paardrijden en overgewicht.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:29

Emmaa_ schreef:
Ja tuurlijk! Ik gebruik een heel simpel recept dat ook nog eens veganistisch is, en super goedkoop om te maken. Enige is wel dat het heel handig is als je een keukenmachine heb.. Zonder kan wel maar het is dan wel heel veel werk. Een blender werkte bij mij niet, dan maal je het té fijn.

Een halve rode ui
Een flinke teen knoflook
Een half rood pepertje, zaden en zaadlijsten eruit gehaald
Blik kikkererwten (zijn meestal 400g voor het uitlekken, dat is prima)
Komijnpoeder (naar smaak, ik gebruik meestal 2 of 3 theelepels)
Korianderpoeder (same als met de komijn)
Scheut paneermeel

Ik hak het uitje, de knoflook en de peper even samen in de keukenmachine. Dan de kikkererwten laten uitlekken en even onder de door in een vergiet zodat het plakkerige laagje eraf gaat. Ik dep ze meestal nog even af met een stukje keukenpapier zodat ze niet zo nattig zijn. Die gaan erbij in de keukenmachine, met de kruiden en wat paneermeel. In het recept staat 50g maar dan worden ze bij mij meestal te droog, dus ik hou het meestal op de helft. Alles even fijnmalen in de keukenmachine en dan is het een kwestie van even voelen. Als het wat te droog aanvoelt (het moet wel korrelig zijn maar je moet er wel een balletje van kunnen knijpen) een scheutje zonnebloemolie erbij, als het wat te nattig aanvoelt nog een scheut paneermeel.
Daar dan balletjes van draaien (ik maak ze altijd plat omdat ze dan wat makkelijker bakken), die een uur in de koelkast wegzetten om op te stijven.
Dan kan je ze bakken in een laagje zonnebloemolie. Wel rekening mee houden dat je een goede pan met anti-aanbaklaag gebruikt en dat ze best in een beetje olie mogen. Anders blijven ze aan de pan plakken en dan is het lastig om ze heel te houden tijdens het bakken.

Het is een beetje trial-and-error en het lukt nooit zo goed als de kant en klare uit de supermarkt maar ik vind het een stuk lekkerder. Je kan er evt nog een handje verse kruiden (koriander ofzo) doorheen doen, of wat meer peper/ui/knoflook als je dat lekker vindt. Ik gooi er ook wel eens wat cayennepeper bij voor een beetje pit erin.

Serveren doe ik meestal in een wrap. Handigste is dat je ze lang goed kan houden in de koelkast als je ze ongebakken bewaart. Bakken is in 5 minuten wel gedaan dus veel tijd kost het ook niet. Ik 'prep' het dus echt van tevoren zodat ik het makkelijk als lunch kan bakken als ik vanuit huis werk.


Wij gebruiken bijna hetzelfde recept :j En inderdaad w.b.t. bakken, voor het perfecte resultaat hoort het eigenlijk gefrituurt te worden dus zeker niet te weinig olie inderdaad. Als je het teveel werk vind, bij een Syrische winkel of misschien ook wel andere toko kan je ze vaak heerlijk kant en klaar kopen. Wel even opletten dat ze zelfgemaakt zijn, vers of ingevroren maakt dan niet uit. Ik vind het zelf totaaal niet te vergelijken met falafel uit de supermarkt, echt zoveel lekkerder dit!

Jester_

Berichten: 12264
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:52

Hier net 5,5 km gelopen! Nu even wat eten voor mijn nachtdienst halen. Misschien maak ik wel een pizza wrap, best lekker :D

Butterfly
Berichten: 2857
Geregistreerd: 14-03-08

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 18:59

Wij hebben ook een uurtje gewandeld vanmiddag :) lekker in de vrieskou.

Werkze Jester!

_MelisS

Berichten: 2979
Geregistreerd: 05-08-05
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:30

Toppers zijn jullie, allemaal!!


Ik heb 2 gaatjes laten vullen vandaag... mn hele boven gebit verdoofd. Eet nogal rottig, dus eet niet veel... ja gekookte worteltjes haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:35

Jester_ schreef:
Hier net 5,5 km gelopen! Nu even wat eten voor mijn nachtdienst halen. Misschien maak ik wel een pizza wrap, best lekker :D

Klinkt goed, wat gooi je er op?

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:48

Hier na 6 weken lijnen en -6 kilo vandaag voor het eerst iemand die het zag!! Mijn zusje sinds kerst niet gezien, en die vroeg of ik afgevallen was. Kon der wel zoenen!! Ze weet niet dat ik aan het lijnen ben dus dan voelt het helemaal fijn. Helpt om lekker fanatiek door te gaan :)

Sporte vanavond voor de sporters! Ik zit met een bak thee voor een filmpje :p

Eloya

Berichten: 5192
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 19:53

Wat fijn monster-tos!! heerlijk als iemand dat zegt
toen ik 1 kg :') kwijt was zij mijn oma "meisje wat zie je er goed uit, ben je afgevallen" bleek mn moeder het verteld te hebben dat ik ermee bezig was :P haha, je zag natuurlijk nog niets haha

wij gaan straks avond eten, bloemkool oven schotel, vandaag zit ik prima met kcal, misschien net iets te hoog als ik kwark neem vanavond maar even kijken dan

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:09

Eloya schreef:
Wat fijn monster-tos!! heerlijk als iemand dat zegt
toen ik 1 kg :') kwijt was zij mijn oma "meisje wat zie je er goed uit, ben je afgevallen" bleek mn moeder het verteld te hebben dat ik ermee bezig was :P haha, je zag natuurlijk nog niets haha


Mijn oma's hebben daar ook een handje van inderdaad :') Ach ze bedoelen het goed :)

bontejames

Berichten: 542
Geregistreerd: 17-02-16
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:16

Monster_tos schreef:
Eloya schreef:
Wat fijn monster-tos!! heerlijk als iemand dat zegt
toen ik 1 kg :') kwijt was zij mijn oma "meisje wat zie je er goed uit, ben je afgevallen" bleek mn moeder het verteld te hebben dat ik ermee bezig was :P haha, je zag natuurlijk nog niets haha


Mijn oma's hebben daar ook een handje van inderdaad :') Ach ze bedoelen het goed :)


Mijn oma zei laatst: je bent smaller in het snuitje geworden +:)+

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:36

Afbeelding

Wat een doorzetters in dit topic zeg! Ik ga ook meedoen. Vind mijzelf veel te zwaar. En mijn paard zou het ook echt niet erg vinden als ik wat lichter word!

Vind het alleen wel lastig. Lekker eten is zo... Lekker :P En met broodbeleg enzo vind ik het lastig om te weten wat nou precies echt not-done is en wat nou wel gezond is? Ja, hagelslag, chocoladepasta etc is ongezond.. Maar voor de rest? Iemand die daar tips voor heeft?

Wil ook meer gaan drinken (water). Ik drink namelijk altijd héél weinig.

Vandaag wel gezond bezig geweest. Vanochtend een glas water en 1 broodje 30+ kaas, 's middags ook een glas water en een broodje met 30+ kaas. Daarna op de fiets naar mijn paard gegaan (+- 25 minuten fietsen) en een buitenritje gemaakt. Daarna weer teruggefietst. Thuis weer een glas water gedronken, een kop koffie en een stukje komkommer.
Als avondeten had ik spinazie. :)
Laatst bijgewerkt door Celine_Famke op 16-01-17 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt

dollyspikkel

Berichten: 1040
Geregistreerd: 20-01-12

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 20:40

Jullie zijn echt supergoed bezig!

-6 kg is precies een keerpunt :P Toen ik 6 kg was afgevallen vroeger er ook mensen voor de eerste keer of ik niet was afgevallen. Eerst mijn oma 'Je bent precies een beetje afgevallen' en in hetzelfde weekend ook de manege eigenaresse 'Jij bent toch vermagerd?!'. Heerlijk, ik kon ze wel kussen voor hun opmerkingen :D

Spekkie01

Berichten: 663
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: In de polder

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:14

Vanmorgen weer naar de sportschool geweest en ik heb zowaar mijn moeder besmet, die wil ook 10 kilo kwijt voor de bruiloft van mijn zusje.

Ik weeg maar 1x per week op de speciale weegschaal van de sportschool. Ik hoef maar 7 kilo te verliezen, dus dat gaat niet zo snel en ik raak gefrustreerd van stilstaan.

Ik moet eiwitrijk eten en 1418 calorieën per dag. De calorieën moet ik mijn best voor doen, nu ik gezond eet moet ik een tussendoortje eten om er aan te komen, maar die eiwitten is lastig. Ik lust echt geen kwark yoghurt vla of iets wat er op lijkt en ern ei zonder eigeel is het ook net niet. Na ja, wordt even puzzelen.

Ik merk wel dat ik sneller verzadigd ben. Ik was een volpropper en nu ik bewuster er mee bezig ben eet ik dus niet meer door mijn verzadigingsgevoel heen. Ik moet zeggen dat ik toch echt lekker eet, eigenlijk lekkerder dan toen ik at wat gemakkelijk en veel was.

Butterfly
Berichten: 2857
Geregistreerd: 14-03-08

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:33

Hier bijna 6 kwijt en mijn zusje vroeg het gisteren. Ze wist wel dat ik ooit bezig was, maar was super lief!

Ik heb net weer een halfuur gecrosstraind :D ideaal met filmpjes die een halfuur duren haha. Ik krijg van mijn kraanwater een hele vieze nasmaak, dus nu voor een dag of twee bronwater om te kijken of het echt van het kraanwater komt. Heb echt veel gedronken vandaag! Ik heb zo'n fliptop fles, daar kan 0,7 in geloof ik, dus dat tikt lekker aan als je die leegdrinkt.

Lastig Spekkie! Eiwitten moeten eten, maar dat niet lekker vinden. Ik ga even bedenken of ik misschien nog dingen weet :)

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:41

Wauw 6 kg al kwijt wat goed!vanavond lekker getraind met ons meiden groepje soort parcours binnen op z'n speciale mat met verschillende attributen. Erg leuk en mijn hartslag ging goed omhoog hahaha nu lekker kwark en plakje bananen brood gegeten moe maar voldaan op de bank.

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:41

Ik meld mij ook van Jan 2015 tot jan 2016 het cambrigde dieet gevolgd. Toen bijna 18 kg kwijt geraakt alleen moest ermee stoppen was helemaal verzuurd van de vele afvalstoffen en mentaal kon ik het ook niet meer aan omdat ik mij niet lekker voelde. In die periode ook vaak ziek geweest.

Helaas in korte tijd weer alles eraan. Na een half jaar voelde ik mij pas weer goed zowel mentaal als fysiek.

Afgelopen november mijzelf weer een shop onder kont gegeven. Moet echt weer afvallen zeker gezien mijn jonge paard die er dit jaar aan moet gaan geloven.

Vanaf november ben ik bezig met goed opletten door middel van een app om eten bij te houden. Tot 24 december 3,1 kg afgevallen helaas dit niet kunnen aanhouden. Nu sta de teller op 2,4 kg bijna terug op de teller van voor kerst.

Mijn eerste doel is 4 kg. Ben vanaf januari begonnen om maandag tot en met vrijdag een half uurtje te wandelen in mijn pauze. De planning is ook om elk weekend een lange wandeling te maken met mijn jonkie helaas door de weersomstandigheden tot nu toe niet kunnen doen.

Laura1982

Berichten: 4072
Geregistreerd: 23-01-04

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:42

Succes mellanietje je kan het!

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 21:44

Ik zou ook graag in dit topic mee willen schrijven. De laatste 5 jaar is er ongeveer 25 kilo bij gekomen en ik voel me er op zijn zachtst gezegd erg rot en ongemakkelijk over. Ik heb al jarenlang een schildklier probleem, eerst een te snel werkende schildklier en na een jodiumkuur een te langzaam werkende schildklier met alle consekwenties van dien. Ik wil het rustigjes aan doen, want ik heb best veel gezondheidsproblemen, maar ik wil er gewoon eerst eens 10 kilo van af. Ik hoop dat het lukt.
Ik weeg nu 100,8 en dat bij een lengte van 1.73.
Zal even wat fotootjes plaatsen:

Afbeelding

Dit was ongeveer 4 jaar geleden


Afbeelding

Dit was in november

Mijn voornemen is vooral om minder te eten, want eigenlijk eet ik best gezond (veel groentes, fruit, weinig snoep etc) en meer te bewegen. (Meer met de honden aan de wandel, hometrainer etc)

Renee1991

Berichten: 5976
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:07

@Celine
Het is ook vooral een kwestie van variëren. Daarmee wil ik niet zeggen dat brood slecht is, maar je ziet in dit topic ook dat veel mensen hun ontbijt of lunch eens afwisselen met een wrap met kipfilet (over low calorie broodbeleg gesproken) of bijv magere yoghurt met een stuk fruit er doorheen. Als je altijd maar hetzelfde eet, raakt je lichaam daar aan gewend en is afvallen mission impossible.

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:11

Aah okee, bedankt voor de tip! In het weekend eet ik meestal alleen een broodje 's ochtends en 's middags ook.
Door de weeks eet ik 's ochtends wel vaak yoghurt met fruit omdat ik dan geen brood weg krijg haha.

Variatie vind ik wel lastig! Zou dan gauw de neiging hebben om elke ochtend yoghurt te eten, maar dat is dan dus ook weer niet goed haha.

Ik ga trouwens ook weer het hardlopen oppakken :D Nieuwe hardloopsetjes:
Afbeelding

Wil er sowieso denk ik 10 kilo af. Maar als het meer is mag het altijd :P

Butterfly
Berichten: 2857
Geregistreerd: 14-03-08

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:13

Oehh, leuke kleurtjes Celine! I like!

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:25

Misschien een tip voor ontbijt:
Ik wissel nog wel eens af met een fruitsmoothie gelijk ook handig om mee te nemen of een havermoutpannekoek.

Ik kan zelf 's ochtends niks van brood ofzo weg krijgen.

Verder die app die ik gebruik is myfitnesspall handige hieraan is hij kan barcodes scannen. Verder kan je zelf ingeven wat je wilt afvallen per week. Ik heb hem zelf op 0,5 kilo per week staan.

Butterfly
Berichten: 2857
Geregistreerd: 14-03-08

Re: paardrijden en overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:28

Ik ga eens een mugcake met havermout, ei, kaneel, rozijn en appel proberen :D appeltaartje als ontbijt 8-)

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:31

Butterfly schreef:
Ik ga eens een mugcake met havermout, ei, kaneel, rozijn en appel proberen :D appeltaartje als ontbijt 8-)


Ongeveer hetzelfde idee als mijn pannekoek. Zit havermoutmeel, ei, kaneel, appel en klein beetje melk.

Vult zeer goed moet ik zeggen zit dat zeker tot 12 uur vol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:53

Spekkie01 schreef:
Vanmorgen weer naar de sportschool geweest en ik heb zowaar mijn moeder besmet, die wil ook 10 kilo kwijt voor de bruiloft van mijn zusje.

Ik weeg maar 1x per week op de speciale weegschaal van de sportschool. Ik hoef maar 7 kilo te verliezen, dus dat gaat niet zo snel en ik raak gefrustreerd van stilstaan.

Ik moet eiwitrijk eten en 1418 calorieën per dag. De calorieën moet ik mijn best voor doen, nu ik gezond eet moet ik een tussendoortje eten om er aan te komen, maar die eiwitten is lastig. Ik lust echt geen kwark yoghurt vla of iets wat er op lijkt en ern ei zonder eigeel is het ook net niet. Na ja, wordt even puzzelen.

Ik merk wel dat ik sneller verzadigd ben. Ik was een volpropper en nu ik bewuster er mee bezig ben eet ik dus niet meer door mijn verzadigingsgevoel heen. Ik moet zeggen dat ik toch echt lekker eet, eigenlijk lekkerder dan toen ik at wat gemakkelijk en veel was.


Ik ben ook niet zo gek op kwark/yoghurt, in ieder geval niet meer dan een klein schaaltje dus haal mijn eiwitten uit andere producten. Al eens gedacht aan tartaar, kipfilet, mozzarella, huttekase, noten en bijvoorbeeld pindakaas? Weet niet of dat qua kcal bij je doelen past?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 22:54

_Melanietje_ schreef:
Butterfly schreef:
Ik ga eens een mugcake met havermout, ei, kaneel, rozijn en appel proberen :D appeltaartje als ontbijt 8-)


Ongeveer hetzelfde idee als mijn pannekoek. Zit havermoutmeel, ei, kaneel, appel en klein beetje melk.

Vult zeer goed moet ik zeggen zit dat zeker tot 12 uur vol.

Wil dit graag eens proberen! Waar haal je havermoutmeel, gewoon bij de supermarkt? En hoe maak je ze precies? :D