' berg verdwenen. Maar in de bergen in gemeente waar ik woon (ongeveer groot als België) ligt inderdaad heel het jaar sneeuw.

Don't dream your life, live your dreams!

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:34

Marion, aan de SLU! Ik woonde in Flogsta, en heb het daar echt ontzettend naar m'n zin gehad. Ben echt geen feestbeest, maar wel lekker al m'n vrienden in de buurt, dichtbij 't centrum, en ook 10 min van het bos af. Echt zo'n ideale plek om te wonen vond ik het! Mijn vriend woont in Kantorsgatan, en ik trek ook bij hem in als ik weer terug ga, al willen we wel zo snel mogelijk een twee persoons appartementje, we hopen op iets rondom Sunnersta, want daar is het ook echt prachtig en zo lekker dichtbij het grote bos & meer <3

Thokkadisje
Berichten: 2144
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Aarhus (Danmark)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:54

Ik woon sinds 2008 in Denemarken :) Toevallig terecht gekomen, bachelor en master gedaan en nu gewoon aan het werk.
Ik werk hier op dit moment bij een incoming tour operator, en verkoop voornamelijk Scandinavië, FI, IS, UK en Baltikum. Ik reis dus veel door deze landen voor mijn werk, heel erg leuk.

Voor zover ik weet bestaat Scandinavië uit Denemarken, Noorwegen en Zweden. Finland en IJsland horen hier dus niet bij.
Deze 5 landen samen (+ groenland en de Færøer) worden de Nordic countries (Norden) genoemd. Of is hier in het Nederlands geen aparte benaming voor?

Piekosjj
Berichten: 5433
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:56

Dat laatste weet ik ook niet precies. Wordt Estland ook niet vaak tot de Nordics benoemt? Ik ben daar een aantal jaar terug voor stage geweest en vond het erg veel op Zweden lijken: bos bos bos bos bos :)) De taal lijkt erg op Fins en was dus ook geen touw aan vast te knopen

Marion_
Berichten: 1283
Geregistreerd: 16-05-07
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-17 18:58

Piekosjj schreef:
Marion, aan de SLU! Ik woonde in Flogsta, en heb het daar echt ontzettend naar m'n zin gehad. Ben echt geen feestbeest, maar wel lekker al m'n vrienden in de buurt, dichtbij 't centrum, en ook 10 min van het bos af. Echt zo'n ideale plek om te wonen vond ik het! Mijn vriend woont in Kantorsgatan, en ik trek ook bij hem in als ik weer terug ga, al willen we wel zo snel mogelijk een twee persoons appartementje, we hopen op iets rondom Sunnersta, want daar is het ook echt prachtig en zo lekker dichtbij het grote bos & meer <3

Tof!! :D ik woonde ook in Flogsta! Inderdaad een ideale locatie.. Ging regelmatig savonds nog even hågadalen in :)
En ik studeerde ook aan de SLU, op ultuna, het diergeneeskunde gebouw ;)

Edit, Sunnersta is indd mooi. Vriendinnetje van mij woonde daar. Goeie busverbindingen ook. En lunsen vlakbij <3

Maak kennis met de ijslander op Vlieland! http://staledda.nl/
https://youtu.be/Dosnslbo6lY


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _AB_, Anouk_H, Ashkerlon, carina, Jacquelinee_, mmajar, purny, roosjenat, Sannek90, topsylover, xLauLaUx en 79 bezoekers