Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-17 12:08

Eigenlijk is ze natuurlijk nog steeds een kleuter want vorige maand werd ze pas 3, dit vosje werd 3 jaar geleden geboren uit mijn oude sportmerrie Otje.

[ img ]
Hier als veulentje van een maand of 4.

Ze ging de opfok in maar met 2 jaar liep ze daar een flinke bloedwormenbesmetting op waar ze heel erg ziek van geweest is en haalde ik haar naar huis, niet ideaal een 2 jarige op een pensionstalling maar ze had wat tijd nodig om op te knappen en durfde haar ook niet meer weg te zetten.
Ze werd heel makkelijk en braaf van het elke dag in de hand komen.

[ img ]
Hier was afgelopen zomer, goed 2 jaar oud.

In Januari ben ik rustig begonnen met longeren en eigenlijk was ze ook zo zadelmak, ze kent me al dr hele leven en ze vertrouwt me door en door.
Zadeltje, singeltje op, alles ging heel soepel en zonder bok of protest. Ook loopt ze regelmatig aan de dubbele lijnen.
In juni wil ik met haar naar de keuring en ook word ze gedekt, zo heeft ze mooi de winter en voorjaar/zomer vrij om rustig na te denken en uit te zwaren.

Sinds februari rij ik dr, wel afwisselend, max 2 a 3 maal per week, 20 min. maar er zijn ook al heel wat weken geweest dat ze vrij gehad heeft. Zo heb ik er nu nog geen 25 keer opgezeten maar is het een heel fijn en meewerkend dier.
Ik heb er op de foto een slofje aan, dit doe ik bijna altijd met jonge paarden zodat je geen gevecht krijgt om de aanleuning maar ze even kan begeleiden in het zakken, dit kennen ze dan al van de dubbele longe en het longeren met een bijzetje.

Rustige losstappen en draven in een iets lagere houding, dit is een beginnetje en bouw ik rustig verder uit naar meer lengte en met de tijd ook wat ronder.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

En daarna pak ik haar wat op, kost haar weinig moeite en hierin kan ik makkelijker schakelen en galoperen want dat gaat nu nog niet in een lagere houding.

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

De laatst foto is misschien niet de mooiste maar wel een waar ze haar kracht laat zien en ik denk, dat het een fijn sportpaard word.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour



Aranel
Berichten: 20192
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:12

Ontzettend gaaf paard en waarschijnlijk wil je het liever niet horen, maar ik vind dat je te vroeg begonnen bent met haar en dat ze al veeeel te veel in de 'sporthouding' loopt voor een paard wat amper drie jaar is.
Ik zou je willen adviseren de slof achterwege te laten en haar meer te laten zakken aan de voorkant. Dat opwaartse en gedragene is nog nergens voor nodig. Zou zonde zijn als je te hard gaat met haar, want het is echt een plaatje met zo te zien veel potentie.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:14

Mooi paard, mooie foto's!
Maar ik vind wel dat ze met haar net 3 al wel veel moet....
Misschien wat teveel op de sport gericht al, daar is toch nog tijd genoeg voor?

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

JudithGigi
Berichten: 4160
Geregistreerd: 09-05-10
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:15

Wat een prachtig paard zeg <3
Helaas moet ik wel meegaan met de vorige reacties, ik vind haar maar op weinig foto's echt zichzelf dragen.
Wel vind ik haar al flink voor een 3 jarige, die leeftijd had ik haar in uiterlijk zeker niet gegeven!

xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-17 12:20

Ik hoop dat jullie ook gelezen hebben hoeveel ze wat doet, ze heeft veel vrij en zoveel heb ik er nog niet opgezeten, daarnaast krijg ze dus ook weer op een later tijdstip helemaal vrij.
Ik rij bovenin omdat dit makkelijker is om ze daar in balans te zetten en aan elkaar te rijden, tot dragen komen is helemaal niet aan de orde voor drie jarige, ik ben daar heel bewust mee bezig.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Hilli
Berichten: 22932
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:22

Ik denk dat het zo gek nog niet is om ze een klein beetje wereldwijs te maken en daarna te dekken en dus nog zeker aan jaar weg te zetten. Of dat dan beter met 3 of met 4 kan ligt denk ik ook aan het paard. Heb jij bewust gekozen voor 3, Iris?

In elk geval vind ik je fokproduct erg goed gelukt. Met wie mag Sjaan op date van de zomer?

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

GerenGer
Berichten: 1005
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:22

Zo wat een krachtpatser! Heel mooi paard. Ondanks haar leeftijd vind ik dat ze er al goed ontwikkeld uit ziet.
Zolang ze in het rijden niet wordt overbelast, is licht werk op 3 jarige leeftijd helemaal niet zo heel erg.
Maar ik zou inderdaad niet met slof rijden, maar dat is ieder z'n eigen keuze.

Jolliegirl
Berichten: 32936
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:26

Wauw, wat ee fijn slofgebruik! Lijkt bijna overbodig.

Ik vind haar ook erg jong, maar je hebt wel een groot argument..kan ik me in vinden.. Maar niet mijn ding.

Leuk dier. Dat gaat nog wat worden!

xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-17 12:28

Ik doe ze graag met 3 naar de keuring en als je ze dan licht werkt, staan ze er ook goed voor en kan je al wat over de karakters zeggen, wat weer van invloed heeft op de hengstenkeuze. Nu gaat zij zo voorvarend dat ze vrij snel, met weinig werk al zadelmak was.
Ik denk dat ze mag daten met Secret (v. Sezuan) denk dat zijn souplesse goed past bij mijn krachtpatser.

Slofje is echt voor een stukje begeleiding, ik heb dat liever dan dat ik echt in de mond moet gaan zitten, gelukkig is hij niet echt nodig en hangt dus los.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


sannedeedee1
Berichten: 1970
Geregistreerd: 17-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:31

Wat een gave merrie zeg! Daar zal je wel trots op zijn!
Fijn dat ze alles zo makkelijk op pakt, ik vind haar al heel volwassen ogen en het ziet er fijn uit!
Ik ben benieuwd hoe ze er over een half jaar uit ziet.
Verder vind ik de reacties wel grappig, dat je haar niet mag laten spelen met de houding, maar dat er wel verwacht wordt dat ze gedragen loopt. Het is een paard van 3 , dan is dat nog niet aan de orde :+
Ik wil je in ieder geval veel succes wensen met deze prachtige merrie :)

EJuniorJoost
Berichten: 1640
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:37

Prachtig paard.. maaar..

sorry en ook al krijg ik nu heel bokt over me heen, maar ik word zo pissig van die mensen die (bij een jong dier) een slof eromheen doen! Dan heb je echt schijnbaar niks mee gekregen van het woordje: balans, op eigen benen, zakken in je hand vanuit ONTSPANNING ipv DWANG.

Een paard gaat alleen maar forceren, je dwingt ze namelijk ze hebben zelf geen keuze.

Basis: recht richten, in balans, op eigen benen en het zelf zakken in je hand vanuit juist lichaamsgebruik en ontspanning.

Zie het steeds meer, mensen die hun (arme) paard beleren/door rijden met de slof.. Of het in piaffe/passage/zogenaamde verzameling dwingen met een slof en een zweep erachter.. Misschien toch een lesje biomechanica en recht richten....

Zo dat ben ik even kwijt :).

mooi artikel, niet alleen voor het longeren: https://www.bitmagazine.nl/artikelen/on ... hoe/72778/

Opzoek naar een allround fotograaf of grafische vormgever met kwaliteit?
Stuur vrijblijvend een privé bericht!

http://www.amdvisualcreations.nl
http://www.facebook.nl/amdvisualcreations

Anoniem

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:40

Prachtig paard zeg, enorm aansprekend. Ook hier iemand die het dier eigenlijk te jong vind om met slof en sporen gereden te worden (eigenlijk al helemaal als er pas zo kort/zo weinig op gereden wordt) maar ik kan me goed vinden in je argumenten over waarom het wel werkt voor jullie als combinatie. Vind het in ieder geval goed om te lezen dat je er wel over hebt nagedacht om haar vanaf de zomer weer een tijdje vakantie te geven en de boel even te laten bezinken. Ze zit mooi in haar velletje maar ik vind haar nog wel vrij 'pup' (wat ook niet zo gek is voor zo'n jong dier).

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:41

Wat ziet dit er fijn uit zeg! Lekker zo door gaan, komt vast goed!

Moet altijd wel lachen om mensen die beginnen over ontspanning en houding, die hebben vast nog nooit een jonkie vanaf het begin opgeleid en verwachten dat de opleiding van een paard geheel over rozen gaat. Alsof een paard zo begrijpt wat ze moeten doen, zonder dat je ze daar aanwijzingen voor hoeft te geven.

xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-17 12:43

EJuniorJoost schreef:
Prachtig paard.. maaar..

sorry en ook al krijg ik nu heel bokt over me heen, maar ik word zo pissig van die mensen die (bij een jong dier) een slof eromheen doen! Dan heb je echt schijnbaar niks mee gekregen van het woordje: balans, op eigen benen, zakken in je hand vanuit ONTSPANNING ipv DWANG.

Een paard gaat alleen maar forceren, je dwingt ze namelijk ze hebben zelf geen keuze.

Basis: recht richten, in balans, op eigen benen en het zelf zakken in je hand vanuit juist lichaamsgebruik en ontspanning.

Zie het steeds meer, mensen die hun (arme) paard beleren/door rijden met de slof.. Of het in piaffe/passage/zogenaamde verzameling dwingen met een slof en een zweep erachter.. Misschien toch een lesje biomechanica en recht richten....

Zo dat ben ik even kwijt :).

mooi artikel, niet alleen voor het longeren: https://www.bitmagazine.nl/artikelen/on ... hoe/72778/

Dwingen?
Je hebt het slofgebruik gezien? Los namelijk, omdat ik hem echt gebruik om een stukje uit te leggen en vervolgens correct verder opleid. Ik durf namelijk te zeggen dat ik dat doe.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


Anoniem

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:47

Ohmygod de reacties.

Ik vind het er prima uit zien, en wat een ruige bok! Je ziet dat er veel kracht achter zit maar dat ze nog een beetje moet zoeken hoe het te gebruiken. Maar dat komt vast helemaal in orde.

EJuniorJoost
Berichten: 1640
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:48

xx_Irisje schreef:
EJuniorJoost schreef:
Prachtig paard.. maaar..

sorry en ook al krijg ik nu heel bokt over me heen, maar ik word zo pissig van die mensen die (bij een jong dier) een slof eromheen doen! Dan heb je echt schijnbaar niks mee gekregen van het woordje: balans, op eigen benen, zakken in je hand vanuit ONTSPANNING ipv DWANG.

Een paard gaat alleen maar forceren, je dwingt ze namelijk ze hebben zelf geen keuze.

Basis: recht richten, in balans, op eigen benen en het zelf zakken in je hand vanuit juist lichaamsgebruik en ontspanning.

Zie het steeds meer, mensen die hun (arme) paard beleren/door rijden met de slof.. Of het in piaffe/passage/zogenaamde verzameling dwingen met een slof en een zweep erachter.. Misschien toch een lesje biomechanica en recht richten....

Zo dat ben ik even kwijt :).

mooi artikel, niet alleen voor het longeren: https://www.bitmagazine.nl/artikelen/on ... hoe/72778/

Dwingen?
Je hebt het slofgebruik gezien? Los namelijk, omdat ik hem echt gebruik om een stukje uit te leggen en vervolgens correct verder opleid. Ik durf namelijk te zeggen dat ik dat doe.


als het geen dwang is hoeft hij er ook niet aan toch? Je kan genoeg begeleiden met lichte teugeldruk aan beide kanten en een ruiter die zelf in balans is. Los of niet bij het juiste voorwerk en ruiter die in balans is, is een wat voor vorm van bijzet dan ook niet nodig.

Opzoek naar een allround fotograaf of grafische vormgever met kwaliteit?
Stuur vrijblijvend een privé bericht!

http://www.amdvisualcreations.nl
http://www.facebook.nl/amdvisualcreations

Saskia_paard
Berichten: 121
Geregistreerd: 04-09-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:50

Wat een super gaaf paard! <3 Die zou ik zo mee naar huis nemen haha.

En in dit geval nodigt de slof uit en dwingt het niet af. Niks mis mee dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:51

Wat een machtig paard! :~
Ik vind het er fijn uitzien, succes op de keuring!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:51

@EJuniorJoost; Het is een hulpteugel. Sommige ruiters gebruiken hem inderdaad voor dwang maar hij hoort gebruikt te worden zoals in de OP. Dit heeft helemaal niets te maken met dwang, dus leg me aub uit waar je dwang ziet op de foto's?

EJuniorJoost
Berichten: 1640
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 12:55

Bizzybijtje schreef:
@EJuniorJoost; Het is een hulpteugel. Sommige ruiters gebruiken hem inderdaad voor dwang maar hij hoort gebruikt te worden zoals in de OP. Dit heeft helemaal niets te maken met dwang, dus leg me aub uit waar je dwang ziet op de foto's?


Een hulpteugel bestaat in mijn ogen niet, maar goed dat ben ik! Dwang omdat dit paard niet met zijn hoofd kan waar hij wil, ze heeft hem misschien wel los (en scheef), maar waarom dan uberhaupt z'n ding eraan? Ieder zijn eigen manier, maar een jong paard moet eerst weten wat het lopen op eigen benen is, dus eerst zijn eigen balans opzoeken ipv een slof om hem te 'begeleiden'. Persoonlijk ben ik meer van eerst de hulpen op de grond bevestigen.

Opzoek naar een allround fotograaf of grafische vormgever met kwaliteit?
Stuur vrijblijvend een privé bericht!

http://www.amdvisualcreations.nl
http://www.facebook.nl/amdvisualcreations

xx_Irisje
Berichten: 12344
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-04-17 12:56

@EJuniorJoost Wij staan anders is de paardenwereld en dat is prima, maar als je op een jong dier zit wat een keer aan de haal gaat met zn hoofd omhoog of iets soortgelijks wil ik er niet aan moeten hangen en wurgen, juist met een slofje kan ik ze er weer iets in laten zakken zonder grof te worden.
Iets wat ik in de loop der jaren heb geleerd, wat goed voor mij en mijn paarden en vele die ik heb opgeleid, werkt maar nogmaals, er zijn 1000 wegen naar Rome, het enige wat ik naar vind is jouw manier van reageren over dwang en het arme paard.


Bedankt voor de reacties, ook degene die hier misschien een twijfel bij hebben, dat mag namelijk ;)
Ik denk dat ik het goed doe, ook gezien de rest van de planning bij dit paard, alles draait om het grote geheel, training, planning, voeren, de manier van paarden houden, ontspanning en sociaal contact, alles draagt bij.

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


rien10
Berichten: 14402
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Sjaan (v. Negro x Jazz) gaat van kleuter naar krachtpatser!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:00

Tof paard zeg. En dat slof gebruik snap ik wel en zal ook snel niet meer nodig zijn. Het ding wordt trouwens niet gebruikt op alle getoonde foto's. Wel zie ik een drie jarige liever langer in de hals, en meer horizontaal. Daar kilometers maken en dan kunnen spelen met de houding. Naar beneden, naar boven. Etc.

Janine1990
Berichten: 43773
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:00

EJuniorJoost schreef:
Een hulpteugel bestaat in mijn ogen niet, maar goed dat ben ik! Dwang omdat dit paard niet met zijn hoofd kan waar hij wil, ze heeft hem misschien wel los (en scheef), maar waarom dan uberhaupt z'n ding eraan? Ieder zijn eigen manier, maar een jong paard moet eerst weten wat het lopen op eigen benen is, dus eerst zijn eigen balans opzoeken ipv een slof om hem te 'begeleiden'. Persoonlijk ben ik meer van eerst de hulpen op de grond bevestigen.


Ik ben wel benieuwd hoe jij het aan zou pakken...

TS heeft het paard al enige tijd gelongeerd voordat ze is opgestapt. Hoe zie jij dat...

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:08

Ik vind het altijd knap dat mensen gelijk zeggen moet langer/lager/ronder/horizontaler. Dat is toch juist het lastigste voor een paard? Dit is voor nu een makkelijke houding om sterker te worden in balans, ruiter dragen en rijden An sich. Dán kan je langzaam uitbreiden naar een langere en lagere halshouding. Of heb ik er nou geen kaas van gegeten :+

Mooi paard hoor Iris, en aangezien ik weet hoe jij alles rijdt, opleidt en lesgeeft denk ik dat het zeker goed gaat komen.

EJuniorJoost
Berichten: 1640
Geregistreerd: 29-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-17 13:09

Janine1990 schreef:
EJuniorJoost schreef:
Een hulpteugel bestaat in mijn ogen niet, maar goed dat ben ik! Dwang omdat dit paard niet met zijn hoofd kan waar hij wil, ze heeft hem misschien wel los (en scheef), maar waarom dan uberhaupt z'n ding eraan? Ieder zijn eigen manier, maar een jong paard moet eerst weten wat het lopen op eigen benen is, dus eerst zijn eigen balans opzoeken ipv een slof om hem te 'begeleiden'. Persoonlijk ben ik meer van eerst de hulpen op de grond bevestigen.


Ik ben wel benieuwd hoe jij het aan zou pakken...

TS heeft het paard al enige tijd gelongeerd voordat ze is opgestapt. Hoe zie jij dat...


Het is mijn topic niet, dus als je daar benieuwd naar bent mag je mij een PB sturen :)

Opzoek naar een allround fotograaf of grafische vormgever met kwaliteit?
Stuur vrijblijvend een privé bericht!

http://www.amdvisualcreations.nl
http://www.facebook.nl/amdvisualcreations


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Grainey en 5 bezoekers