Canada

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 23:03

Hoe laat kom je aan op t vliegveld en wanneer vertrekt je bus?
Als je gaat overnachten is het namelijk her beste om een hotel bij de AirPort te nemen. Hier zijn namelijk gratis shuttles die heen en weer naar hotels rijden (ander soort shuttles dan naar edmonton zelf). Daarnaast zijn deze hotels vaak goedkoper dan in Edmonton zelf. Of anders couchsurfing in edmonton. Maar mijn ervaring is dat je niet echt puf hebt om zo veel te reizen en sociaal te zijn na je vlucht..
En dan heb je nog de AirPort shuttle die je naar je bestemming in edmonton brengt (bepaalde punten zijn dat). Hou er alleen rekening mee dat het geen taxi is en je dus met meerdere mensen in dat busje zit. Dus je hebt kans dat je er vrij lang in zit.. boek hem dus vroeg genoeg dat je genoeg tijd hebt en m niet zit te stressen of je de bus wel haalt.
greyhound tickets zijn namelijk non-refundable dus verwacht geen geld terug of wat voorn service dan ook. Greyhound is het slechtste busbedrijf dat je je maar kan voorstellen :')
Ohja, en de greyhound tickets zijn goedkoper hoe eerder je ze boekt. Dus ik raad aan ze nu al te boeken, of zo snel mogelijk :)

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-17 23:25

Ik moet nog boeken, maar er is een vlucht voor de heenreis die om 21.01 landt op edmonton. Mijn greyhound gaat dan om 12.15 AM (dus kwart over 12's nachts), dus dat moet ik wel halen dacht ik?
Hoopte dat ik de shuttle dan daar ter plekke evt kon fixen? Weet niet precies hoe lang het zal duren voordat ik mijn koffer bv heb. Maar goed, stel dat is 1,5 uur, 1,5 uur in de shuttle, dan haal ik het nog als het goed is. Ik heb dan 3.14 uur de tijd.

Terug is irritanter, dan arriveer ik om 11.45 AM in edmonton met de greyhound, en zou ik vliegen in de ochtend. Voor latere vluchten zijn de prijzen veel hoger. Dus dan zou ik inderdaad met de shuttle naar de AirPort gaan en daar in de buurt een hotel. Ik zag ze voor 60-80 euro per nacht op 2 km vh vliegveld. Dus dat moet dan maar.

Mijn greyhound rijdt maar 1 keer per dag of ik moet een andere onmogelijke nemen, maar dan ben ik 20 uur bezig met de bus ipv 8 ;)

Anoniem

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 01:54

Ik zou het er niet op gokken tbh. Als je vlucht een half uurtje vertraging heeft moet je al gaan stressen... Je tas moet nog opgehaald worden en je moet nog door customs. Ik zou de optie pakken waar je het rustigst aan kan doen. Ik was super snel door de customs heen op Toronto maar heb nog een uur zitten duimendraaien voordat ik m'n koffer had en dat is best irritant als je super snel een bus moet halen.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 04:33

De downtown greyhound locatie is veplaatst naar noord zijde van Edmonton, en voor zover ik weet geen shuttle tussen vliegveld en busdepot.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 04:37

In de avond is het niet druk, van vliegveld naar busdepot zou het wss max 45min zijn. Douane en koffer ophalen gaat ook altijd vrij snel, nooit langer dan een uur na landing hoeven te wachten als ik iemand ophaal. Mocht je teveel vertragen, kun je altijd nog een hotel bij het vliegveld nemen.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 04:51

Even dubbelgecheckt, er is nu wel een shuttle naar de nieuwe busdepot: http://edmontonskyshuttle.com (downtown route). Wel van tevoren boeken, en wss kunnen ze je een idee geven van hoe lang de shuttle erover doet.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 08:58

Pfoe dat wordt een pittige reis wel!
Het is haalbaar maar zou krap kunnen zijn met eventuele vertragingen. Edmonton is maar kleine AirPort (voor ons dan) en het gaat Opzich allemaal wel snel daarbinnen is mijn ervaring. Ik stond binnen een kwartier buiten, met (whv) visum die ik nog moest ophalen zelfs.
Maarja, als er 1 probleem is of ze gaan je screenen op bacteriƫn ivm je eindbestemming wordt het krap. Zorg er dus echt voor dat je zegt dat je niet op een boerderij bent geweest (of eigen paard hebt) in Nederland.. anders heb je wsl wel een probleem

Er gaat idd wel een shuttle naar de nieuwe locatie. Daar heb ik namelijk nog gebruik van gemaakt op de terugweg afgelopen jaar :j Dat is bij de VIA rail dan, ff controleren dus of dat dezelfde is want er zijn meerdere greyhound stations in edmonton als ik t goed heb.

JudithO

Berichten: 7055
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:31

Ik zou het inderdaad niet te krap rekenen qua tijd. Vorig jaar was ik op Toronto anderhalf uur kwijt bij customs.. En dan moesten de koffers daarna nog weer opgevist worden. Voordeel is dan wel dat je niet op je koffers hoeft te wachten :D

Is het niet gewoon een optie om een auto te huren? Zo heel veel kost dat nou ook weer niet, en je zit niet met het gestress wat je met een bus wel hebt.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:36

De vluchten die ik nu steeds krijg zijn vluchten waarbij ik in de avond aankom in edmonton (van 21.00 tot middernacht ofzo). Greyhound is dan dus 12.15 AM


qua vertrek van edmonton naar huis krijg ik alleen tickets voor de ochtend. Greyhound komt dan 11.45 AM aan.

Terug moet ik dus sowieso overnachten, hoopt dat dat voor de heenreis niet perse zou hoeven eigenlijk. Maar waarschijnlijk dus wel?

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:36

JudithO schreef:
Is het niet gewoon een optie om een auto te huren? Zo heel veel kost dat nou ook weer niet, en je zit niet met het gestress wat je met een bus wel hebt.


Met de auto scheelt qua prijs inderdaad niet veel, maar ik kan daar niet echt een plek vinden om hem in te leveren. En hem de hele periode houden wordt erg duur.

Edit: KLM vliegt wel rechtstreeks met een aankomst in edmonton om 15.35. Tijd zat dan. Is wel iets duurder (150 euro ongeveer).. voor de terugweg wil ik eigenlijk gewoon een dag te vroeg in edmonton aankomen. Een Greyhound missen op de heenweg vind ik nog niet zo erg, maar een vlucht missen op de terugweg is wel een ander verhaal uiteraard.

Voor de terugweg blijf ik gewoon de nacht ervoor in edmonton in een hotel.

Yasmine

Berichten: 29726
Geregistreerd: 13-04-03
Woonplaats: Melbourne, Australiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 09:54

eilleen333 schreef:
Yasmine schreef:
Uber? Gewoon de app installeren wanneer je aankomt op het vliegveld (of ervoor, maar ik weet niet of Uber in Nederland werkt, zo niet dan zal je pas kunnen activeren in Canada), je credit card eraan linken en je Uber chauffeur staat zo voor je neus. Scheelt aanzienlijk tegenover een taxi.


Is dat wel een beetje veilig? Als meisje alleen?

Tuurlijk, ik heb het al vaak genoeg gedaan in Amerika. Uber is heel strikt met wie er voor hen mag rijden en iedereen die geen topscore rating heeft gekregen van zijn passagiers mag niet meer rijden. Het is niet voor niets zo ingeburgerd in Canada of Amerika.

Natuurlijk heb je hier en daar een rare chauffeur, maar dat kan je even goed hebben als je een taxi of bus neemt.

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 16:11

Het wordt sterk afgeraden om met jetlag in een auto te gaan. Ik zou het zelf nooit doen, naar valemount moet je sowieso door de bergen heen, dus wil je al helemaal niet doen na zo'n vlucht.

Er liggen ook paar hotels dichtbij de viarail, oploop afstand. Zou je evt kunnen overnachten. Haal je de bus die avond, neem je de bus. Haal je het niet, dan in hotel bij station in de buurt. Maar misschien minder fijn/veilig om met koffer in het donker die km naar hotel te lopen.

Klm is fijne vlucht, die neem ik altijd. Waard de extra $$ voor ons ivm 2 jonge kids. En altijd goede service gehad.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 16:20

_Linda schreef:
Het wordt sterk afgeraden om met jetlag in een auto te gaan. Ik zou het zelf nooit doen, naar valemount moet je sowieso door de bergen heen, dus wil je al helemaal niet doen na zo'n vlucht.

Er liggen ook paar hotels dichtbij de viarail, oploop afstand. Zou je evt kunnen overnachten. Haal je de bus die avond, neem je de bus. Haal je het niet, dan in hotel bij station in de buurt. Maar misschien minder fijn/veilig om met koffer in het donker die km naar hotel te lopen.

Klm is fijne vlucht, die neem ik altijd. Waard de extra $$ voor ons ivm 2 jonge kids. En altijd goede service gehad.


Ik denk dat het voor 100 euro extra inderdaad de klm vlucht gaat worden omdat ik dan zeker weten de Greyhound haal met die air shuttle. Die is veel goedkoper dan de taxi en de airshuttle doet er gewoon langer over en dat vind ik een iets te grote gok. En heel eerlijk, de reis is toch wel duur ;) . Scheelt dat de rest van mijn vakantie gratis is, haha!
Voor de terugweg ga ik gewoon een dag eerder en dan boek ik een hotelletje. Kan ik evt nog even shoppen in edmonton oid.
Better safe than sorry!

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-17 19:04

KLM is zeker aan te raden ja :j ook echt fijne reistijd want je vertrekt 14.45 van Schiphol en komt uit Mn hoofd 15.45 (lokale tijd) aan in Edmonton. Mooi midden op de dag en nog genoeg tijd. Denk dat het verstandig is om met KLM te gaan idd.

Kijk voor de terugweg of couchsurfing wat voor je is! Is veel goedkoper en kan ook erg leuk zijn. En is veilig :j

Equisync

Berichten: 5285
Geregistreerd: 22-05-09
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 09:28

AirBNB is ook zeker aan te raden! Daar heb ik gebruik van gemaakt tijdens mijn reis naar Canada en alleen maar goede ervaringen. Hele fijne mensen die me gewoon ritten naar het vliegveld aanboden(1x gratis en 1x voor 10 dollar), gezellig met je kletsten en enorm gastvrij waren!

Ik zag vandaag in met herinneringen op FB dat ik precies een jaar geleden begon met de voorbereiding voor mijn reis. Man wat mis ik die leuke en spannende tijd. Kan niet geloven dat dat alweer zolang geleden is!

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 11:02

*\o/* GEBOEKT!!! *\o/*

Alleen nog de greyhound boeken en het hotel in Edmonton voor de terugreis, maar dan ben ik rond.
Uiteindelijk voor iets meer geld geboekt via KLM, zodat ik die greyhound zeker haal. Moet even goed opletten, die bus gaat om 12.15 AM, maar als ik om 15.35 aankom op Edmonton op 27juni, moet ik natuurlijk de Greyhound van 12.15 AM op 28 juni boeken.

Maar dat doe ik later. Mijn bankrekening moet even bijkomen van de schrik :') en ik moet eerst mijn nieuwe creditcard even activeren.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 14:29

Wat irritant dat ik mijn bericht niet meer aan kan passen...

Op de terugweg moet ik in de nacht van 20-21 juli een hotelletje hebben in Edmonton. Ik kom rond 13.00 uur aan met de greyhound, Vlucht vertrekt de volgende dag rond de lunch. Ik denk dat ik die dag nog wel iets van puf heb om iets te doen, en ik zag dat er die dag toevallig "Taste of Edmonton" is, een of ander vreetfestijn op Sir Winston Churchill Square.

Denk dat ik een hotel dichtbij het vliegveld boek, en dan maar 'even' op en neer daarheen evt voor dat festival en evt Edmonton Mall. De hotels zijn in de stad gewoon een stuk duurder en als ik wel helemaal stuk ben is het anders zonde van het geld.

Mensen nog andere tips voor dingen die ik kan/ moet doen in Edmonton?

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 18:49

Yasmine schreef:
Tuurlijk, ik heb het al vaak genoeg gedaan in Amerika. Uber is heel strikt met wie er voor hen mag rijden en iedereen die geen topscore rating heeft gekregen van zijn passagiers mag niet meer rijden. Het is niet voor niets zo ingeburgerd in Canada of Amerika.

Natuurlijk heb je hier en daar een rare chauffeur, maar dat kan je even goed hebben als je een taxi of bus neemt.

Wel ff checken of Uber er bestaat! In Alberta geloof ik wel, in British Columbia niet hoor. Ze zijn hier bezig met een wetsverandering, dus binnenkort hebben we het wellicht wel tot onze beschikking.

Dat is het verschil met Nederland of Europese landen: Canada heeft provinciale wetten die onderling erg van elkaar kunnen verschillen. Denk aan Uber, liften, hoogte van de belasting, leeftijd om te drinken/in een bar te zijn enz.

Eileen_

Berichten: 4822
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 02:37

Ik ben ook weer in Canada aanbeland *\o/* *\o/* Kan nog steeds niet geloven dat ik weet in dit geweldige land ben
Moest weer ff wennen aan de hello, how are you? :') Had echt zoiets van, ja nu ben ik officieel in Canada.
Nu in het hotel in Leduc en dan morgen weer verder *\o/*

Maar het systeem met de shuttles is dus blijkbaar veranderd. De shuttles gaan nu elk uur en je kan diezelfde dag pas boeken, dus niet een dag van te voren oid. Echt boeken kan dus niet, het is gewoon naar t loket toe gaan en vragen of je met de eerstvolgende mee kan :P

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 06:33

Welcome to Canada! Dat zeggen ze ook graag, zo leuk!

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 05:29

Hahaa zelfs nu na bijna 8 jaar vind ik de hello, how are you nog steeds raar. Alsof jij aan de telefoon, of achter de kassa of waar dan ook, nu echt geinteresseerd bent in hoe het met mij gaat ;). Uiteraard doe ik gewoon mee met de "Hi, how are you" and "Good how are you?" begroeting. Ook al weet je dat het gewoon hun versie van hallo zeggen is en niks persoonlijks is, kan er toch niet 100% aan het wennen. Als in Nederland iemand jouw die vraag stelt, is het meestal omdat degene echt geinteresseerd is in het antwoord.

Veel plezier Eileen!

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 15:03

Hello, how are you ben ik nu naar 5 jaar wel aan gewent, ik vind het ook leuk om te vragen.
De buschauffeur bedanken vergeet ik nog wel eens, kijken ze me altijd zo raar aan :+

Ik heb dit jaar een gratis National Park Pass besteld, dus ik hoop dat ik die deze zomer veel kan gebruiken. Het wordt toch wel eens tijd dat ik meer van de natuur ga zien hier :D

purny

Berichten: 27462
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 11:28

Ik kom even binnenvallen met een vraagje. Dit jaar zal ik bij een tante verblijven maar hebben we wel in de planning om de watervallen te bekijken vanaf de Canadese kant.
Nu heb ik dus medicijnen die onder de opiumwet vallen en deze moet ik meenemen. Hoe is de regel/voorschrift voor deze medicijnen? Op de site van het CAK staan ook geen actuele dingen. Zal de brief van de arts voor Amerika voldoende zijn?

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:25

purny schreef:
Ik kom even binnenvallen met een vraagje. Dit jaar zal ik bij een tante verblijven maar hebben we wel in de planning om de watervallen te bekijken vanaf de Canadese kant.
Nu heb ik dus medicijnen die onder de opiumwet vallen en deze moet ik meenemen. Hoe is de regel/voorschrift voor deze medicijnen? Op de site van het CAK staan ook geen actuele dingen. Zal de brief van de arts voor Amerika voldoende zijn?


Je kan bij de apotheek een medisch paspoort krijgen voor je medicatie. Voor zover ik weet zou dat oke moeten zijn.

Anoniem

Re: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 12:37

Nee, dat is jammer genoeg niet zo. Om medicatie mee te mogen nemen moet je met een Engelse medicijnverklaring naar het CAK, daar laten ondertekenen, daarmee naar het Canadese consulaat, daar laten ondertekenen en dan opsturen naar het CAK. Echt onwijs veel werk, daarom heb ik mijn concerta destijds thuisgelaten.