WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-17 14:43

WFFS  'Warmblood Fragile Foal Syndrom'

Hele artikel in het duits en beschrijving in het engels in links hieronder.

Kort gevat:

Dodelijk in homozygoot vorm, dragers : dwz heterozygoot, zijn gezond.
Dit wil zeggen dat uit twee heterozygoot ouders (hengst en merrie) er 25% kans is of een veulen die binnen enkele uren geëuthanaseerd moet worden.

Er is geen kuur, geen overlevingskans.

Wetenschappelijke onderzoeken suggereren dat WFFS de oorzaak is van abortus en doodgeboren veulens.

WFFS is vergelijkbaar met HERDA bij Quarter Horses.

Tenminste 3 zeer bekende (Duits) hengsten zijn dragers, waarvan eentje een springer met zelf ggk zonen.

DNA test is beschikbaar, bij oa Animals Genetics en in Duitse Labo's.

Rassen die geidentificeerd zijn als dragers: Hannoveraner, Selle Francais, KWPN, Oldenburger, Westfalen, Anglo-Norman en Friesens.

http://alifewithhorses.de/blog/2017/04/ ... hlennacht/

http://www.animalgenetics.eu/equine/equ ... /WFFS.html
http://bmcvetres.biomedcentral.com/arti ... 015-0318-8


NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 14:48

Nog nooit van gehoord.

Bij de 3 door jou genoemde hengsten...is het daar getest en is het überhaupt te testen?

En mogen die namen bekend gemaakt worden of gaat het om een gerucht?

Ik bedoel je zou toch moeten weten om welke hengsten het gaat. En het liefst je merrie hier op testen.

Edit,..laat maar ja je kan testen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-17 15:24

Geen gerucht. Er zijn wetenschappelijk onderzoeken naar gedaan sedert 2012 en een DNA test gemaakt.

Twijfel of de hengsten eigenaren echt gaan vrijgeven of hun hengsten dragers zijn. Er worden trouwens geen namen vrijgegeven in de rapporten.

Ik maak uit de duits en engels rapporten dat een probleem centerpunt is Westfalen, aangezien de vermelde 'getest' merries en hun nakomelingen van die Stamboek waren.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:34

Ok. Duidelijk.

Ik snap ook goed dat hengstenhouders er niet happig op zijn om het te vermelden.

Maar als je dus met een doodgeboren veulen hebt wat niet te verklaren is met Rhino of een veulen met dergelijke symptomen hebt dan is het dus handig om deze te laten uitvoeren lijkt mij.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:37

Zo zeg, lijkt me dat er hier een verantwoording voor eigenaren van fokmerries en hengsten met deze genen ligt . Wil je dit niet doorgeven dan zou je eigenlijk niet meer moeten fokken met dieren die dit gen dragen. Anders word fokken wel echt gokken wanneer we een aantal jaren verder zijn.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Koper
Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:39

Is het raar als ik dit niet begrijp? Er is een erfelijk probleem geconstateerd en je "goede naam" is belangrijker dan het welzijn van paarden en de kwaliteit van de dieren? Welke hengstenhouder wil nou bekend worden als iemand die willens en wetens een hengst die een serieus probleem in de populatie heeft laten verspreiden?

Ja ik snap dat er veel geld mee gemoeid is. En waarschijnlijk ben ik dan zo'n naieve sukkel die kwaliteit voor je stamboek en fatsoen hoger in het vaandel heeft staan.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:41

Ik ben het absoluut met je eens hoor koper.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Koper
Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:45

Waar het nu dus op uit gaat lopen, zodra dit breder bekend wordt, is dat er nodeloos getest moet gaan worden. Immers als je een verantwoorde fokker bent zul je iedere hengst getest willen hebben voor je je merrie er heen brengt, toch?

Krijgen we straks een 5 panel test equivalent voor sportwarmbloeden :+

Een slimme hengstenhouder gaat zijn hengsten nu laten testen en dan ermee adverteren dat ze schoon zijn :))

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:48

Helaas zullen er ook genoeg merriehouders zijn die hun merrie niet laten testen voor ze ermee fokken. Het is ergens wel apart om de verantwoordelijkheid voor de verspreiding van het gen alleen bij de hengsten neer te leggen als de heterozygote merries dit ook doorgeven. Natuurlijk maakt 1 hengst meer nakomelingen dan 1 merrie, maar wie dit serieus neemt, steekt als merriehouder ook de hand in eigen boezem voor ze dit voorjaar hun merrie opnieuw laten dekken/insemineren.

Aan de andere kant zullen er genoeg fokkers zijn die zich verschuilen achter de 'bijzonderheid' van hun bloedlijn om toch hiermee door te blijven fokken. Net zoals er genoeg voorbeelden zijn van Tinker dekhengsten waarvan bekend is dat ze erfelijke ziektes hebben die toch ter dekking aangeboden worden, want als het veulen niet ziek wordt/dood gaat dan zou het zomaar een heel goed veulen kunnen zijn..

Koper
Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:50

Uiteraard, merries ook laten testen :j

Uit de tekst van TS maakte ik op dat een aantal hengsten al concreet verdacht wordt, daar doelde ik eigenlijk op.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:55

Om alle merries te testen vind ik wel wat ver gaan.
Volgens mij lees ik dat nu 6, nog wat % drager is. Om nu heel veel merries te testen die mogelijk geen drager zijn lijkt me een kostbare zaak.

Maar het zou handig zijn om te weten welke lijnen "besmet" zijn.....komt je merrie uit een dergelijke lijn...ja dan uiteraard testen.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Koper
Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:57

En om er achter te komen om welke lijnen het gaat zullen eerst dieren, inclusief merries, getest moeten worden, toch?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 15:58

Dat is uiteraard ook weer waar.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Koper
Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 16:00

Voornaamste bezwaar lijkt mij op dit moment dat het fokkerafhankelijk is. Zal mij benieuwen of deze stamboeken er richtlijnen voor gaan maken.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 06:12

Wel nuttige aanvulling, deze is in de vs er aan overleden

[ img ]


Wat betekent dat Everdale drager is als ik me niet vergis. Misschien al bekende kost?

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 06:19

Maar is dat veulen doodgegaan aan dit syndroom. Want dat lees ik in je bericht niet terug. Je moet denk ik wel erg uitkijken met dit soort berichten dat ze echt aangetoond zijn want je kan ook een paard onnodig beschuldigen.

Maar als het zo is dan kan je al een stapje verder puzzelen. De moeder heeft het dus en Everdale heeft ook Duits bloed.

Vader van Everdale is een Rheinlander(een aan Westfalen verwant stamboek) wat is de afstamming van de moeder?

De moeder
https://www.horsetelex.de/horses/pedigr ... 3/dorothee
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 24-04-18 06:31, in het totaal 1 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Ilse_123
Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 06:29

Dat inderdaad NatasjavE, er kan zoveel misgaan, dat hoeft niet gelijk dit specifieke gen te zijn. Hoop dat iedereen zn hoofd een beetje koel houdt en eerst gaat testen voor ze een hengst/merrie beschuldigen van drager te zijn.

Ik vind trouwens dat er nog relatief weinig info over te vinden is, is het dan echt pas zo recent?

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 06:32

Heeft dat veulen nou een schimmelbrilletje?
De moeder zou volgens mij vos zijn.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Isabel
Berichten: 2265
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Re: WFFS 'Warmblood Fragile Foal Syndrome'

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 06:38

Bijzonder, ik heb hier nog nooit van gehoord. Ik hoop wel dat hengstenhouders en fokkers hun verantwoordelijkheid gaan nemen.

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Ilse_123
Berichten: 3761
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 06:46

Interessant artikel uit 2015, hier vermelden ze ook dat er maar weinig info over is maar dat er wel al voor te testen valt.
Let op: onsmakelijke foto's
https://bmcvetres.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12917-015-0318-8
Ik weet trouwens niet of het voor iedereen te openen is aangezien ik toegang heb tot bepaalde artikelen.


Is het raar dat ik het vreemd vind dat ze het gen al geïdentificeerd hadden zonder dat er echt veel duidelijke gevallen bekend waren?

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 06:52

Idd de helft vd info! Hier de rest van de info: https://www.dehoefslag.nl/laatste-nieuw ... esten.html

En daarin ook de link naar het eng stuk.

De naam van de hengst wordt daarin niet genoemd. Zal wel niet mogen, politieke overwegingen enzo |(

Het diertje is getest trouwens dus diagnose staat vast.

NatasjavE schreef:
Maar is dat veulen doodgegaan aan dit syndroom. Want dat lees ik in je bericht niet terug. Je moet denk ik wel erg uitkijken met dit soort berichten dat ze echt aangetoond zijn want je kan ook een paard onnodig beschuldigen.

Maar als het zo is dan kan je al een stapje verder puzzelen. De moeder heeft het dus en Everdale heeft ook Duits bloed.

Vader van Everdale is een Rheinlander(een aan Westfalen verwant stamboek) wat is de afstamming van de moeder?

De moeder
https://www.horsetelex.de/horses/pedigr ... 3/dorothee

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 06:56

Voor dat soort bedragen lijkt testen me inderdaad geen overbodige luxe... dan wéét je het in elk geval... (sowieso geen overbodige luxe natuurlijk, maar ipv alleen hengsten testen, is het dan wel heel slim om gewoon je merries mee te testen... kost geen vermogen, dus lage drempel)

ClauH
Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:01

Citaat:
Maar het zou handig zijn om te weten welke lijnen "besmet" zijn.....komt je merrie uit een dergelijke lijn...ja dan uiteraard testen.


Maar als je een fok merrie hebt, waarom niet gewoon testen om 100% zeker te zijn dat je het niet aan het door fokken bent?

Ik heb een quarter merrie met (voor zover bekend) een "schone" bloedlijn. Toch heb ik de 5 panel test gedaan alvorens ermee te gaan fokken. Ik wil een gezond dier op de wereld zetten.

~Turbohoof Solutions ~

NatasjavE
Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:03

Verontrustend vind ik dat ik op het eerste oog geen overeenkomsten zie in afstamming.

Ja Absatz.....maar dat is zeer oud bloed. Als hij het zou zijn dan zou het mijn inziens onder tenminste de westfalers en rheinlanders veel vaker moeten voorkomen.
Maar goed heb er ook nog niet zo precies naar gekeken.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 07:48

NatasjavE schreef:
Verontrustend vind ik dat ik op het eerste oog geen overeenkomsten zie in afstamming.

Ja Absatz.....maar dat is zeer oud bloed. Als hij het zou zijn dan zou het mijn inziens onder tenminste de westfalers en rheinlanders veel vaker moeten voorkomen.
Maar goed heb er ook nog niet zo precies naar gekeken.


Hopen dat mensen massaal gaan testen en de uitslag bekend maken, dan zal er snel meer duidelijkheid over komen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, ChelseaAyLee en 51 bezoekers