Het stedentrip topic

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Kikka
Berichten: 4687
Geregistreerd: 18-12-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:11

enny schreef:
Is Gdánsk een aanrader? Ik had er nog nooit van gehoord tot ik op de fb van srps.me zag dat heel veel mensen daarnaartoe gingen :D


Ja! Ik vond het verrassend leuk! Zou er geen week kunnen verblijven, daar is het te klein voor, maar echt een gezellige, mooie stad met een interessante geschiedenis. Aanradertje!


mOamm
Berichten: 454
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 18:21

Hier gaat het waarschijnlijk Rome worden eind april. Vliegen vanaf Weeze valt mee qua kosten :)

Wat zijn de must see/must do's in Rome? Wil graag vooraf een soort 'planning' maken :)

Exitium
Berichten: 7109
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 00:47

mOamm schreef:
Hier gaat het waarschijnlijk Rome worden eind april. Vliegen vanaf Weeze valt mee qua kosten :)

Wat zijn de must see/must do's in Rome? Wil graag vooraf een soort 'planning' maken :)

Ik kwam ergens midden op de middag in m'n hotel aan. Wel ben ik ziek geweest, dus ik heb niet alles kunnen doen, en ik had m'n camera mee dus ik heb heel lang over dingen gedaan om foto's te maken. :+ Wat ik gedaan heb:

Dag 1:
- Trevifontein
- Spaanse trappen

Dag 2:
- Piazza Venezia (zat een paar honderd meter van m'n hotel af, was vanaf dat moment ook m'n vaste busstop voor alles waarvoor niet richting het station moest :+)
- Colosseum
- Circus Maximus
- Aventino (en het 'sleutelgat van Rome' van de Knights Hospitaller / Orde van Malta)
- Forum Romanum

Dag 3:
- Engelenburcht
- Vaticaanstad (en voor ik iets gedaan heb rond 13:00 half ziek naar het hotel gegaan)
- Galleria Borghese (en nog even in het park bij Villa Borghese gezeten. Vooraf online reserveren is verplicht en ik had dus al een datum en tijdslot, vandaar dat ik toch gegaan ben)

Dag 4 (ben pas 's middags toen ik me wat beter voelde op pad gegaan):
- Vaticaanstad
- Sint Pieter
- Pantheon
- Trevifontein

Daarnaast ook nog wat kerken e.d. binnen gestapt tussendoor. Dingen die ik echt nog mee had willen pakken waren de musea van Vaticaanstad (inclusief de Sixtijnse kapel), Piazza Navona (daar was toen een grote kerstmarkt) en de wijk Trastevere. Maar goed, dat was niet anders.


Paar tips m.b.t. reizen:
- Aannemende dat je op Fiumicino vliegt, de nelste manier om van het vliegveld naar het centrum te komen is per trein (half uur, € 14 enkele reis), maar de goedkoopste is per bus. (uur, € 4 enkele reis of € 8 voor een retour, retour is drie maanden geldig)
- Buskaartjes voor de bussen in Rome zelf koop je vooraf bij de tabakswinkels, te herkennen aan het bordje met een T aan de muur. In de bus hangen gele automaten waarin je deze af moet stempelen als je de bus in gaat. Word je gecontroleerd en heb je geen afgestempeld kaartje, dan betekent dat dat je zwart reist (zelfs als je een ongestempelde kaart bij je hebt). Ik ben die week niet gecontroleerd overigens.
- Je kan buskaarten kopen die na afstempelen 100 minuten geldig zijn (kost € 1,50), maar er zijn ook kaarten voor één of meerdere dagen. Dagkaart kost volgens mij € 7 en is geldig tot 23:59 op de dag van stempelen, langere kaarten heb ik niet gebruikt.
- Zitplaatsen in de bus zijn schaars, zeker in de spits. :+ In de spits heb ik het zo druk meegemaakt dat mensen simpelweg niet meer mee konden omdat de bus overvol was, en dat was in december toen er vrij weinig toeristen waren :')

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

123321
Berichten: 4366
Geregistreerd: 05-04-08

Re: Het stedentrip topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 10:32

Bussen in Rome worden echt nooit gecheckt, dus daar een kaartje voor kopen kun je skippen. De metro rijdt langs alle hotspots, koop een travelcard voor meerdere dagen. Let in de bus en de metro écht heel erg goed op jezelf en je spullen. Er willen nog wel eens mensen handtastelijk worden en portemonnees en cameras verdwijnen bij de vleet.

Daarnaast zijn er ontzettend veel bedelaars, zonder benen, met kinderen, met puppies, noem het maar op. Mocht je deze mensen wat willen geven geef ze dan geen geld, maar iets te eten/drinken. Dieren en kinderen worden vaak gedrogeerd om ze schattiger te doen lijken, dus die mensen geef ik sowieso nooit wat.

mOamm
Berichten: 454
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:47

Bedankt voor de tips beide!! :) Heb het even opgeslagen, dan kan ik een planning maken. Bedelaars zal ik niet snel wat geven, en zeker geen geld. Hou daar niet zo van..

Zojuis vluchten geboekt :D Er waren nu een stuk minder vluchten en het werd ook niet echt goedkoper dus langer wachten durfde ik niet meer. Heb de vluchten los van elkaar geboekt en vliegen een dag later terug, scheelde een hoop geld.
Via booking een mooie b&b geboekt op (volgens de site) 1,7 km van de Trevifontein dus dat is wel gunstig qua ligging!

Nog tips voor de transfers? Vliegen heen namelijk op Ciampino en terug vanaf Fiumicino. Bus is zo te lezen dus wel een goede optie. Even uitzoeken hoe ver dat vanaf Ciampino naar het b&b is. Via booking kon ik een bustransfer regelen voor €13. Maar even kijken nog..


xxxmh
Berichten: 3458
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 23:30

Ik ga volgende week naar londen en ga ik rondlopen met een rugzak. Waar doen jullie dan je portemonnee. Ben zo bang dat ie in mijn rugzak gestolen wordt..

♡ Summer ♡
B+11 L1+3

ikke
Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 08:00

xxxmh schreef:
Ik ga volgende week naar londen en ga ik rondlopen met een rugzak. Waar doen jullie dan je portemonnee. Ben zo bang dat ie in mijn rugzak gestolen wordt..

Ik heb daar zo'n vestje voor wat in de vissport veel gebruikt wordt; zoeen met allemaal zakjes met ritsjes en zo.
http://www.decathlon.nl/vest-namib-300- ... 27931.html

Google op "hengelsport vest met zakjes" en je hebt keuze tot ver voorbij London :D

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Esther_92
Berichten: 163
Geregistreerd: 19-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 08:29

Ik ben naar Londen, Rome, Parijs, Barcelona, Berlijn, en Düsseldorf geweest! Meestal ga ik net een week voor kerst naar een stad. Alles leuk aangekleed met kerstviering kan ik echt van genieten! <3

Ik las hierboven een reactie over kaartjes in de metro niet nodig in Rome, wij zijn wel een aantal keer gecontroleerd! En de kaartjes kosten nog geen €2,00 dus dat is ook geen boete waard :D .

M_D_H
Berichten: 17448
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Het stedentrip topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:04

Ik wil mij hier ook graag melden :j

Mijn vriend en ik doen minstens 1 keer in het jaar een citytrip (vanaf dat we 2 jaar samen zijn)
En ik heb ook wel flink wat andere steden bezocht met mijn ouders.

Met mijn ouders ben ik naar: Antwerpen, Hamburg, Munchen, Frankfurt, Gent, Brussel, Keulen, Luxemburg, Parijs en Kopenhagen.

Met mijn vriend ben ik naar: Lissabon, Parijs en Valencia geweest.

Op dit moment staat 6 dagen Wenen op de planning in maart :)

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

Exitium
Berichten: 7109
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:36

mOamm schreef:
Bedankt voor de tips beide!! :) Heb het even opgeslagen, dan kan ik een planning maken. Bedelaars zal ik niet snel wat geven, en zeker geen geld. Hou daar niet zo van..

Zojuis vluchten geboekt :D Er waren nu een stuk minder vluchten en het werd ook niet echt goedkoper dus langer wachten durfde ik niet meer. Heb de vluchten los van elkaar geboekt en vliegen een dag later terug, scheelde een hoop geld.
Via booking een mooie b&b geboekt op (volgens de site) 1,7 km van de Trevifontein dus dat is wel gunstig qua ligging!

Nog tips voor de transfers? Vliegen heen namelijk op Ciampino en terug vanaf Fiumicino. Bus is zo te lezen dus wel een goede optie. Even uitzoeken hoe ver dat vanaf Ciampino naar het b&b is. Via booking kon ik een bustransfer regelen voor €13. Maar even kijken nog..

Vergis je niet in de heuvelachtigheid van Rome. :+ Ik zat een halve kilometer van de Trevifontein af, maar dat was (zeker van de fontein naar het hotel) nog een aardige klim. :P Colosseum was twee keer zo ver, maar letterlijk een flinke trap af en dan vlak.

Weet je waar je ongeveer komt te zitten ten opzichte van de Trevifontein?

All wiyht. Rho sritched mg kegtops awound? ;(

De Man Fotografie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 09:46

xxxmh schreef:
Ik ga volgende week naar londen en ga ik rondlopen met een rugzak. Waar doen jullie dan je portemonnee. Ben zo bang dat ie in mijn rugzak gestolen wordt..

Ik heb voor in Canada een hoesje voor m'n telefoon gekocht waar ik ook m'n pasjes in kon doen, omdat ik m'n telefoon toch vaak in mijn handen of in ieder geval in mijn jaszak heb zitten. Verder heb ik eigenlijk nog nooit iets meegemaakt dat mn tas opengeritst werd, en ik denk dat het risico in Londen ook niet groter is dan in Amsterdam!

123321
Berichten: 4366
Geregistreerd: 05-04-08

Re: Het stedentrip topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:03

Ik heb altijd een crossbody tas mee, dus dan heb ik altijd alles binnen zicht. Onderin je rugtas of in een apart (onbereikbaar) vakje is dat risico echt wel klein dat het gestolen word. Als je echt opgepropt staat in de metro of iets dergelijks, de tas even op je buik hangen.

Eloya
Berichten: 5157
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Het stedentrip topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:12

Ik was bijna naar parijs geweest voor 3 dagen eind van de maand... maar helaas laat financiën niet toe :( was ik naar concert gegaan.. nouja hopelijk volgende keer dan maar. Had dan met flixbus willen gaan.

Ik heb al mijn pasjes in mijn telefoon en mocht ik het echt niet vertrouwen gaat de telefoon in de bh :P XD

Iris &
Campbellie Hamsters: Bruri & Senja
Duitse dog: Dieke ●○● Whippet: Jeppe

Szan
Berichten: 6647
Geregistreerd: 29-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 10:29

Leuk, een citytrip-topic :D De komende maanden ga ik naar Kiev, Riga, Kopenhagen en Malmö (de laatste 2 aansluitend op een lange vakantie, omdat we in Kopenhagen toch tussenstop hebben).

Ik ben op citytrip heel snel mijn aandacht kwijt en vindt het snel weer genoeg geweest. Een citytrip van 2 dagen is voor mij vaak lang zat. Mijn vriend wordt daar knettergek van, dus die heeft me dit gegeven:

http://www.uncommongoods.com/product/an ... avel-guide

In de hoop dat ik dan wat langer enthousiast blijf op onze mini-reisjes :D Misschien ook een leuk idee voor mensen uit dit topic?

Waar ben ik in Europa allemaal geweest... Stockholm, Londen, Glasgow, Edinburgh, Wenen, Ljubljana, Praag, Hamburg, Berlijn, Bordeaux, Florence, Siena, Skopje, Tirana, Bern, München, Frankfurt, Salzburg, Straatsburg, Parijs, Brussel, en volgens mij vergeet ik nog wat...

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:07

Een lelijk stevig plastic tasje, daar gaan ze niet zoeken naar belangrijke spullen.
Rondreis door Brazilië van 6 weken, in bussen en door vreemde steden gegaan, mijn partner ook.
We hadden wel zo'n buiktasje voor geld, maar klein deel ervan altijd in plastik tasje.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Anoniem

Re: Het stedentrip topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:14

En proberen er niet als een toerist uit te zien helpt ook heel goed. Gewoon net doen of je overal de weg weet. Obvious tourists pakken ze vaak als eerste :j

M_D_H
Berichten: 17448
Geregistreerd: 01-10-09

Re: Het stedentrip topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 16:18

Wij hebben slotjes aan onze rugtas hangen waardoor deze niet te openen is :j

Er komt een moment dat je je realiseert wie belangrijk is, wie niet meer belangrijk is........
en wie altijd belangrijk zal zijn!
Dus, maak je geen zorgen over mensen uit je verleden, er is een reden dat ze het niet gered hebben in jouw toekomst

It's in your moments of decisions, that your destiny is made

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 21:24

Szan schreef:
Leuk, een citytrip-topic :D De komende maanden ga ik naar Kiev, Riga, Kopenhagen en Malmö (de laatste 2 aansluitend op een lange vakantie, omdat we in Kopenhagen toch tussenstop hebben).

Ik ben op citytrip heel snel mijn aandacht kwijt en vindt het snel weer genoeg geweest. Een citytrip van 2 dagen is voor mij vaak lang zat. Mijn vriend wordt daar knettergek van, dus die heeft me dit gegeven:

http://www.uncommongoods.com/product/anywhere-travel-guide

In de hoop dat ik dan wat langer enthousiast blijf op onze mini-reisjes :D Misschien ook een leuk idee voor mensen uit dit topic?

Waar ben ik in Europa allemaal geweest... Stockholm, Londen, Glasgow, Edinburgh, Wenen, Ljubljana, Praag, Hamburg, Berlijn, Bordeaux, Florence, Siena, Skopje, Tirana, Bern, München, Frankfurt, Salzburg, Straatsburg, Parijs, Brussel, en volgens mij vergeet ik nog wat...


Grappig zo'n kaartjes set :-)
Ik doe het gewoon altijd rustig aan, wat bekijken, mensen kijken, wat eten, wat drinken.
Boekje mee, wat lezen.
Als een idioot door de stad razen omdat ik maar 2 dagen heb, heb ik de pest aan.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Dilayla
Berichten: 363
Geregistreerd: 24-07-11
Woonplaats: Steenokkerzeel, België

Re: Het stedentrip topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 11:28

Pasjes geld en foon gaan vaak in de flipbelt..
Eigenlijk een soort riem waar je alles in kan steken, vaker gebruikt door hardlopers om hun telefoon en sleutels mee te kunnen nemen...

Black Flame Arabians

Dilayla-Vesterika Endurance - K1 - 120 goedgekeurde wedstrijd KM
Ayaat ibn AJ Rafiq Show

Narya
Berichten: 5228
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 19:06

Ik heb ook weer een reisje geboekt: Verona, Florence en Venetië. Tips zijn welkom! :D

Düsler mi gerçek, gerçekler mi bir düs yoksa
Gerçeklesir belki bir gün, bitmesin, düs bile olsa

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Re: Het stedentrip topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 23:09

Barcelona was geweldig!! T restaurant wat Jezzi heeft aanbevolen was meer dan top!! We hadden mega mooi weer, in de stad is t qua vervoer top geregeld. Dus zeker n aanrader!!

http://Www.boerderijcoaching.nl ik help jou de rust en ontspanning in jezelf terug te vinden, zodat je weer in verbinding komt met jezelf.

Lauratje_88
Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Re: Het stedentrip topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 23:22

Mijn man en ik gaan eind maart voor 3 dagen naar Venetië. Het is voor allebei de eerste keer dat we een stedentrip doen. Hebben jullie handige tips en weetjes voor ons?

I wondered why the baseball kept getting bigger, and then it hit me.

sureido
Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Het stedentrip topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 23:35

Hier ook een stedentrip liefhebber!

Krakau met school gedaan, echt een super mooie stad is dat! Heeft me echt verbaasd. Heel schoon en mooie gebouwen, maar ook het uitgaan is leuk. Verder kan je vanuit Krakau easy naar Auschwitz/Birkenau.

Barcelona al een aantal keer een dag geweest (als reisleiding gewerkt in Blanes).

Aarhus in Denemarken, was op bezoek bij een deens vriendinnetje die daar woont. Ook Silkeborg en Herning gezien toen.

Mijn allerleukste stedentrip: New York City <3 helemaal top gewoon! En natuurlijk het ultieme stedentrip gevoel. Daar raak je niet uitgekeken, was er helaas maar drie dagen.

Ben ook 3 dagen in Miami en 4 dagen in Orlando geweest. Miami heerlijke combi met stad, strand en mooie dikke huizen bekijken. Orlando vooral voor de parken, maar daar zat ook een heerlijke shoppingmall.

Verder staat een paar dagen Kaapstad/Johannesburg op de planning, want ik ga deze zomer drie weken door ZA trekken.

Nu mag ik voor juni een stedentrip uitkiezen met mijn moeder. We zaten eerst op London, maar we zijn overgestapt op Praag. Beide nooit geweest. Wat moet ik zien en zouden jullie kwa dingen doen (3/4 dagen) praag of London kiezen? Of hebben jullie een andere aanrader wat echt tof is?

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Het stedentrip topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 00:07

Ik ben onlangs in Murcia geweest en dat is ook een aanrader! Een culturele stad met overheerlijk eten, veel zon, fijne mensen, goede prijzen en weinig toerisme.

Every man must decide whether he will walk in the light of creative altruism or in the darkness of destructive selfishness.

Sandyislief
Berichten: 2492
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 07:34

Ik ben zelf 2 jaar geleden in Venetie geweest! Ik vond het geweldig daar, fijne sfeer, prachtige stad, lekker eten kun je daar overal. Ik raad je wel aan om qua restaurantjes of eetgelegenheden in zijstraatjes te kijken ipv op toplocaties. Scheelt echt heel veel in prijs. Bij veel restaurants wordt er ook Coperto bij je rekening opgeteld. Dit is meestal 1 tot meerdere euro's per persoon extra. Dit is voor de bediening. Soms staat het duidelijk aangegeven dat dat bedrag er nog bij komt. Soms ook niet.

Verder natuurlijk de bekende highlights, Het San Marcoplein (piazza San Marco) en basiliek, de Rialto brug, het Dogepaleis. Allemaal prachtig om te zien. Verder is een gondoltochtje erg prijzig. Gemiddeld zo'n 90 tot 100 euro. Een boottochtje over het Canal Grande is leuk om te doen. Dit kan ook met de Vaparetto. (Wel druk maar niet zo duur) Dat is een soort tramlijn die met verschillende boten over het kanaal vaart. De eilandjes Murano (daar komt het Venetiaans glas vandaan, je kunt daar ook de glasfabriek bezoeken) en Burano (schattige gekleurde huisjes) kun je ook bezoeken. Dat is ongeveer een half uurtje/3 kwartier varen.. Verder ben ik ook geweest in het Guggenheimmuseum. Daar moet je van houden, het was niet zo groot maar wel mooi. En de Joodse wijk heb ik bezocht, die vond ik persoonlijk niet zo bijzonder. Verder gewoon lekker door de stad rondlopen en hier en daar zijn speciale winkels waar ze Venetiaanse maskers en outfits maken voor hun 12 dagen durende carnaval. Is ook erg leuk om te zien!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Cubby_, Floortje_NL, Keizerinnnn, mvdende, petraaken en 79 bezoekers