Nieuw Zeeland

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-09-17 13:47

Angelkisssss, leuk! Maar ik zie het in mijn eentje echt niet zitten :') Ben echt een gezelligheidsmens.
Met de Stray bus kun je 5/6 weken mee en gewoon overal uit waar je wilt en instappen wanneer je maar wilt. Je ziet veel van de eilanden dus die leek mij een prima oplossing.

Wauw Vivian, heb net even je blog gelezen! Prachtig! :D Jullie zijn, als ik de dagen zo bekijk, ook een week of 6 geweest?


VivianHesen
Fotograaf
Berichten: 970
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Re: Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-17 13:56

Wij zijn ca 5 weken geweest :) maandag 4 januari vertrokken en op vrijdag 5 februari weer terug :)

In de tussentijd ben ik alweer een mentaal lijstje aan het maken van dingen die ik nog heel graag wil doen in Nieuw Zeeland. Niet dat ik er spijt van heb dat we ze de vorige keer niet gedaan hebben, maar waar we geen tijd voor hebben gehad of hebben gemaakt.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-17 09:45

Leuk! In 5 weken zou je toch al een hoop kunnen zien :)

Haha planning is dus om nog een terug te gaan, leuk hoor :D

VivianHesen
Fotograaf
Berichten: 970
Geregistreerd: 22-02-13
Woonplaats: Horst

Re: Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-17 15:06

Als de bankrekening het toe laat :Y)
Mijn highlights van de reis waren Milford Sound, catlins, bay of islands en Tongariro national park.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-17 15:28

Haha even door sparen nog :P

Heb ze allemaal even opgezocht, kon de meeste wel maar foto's kijken is nooit verkeerd.. Allemaal even prachtig! Ik ben echt zo benieuwd..

Klein hoopje dat ik nog een reismaatje heb gevonden..
Sta sowieso in contact met een aantal mensen die ik hopelijk daar ook nog tegen zal gaan komen :)

SkyLWG
Berichten: 273
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Heeze

Re: Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 10:25

Wij vertrekken eind van deze maand ook voor een maand naar Nieuw-Zeeland! Echt heel erg veel zin in. Onze route is wel een beetje te vergelijken met die van Jettie. Wij gaan ook rondreizen met zijn tweeën in de camper, groepsreis niet zo ons ding. Als je een reismaatje kunt vinden, zou ik denk dan ook kijken of je niet toch de mogelijkheid hebt met camper.

@ Jettie: zie dat jullie ook helemaal richting het Zuiden van het Zuidereiland gaan. Gaan jullie richting Stewart Island?

Fudge
Berichten: 1012
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:06

SkyLWG schreef:
Wij vertrekken eind van deze maand ook voor een maand naar Nieuw-Zeeland! Echt heel erg veel zin in. Onze route is wel een beetje te vergelijken met die van Jettie. Wij gaan ook rondreizen met zijn tweeën in de camper, groepsreis niet zo ons ding. Als je een reismaatje kunt vinden, zou ik denk dan ook kijken of je niet toch de mogelijkheid hebt met camper.

@ Jettie: zie dat jullie ook helemaal richting het Zuiden van het Zuidereiland gaan. Gaan jullie richting Stewart Island?


Wij gaan iets later dit jaar maar ook voor een maand en ook met de camper. Ik ben druk bezig een route aan het uit stippelen maar moet toch ook alweer een aantal dingen skippen omdat ik dagen tekort kom :Y) mocht je nu of te zijner tijd nog hoogtepunten of andere tips hebben, dan staat mijn pb box open :j

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-17 11:11

SkyLWG, wat leuk zeg! Gaan jullie nog voor speciale hoogtepunten?

Als ik een reismaatje kan vinden gaat het inderdaad met camper/auto worden :j

Floran, wanneer vertrekken jullie?

Vinden jullie een maand trouwens niet krap? Zeker die route van Jettie is best lang voor een maand..

wollie2004
Berichten: 1425
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:27

Angelkisssss schreef:
Ik ben 2 jaar geleden in de winter 3 maanden in NZ geweest. In mijn uppie met een camper op pad geweest. Heerlijk!!!! Na 3 maanden nog niet uitgekeken!
Moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk nooit voor een georganiseerde reis zou gaan, zeker niet voor korter dan 2 maanden. Je ziet gewoon niks dan. Hop hop hop van hot naar her met alle andere toeristen in de bus....echt koop of huur een camper en ga zelf op pad! Zoveel mooie wandelingen gemaakt, juist waar veel toeristen niet komen omdat ze geen tijd hebben. Mijn schoenen waren op na 3 maanden wandelen . Verder is het super veilig, mega aardige mensen, overal schoon.
Het was voor mij mijn droomreis en die is echt uitgekomen!


Beetje rare opmerking dat je op een georganiseerde rondreis niets ziet, je loopt dan toch niet met een blinddoek om?
Ik snap je punt hoor, absoluut! Helaas heb ik maar 3 weken en ga ik dus een georganiseerde rondreis doen. Is voor mij een goede optie en kan uit ervaring spreken dat het zeker een hele fijne tijd oplevert en veel moois gaat zien. Maar als ik langer de tijd had dan zou ik inderdaad niet hiervoor hebben gekozen.

Leuk om iedereens plannen te lezen!

mvdende
Berichten: 5627
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 11:38

Ahhh Nieuw Zeeland.... heimwee!

Denk er eens over na om een auto / camper te kopen. Vooral de Spaceship auto's zijn lekker ruim en goed om te toveren tot bed.
Ik heb met de Stray bus ge reist, heeft voordelen maar ook flinke nadelen. Als je in januari en februari gaat, moet je er rekening mee houden dat eenmaal op de bus, ook betekent op de bus blijven. Bussen starten bijvoorbeeld in Auckland en zijn dan de complete 28 dagen vol geboekt. Wil je er uit? Dan kom je er bijna niet meer in! Ik had 10 weken en dus tijd zat, maar het is heel vervelend als je er achter komt dat je een dag of 4 "vast" zit ergens omdat de bussen steeds vol zijn.
Ook maken ze veel stops onderweg. Meestal leuk, maar ook een aantal keer gehad dat ze of ergens uren stil stonden bij iets wat totaal mijn interesse niet had, of maar zeer kort stopte waar ik wel een paar uur langer de tijd wilde hebben.

Verder is Stray prima

Rauka
Berichten: 782
Geregistreerd: 09-03-04

Re: Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:30

Ik heb een paar weken een busje gehuurd het een vriendin, toen een paar jaar gewoond en gewerkt op het noordereiland, daarna mijn auto eigenhandig ongebouwd tot self contained camper en eerst een poosje met mijn lammetje en daarna alleen rondgereisd over beide eilanden.

Echt fantastisch.als iemand nog iets wilt weten... help ik heel graag :D

Is je eigen weide toch wel duur? Wil je kosten besparen, maar wel meer gras? Beter bestand tegen de extreme weerspatronen van tegenwoordig? Look no further!! Praktische lezing weidebeheer zaterdag 28 oktober 2023 https://www.bokt.nl/markt/ad/522078/wei ... e-toekomst

Fudge
Berichten: 1012
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 12:48

gribaldi schreef:
SkyLWG, wat leuk zeg! Gaan jullie nog voor speciale hoogtepunten?

Als ik een reismaatje kan vinden gaat het inderdaad met camper/auto worden :j

Floran, wanneer vertrekken jullie?

Vinden jullie een maand trouwens niet krap? Zeker die route van Jettie is best lang voor een maand..


Het liefst zou ik ook drie maanden gaan, maarja een keer houden de vakantiedagen én het budget op :') de route die ik nu heb bedacht is waarschijnlijk ook erg optimistisch, maar dan schrappen we ter plekke wat.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-17 14:40

wollie2004 schreef:
Angelkisssss schreef:
Ik ben 2 jaar geleden in de winter 3 maanden in NZ geweest. In mijn uppie met een camper op pad geweest. Heerlijk!!!! Na 3 maanden nog niet uitgekeken!
Moet eerlijk zeggen dat ik persoonlijk nooit voor een georganiseerde reis zou gaan, zeker niet voor korter dan 2 maanden. Je ziet gewoon niks dan. Hop hop hop van hot naar her met alle andere toeristen in de bus....echt koop of huur een camper en ga zelf op pad! Zoveel mooie wandelingen gemaakt, juist waar veel toeristen niet komen omdat ze geen tijd hebben. Mijn schoenen waren op na 3 maanden wandelen . Verder is het super veilig, mega aardige mensen, overal schoon.
Het was voor mij mijn droomreis en die is echt uitgekomen!


Beetje rare opmerking dat je op een georganiseerde rondreis niets ziet, je loopt dan toch niet met een blinddoek om?
Ik snap je punt hoor, absoluut! Helaas heb ik maar 3 weken en ga ik dus een georganiseerde rondreis doen. Is voor mij een goede optie en kan uit ervaring spreken dat het zeker een hele fijne tijd oplevert en veel moois gaat zien. Maar als ik langer de tijd had dan zou ik inderdaad niet hiervoor hebben gekozen.

Leuk om iedereens plannen te lezen!


Jouw reis is juist hartstikke gaaf :D <3 Gaat goed komen hoor in die 3 weken :)
Zou tof zijn als we elkaar nog tegen zouden komen daar *\o/*

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-17 14:42

mvdende schreef:
Ahhh Nieuw Zeeland.... heimwee!

Denk er eens over na om een auto / camper te kopen. Vooral de Spaceship auto's zijn lekker ruim en goed om te toveren tot bed.
Ik heb met de Stray bus ge reist, heeft voordelen maar ook flinke nadelen. Als je in januari en februari gaat, moet je er rekening mee houden dat eenmaal op de bus, ook betekent op de bus blijven. Bussen starten bijvoorbeeld in Auckland en zijn dan de complete 28 dagen vol geboekt. Wil je er uit? Dan kom je er bijna niet meer in! Ik had 10 weken en dus tijd zat, maar het is heel vervelend als je er achter komt dat je een dag of 4 "vast" zit ergens omdat de bussen steeds vol zijn.
Ook maken ze veel stops onderweg. Meestal leuk, maar ook een aantal keer gehad dat ze of ergens uren stil stonden bij iets wat totaal mijn interesse niet had, of maar zeer kort stopte waar ik wel een paar uur langer de tijd wilde hebben.

Verder is Stray prima


Kopen heb ik over nagedacht, maar als vrouw zijnde (of 2) is dat gewoon niet handig. Australië wel toen een auto gekocht deze ook een week voor de vlucht verkocht. Maar wil nu geen auto kopen, Australië toen zoveel ellende mee gehad dat ik besloten heb zeker als vrouw alleen dat huren gewoon beter is voor mij.

Bus zou ik inderdaad bij blijven :j Heb daar geen problemen mee als ik alleen zou moeten gaan.

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-17 14:44

Wauw Rauka, wat enorm gaaf zeg! Uhh vertel alle ins en outs haha, tips, dingen die we moeten zien, dingen waar we op moeten letten? :P

Floran, dat is zo haha. Ik ben benieuwd hoe je route er uit ziet! Wil je daar wat meer over vertellen?

Fudge
Berichten: 1012
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 14:49

Zeker. Het noorder eiland hebben we nu af, zuider eiland nog niet helemaal. De bedoeling is: auckland - bay of islands - cape Reinga - coromandel - rotorua - taupo - tongariro - wellington - picton - abel tasman park en dan is de grote vraag moeten we omrijden om naar kaikoura te gaan?? Misschien is er hier iemand die ons kan vertellen of dat de moeite waard is? We zullen uiteraard nog verder naar het zuiden gaan om uiteindelijk vanuit christchurch terug te vliegen

Edit: ik maak de route nu met de app Sygic Travel, dat werkt voor mij heel fijn. Als de route definitief af is kan ik er nog wat meer over vertellen

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-17 15:04

Mijn route gaat niet over kaikoura, dus daar kan ik je niks over vertellen.
Het scheelt wel een boel geld om je auto in Christchurh in te leveren en terug te vliegen naar Auckland. Binnenlandse vlucht ben je €50,- voor kwijt. Het terug rijden is zo'n 1300 km, + daarbij je benzine kosten, huur dagen die je extra hebt met de auto, eten, overnachten etc.

Ben benieuwd naar je definitieve route. App ga ik even bekijken :)

mvdende
Berichten: 5627
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Re: Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 15:08

Klein vraagje, waarom is een auto kopen als vrouw (alleen) zoveel anders als een man (alleen)? Vanwege de technische kant? Wel balen dat het toen in Australië veel problemen heeft gegeven.

wollie2004
Berichten: 1425
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: midden limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 16:46

Citaat:
Jouw reis is juist hartstikke gaaf :D <3 Gaat goed komen hoor in die 3 weken :)
Zou tof zijn als we elkaar nog tegen zouden komen daar *\o/*


:D <3 Lief je opmerking!

Jaa bokt meeting in NZ! :j :j :j /3

Jettie
Berichten: 5569
Geregistreerd: 25-10-04
Woonplaats: Provincie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:30

SkyLWG schreef:
Wij vertrekken eind van deze maand ook voor een maand naar Nieuw-Zeeland! Echt heel erg veel zin in. Onze route is wel een beetje te vergelijken met die van Jettie. Wij gaan ook rondreizen met zijn tweeën in de camper, groepsreis niet zo ons ding. Als je een reismaatje kunt vinden, zou ik denk dan ook kijken of je niet toch de mogelijkheid hebt met camper.

@ Jettie: zie dat jullie ook helemaal richting het Zuiden van het Zuidereiland gaan. Gaan jullie richting Stewart Island?


Wat leuk dat jullie een vergelijkbare route in gedachten hebben! Houd ons op de hoogte van jullie ervaringen, ben erg benieuwd :)
Stewart Island stond in principe niet op ons lijstje, maar mochten we tijd over hebben, wie weet... :D

@Gribaldi: ja ik houd er ook rekening mee dat we de route toch nog wat moeten inkorten hoor, vandaar ook dat we (behalve eerste en laatste nachten) niks vastgelegd hebben.

Rauka
Berichten: 782
Geregistreerd: 09-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 17:58

Kaikoura ben ik geweest relatief kort na de aardbeving... Het was een giga missie om er te komen via de inland road die een paar uur per dag open was en terug via SH1. Beide wegen vond ik erg gevaarlijk, de inland road was echt instabiel en op SH1 reed ik de bocht om vol op een nieuwe aardverschuiving :wow:
Maar dat is alweer een hele poos geleden dus ik denk dat dat nu een stuk beter zal zijn... met kerst hopen ze de weg weer open te hebben tussen Kaikoura en Seddon.
Ondanks hoe moeilijk het was en de gevaren vind ik Kaikoura echt de moeite waard! De wandelingen die ik daar gemaakt heb, een walvistour, de albatrossen, de overmaat aan seafood, camping op het strand... ja, wouw... Geen spijt dat ik 4 uur over 70 km gedaan had _/-\o_

Verder heeft NZ op dit moment een haat/liefde verhouding met toeristen. Ze brengen veel geld op maar laten ook veel zooi achter zodat NZ druk in debat is om regels aan te scherpen en hogere boetes uit te delen. Dus alleen wildkamperen op daarvoor bestemde plekken in daarvoor bestemde voertuigen. Neem al je rommel mee en gebruik toiletten (die overal aanwezig zijn, op bevolkte plekken schoon met toiletpapier en altijd gratis).

Is je eigen weide toch wel duur? Wil je kosten besparen, maar wel meer gras? Beter bestand tegen de extreme weerspatronen van tegenwoordig? Look no further!! Praktische lezing weidebeheer zaterdag 28 oktober 2023 https://www.bokt.nl/markt/ad/522078/wei ... e-toekomst

SkyLWG
Berichten: 273
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Heeze

Re: Nieuw Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:05

Dan hoeven ze zich aan ons niet te gaan ergeren, want vind het verschrikkelijk hoe sommige mensen zich gedragen en dus overal troep laten slingeren enzo.

Wij hadden eerst ook steward island op de longlist maar toch besloten naar kapiti island te gaan en hopelijk daar een kiwi te spotten in het wild.
Eigenlijk wilden we nauwelijks iets vast leggen, maar gisteren zagen we dat op de dag dat wij plannen om naar kaikoura te gaan 2 van de 3 trips al vol zaten. En aangezien wij toch wel heel erg graag op whale watch tour willen maar snel geboekt.

Ik heb al verschillende reizen gemaakt en meestal heb ik dan plekken waar ik vooral naar uitzie om te bezoeken, maar nu steekt er geen plek bovenuit. En dat komt omdat echt alles me waanzinnig lijkt.

@ Floran: ik zal al mijn tips met je gaan delen!

Fudge
Berichten: 1012
Geregistreerd: 26-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:08

Bedankt voor de informatie Rauka. Wij zijn er in november, in elk geval voor de kerst dus. Dan gaan we toch nog even twijfelen of we die weg met een camper moeten wagen...

Rommel en troep meenemen lijkt mij niet meer dan logisch, toch jammer dat sommige mensen daar anders over denken.

Rauka
Berichten: 782
Geregistreerd: 09-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 19:23

Wat fijn dat jullie daarheen gaan om het goede voorbeeld te geven :D . Ja het is echt bizar wat sommige (heel veel) mensen doen... echt heel jammer.

Ik ben met mijn 2WD naar Kaikoura gereden. Was geen probleem. Weg was verhard. Duurde alleen heel lang door veel wegversmallingen en soms even wachten terwijl ze een kleine aardverschuiving opruimen.
In november zal de noordelijke SH1 nog niet open zijn.

Deze website is je beste vriend. http://www.journeys.nzta.govt.nz/traffi ... res/185110 . De wegen zijn vaak helemaal afgesloten, alle informatie staat op de New Zealand Transport Agency website

Ik heb vlakbij Kapiti island gewoond <3 <3 <3 . Echt een heel mooi eiland :)

Is je eigen weide toch wel duur? Wil je kosten besparen, maar wel meer gras? Beter bestand tegen de extreme weerspatronen van tegenwoordig? Look no further!! Praktische lezing weidebeheer zaterdag 28 oktober 2023 https://www.bokt.nl/markt/ad/522078/wei ... e-toekomst


Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-17 09:02

mvdende schreef:
Klein vraagje, waarom is een auto kopen als vrouw (alleen) zoveel anders als een man (alleen)? Vanwege de technische kant? Wel balen dat het toen in Australië veel problemen heeft gegeven.



Technische kant inderdaad. En het weer inschrijven qua adres etc ik heb gewoon geen zin in dat gedoe ;) Heb dat vorig jaar in Australië meegemaakt, was er helemaal klaar mee. Uiteindelijk kwam het wel goed maar heeft een hoop stress opgeleverd en daar heb ik in NZ helemaal geen behoefte aan :Y)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ardanwan, Brandje_04, Hindo2, HopeMyDay, Maanon_, NadjaNadja, purny, rosak, StonedRomy en 78 bezoekers