paardrijden en overgewicht.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:37

TurboTinker schreef:
Ik denk wel dat mfp kijkt naar wat je verbranding is. Ik sport niet. Wandelen etc tel ik niet mee daarin.

Dat is het enige waar ze naar kijken. Bij mij is het 1200 omdat ik weinig beweging heb aangeklikt.. Maar dat betekent niet dat het automatisch voldoende is voor mijn lichaam. Ook als ik weinig beweeg (of zelfs als ik de hele dag op de bank hang) is 1200 niet genoeg voor mij, en ik denk voor heel veel mensen. Kan iedereen echt aanraden om de boel hier even doorheen te gooien: https://fitnessjunk.nl/droogtrainen-cut ... -behoefte/

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:44

Ik zit op 1600 bmr. Ik zal thuis eens kijken wat MFP zegt. Maar volgens mij was dat ook zoiets.
Goed vol te houden :j

Anoniem

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:46

In principe merk je het ook aan je lichaam, als je goed naar de signalen leert luisteren. Als je minder dan je BMR eet zal je de eerste dagen echt een enorm hongergevoel hebben, trillerig zijn en een nare smaak uit je mond hebben (die dode-dierensmaak die je krijgt als je niet gegeten hebt). Als je je BMR of net iets erboven eet hoort je lichaam daar niet zo sterk op te reageren, want je geeft je lichaam genoeg voeding om netjes te blijven draaien.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:49

Ik merk wel dat dat minder is als je meer maar kleinere porties eet. Dan zit er altijd wat in je maag, dat scheelt enorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 14:57

Amanda schreef:
Ik merk wel dat dat minder is als je meer maar kleinere porties eet. Dan zit er altijd wat in je maag, dat scheelt enorm.

Helemaal waar, maar uiteindelijk creëer je gewoon hongersnood bij jezelf als je onder je BMR gaat zitten. Uiteindelijk went je lichaam er altijd aan en er zijn manieren om het te omzeilen (elke 5 minuten een paar grote slokken water of bouillon geeft ook een vol gevoel en daar hoef je niet eens voor te eten). Maar vooral bij vrouwen zijn er toch wel enkele belangrijke zaken die je lichaam gaat uitschakelen als je stopt met jezelf voldoende voeding geven.

Als je je lichaam ondervoedt zal het gaan kijken naar functies die het kan uitschakelen om energie te besparen. Voor mannen is dat vaak geen gigantisch probleem, die worden moe en hongerig, maar bij vrouwen is het eerste wat uitgeschakeld wordt de hormoonhuishouding, waardoor je vervelende klachten kan krijgen (onder andere ongewenste haargroei, maar ook enorme vermoeidheid en onregelmatigheden in je cyclus). Je zal dan heus wel afvallen, maar als je weer normaal gaat eten zal je lichaam gelijk al die energie gaan vasthouden om die hormoonhuishouding weer draaiende te krijgen, waardoor je net zo snel weer aankomt. Als je echt een groot tekort bij jezelf gaat ontwikkelen dan is het zelfs heel waarschijnlijk dat je lichaam andere functies gaat uitschakelen en ook daar geldt weer dat op het moment dat je normaal gaat eten, je lichaam al die energie gaat gebruiken om weer fatsoenlijk te draaien.

Sec heeft ooit een super goede vergelijking gemaakt: je lichaam als een auto en voeding is de diesel/benzine. Je kan de motorolie, remvloeistof en koelvloeistof nog zo goed vers bijhouden (vitamines, mineralen), maar als je er geen benzine in stopt zal je auto er op een gegeven moment mee kappen.

Ja, bezig zijn met voeding is goed en belangrijk, al helemaal als je overgewicht hebt. Maar het is nog veel belangrijker om goed voor je lichaam te zorgen en dat betekent niet te veel voeding nuttigen, maar ook zeker niet te weinig.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:06

Ho wacht, ik zeg nergens dat je er onder moet zitten.
Ik zeg alleen dat ik het hongergevoel tegen ga door kleine porties te eten. Als ik me braaf aan de 1600 houd, maar dat maar in 3 maaltijden doe, heb ik ook gewoon honger en word ik niet lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:07

Amanda schreef:
Ho wacht, ik zeg nergens dat je er onder moet zitten.
Ik zeg alleen dat ik het hongergevoel tegen ga door kleine porties te eten. Als ik me braaf aan de 1600 houd, maar dat maar in 3 maaltijden doe, heb ik ook gewoon honger en word ik niet lekker.

Ik bedoelde het ook algemeen hoor! Reageerde alleen met het bovenste stukje op je quote :) Zie hier toch wel heel veel mensen voorbij komen die bewust onder hun BMR eten omdat het klinkt als heel veel, probeer alleen aan te geven dat dat niet slim is. En dan heb ik het niet over af en toe een magere dag, of 50 kcal eronder gaan zitten, maar 1200 eten terwijl je BMR eigenlijk 1800 is.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:10

Oooh zo. Ik schrok al :D
Nee zo'n groot verschil is niet gezond :n
Als het toevallig zo uitkomt, dat kan. Maar niet bewust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:11

Amanda schreef:
Oooh zo. Ik schrok al :D
Nee zo'n groot verschil is niet gezond :n
Als het toevallig zo uitkomt, dat kan. Maar niet bewust.

Ik probeer zelf altijd uit te gaan van gemiddelden over een week. Mijn doel ligt rond de 1850-1900, maar het komt gerust een keer voor dat ik 2500 of zelfs meer op een dag eet. Dat compenseer ik dan weer door de dagen die daarop volgen iets lager te gaan zitten. Maar, ik moet zeggen.. Ik wil het leuk houden voor mezelf en dan is met mijn lengte/gewicht 1900 toch wel gewoon perfect. Ik val ermee af, niet snel maar wel genoeg om tevreden te zijn, en ik kan gerust eens in de zo veel tijd een bak chips of nootjes pakken zonder dat ik gelijk in de stress raak. Ja, je moet streng zijn voor jezelf als je wilt afvallen, maar een beetje genieten moet ook kunnen :))

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:14

Eens. Anders ga je het nooit volhouden. Diëtiste die ik jaren geleden sprak zei ook: "1 dag in de week mag je zondigen. Plan die dag, verheug je erop, geniet ervan. Dat maakt dat je de andere 6 ook makkelijker volhoudt."
En zo is het ook echt :j

Anoniem

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 15:15

Precies! Ik heb mijn 'cheatmaaltijden' verspreid over de week ipv in 1 dag omdat ik anders heel erg buiten de boot ga springen en daarna niet meer kan herpakken, maar het idee ben ik het helemaal mee eens. Ik eet liever elke dag iets wat in principe niet binnen mijn 'dieet' past om mezelf daarna weer met nieuwe energie te herpakken, dan dat ik het laat staan maar mezelf helemaal gek maak.

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 16:07

Emmaa_ schreef:
TurboTinker schreef:
Ik denk wel dat mfp kijkt naar wat je verbranding is. Ik sport niet. Wandelen etc tel ik niet mee daarin.

Dat is het enige waar ze naar kijken. Bij mij is het 1200 omdat ik weinig beweging heb aangeklikt.. Maar dat betekent niet dat het automatisch voldoende is voor mijn lichaam. Ook als ik weinig beweeg (of zelfs als ik de hele dag op de bank hang) is 1200 niet genoeg voor mij, en ik denk voor heel veel mensen. Kan iedereen echt aanraden om de boel hier even doorheen te gooien: https://fitnessjunk.nl/droogtrainen-cut ... -behoefte/


1695 zegt ie bij mij.

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 16:17

Mijn BMR zegt 1724, MFP geeft aan met niks doen (rust nu ivm met pfeiffer en weinig beweging) 1200 cal per dag om af te vallen. Ik heb afgelopen week ongeveer 1500 cal per dag gegeten en ben 2 kilo aangekomen. Wat geven jullie als advies?

TurboTinker

Berichten: 14900
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Meppel

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 16:20

Ok,ik heb net mfp gespeeld. En op geen beweging en 0.75kg pw afvallen zegt ie 1200 en op 0.5 1500. Zet ik hem op licht actief dan 1750. Maar als ik 1500 of meer eet kom ik aan. Snap er geen klap van

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 16:40

TurboTinker schreef:
Ok,ik heb net mfp gespeeld. En op geen beweging en 0.75kg pw afvallen zegt ie 1200 en op 0.5 1500. Zet ik hem op licht actief dan 1750. Maar als ik 1500 of meer eet kom ik aan. Snap er geen klap van


Dit dus _/-\o_ zou ook graag willen weten wat nou het best is voor mijn lichaam. Niet dat ik 1200 cal blijf eten en dit dus niet goed voor mij is.

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 16:46

Volgens de fitnessjunk zou ik 1741 kcal per dag mogen

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34617
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:25

Als je niet beweegt door omstandigheden kan ik me voorstellen dat het anders uitvalt, wat je mag eten op een dag. Maar met niks doen zou ik nog steeds rond de 1600 kcal nodig hebben volgens de officiele berekening. Ik vind 1200 kcal dus weinig. Jij bent toch ook vrij lang en ik gok dat je ongeveer rond mijn gewicht zit. Ik zou het dus eens uitrekenen niet via de app, maar via de formule die je op diverse sites kan vinden. Ik denk dat 1200 kcal te weinig is voor jou, zelfs als je niet veel doet op een dag.

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 17:32

Ik ben zelf 164. Heb het via de site uitgerekend die hier genoemd is.
Ben wel begonnen met dingen veranderen in mijn eetpatroon.
Als eerste heb ik een keukenweegschaaltje gekocht :D
Magere melk in de koffie ipv creamer(poeder)
Volkorenpasta en zilvervliesrijst in huis gehaald.
En ik sta nu onder behandeling van een diëtiste

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:22

SusanH schreef:
Als je niet beweegt door omstandigheden kan ik me voorstellen dat het anders uitvalt, wat je mag eten op een dag. Maar met niks doen zou ik nog steeds rond de 1600 kcal nodig hebben volgens de officiele berekening. Ik vind 1200 kcal dus weinig. Jij bent toch ook vrij lang en ik gok dat je ongeveer rond mijn gewicht zit. Ik zou het dus eens uitrekenen niet via de app, maar via de formule die je op diverse sites kan vinden. Ik denk dat 1200 kcal te weinig is voor jou, zelfs als je niet veel doet op een dag.


Ik ben 1,78 en weeg 86,5 (schaam het is 83,9 geweest een tijd terug). 1200 geeft MFPL aan. En de site 1750. Dat is een best verschil!

geerte

Berichten: 6987
Geregistreerd: 26-11-06
Woonplaats: Amersfoort

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:48

Volgens die website moet ik 1500 eten, dat vind ik nog best wel veel eigenlijk.

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 23:10

Emmaa_ schreef:
@Patt, dat komt omdat MFP (amper) je lengte en gewicht meeneemt in de berekening voor het aantal kcal dat je moet eten op een dag. Heb het hier al meerdere malen gezegd maar MFP is echt niet te vertrouwen daarmee, gewoon even los je BMR uit een calculator halen en je doel in MFP los aanpassen. Ik mag van MFP ook maar 1200 op een dag eten terwijl mijn BMR 1890 is, als ik MFP aan zou houden zou ik dus gewoon echt veel te weinig eten.


Ik heb bij de berekening op MFP licht actief en 0,5 kg per week afvallen geplaatst.
Daarbij kom ik dus op een berekening van 1720 kcal per dag.
Mijn BMR wordt door de calculator berekend op 1597 kcal.

Patt
Berichten: 1058
Geregistreerd: 04-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 23:12

bontejames schreef:
Ik ben 1,78 en weeg 86,5 (schaam het is 83,9 geweest een tijd terug). 1200 geeft MFPL aan. En de site 1750. Dat is een best verschil!


Dit bedoel ik dus en bij mij geeft MFP dus 1720 kcal aan met een lengte van 1,76 en gewicht van 85 kg.

Snap daar dus niets van.

purny

Berichten: 27481
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 23:40

Ik 1550 kcal per dag. Heb de app nu ook geïnstalleerd

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 06:43

Patt schreef:
bontejames schreef:
Ik ben 1,78 en weeg 86,5 (schaam het is 83,9 geweest een tijd terug). 1200 geeft MFPL aan. En de site 1750. Dat is een best verschil!


Dit bedoel ik dus en bij mij geeft MFP dus 1720 kcal aan met een lengte van 1,76 en gewicht van 85 kg.

Snap daar dus niets van.


Voor 1 kilo afvallen per week in 10 weken!! Dat telt ook mee natuurlijk

Bloodymary
Berichten: 4533
Geregistreerd: 02-08-08

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 13:39

Is er ook een fijne app om calorieën en gewicht bij te houden waarbij je je niet hoeft te registreren?