Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
yvje86
Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 10:31

Hoi allemaal!

Nog 3 weken en dan gaat onze grote reis beginnen.
Het zal voor ons als onervaren reizigers en flinke reis gaan worden.
We gaan namelijk 3 weken door Zweden en Noorwegen rondtrekken met de auto.
We hebben allebei nog nooit zo'n lange reis gemaakt.
Omdat we gek zijn op onze hond gaat deze ook met ons mee (bordercollie).

Dit gaat onze reis worden...

[ img ]

En zo zal het er ongeveer uit gaan zien...

[ img ]

Nu ben ik heel erg hard op zoek naar tips voor bezienswaardigheden langs deze reis.

Kom maar op!
:D


Szan
Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:34

Zo dan, kom je nog wel toe aan bezienswaardigheden als je zoveel in de auto zit? :D Wij hebben vaak vakanties waarin we 3 weken met de auto op pad gaan, maar bijna iedere dag een ander onderkomen brak mij toen wel op.

Verder geen tips, ben stiekem alleen strontjaloers. Lijkt me een prachtige route.

yvje86
Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 10:38

Haha ja dat we veel in de auto zullen zitten daar zijn we ons van bewust :o .
Maar ook dat schijnt zelfs mooi te zijn.

Het is ook de bedoeling om sochtends vroeg te vertrekken zodat we wat aan de dag hebben om eens ergens te stoppen om eea te gaan zien.
Ben 3 jaar bezig geweest om mijn man over te halen om dit te gaan doen.
Om nu in 3 weken nog te gaan bedenken wát we moeten gaan doen was er even bij ingeschoten :=

Dropneus95
Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:40

Oke dit is veeeeeel te ambitieus

Ik ben toevallig net terug van een rondreis door Noorwegen en Zweden. Drie weken.

Wij zijn vanuit oslo nog naar bergen gereden. Vanuit daar omhoog naar trontheim en daar de grens van zweden weer over. Bij dorothea hebben we de wildernis route gereden, klein stukje van zuid lapland gezien en toen weer recht maar beneden naar huis.

Hebben in totaal 7300 km gereden in 3 weken tijd. Heb prachtige dingen gezien, maar ergens toch wel een beetje spijt dat we zo veel in de auto hebben gezeten...elke dag wel minimaal 6 uur denk ik. Ik ben niet echt tot rust gekomen

~ Enjoy the little things, Carpe diem ~

yvje86
Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 10:49

Oeps :=

Tsja de reis staat al vast en ik ben heel erg benieuwd wat we er van gaan vinden.

Die wildernisroute ga ik eens bekijken.
Bedankt voor de tip!

Wat betreft het spijt hebben dat je zo lang in de auto zit dat snap ik wel. Maar ik wilde persé naar de Noordkaap & Lofoten.
Ja misschien beetje geval eigen schuld dikke bult (in mijn geval).


black_kelpie
Berichten: 7810
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:50

Als je dit gaat doen knal je zo vreselijk veel moois voorbij. Doodzonde. Wij hebben net 2,5 week rondgereisd in Zweden, westkust omhoog, Dalarna en tussen de grote meren weer terug. En dat was al aardig wat rijden en lang niet genoeg tijd. Bedenk dat zeker Noorse kilometers geen Nederlandse kilometers zijn. Er zijn behalve rond Oslo en Bergen geen snelwegen. Overal ferries, smalle slingerwegen. Kost heel, heel veel tijd.

yvje86
Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 10:53

Klopt, ik heb best wel wat gelezen van lage snelheid in Noorwegen/Zweden.

Alleen staat deze vakantie al vast en kan ik daar niets meer aan veranderen.
We gaan over 3 weken en daarom ben ik op zoek naar mooie routes, plaatsen waar ik écht langs moet. Dingen die ik écht moet zien etc.

Szan
Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 10:59

Heb je de route echt vastgelegd (dus accommodaties geboekt)? Want dat geeft ook veel onrust. Je kunt daardoor nergens een dagje blijven hangen, omdat je hele reisschema dan overhoop ligt. Je kunt ook beslissen (bijna) niets vast te leggen, en wel zien hoe ver je komt en in welk tempo. Dat reist ook veel relaxter. Maar dit is waarschijnlijk een tip als mosterd na de maaltijd :')

Overigens is het lang en veel in de auto zitten geen probleem als je daarvan houdt. Het tempo en de druk van (bijna) iedere dag weer verder 'moeten' is veel vermoeiender.

Ik zou als tip meegeven dat jullie niet gaan bedenken wat jullie nog gaan doen. Want daar kom je niet aan toe. Laat dit een echt roadtrip zijn, dus het rijden en onderweg dingen zien ís wat de reis is :) Verwacht niet dat je nog tijd hebt om dingen te bekijken, want die tijd heb je niet. En als je je daar wel op instelt, valt het straks alleen maar tegen omdat je hoopte zoveel meer te zien. In de toekomst kun je altijd nog terug om in bepaalde regio's uitgebreider vakantie te vieren.

Laat je weten hoe de whale safari met deze organisatie was? Ik overweeg om daar deze winter ook heen te gaan.

black_kelpie
Berichten: 7810
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:03

Lage snelheid, wachten op ferries, bizar veel tunnels in Noorwegen wat heel vermoeiend rijden is (ik telde er vorig jaar bijna 40 tijdens de terugreis vanaf Sandane, en die zijn soms vele kilometers lang en bijna allemaal slecht verlicht).

Zonder stoppen zit je op iets van 100 uur reistijd? Ik weet niet of ik je succes of sterkte moet wensen :o

4EverHobbes
Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:06

Oh, mooie reis gaat dat worden. Maar... stel je niet te veel voor van de Noordkaap. Dat zou nog wel eens een teleurstelling kunnen worden. Eigenlijk is er niks aan en is het zonde van je geld.
Als je tien kilometer verderop een uitkijkpunt pakt, zie je net zoveel voor noppes.
Of als je pech hebt zie je niks als het flink bewolkt is.

Als je bij Skabram in Jokkmokk bent, doe Olga en Jaap, de beheerders, dan de groeten van Alex en Dorine :D
Jokkmokk is erg leuk, het Sami Museum moet je eigenlijk wel even heen. Bij Jokkmokk ren og vilt (Sami winkel) kun je heerlijk rendiervlees kopen en mooie huiden.
Er is in Lappland zoveel te zien en te beleven, ik ben er echt verliefd op.

Denk er goed om dat je hond ontwormt moet zijn en voorzien van alle entingen als je de grens bij Noorwegen overgaat. Daar zijn ze echt streng. In Zweden zijn de standaard entingen en rabies voldoende. Ontwormen is wel aan te raden.

Stöllet is ook erg leuk, de Klarälven is leuk als het mooi weer is en je kunt er een beversafari doen.
Dorotea en omgeving is gewoon fantastisch om te wandelen. Wildkamperen moet je eigenlijk ook gewoon een keer doen.

Shoot me again, my soul is still dancing

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:07

Ooh dat wordt hele dagen ( en avonden ) in de auto ! Echt , die afstanden in Noorwegen ?! Pfffff, daar doe je eindeloos over. En natuurlijk zie je vanuit de auto veel, maar gewoon lekker buiten wandelen of ergens even rondkijken op je gemak is ook heel fijn.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

Monster_tos
Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:08

Ik dacht eerst, wow wat een supper reis! Tot ik je route zag.... Dat is inderdaad wel heel ambiteus.. Wij gaan 12 dagen rondreizen in de Lofoten, vanaf Tromso tot ongeveer Saltstraumen en dan weer terug naar Tromso via de andere kant. We vliegen op Tromso en hebben daar een auto gehuurd. Zelfde periode als jullie.

Heb je de ferries meegerekend in je reistijd? Ik ben heel benieuwd hoeveel uren je gemiddeld in de auto zit per dag? Wij hebben max 4 uur nu, vind ik erg prettig zodat we dan genoeg tijd hebben om daadwerkelijk te genieten van de plekken waar we zijn. We willen ook graag wandelen, omdat je dan de meest prachtige plekjes te zien krijgt.

Ik ga je zeker volgen, ben heel benieuwd wat je er van vindt!

10/30

[FK] [FOTO] Naakt detail (18+) [ITP] Forsyte Saga (v. Ferrango) van krielkip tot trotse pauw!
Always be yourself unless you can be a unicorn then always be a unicorn <3

yvje86
Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 11:09

Klopt, deze reis is zo vastgezet en we trekken van hut naar hut.

We hebben beide absoluut geen hekel aan autorijden en in de auto zitten en het is exact zoals je zegt, de reis is de vakantie.

Het is inderdaad ook de insteek als ontdekkingstocht om later eventueel nog eens een bepaald deel van het land met de camper verder te ontdekken als we meer tijd hebben.

Ja ik was wel van plan om iedere dag even een verslagje te maken en dat wellicht ook hier te zetten.
Die whalesafari...dat was een must van mij. <<)
Ik hoop op orka's! *-:)

yvje86
Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 11:12

4EverHobbes schreef:
Oh, mooie reis gaat dat worden. Maar... stel je niet te veel voor van de Noordkaap. Dat zou nog wel eens een teleurstelling kunnen worden. Eigenlijk is er niks aan en is het zonde van je geld.
Als je tien kilometer verderop een uitkijkpunt pakt, zie je net zoveel voor noppes.
Of als je pech hebt zie je niks als het flink bewolkt is.

Als je bij Skabram in Jokkmokk bent, doe Olga en Jaap, de beheerders, dan de groeten van Alex en Dorine :D
Jokkmokk is erg leuk, het Sami Museum moet je eigenlijk wel even heen. Bij Jokkmokk ren og vilt (Sami winkel) kun je heerlijk rendiervlees kopen en mooie huiden.
Er is in Lappland zoveel te zien en te beleven, ik ben er echt verliefd op.

Denk er goed om dat je hond ontwormt moet zijn en voorzien van alle entingen als je de grens bij Noorwegen overgaat. Daar zijn ze echt streng. In Zweden zijn de standaard entingen en rabies voldoende. Ontwormen is wel aan te raden.

Stöllet is ook erg leuk, de Klarälven is leuk als het mooi weer is en je kunt er een beversafari doen.
Dorotea en omgeving is gewoon fantastisch om te wandelen. Wildkamperen moet je eigenlijk ook gewoon een keer doen.


Bedankt voor de tips!
De hond is al ingeënt voor rabies en de afspraak voor ontworming staat gepland.
Zoals je kunt zien zijn we op sommige plekjes langer dan 1 dag en dan willen we er idd op uit trekken. De natuur in. We houden beiden van wandelen alleen is voor mij bergopwaarts erg zwaar ivm gewicht.

Edit...ik hoop wat mooie huiden mee naar huis te kunnen nemen (het schijnt te mogen).

yvje86
Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 11:15

Monster_tos schreef:
Ik dacht eerst, wow wat een supper reis! Tot ik je route zag.... Dat is inderdaad wel heel ambiteus.. Wij gaan 12 dagen rondreizen in de Lofoten, vanaf Tromso tot ongeveer Saltstraumen en dan weer terug naar Tromso via de andere kant. We vliegen op Tromso en hebben daar een auto gehuurd. Zelfde periode als jullie.

Heb je de ferries meegerekend in je reistijd? Ik ben heel benieuwd hoeveel uren je gemiddeld in de auto zit per dag? Wij hebben max 4 uur nu, vind ik erg prettig zodat we dan genoeg tijd hebben om daadwerkelijk te genieten van de plekken waar we zijn. We willen ook graag wandelen, omdat je dan de meest prachtige plekjes te zien krijgt.

Ik ga je zeker volgen, ben heel benieuwd wat je er van vindt!


Naar de ferries ga ik van het weekend even kijken om dat uit te vinden.
Ik heb van het reisbureau een heel boekwerk gekregen met voorgekouwde routes.

Leuk dat je wil volgen!
Als er meer mensen geïnteresseerd zijn wil ik mijn verslagen met foto's hier wel neer zetten.

Szan
Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:20

Ik ga je ook volgen als je updates plaatst! Als je daar tijdens je reis nog aan toe komt }>

4EverHobbes
Berichten: 1817
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: In the land of far, far away

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:20

Ik kan nog wel 1000 tips geven maar dat red je niet in de tijd dat je op bepaalde plekken bent helaas. Ik vind zelf het rijden in Zweden (Noorwegen geen ervaring) erg leuk, wij maken lange dagen in de auto, je kijkt je ogen uit en je wilt helemaal niet over snelwegen oid.
Het grootste deel wat wij ooit hebben gereden was ruim 1400 kilometer op 1 dag, dat was echt veel te gek. Maar in Zweden zelf rijden we toch wel gauw 6-700 km per dag over de binnenwegen.

Heel veel plezier alvast, ik weet zeker dat je nog een keer terug wilt!

Edit: ik wil ook zeker volgen!

Shoot me again, my soul is still dancing

Monster_tos
Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:21

Misschien kun je Polarsteps downloaden? Super leuke app waar je blogs en foto's over je reis kan plaatsen. Mensen kunnen je dan daar volgen :)

10/30

[FK] [FOTO] Naakt detail (18+) [ITP] Forsyte Saga (v. Ferrango) van krielkip tot trotse pauw!
Always be yourself unless you can be a unicorn then always be a unicorn <3

Dropneus95
Berichten: 785
Geregistreerd: 17-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:24

Als ik weer zo'n reis zou maken zou ik gaan vliegen naar bijvoorbeeld trontheim en vanuit daar met een auto/camper. De wildernisroute is opzich wel leuk, mocht je die gaan rijden kan ik aanraden niet alleen op de grote weg te rijden. Zo hebben wij wat rendieren gespot en ik heb nog nooit zo veel elanden gezien (6) in een vakantie in zweden :D

Ik ga zeker volgen!

~ Enjoy the little things, Carpe diem ~

yvje86
Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 11:29

Leuk dat jullie willen volgen.
Die app ga ik even bekijken, bedankt voor de tip!
Bedankt allen voor het meedenken!

1400 km op 1 dag := dat is echt mega!
Bij ons zitten er ook echt grote stukken tussen maar gelukkig niet van 1400 km.

En dat van nog een keer terug keren... ik weet op voorhand al zeker dat ik nog een keer terug wil.

De eerste opzet was om deze reis in 4 weken te maken met een camper maar helaas zag mijn man 4 weken niet zitten en zijn er weinig verhuur maatschappijen die een camper naar de Noordkaap laten gaan waarbij we natuurlijk ook nog eens een hond meenemen.

Elanden! Wauw!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:32

Ow wow wat een ambitieuze route! Ik vond mijn doel (Preikestolen) in 9 dagen vanaf NL rijdend al ambitieus genoeg. En heb niks geboekt, dus kan nog afwijken.

Ik hoop dat deze reis gaat bevallen met zoveel rijden! Ook voor de hond.. zou idd niks opzoeken wat je graag wilt zien. En ter plekke bekijken of je na veel rijden eenmaal op bestemming nog puf hebt wat te doen.

Ceetje_bokt
Berichten: 5165
Geregistreerd: 01-05-07

Re: Tips Rondreis Noorwegen-Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:39

WoW dat lijkt me een erg ambitieuze vakantie. Tips voor je route heb ik niet, maar ik vond Zweden erg hondonvriendelijk. Ze mocht niet eens mee op een terras van een restaurant. Schijnt een wet te zijn ivm hygiene.

yvje86
Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-08-17 11:40

Die Polarstepapp is wel wat, nog even kijken of ik 'm ook op mijn laptop kan zetten om foto's en verhalen toe te voegen. Is toch wat makkelijker typen dan op mijn telefoon.

Oeps bedankt Ceetje! Goed dat ik het weet.

black_kelpie
Berichten: 7810
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:49

Ceetje_bokt schreef:
WoW dat lijkt me een erg ambitieuze vakantie. Tips voor je route heb ik niet, maar ik vond Zweden erg hondonvriendelijk. Ze mocht niet eens mee op een terras van een restaurant. Schijnt een wet te zijn ivm hygiene.

Echt?? Mijn hond gaat ook overal mee naartoe, maar ik ervaar Zweden juist als erg hondvriendelijk. Ook in restaurants in Stockholm was ze welkom. Uitbaters die zonder dat ik erom vroeg drinkwater komen brengen. Geen enkele camping tegengekomen waar je bij moet betalen voor je hond. Ik voer vers vlees en dat is er ook prima verkrijgbaar, echt niks te klagen :D

Yv_
Berichten: 19115
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-17 11:58

Pfhoe, ik vind jullie stoer. Heb 2 jaar geleden een rondreis door IJsland gemaakt met elke nacht een ander huisje en ik was serieus óp na die vakantie. Vroeg op, veel actieve dingen doen, veel rijden en relatief weinig kms afleggen (niet alleen door de lage snelheid, maar ook doordat je onderweg dingen ziet en hiervoor stopt, even lunchen, even dit, even dat, oliebol dag om), laat maar bed want ja, noorderlicht :+. En dat een week lang. Zou het zo nog een keer doen hoor, maar het was echt flink. Daarom had ik als eis voor een volgende rondreis om minimaal 2 nachten op dezelfde plek te blijven .Wij gaan ook naar Noorwegen, maar blijven vrij zuidelijk. Richting de Fjorden, richting mooie gebieden, gaan we allemaal pakken. Als ik een keer naar boven wil pak ik het vliegtuig en huur ik daar een auto. Wij wilden toen voor Ijsland eigenlijk ook wat meer doen, maar dat werd afgeraden door het reisbureau. Achteraf wel heel erg blij om! Begrijp me niet verkeerd hoor, vind actief zijn leuk en bergje op, heuveltje af en watervalletjes beklimmen vind ik fantastisch. Maar het is óók vakantie, dus wil niet helemaal doodop thuiskomen.

Ben wel heeeeeel erg benieuwd naar jullie ervaringen van deze reis. Jullie gaan een hóóp zien! Hoop dat het niet al te vermoeiend is. Ga jullie even volgen :D. Ga je het hier een beetje bijhouden?
Waar hebben jullie eigenlijk geboekt?
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 10-08-17 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

♥ Rewrite the Stars ♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Carolina87 en 115 bezoekers