[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Monique1963
Berichten: 8560
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-17 20:04

Je koopt een paard voor jouw plezier en zijn plezier.
Hoop je.
Afijn, daar ga je van uit.
Maar wat, als het vanaf dag 1 lijkt mis te gaan. Ga je dan door?

Graag wil ik mijn relaas met jullie delen. Wie weet helpt het mensen die in een zelfde soort situatie zitten als ik heb gezeten.
Ik heb een logboek bijgehouden van de afgelopen twee jaar vanaf het moment van aankoop, dierendag 2015. Ik zal vanaf nu dagelijks een stuk daaruit hier plaatsen met verwijzingen naar YT-filmpjes.

Eerst mij even voorstellen, Ik ben Mo, ben 53 (ja jaren en kilo), woon in Frankrijk, rijd paard vanaf mijn 7e, met tien jaar onderbreking. Heb Deurne klassiek geprobeerd en later mijn western Trainer certificaat in Deurne gehaald. Ik rijd vanaf 1989 western op zoek naar een paardvriendelijke stijl van paardrijden. Tot 2013 reed ik dagelijks paard tot mijn oude paard, Thor, dat we 20 jaar al hadden, op 11 februari binnen 5 uur overleed aan een inwendige bloeding. Hier een link naar een eerbetoon voor hem (voor mensen die emo zijn, is dit misschien geen goed filmpje)
https://www.youtube.com/watch?v=NNlhgzL7vo0

Een "vervanger" kopen kon ik niet. Toen niet, zijn dood was veel te heftig geweest, het gemis te groot. Pas toen we in augustus 2015 verhuisden, was ik weer toe aan een nieuw maatje. Ik wilde graag een betrouwbaar paard, niet te oud, niet te jong, goed beleerd, om alleen maar buitenritten mee te maken. Ik schatte dat ik nog wel een jaar of 20 kon paardrijden, dus wilde graag een maatje dat ongeveer nog zo lang zou kunnen meegaan.

Mijn droom was een paard met veel manen, als in heul veul manen. Vooral lang. En eigenlijk ook chic. Eigenlijk wilde ik wel een barok paard. Maar de prijzen waren simpelweg niet binnen mijn budget. 3000 euro was mijn uiterste max. Ik stuitte op een Irish Cob site. Was meteen verliefd op het ras.

Eh, wacht even ... tinkers, was dat niet het ras waar een vriendin van mij een ruin van had, die zo dwars was en niet spoorde dat het gewoon gevaarlijk was?
Hè bah, gewetensstemmetje van mij, houd eens even op.
Eh, wacht eens even, was dat niet het ras waar een oud collega van mijn man twee ruinen van had en waar hij pas toen een van hen 12 jaar was, goed mee uit de voeten kon?
Gewetensstemmetje, houd jij je mond eens.
Eh, wacht eens even, je moet niet voor de looks gaan. Je wilt gewoon een fijn buitenrijd paardje. Als je nu twee mensen kent die problemen hebben met dat koppige ras...
Gewetensstemmetje ik negeer jou, het moet gewoon een tinker worden.

Ik maakte mijn gedachten op. Een goed doorgereden tinker, bomvrij, merrie of ruin, liefst zilver. Als dat niet kon dan zwart bont met veel zwart en een zwarte staart. De zoektocht begon. Nog niet makkelijk via internet, sommige mensen reageren gewoon helemaal niet op mails of je krijgt hun voicemail. Vaak zijn advertenties al verouderd en niet verwijderd. Maar ik vond op 150km rijden een mooie zwarte tinker. Nana (Dat betekent chickie in het Frans). Een merrie. Afspraak gemaakt. Hier mijn log van augustus 2015

Ik was om 3 uur op de afgesproken locatie en zij, vrouwtje van een jaar of 35, iets later dus dat was netjes. Zijn we naar haar gedoetje gereden. Een paar hectare plat terrein met twee bakken, wat boxen en allemaal kleine stukjes land netjes omheind met lint. Paardjes stonden er allemaal twee bij twee in en hadden allemaal een grote baal hooi per landje. Heel verschillende paarden allemaal. Ze gaat meer pensionstalling doen, want wat blijkt: ze stopt met fokken. Haar lievelingshengst is een paar maanden geleden vrij abrupt overleden op 8-jarige leeftijd en kennelijk was er meer dat ze niet meer leuk vond. Haar twee fokmerries doet ze weg. En een hengst houdt ze gewoon als fokhengst om te hem te laten dekken op aanvraag. Ik denk dat pensionstalling meer opbrengt dan fokken als ik haar zo hoorde. Dus dat verklaart waarom ze Nana wegdoet.

Ik was gelukkig niet zenuwachtig of een emodoos waar ik bang voor was omdat dit weer voor het eerst was nadat Thor was overleden. Eerst gingen we naar Nana toe, die draaide gelijk haar kont naar ons toe, ik denk nou dat is lekker, maar wat blijkt, ze wil, zodra er iemand in het land of box komt aan haar billen gekrabbeld worden. Een rare gewoonte die de fokster nu natuurlijk jammer vindt, maar ja, dat zijn van die gewoontes die erin sluipen en er niet meer uitgaan. Nana is toen ze 5 was vanuit Ierland naar Frankrijk gekomen. Ze was toen net aangereden. De fokster is haar gelijk gaan gebruiken voor de fok en heeft er weinig meer mee gedaan. Afgelopen winter toen haar veulentje afgespeend was is ze weer gaan trainen voor de verkoop.

We zijn haar gaan poetsen. Voetje op tillen keurig en ook omhoog houden zelf. Vaststaan aan het halster en wij weggaan en andere paarden rondlopen, geen probleem. Poetsen ook lief. Een kwaal die Irish Cobs kunnen hebben, maar Nana niet had, is door het vele behang aan de benen dat het gaat broeien en er korstjes/rasp komen die kunnen infecteren. Goed sokken poetsen is het advies. Ik heb haar tanden bekeken en in haar rugspieren geknepen en ze gaf geen krimp. Toen los in de bak om haar gangen te zien. Ze stapt ruim over en ze stapt wel iets naar buiten uit, maar dat mag de pret niet drukken. Toen longeren met zadel en losse beugels en ook dat deed ze netjes en ze luistert goed naar commando's. Alleen moet ik alles in het Frans nog leren en ook de geluidjes want fluiten is stoppen of komen, piepgeluidje met je lippen zuigen is sneller. (In western is dat geluidje achterwaarts!) En achterwaarts kende ze ook.

Daarna ging de fokster haar rijden. Aan de teugel kent ze niet, maar in de bak is ze enorm voorwaarts, bijna te. Ze heeft een grote wil om te pleasen en luistert netjes naar de hulpen. Ze kan ook wijken voor de kuit. Inbuigen kende ze nog niet. Maar goed ik wil ook geen dressuur meer gaan doen, alleen ritten. Ze heeft op mijn verzoek nog even op het asfalt gedraafd omdat ik meende iets te zien van niet rad, maar toch leek dat goed. Ze is voor beslagen.

Toen hebben we mijn westernzadel erop gelegd en heb ik gereden. Was natuurlijk jaren geleden weer, maar het ging best wel goed. Nu vandaag voel ik alleen mijn botten in mijn billen, geen zitvlees meer, maar geen spierpijn en niet meer heuppijn en rugpijn dan normaal iedere dag. Dus ik heb wat overgangen gereden, gedraafd, gejogd, want dat is in de Engelse sport niet zo gebruikelijk, maar ze kan goed verzameld draven, dus dat joggen gaat wel lukken, gegaloppeerd twee kanten en het is wennen want Thor was heel vlak in zijn gangen, maar zij gooit hoger op. Maar ook dat zal wel wennen. Ik kon wel doorzitten. Bij mij loopt ze wel uit elkaar omdat ik met lossere teugel rijd, maar ja, het gaat mij om het buiten rijden. Bij de fokster loopt ze wel mooier toch door dat die niet met een losse teugel reed.

Daarna zijn we naar buiten gegaan. Het was stormachtig, dus fris weer, maar Nana gaf er niets om. Nou is het daar in de middle of nowhere, dus geen auto te bekennen en dus zijn we naar de snelweg gegaan. Een paar honderd meter van haar terrein zit de snelweg en dan sta jij onderaan het talud en het verkeer raast boven je langs, vond Nana allemaal prima. We kwamen nog langs weilanden met andere van haar paarden en hengsten, maar Nana ging gewoon door. Toen kwamen we bij een beek en toen dacht Nana, ja, nou doe je het zelf maar. De plas in de bak ging ze gewoon doorheen, maar een beek, neu. Toen hebben we even verderop een doorwaadbare plek gevonden en die was niet diep en overzichtelijk, je kon de bodem goed zien, en toen de fokster voorop liep wilde Nana wel. Dus als ze vertrouwen heeft, komt ze wel. We zijn ook nog onder het viaduct van de snelweg doorgegaan. Dat is waanzinnig eng natuurlijk, donkerder een tunnelachtig ding met water dat erlangs stroomde maar vooral al die auto's boven je hoofd, dat geluid! Nana vond dat wel heel spannend maar ze liep er wel onderdoor zonder in te houden. Toen nog een stuk gedraafd in de berm en op het asfalt en ze is zeker op haar voeten, struikelt niet zoals Thor altijd deed en maakt ook geen problemen om over keitjes te lopen.

Dus het lijkt een tof paardje voor mij. Wat is er minder aan Nana, want er zijn natuurlijk minpunten. 1. Haar staart en manen zijn helemaal afgeknaagd door het laatste veulen. Dat duurt nog 3 jaar voordat weer mooi is. 2. Buiten is ze minder voorwaarts dan in de bak. Buiten moet je drijven en in de bak niet. 3. Nana heeft voernijd naar merries. Als ze met merries in hetzelfde land hooi of bix krijgt dan is ze dominant. 4. En door de platte hoeven heeft ze snel rotstraal daar moet je op attent zijn, zij de eigenaresse.

Toen waren we 3 uur verder en kwam het prijs afdingen. In principe wilde ze niet zoveel van de prijs van 3000 afdoen. Ik heb vervoer naar ons huis bedongen en inderdaad een dekking! Maar een dekking nu zou betekenen dat ze in augustus 2016 gaat veulenen. En dus in de heetste maanden hoogdrachtig is. Daarnaast als het veulentje in augustus geboren wordt, dan is het op het koudst van de winter een paar maanden oud en dat brengt risico's met zich mee. Dus hebben we nu voorlopig afgesproken dat ze in maart en april, twee hengstigheden, weer teruggaat, en met zekerheid van een echo, ik haar weer terugkrijg. Ik moet dan wel stalling betalen, maar daar moet ik nog ff over onderhandelen.

Vandaag hoor ik hoeveel het kost om haar met röntgen te laten testen en wanneer dat kan. De dierenarts komt dat ter plekke doen. Als dat allemaal goed uitpakt, dan is de deal rond.

O, en ik had Thor bij mij, het armbandje van zijn staart en normaal prikt dat altijd. Ik heb de hele middag geen prikkie gevoeld. Ik beschouw het maar als een goed teken...

Morgen meer over Nana, waar ik meteen verliefd op werd...

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

WendyLotte
Berichten: 1136
Geregistreerd: 01-01-14

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 20:23

Ben benieuwd....


Gwenvd
Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 20:39

Ben ook benieuwd!

Strooigoed

Monique1963
Berichten: 8560
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-17 23:00

Hier het filmpje van de eerste keer bekijken van Nana. https://www.youtube.com/watch?v=shHd1eNjyFQ

En de klik met Nana was er nog steeds. Wat een lief aanhankelijk dier. Ze wist meteen dat ik brokjes in mijn zak had en is een snoepjesdief. En ze is zo grappig met alleen 2 witte sokjes achter. En ze is ook echt zwart, want nu hoogzomer is ze niet bruin geworden. Je kunt helaas wel aan haar buik zien dat het een fokmerrie is geweest. Als ze haar leven lang voor de fok is gebruikt heeft ze misschien wel 9 veulens gehad, ze is nu 11.

De hengst die haar gaat dekken is echt waanzinnig gaaf. Hij heet Blue Moon en is een zwarte sabino. De kleur die ik erg mooi vind van tinkers. Als Nana daar toch eens een veulentje van zou mogen krijgen. Lijkt me zo leuk ooit een veulentje te hebben! Hier wat foto's van deze hengst. Een beauty! Die foto waar die dame erop rijdt, dat ben ik niet hoor.

[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]
[ img ]
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 25-08-17 23:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Monique1963
Berichten: 8560
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-08-17 23:10

Toen kwam de keuring.

De dierenarts was een aardige vent en we zijn gelijk aan de slag gegaan. Toen ik de eerste keer ging kijken dacht ik te zien dat ze niet rad was. Ik dacht dat dat kwam omdat de eigenaresse te veel aan de teugel zat en vroeg haar om Nana wat meer ruimte te geven en toen leek het weg. Ook heb ik de eigenaresse op hard asfalt laten draven, en het was zo weinig niet rad dat ik aan mezelf twijfelde, maar voldoende om te zeggen dat ik een volledige aankoopkeuring wilde, met röntgen.
Ook vroeg ik me af toen waarom je een paard dat je 6 jaar lang niet bereden hebt en ook niet buiten gaat rijden, alleen voor de verkoop aan de voorkant laat beslaan. Daarnaast was het opvallend dat Nana op zachte grond zo meer voorwaarts was dan op de weg...

Goed, tijdens losdraven aan de longe in de zachte bak voor uithoudingstest en check longen en hart, dacht ik weer te zien dat ze niet rad was. Later bleek dat de dierenarts dat ook had gezien. Hij vroeg ook een paar keer extra om haar linksom te laten gaan.
Toen de buigproeven: dat was allemaal netjes, daar liep ze niet slechter door. Dus gewrichten zijn goed.

Toen de visiteertang. Op linksvoor trok ze gelijk al terug bij het in de toon knijpen. En dat werd steeds erger. Daar ging ze ook steeds minder rad door lopen en bij de laatste keer dat nog een keer testen op de kleine cirkel, harde grond, was ze echt erg kreupel.

Er gebeurde nog iets vreselijks. De dierenarts wilde dat Nana op de kleine cirkel op harde ondergrond wat meer tempo maakte, dus de eigenaresse gooit het eindje van de longe naar Nana's achterhand, Nana schiet vooruit, maar glijdt op de harde grond compleet onderuit. Ik was helemaal ontdaan. Vond het zo verschrikkelijk, stond bijna te janken. En de eigenaresse? Die lachte!!!

Probleem met mij is, dat Nana voor mij de vernieuwing van Thor was. Stiekem erg emo eronder al die tijd. Ik koop geen paard, ik koop een nieuw gezinslid. Voor mij is het geen ding, het is een wezen dat weer voor minimaal 20 jaar bij ons komt. Dus voor mij hoefde die keuring eigenlijk verder niet meer, omdat ik vond dat ze Nana met rust moest laten verder omdat ze gevallen was. Ik wilde het dier troosten, maar zo werkt het niet. Keuring is keuring.

De dierenarts leek me geheel oprecht en zei ook dat hij dit bij de Irish Cobs van deze fokster nog niet had meegemaakt. Voeten van Irish zijn altijd hard zei hij. Dat betekent dus dat Nana een slechte uitzondering is op de regel. Ook kun je je afvragen dat als je er dan een veulentje bij neemt, wat die dan voor voeten van zijn moeder erft.

Afijn de dierenarts had zijn conclusie getrokken en vond röntgen niet meer nodig, want hij keurde haar toch af. Hij meende dat ze of vernageld was, of dat ze een zwelling in haar voet heeft door op een steen te zijn gaan staan. Ze heeft namelijk echt heel erg platte voeten. Zo plat dat de zool gelijk de grond raakt. En daarom heeft de eigenaresse haar natuurlijk laten beslaan, omdat ze vast en zeker dit probleem vaker heeft gehad. En ik herken het helemaal van Thor.
Dus ik heb overlegd met de dierenarts wat ik kon doen. Je kunt verhoogde dubbele ijzers eronder zetten, eventueel met zooltje. Maar zooltjes raken gelijk de hoefzool al, dus dat zal alleen maar meer druk geven. Volgens de eigenaresse is het niets ernstigs en kwam het omdat de zool zo zacht was. Ze was al aan het behandelen voor rotstraal. De zool beschadigde ook erg makkelijk door de visiteertang.
De dierenarts zijn advies: ijzers eraf, smid moest constateren of ze vernageld is, of dat er een zwelling in de voet zit. Dan 3 weken op rust en zachte grond en dan kijken hoe ze er dan bij staat en weer een herkeuring dan wel met röntgen. Dan ben ik dus een maand verder.
En ik blijf dan altijd dezelfde problemen houden als met Thor, altijd gedoe door die platvoeten, Thor was ook drie keer vernageld, omdat de smid dan zo weinig heeft om te beslaan zit hij heel snel in het leven. Thor heeft toen nog op de uithof daarvoor gestaan. Heel abces in zijn voet, toen. Dus als ik een matige smid tref, loop ik weer dat risico met de daarbij behorende kosten en niet kunnen rijden. En op blote voeten laten lopen is dan al helemaal geen optie. Ik kan nog wel hoefschoenen kopen, die had ik voor Thor ook. Dat is dan het enige wat zou kunnen. Hoefschoenen zijn overigens wel rotdingen, want je moet zo ongeveer iedere keer dat je gaat rijden de hoefranden bijvijlen anders krijg je ze niet meer aan. En de pasvorm is vaak ook erg lastig, laat staan de kosten. Ik was toen 400 euro kwijt en ze gaan maar een jaartje mee als je veel op harde grond rijdt.

In de auto terug naar huis, alleen maar zitten janken, want wat moet ik nu? 100.000 vragen heb ik. En áls ik het wel doe, dan mag er wel een flink beetje van de prijs af!

Toen ik thuiskwam stond er al een mailtje van de eigenaresse in mijn mailbox. Ze had de smid gebeld, die was toevallig in de buurt, ja ja geloof jij het? Smeden zijn heel schaars in dit deel van Frankrijk en altijd overbezet. Maar die had gekeken en gezegd dat ze niet vernageld was, dat ze geen blauwe plek in haar voet heeft, maar dat ze gewoon heel dunne zolen heeft en daardoor door de visiteertang zo gevoelig was. Over een week is het over volgens hem. Maar dat betekent dus dat ze op iedere steen inderdaad gevoelig zal zijn.

Ook stonden de scans van haar papieren in de mail. Die had ik nog steeds niet gezien en daar stond haar geboortejaar 2002 op, maar dat was met pen gecorrigeerd naar 2004. Dan zou ze dus in januari 14 jaar oud zijn ipv 12 in januari. Ik heb gediscusseerd met de eigenaresse, maar die bleef maar volhouden dat ze écht in 2004 geboren is en dat het een foutje was en dat ze echt in het Franse stamboek op 2004 staat. Maar ze is geïmporteerd, die papieren zijn Engels en daar heeft dus 2002 gestaan en ergens in de pijplijn heeft iemand dat veranderd. Het kan best vanaf het begin af aan een foutje zijn geweest van iemand, maar voor mij is het moeilijk na te gaan. Op de papieren staat dat de vader Jordy stallion was. Daar heb ik op gegoogled en dan kom ik uit bij een Fries! Dat zou wel verklaren waarom ze zo'n mooie hoogte heeft van 1.55m Veel Irish Cobs komen niet boven de 1.50m uit. Dat zou ook verklaren waarom ze zo zwart is. Overigens zijn dat wel geoorloofde kruisingen, maar ik ben toch wel heel benieuwd naar die fotokopieën van die stamboekpapieren. Want dan zou ze niet volbloed Irish Cob zijn en dat heeft die eigenaresse wel beweerd. Ik vertrouw het nu voor geen cent meer.

Maar goed dat is alleen voor mijn eigen geweten. Ik moet Nana niet kopen. Ik ben helemaal verdrietig. Ik baal als een stekker. Ik ga verder zoeken naar een paard, wat op zich al een drama is omdat ik in die tijd die ik gezocht heb niets precies naar mijn wensen kon vinden en als ik al wat vond, stonden ze zowat 800km verderop. We gaan het beleven. Het was een goede leerschool.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Love_Mirra
Berichten: 1249
Geregistreerd: 25-08-10
Woonplaats: België

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 23:29

Ik zit al vol spanning mee te lezen haha :)

Wie zegt dat geluk niet te koop is, heeft nog nooit een paard gehad..
Rust zacht mijn lieve kanjers! Ilja R.I.P. 30-7-2013 en Cayetano 26-6-2014

WendyLotte
Berichten: 1136
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-17 23:40

Rotstraal, gevoelige hoeven, ijzers eronder..... ik krijg er een naar gevoel van. Waarschuwing seintje ; niet doen !

Monique1963
Berichten: 8560
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-17 11:37

dank voor jullie berichtjes en @WendyLotte, helaas inderdaad heb ik Nana moeten laten gaan. Ben er toen erg down van geweest. Ik had me enorm verheugd op dit paardje met een veulentje in de toekomst van die prachtige hengst. Maar dat heeft niet zo mogen zijn.

Vanavond weer meer in deze story.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:23

Monique1963 schreef:
... Het kan best vanaf het begin af aan een foutje zijn geweest van iemand, maar voor mij is het moeilijk na te gaan. Op de papieren staat dat de vader Jordy stallion was. Daar heb ik op gegoogled en dan kom ik uit bij een Fries! Dat zou wel verklaren waarom ze zo'n mooie hoogte heeft van 1.55m Veel Irish Cobs komen niet boven de 1.50m uit. Dat zou ook verklaren waarom ze zo zwart is. Overigens zijn dat wel geoorloofde kruisingen, maar ik ben toch wel heel benieuwd naar die fotokopieën van die stamboekpapieren. Want dan zou ze niet volbloed Irish Cob zijn en dat heeft die eigenaresse wel beweerd. Ik vertrouw het nu voor geen cent meer...


Toen ik de 2e foto zag, die van schuin achter dacht ik, huh ...Fries? Het was toch een Irish Cob?
Maar zoals ze daar op de foto staat heeft ze echt veel van een Fries weg.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

Memories
Berichten: 2613
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:26

Wat kun jij leuk en boeiend schrijven zeg! Jammer dat het met Nana niets was geworden, ben heel benieuwd hoe het verhaal verder loopt!

joey2010
Berichten: 4345
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:35

Ik zit ook vol spanning te wachten op het vervolg. Je schrijft het erg leuk hoor!

De mijne heeft ook zo'n extreem plat voeten gehad, nu anderhalf jaar en een goede smid verder heeft hij zo goed als normale mooie en geen gescheurde hoeven meer. Zelfs heeft hij n maatje kleiner in zijn ijzers omdat hij van breed naar normale hoef is gegaan.
Daarbij heeft hij veel meer looplust gekregen omdat hij voorheen ook niet over de stenen paden wilde lopen omdat het pijn deed, en constant naar de berm trok om daarin te lopen.
Af en toe merk ik dat een steentje hem nog pijn doet ( dunne zolen) maar dit is voor 90% verbeterd.

Monique1963
Berichten: 8560
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-17 12:45

Dank weer voor jullie bevestigende reacties, ik herken wat je zegt @Joey2010.

Eind september 2015
In de dagen na het debacle met Nana zoek ik vele vele advertenties af, bel me suf en het grootste probleem zijn de afstanden in Frankrijk. Veel Irish Cobs fokkers zitten in Noord-Frankrijk en dat is al gauw 1000km bij mij vandaan. Ik word lid van een tinkerforum in Frankrijk en leer vele fokkers kennen, waar men altijd positief over is.

Maar welke zoekbegrippen ik ook invoer op google, ik kom vaak bij dezelfde tinker uit. Dark Angel, een 8-jarige ruin, noir sabino. Hij heeft alles wat ik wil! Wat een kanjer en nog een mooitje ook! Leuk koppie met die gekke bles en mooi vier witte voeten. Maar hij staat inderdaad op de grens Frankrijk-België. Ik informeer bij de fokker naar de slechte kanten van het paard, want de advertentie is zeer lovend.
Ze schreef:

Hij is een paar maanden geleden uit Ierland ingevoerd. En mijn dochter wil hem graag houden om te rijden, heeft veel met hem gewerkt en trec met hem gedaan, zij rijdt hem op een simpel rolletjesbit maar ze is te druk met haar studie en ik heb geen tijd voor hem naast de fokkerij, dus moet hij de verkoop in.
Het is een paard dat dicht bij de mensen staat en een echte knuffel, die snel leert. Hij heeft een goed karakter, hij is super op buitenritten alleen of in een groep. Het is een dynamisch paard dat nergens bang voor is, niet voor vrachtwagens, niet voor tractors, hij verzet geen poot.
Hij is gewend om in een groep te leven, is lief met zijn soortgenoten, hij is niet dominant maar ook niet de laagste in de rangorde. Hij respecteert het schrikdraad. Hij laat zich makkelijk vangen. In de winter staat hij in een box, dus hij heeft geen problemen met op stal staan.
Uw vraag of hij slechte eigenschappen heeft kan ik ontkennen. Het enige is dat hij heel energiek is en dus niet voor beginnende ruiters geschikt is.

[ img ]


[ img ]



Nou helemaal perfect geschikt lijkt het voor mij.
Na enorm veel geregel rijden we in het weekend van dierendag 2015 naar België. Hotel vlakbij voor twee tot drie nachten geregeld, thuis oppas geregeld voor de achterblijvende twee oude paardjes en op voorhand heb ik op maandagochtend een afspraak ter plekke met een dierenarts gemaakt voor de keuring en voor diezelfde dag een afspraak met een transporteur om hem te vervoeren naar Zuid-Frankrijk.
Ik zal in een hotel verblijven met mijn oudste hond en mijn vriend gaat door naar Nederland naar zijn familie en heeft de andere twee honden bij zich. Ik heb echt veel zin in dit weekend. Ik mag hem zaterdagavond rijden, zondag gaan we een rit maken en maandag voor de dierenarts komt mag ik hem nog een keer rijden. Als het niets wordt heb ik in ieder geval een hartstikke leuk weekend te pakken!

Maar ik ga ervanuit dat het helemaal gaat lukken met Dark Angel. Zo'n Beauty waar alles aan klopt wat kan daar nu nog aan fout gaan? Ze rijdt er ook wedstrijden mee, dus hij zal geen slechte voeten hebben zoals Nana. Dit gaat hem worden! Dit wordt het paardje dat tot aan zijn en mijn pensioen een fijne tijd gaat hebben. Zo happy!
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 26-08-17 12:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Avalon87
Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:46

He bah wat vervelend... Mar goed dat je op je gezonde verstand blijft vertrouwen, imo zijn er ook teveel toevalligheden die niet helemaal lijken te kloppen. Beter kom je er nu achter dan wanneer je haar gekocht hebt!

When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.

Monique1963
Berichten: 8560
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-17 12:49

Yep Avalon het was een rottige ervaring met Nana. En vergeet ook niet de dure keuring die ik moest betalen. Ik had begrepen dat bij afkeuren de kosten voor de eigenaar waren, maar dat was niet zo in Frankrijk.

Inmiddels heb ik tegelijk met jou het vervolg geplaatst, dat heb je misschien gemist...

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Avalon87
Berichten: 1153
Geregistreerd: 24-06-11
Woonplaats: Nuenen

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 12:57

Haha idd! Ik ben weer bijgelezen :) je schrijft heel boeiend, ik blijf volgen!

When life gives you a hundred reasons to cry, show life that you have a thousand reasons to smile.

maikeltje
Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:30

Heel leuk om te lezen, ik volg ook!
Het paard waar je nu naar gaat kijken is toch de hengst waar je in eerste instantie van Nana een veulen zou willen, toch?

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998

Monique1963
Berichten: 8560
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-17 13:40

Hi Maikeltje, leuk dat je volgt. Nee, niet dezelfde. Wel dezelfde kleursoort inderdaad. Dark Angel waar ik nu naar ging kijken is een ruintje. Blue Moon is de hengst die Nana zou hebben gedekt voor mij.

Straks heb ik weer een stukje klaar over beauty Dark Angel.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

maikeltje
Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:45

Helder, het eerste deel van je verhaal heb ik vannacht zitten lezen dus de naam van die hengst was niet meer blijven hangen :')
Leuk leuk, ben benieuwd naar het vervolg. Bij ons zijn de paarden ook echt deel van ons gezin dus je verhaal spreekt me heel erg aan.
En niet met alle paarden ging het begin over rozen :x

Maar met de merrie waarbij ik op een punt kwam van opgeven kan ik nu lezen en schrijven.

[RIJ-ITP] Lynn met haar C pony Nikita op de Brabantse Kampioenschappen
Continuing doing what you always did while expecting another result is a definition of insanity
viewtopic.php?f=147&t=1575998


Monique1963
Berichten: 8560
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-17 13:51

maikeltje schreef:
Maar met de merrie waarbij ik op een punt kwam van opgeven kan ik nu lezen en schrijven.


Daar hoop ik ooit ook te komen.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

KLC
Berichten: 263
Geregistreerd: 20-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 13:51

Oh ik ben zo nieuwsgierig hoe dit afloopt, blijf zeker volgen!

Stand up for what you believe in, even if you're standing alone

EefkeShanti
Berichten: 37
Geregistreerd: 16-10-16
Woonplaats: Maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 14:09

Wauw, ben heel benieuwd hoe dit gaat aflopen! Wat enorm balen van Nana... :(:)

Monique1963
Berichten: 8560
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-17 14:17

Zaterdag 3 oktober 2015
We rijden een hele zaterdag door en stoppen alleen om de honden uit te laten en te laten drinken. Mijn vriend zet mij en mijn hond en mijn tas af bij het hotelletje, kus kus en tot maandag. Zwaai zwaai en doe ze de groetjes in Nederland. Ik drukte op de bel van het hotelletje en een nog sjacherijnige oude vrouw deed open en liet mij en mijn hond Watson voorgaan de trap op. Nou ja, trap? Dit was meer een ladder! Enorm steil! Hoe moet ik daar nu mijn oude hond met artrose naar boven krijgen? Honden waren toegestaan in het hotel, maar dat die trap zo steil was, wist ik niet. Met veel moeite krijg ik 35 kilo oude hond de trap op gesleurd, waar hij amechtig en half gestikt op de overloop bleef liggen. Jemig en dit dan 5x per dag, want hij moet vaak en veel.



[ img ]

De hotelkamer is gezellig tuttig en ik installeer me en maak me klaar om naar de fokker te gaan voor de eerste kennismaking met Dark Angel. Zo spannend! Ik bel nog even voor de zekerheid, maar goed ook, want het gaat niet door die avond. Ik begrijp de reden niet helemaal, maar ok. Tot morgen dan.

Zondag 4 oktober 2015
Ik neem mijn hond mee, ik moet er niet aan denken dat hij zijn poot optilt tegen een antiek tafeltje met een gehaakt kleedje. Bovenaan de laddertrap heb ik geen idee hoe ik hem veilig naar beneden ga krijgen en we glij-denderen dan ook de trap af. Vreselijk! De mevrouw komt verschrikt kijken. Tja.

Het is een paar kilometer lopen naar de fokker maar dat mag de pret niet drukken. En dan sta je voor een dichte poort. Ik drukte op een bel. Niets. Ja. Honden. Grote honden. 3 stuks. Van een ras dat volgens mij in Nederland op een bepaalde lijst staat. Twee aan een ketting, eentje los. Voor geen goud dat ik daar met mijn oude goedsul het erf op ga. Op het geschreeuw van de honden komt de fokster aanrennen, maar eerst moeten alle honden opgesloten worden, want ze hadden denk ik wel al gegeten, maar een hapje oude slome hond is natuurlijk altijd lekker. Later bleek dat ze de vrijdag ervoor gevochten hadden onderling. Bij eentje lag het oor er half af, en bij de ander was zijn poot erg gehavend, maar er was geen dierenarts bij gehaald.

Ik kon mijn oude hond wel even in een lege box leggen. Het is een groot boomgaard-terrein, met grote en nette loopstal-achtige boxen, grote loodsen met groot materieel, stro en hooi. Ik krijg een rondleiding over de dichtstbijzijnde weides waar ik tinkerveulens ontmoet die naar Brazilië, of all places, zijn verkocht en die tinkerveulens met vrij weinig respect mij gaan uitproberen. Niet spelen, maar dominant mij willen verjagen en zelfs hun kont toekeren als ik een boze stem op zet. Meer durf ik niet te doen, want je kan toch niet waar de eigenaar bijstaat zo'n veulen een klap op zijn kont geven.
Ik wil niet gelijk vragen naar Dark Angel, dat staat zo onbeleefd, maar zij begint er ook niet over. Ik krijg wat te drinken aangeboden en we zijn van hetzelfde bouwjaar en we hebben een heel gezellig uurtje. Of ik mee ga haar dochter van 19 van het station halen. Eh, ja, ok?
Weer een uur verder zijn we terug en dan gaat het nu natuurlijk gebeuren, dochterlief zal Dark Angel voor me halen neem ik aan. Maar nee. Er blijkt iemand in de familie jarig te zijn en er komen steeds meer mensen. Opa's Oma's en kids iedereen begroet me hartelijk. Ondertussen zijn er ook meiden die tinkers aan het poetsen zijn en ik ga daar maar eens mijn licht opsteken. Dark Angel? Ja, die mocht ik 's middags rijden. Ik klets wat met ze en een beetje doelloos liep ik over het terrein. Men komt vragen of ik mee wil eten. Beetje gek en ik excuseer me dat ik dat niet op zijn plek vind, maar men dringt aan. Dus ik schaar me met dochterlief aan de kindertafel, terwijl de volwassenen binnen eten.

Dan eindelijk rond een uur of drie wordt Dark Angel gehaald door een inmiddels bedrukte dochter. Wauw wat een beauty van een tinker. Mijn hart klopt echt sneller, ik was best wel zenuwachtig. Dochter en Dark Angel zijn een goed team en ze heeft er al snel een zadel voor me opgelegd. Ik vraag of ze hem eerst wil voorrijden voor mij. Dat doet ze in een boomgaard. Een bak hebben ze niet. Er ligt een sprongetje en zelfs dat doet hij met gemak. Alles wat ik haar vraag, rijdt ze voor en Dark Angel doet het allmeaal keurig! Wonderpaardje!

Ik ben razend enthousiast als het mijn beurt is. Inmiddels staat het gezicht van dochter bedrukter. Het moet ook erg moeilijk zijn als je moeder je paard zowat onder je kont vandaan verkoopt. Als ze van de andere kant van het zadel waar ze de beugels verstelde voor mij vandaan komt, huilt ze. Ja jemig moet je net mij hebben! Daar kan ik dus helemaal niet tegen. Het lijkt me afschuwelijk als je zo afstand moet doen van je paard, dus ik voel helemaal in met haar en ja belachelijk, maar ik sta mee te janken. We staan te brullen in elkaars armen en Dark eet wat grasjes. Ik beloof haar dat ik Dark nooit weg zal doen en dat hij het ontzettend naar zijn zin gaat krijgen bij mij. Hij krijgt twee paardenvriendjes, 7hectare natuurlijk terrein, overal schuilstallen, een paardenparadijsje.

Nog nasniffend stap ik op. Je moet toch wat. Ik stuur Dark stappend door de boomgaard wat rond en vind hem wel erg hard in zijn mond. Dat is zacht uitgedrukt, eigenlijk luistert hij voor geen meter. Het moet aan mij liggen, want bij haar deed hij het goed. Nu rijd ik ook met langere teugels vanwege mijn westernachtergrond, dus ik neem hem een stuk korter. Dat scheelt, maar nog steeds een mond van beton. In draf is het niet veel beter en galop zie ik die bomen steeds harder op me af komen, want eromheen sturen lukt maar net. Dat valt me erg tegen. Ik meld het aan de dochter, maar die haalt haar schouders op, bij haar luistert hij prima. Vastbesloten om ook leuk gevonden te worden door Dark zet ik door, maar het stoort me dat ik zo hard moet trekken in zijn mond. Dat lijkt me niet prettig. Ik voel ook geen verbinding met hem. Ik werk nog een kwartiertje door, maar het voelt niet goed.
Dochter stelt voor om hem even af te zadelen en later die dag met een stel meiden een buitenrit te gaan maken. Ik ga akkoord. Ik zet Dark vast en zadel hem af. Lekker afsponzen vindt hij prima. Dan wil ik zijn voeten optillen. Met geen mogelijkheid tilt hij zijn voorvoet op. Dochterlief schreeuwt wat tegen hem, geeft een tik op zijn voorbeen en hij tilt zijn been op. Hm. Dan is zijn achterbeen aan de beurt. Ook dit wil niet en als het met aanwijzingen van de dochter toch lukt, haalt Dark opzij uit en mist nog net mijn knie!

Wordt vervolgd.

Links op de foto Dark.

[ img ]
Laatst bijgewerkt door Monique1963 op 26-08-17 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Muga
Berichten: 2052
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 14:19

Wat een spannend verhaal!! Ik blijf meelezen!

So much <3

Monique1963
Berichten: 8560
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-17 14:23

Hoi KLC, EefkeShanti en Muga leuk dat jullie volgen er staat weer een deel op van de story.

Klik: Boek over Callas en haar drama
[PP] [VOLG] Het tij keren, kan dat? Doorzetten of verkopen? Dé vraag na de val.
Klik: Wekelijks vlog over Frankrijk, Callas, Prisca en 'de kudde'
Je beseft pas wat je had, als het er niet meer is.

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Desi_2409, JudithO, Juut, M_arjolein, Mark0919, Martje80, Mieke, Nouki_poek, SusanH en 44 bezoekers