Fergievrouwe (v. Bordeaux) met een ambitieuze planning...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
xx_Irisje
Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Fergievrouwe (v. Bordeaux) met een ambitieuze planning...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-16 21:20

Wat leuk dat jullie mee komen kijken!

Al jaren rijd ik paarden voor een fokker, bijzondere en werkwillige paarden, zo had ik in januari nog de (net) 4 jarige Hindevrouwe (v. Florencio x Diorvrouwe, keur v. Vivaldi) onder het zadel. Nadat zij in januari de IBOP behaalde, het keur predicaat behaalde en naar huis ging met zwangerschapsverlof, mocht Fergievrouwe (v. Bordeaux x Thaliavrouwe, ster, pref, pres v. Ferro) met mij mee om zadelmak te maken en klaar te maken voor de IBOP, op dat moment was ze al voorlopig keur, 6 jaar oud en moeder van 2 veulens.

[ img ]
Hindervrouwe.

Al snel kreeg ze de bijnaam Furby en al aan de longe liet ze haar fijne instelling en bewerkbaarheid zien, ze pakte het longewerk zo weer op, alsof ze gisteren nog gelongeerd was inplaats van 3 jaar terug.
Al snel kon het zadeltje erop en konden we beginnen met hangen en niet lang erna, stapte we de baan en het terrein rond.

[ img ]

[ img ]

Half februari moest ik onverwachts mijn oude merrie in laten slapen en viel ik zelf een beetje in een gat, even verging me de zin in het rijden maar Furby stond op stal en moest toch door dus gingen we door, eind februari reden voor het eerst in de grote binnenbaan en maakte we ons eerste galopje.
Eigenlijk ging alles van een leien dakje en zo reden we half maart voor het eerst in de buitenbaan, zo braaf en nog geen 20 keer onder het zadel geweest.

[ img ]
Nog wat diep en met een slofje voor mijn idee van een noodrem maar goed, het was een begin!

We trainden verder naar de IBOP welke eind mei zou zijn en onderdeel daarvan was ook veel buitenrijden, jeeps, tanks, vrachtwagens of een trainende EOD (wij zitten op militair terrein) nergens was ze van onder de indruk.

[ img ]
Zij is het voorste paard.

[ img ]
Een stukje training in april.

Ze pakte fijn aan en ik had vertrouwen in de IBOP, echter wilde het KWPN toch van een 6 jarige meer zien dan we op dat moment konden laten zien.

En toen moesten we een alternatief bedenken, inmiddels was ze drachtig en in de winter zou haar 2 jarige zoon voor de hengstenkeuring gaan, dus de fokkers wilde toch wel graag het keur predicaat erbij.
Ze liep thuis al een fijne schouderbinnenwaarts en de travers en appuyementen leken ook al iets op wat ze ooit moesten worden dus maakte we, samen met mijn intructrice een hele ambiteuze planning,

Zo starten we begin juni voor het eerst L1, we reden 2 wedstrijden en ze haalde mooie punten en prijzen. Ook deed ze wedstrijdervaring op, ze was zo braaf en gaf een heerlijk gevoel en dus volgde we de gemaakte planning en in juli reden we voor het eerst M1, dat ging bovenverwachting, in 4 wedstrijden liep ze 15 winstpunten bij elkaar. Meerdere keren scoorden we boven de 210 punten, echt gaaf!
We trainen maar reden nog altijd minstens 2 keer in de week buiten, met het warme weer zelfs meer, ze vond het heerlijk en gezien haar energielevel vond ze het fijn om veel te bewegen.

[ img ]
Een van de vele bosritjes.

In augustis trainde we voor het eerst op S&T, ze was nog lichter en makkelijker te rijden dan op trens.

[ img ]

Eind augustus stond ons Z1 debuut gepland maar in de week ervoor mochten we eerst naar het KWPN centrum in Ermelo.
Haar fokkers werden namelijk fokkers van het jaar en wij mochten mee rijden in het showblokje! Ik vond het best spannend maar wat was ik trots om er te rijden!

[ img ]

[ img ]

Ook ons Z1 debuut liep soepel, ik was niet eens zenuwachtig, ze voelde goed en ik vertrouwde compleet op haar kunnen en dat was terecht, 2 keurige punten en ze werd dankzij deze punten werd ze Elite verklaard.
Na kort overleg met de eigenaren besloten we door te trainen, we begonnen aan de wissels, een moeilijk stukje maar ook dit pakte ze weer wonderbaarlijk aan, we namen de tijd ervoor en startte nog een paar keer Z1 waarbij we ook weer boven de 65% reden.

Eind oktober reden we dan Z2, geen foutloze proef maar goed genoeg voor een punt en daarmee is ook haar Sportpredicaat behaald, meer predicaten zijn er voor haar nu niet te behalen.

[ img ]

Nog steeds ben ik verbaasd over haar instelling en ontwikkeling.
Het is niet normaal hoe snel ze op dit niveau gekomen is, van zadelmak naar Z2 in 9 maanden tijd. Ik besef me heel goed dat dit veel vraagt van een paard, dit kan alleen met haar instelling (je legt haar 2 keer een oefening uit en ze snapt het) en met een paard wat al goed in balans is en een lijf heeft waarin alles mogelijk is (ze zit goed in elkaar, zodat oefeningen weinig moeite kosten)
Ik heb weer zoveel geleerd van haar, vooral dat veel haalbaar is met de juiste balans tussen training en plezier.
Bovenal ben ik trots op haar, na een paar weken afbouwen is ze nu met zwangerschapsverlof, geheel verdient en mag ze nadenken over wat ze de afgelopen maanden heeft meegemaakt.
Volgend jaar, na haar veulen, komt ze terug en gaan we kijken waar we gaan komen in de sport, de eigenaren gunnen me de kans om ons beide verder te ontwikkelen, een geweldige kans!

In de afgelopen maanden zijn we echt vriendinnetjes geworden en ik wacht vol ongeduld tot ze weer terug komt, niet vanwege de prestaties maar vanwege het geweldige gevoel dat ze geeft.

[ img ]

[ img ]

Tot die tijd heb ik zelf nog een jonkie staat om mee aan de slag te gaan en er volgt ook weer jong spul van deze fokker gelukkig, hier nog even Furby en mn kleuter Sjaan samen.

[ img ]

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour



Hygge
Berichten: 2856
Geregistreerd: 30-06-11

Re: Fergievrouwe (v. Bordeaux) met een ambitieuze planning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:43

Wat een aansprekend paard!
Gaaf hoor!

[o]

roosje78
Berichten: 2255
Geregistreerd: 10-09-07
Woonplaats: Sprang-Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:48

Mooi geschreven, Iris! Op naar volgend jaar als je weer kan genieten van je toffe dame!

TurboDi
Berichten: 1101
Geregistreerd: 31-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:49

Gaaf paard!!!

Enjoy the little things in live, because one day you will look back and than you realize they were the big things

Hilli
Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Fergievrouwe (v. Bordeaux) met een ambitieuze planning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 21:55

Gaaf dier, Iris! Ben benieuwd waar jullie terecht gaan komen in de sport.

Te koop: 7-jarige Arabische ruin

Met een beetje duwen past alles.
En rekt het niet, dan scheurt het wel.

Elmira
Berichten: 4896
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: ergens

Re: Fergievrouwe (v. Bordeaux) met een ambitieuze planning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:00

Wat een prachtig aansprekend dier, ben benieuwd waar jullie gaan komen :j


mala26
Berichten: 4989
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:02

Ja daar is knappe Furby!! Jullie gingen als een speer, en echt super leuk voor je dat ze volgend jaar weer terug komt.
Op naar de GP :D

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

webster543
Berichten: 3430
Geregistreerd: 06-08-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:02

Heel indrukwekkend!!! Zo'n paard is zijn gewicht in goud waard!
Super mooi overzicht, hopelijk een gezond veulen en dan op naar de volgende avonturen!

Insta : @aristo_dressage
“Pat the horse, slap yourself and do it again” Carl Hester

Lieuwkje_90
Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 22:07

Ik ben fan Iris! Maar dat wist je al wel denk ik hé.. mooi overzichtje! Ik ben benieuwd hoe ver jullie gaan komen! Op naar de GP zou ik zeggen.. :D

Udo2001
Berichten: 3380
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Rosmalen

Re: Fergievrouwe (v. Bordeaux) met een ambitieuze planning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 23:52

Iris, zoveel respect hoe je dit paard in zo'n korte periode hebt gekregen waar ze nu is! Jullie hebben beide een topinstelling! En dat het maar gauw weer voorjaar word en ze terug komt. Jullie passen elkaar zo goed

Rocky rockt ZZZ + 1 #rockyrockt #dressage
Be yourself because an original is worth more than a copy

_KiMbErLeY_
Berichten: 7555
Geregistreerd: 03-12-05
Woonplaats: Hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:07

Jeetje wat een verhaal zeg! Wat heb je allemaal bereikt, petje af voor jou en de merrie!! :))

En wat heb je een knappe paarden onder je kont gehad daar zeg phoe!

Hopen op een gezond veulen en dan weer lekker de sport in.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Fergievrouwe (v. Bordeaux) met een ambitieuze planning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 00:41

Wat indrukkend, fantastisch dier zeg, en fijn en eerlijk gereden door jou ook!

cobiie
Berichten: 7300
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 07:56

Wat een gaaf dier {:} , hopelijk komt ze snel weer terug voor het vervolg van jullie carrière.

[o]

vur
Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 09:41

Wat een mooi succesverhaal! En wat een heerlijk paard. Echt een once in a lifetime paard. :j

In der Ruhe liegt die Kraft.

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Re: Fergievrouwe (v. Bordeaux) met een ambitieuze planning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:02

Jeetje wat knap zeg! En wat een knap paard, ze zal je een heerlijk gevoel geven denk ik!

En ik moet wel zeggen ben wel echt zwaar verliefd geworden op Hindevrouwe, even in je profiel gespiekt maar wat een prachtpaard!

Saluut M2+2
Be Fair M2+10

Elisa2
Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fergievrouwe (v. Bordeaux) met een ambitieuze planning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:09

Wat leuk ik heb jullie gezien in Ermelo bij de huldiging, toen inderdaad niet kunnen bedenken dat ze nog maar zo kort onder het zadel was. Ze komt natuurlijk ook uit een bijzonder goed stammetje..heel veel succes nog met haar!

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Getup
Berichten: 8251
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Fergievrouwe (v. Bordeaux) met een ambitieuze planning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:13

Zo, wat een kanjer. Jij stuurt volgens mij ook wel erg fijn :D .
Die Hindevrouwe is ook een stoer paard, zeg!

CalvinenGino
Berichten: 3482
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Berg aan de Maas, Zuid-Limburg

Re: Fergievrouwe (v. Bordeaux) met een ambitieuze planning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 10:41

Wauw, wat een fijn paard!!!
Top!! Misscchien denken mensen dat het snel gegaan is, maar ze was lichamelijk wel veel verder af en van de andere kant ze krijgt nu ook verlof dus heeft ze tijd van na te denken.

Heel mooi beeld hoe het ook kan :)

Calvin :o Vooraltijdmijnnummer1 // Dr: B+1 Spr: L+12 //
Warempel :o // Dr: B+20 L1+25 L2+27 M1+11 M2+12 Z1+22 Z2+18 ZZ-L+3 :D // Spr: B+15 L+7 // SGW: B+4 L+13 M+24 CIC*+2 :D
Vino Terma :o // Dr: M1+29 M2+10 Z1+10 Z2+1 // Spr: L+15 M // SGW: B+4 L+5


_karin_
Berichten: 3911
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:06

Knap hoor! Jullie zijn leuk samen +:)+

Those who don't believe in magic will never find it - Roald Dahl

Pumpkins
Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Fergievrouwe (v. Bordeaux) met een ambitieuze planning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 11:15

wat knap!! mooi verhaal, hopelijk mogen jullie nog een tijd van elkaar genieten.

xx_Irisje
Berichten: 12345
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-16 12:13

Bedankt voor de leuke reacties! Ik was een beetje bang dat dit niet "bokt-geaccepteerd" zou zijn.
Maar wat hier al gezegd word, haar lijf was al af en in balans waardoor het dus mogelijk is en ze kan het nu rustig verwerken, al heb ik de afgelopen maanden niet gedacht dat het nodig was, kwaad kan het sowieso niet!

De GP weet ik niet hoor, maar hopelijk op naar de slipjas, daar ben ik zelf nog nooit geweest O:)

Elisa2 schreef:
Wat leuk ik heb jullie gezien in Ermelo bij de huldiging, toen inderdaad niet kunnen bedenken dat ze nog maar zo kort onder het zadel was. Ze komt natuurlijk ook uit een bijzonder goed stammetje..heel veel succes nog met haar!

Heel bijzonder stammetje, elk paard dat ik ervan gereden heb, heeft een goede instelling en zijn zo fijn in omgang! Ik ben natuurlijk bevooroordeeld maar dan toch.
Ik was zo zenuwachtig in Ermelo, ging helemaal in elkaar zitten :Y) Maar Furby was niets onder de indruk!

FennaK schreef:
Jeetje wat knap zeg! En wat een knap paard, ze zal je een heerlijk gevoel geven denk ik!

En ik moet wel zeggen ben wel echt zwaar verliefd geworden op Hindevrouwe, even in je profiel gespiekt maar wat een prachtpaard!


Hinde is ook een heerlijk dier, niet alleen knap maar het liefste zou ze op schoot kruipen of op de voeteneinde gaan liggen, zo vreselijk lief!

Iris op instagram!
Jeanne D'Arc, Elite Sport (v. Negro x Elite, Sport v. Jazz) Lichte tour


kruimeltje89
Berichten: 33
Geregistreerd: 09-11-16

Re: Fergievrouwe (v. Bordeaux) met een ambitieuze planning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:15

wauw wat een prachtig paard !

FennaK
Berichten: 1081
Geregistreerd: 13-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 12:55

xx_Irisje schreef:
Bedankt voor de leuke reacties! Ik was een beetje bang dat dit niet "bokt-geaccepteerd" zou zijn.
Maar wat hier al gezegd word, haar lijf was al af en in balans waardoor het dus mogelijk is en ze kan het nu rustig verwerken, al heb ik de afgelopen maanden niet gedacht dat het nodig was, kwaad kan het sowieso niet!

De GP weet ik niet hoor, maar hopelijk op naar de slipjas, daar ben ik zelf nog nooit geweest O:)

Elisa2 schreef:
Wat leuk ik heb jullie gezien in Ermelo bij de huldiging, toen inderdaad niet kunnen bedenken dat ze nog maar zo kort onder het zadel was. Ze komt natuurlijk ook uit een bijzonder goed stammetje..heel veel succes nog met haar!

Heel bijzonder stammetje, elk paard dat ik ervan gereden heb, heeft een goede instelling en zijn zo fijn in omgang! Ik ben natuurlijk bevooroordeeld maar dan toch.
Ik was zo zenuwachtig in Ermelo, ging helemaal in elkaar zitten :Y) Maar Furby was niets onder de indruk!

FennaK schreef:
Jeetje wat knap zeg! En wat een knap paard, ze zal je een heerlijk gevoel geven denk ik!

En ik moet wel zeggen ben wel echt zwaar verliefd geworden op Hindevrouwe, even in je profiel gespiekt maar wat een prachtpaard!


Hinde is ook een heerlijk dier, niet alleen knap maar het liefste zou ze op schoot kruipen of op de voeteneinde gaan liggen, zo vreselijk lief!



Owwww hebben hebben haha.. waar kan ik d'r stelen? hihi

Saluut M2+2
Be Fair M2+10

misz_blont
Berichten: 144
Geregistreerd: 17-05-13

Re: Fergievrouwe (v. Bordeaux) met een ambitieuze planning...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:03

Gaaf beest en top combi!!!
Dit was zeker een ambiteuze planning, maar blijkbaar niet onhaalbaar!!

Ababe
Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 14:38

FennaK schreef:
Owwww hebben hebben haha.. waar kan ik d'r stelen? hihi


Adres en graag ook de tijden dat er niemand aanwezig is op stal _O- B.v.d!

Nee wauw wat een gaaf paard (gave paarden)!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: maitestar23, Tamara1991 en 19 bezoekers