Het grote backpacktopic

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Lagonda
Berichten: 1734
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Gorinchem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 08:45

Phylos: net terug van 2-daagse trektocht door de bergen en rijstvelden van Sapa, absoluut aan de raden en erg mooi! Wij hadden echt geweldig weer ook. Morgen paar dagen Ninh Binh, ben benieuwd :)

''You never quit on your music. No matter what happens. Because anytime something bad happens to you, it's the one place you can escape to and let it go.''


moOby
Berichten: 240
Geregistreerd: 03-07-12

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 16:49

Ik ben net terug van 2 weken groepsreis backpacken in thailand. Nu lijkt het me erg leuk om volgend jaar alleen of met 1 vriendin te gaan. Nu vroeg ik me af welk een goede / veilige bestemming is hiervoor. Ik ben dan nog maar 19 jaar en veel reiservaring heb ik niet. Goed weer vind ik belangrijk en gezellige hostels waar ik veel nieuwe mensen kan ontmoeten ook.

Eefske
Berichten: 4747
Geregistreerd: 26-02-05
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-16 17:04

moOby schreef:
Ik ben net terug van 2 weken groepsreis backpacken in thailand. Nu lijkt het me erg leuk om volgend jaar alleen of met 1 vriendin te gaan. Nu vroeg ik me af welk een goede / veilige bestemming is hiervoor. Ik ben dan nog maar 19 jaar en veel reiservaring heb ik niet. Goed weer vind ik belangrijk en gezellige hostels waar ik veel nieuwe mensen kan ontmoeten ook.


Dan zou ik toch voor zuidoost-azië gaan. Heb me daar geen seconde onveilig gevoeld :) verder zijn er zoooooveel backpackers dat je nooit alleen bent

She believed
She could
So she did

Psydoxy
Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 10:43

Ben nu 2 weken op reis in Zuid Korea. Heb niet de 'cultureshock' gehad waar ik op hoopte, al is het een prima land om te backpacken. Het is niet een ZO-Azië budget reis. Al lukt het me aardig om de kosten laag te houden. Vervoer is redelijk prijzig en sommige hostels vragen echt te hoge prijzen. Gelukkig heb ik tot nu wat goede ditchy plekken gevonden. Buiten de steden spreken ze weinig....dus gewoon geen :P Engels maar helpen je graag de weg te vinden.

Er zijn niet veel 'westerse' backpackers. Meestal slaap ik met andere Aziatische reizigers op de dorm. Ben tot op heden bij 1 tempel hordes seniorenbusreizigers tegengekomen. Vooral Amerikanen. Verder niks.

Intercitybussen zijn luxe en Expressbussen superb! Trein is op sommige trajecten goedkoper dan de bus. Die gaat dan ook niet zo hard.

Zuid Korea is voor de alleen reiziger een veilig land. Je kunt zonder zorgen in het donker veilig over straat. Er is veel politie op de been voor de veiligheid. En langs de kusten is 24/7 militaire bewaking ivm het noorden. Officieel is er nog steeds oorlog al merk je daar helemaal niks van.

Nog ruim 2 weken touren voor ik weer in Seoul moet zijn voor mijn vlucht naar Beijing.

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 11:22

moOby schreef:
Ik ben net terug van 2 weken groepsreis backpacken in thailand. Nu lijkt het me erg leuk om volgend jaar alleen of met 1 vriendin te gaan. Nu vroeg ik me af welk een goede / veilige bestemming is hiervoor. Ik ben dan nog maar 19 jaar en veel reiservaring heb ik niet. Goed weer vind ik belangrijk en gezellige hostels waar ik veel nieuwe mensen kan ontmoeten ook.


Ik heb hele goede ervaringen met Zuid Amerika (met name Argentinië). Overnachtingen zijn relatief goedkoop, je kunt zo'n buspas aanvragen en die bussen zijn erg comfortabel. Ik heb mij geen momente onveilig gevoeld, ook niet in Bolivia, Chili en Peru. Alle hostels hebben wifi en ik reisde van hostel naar hostel via een app, dus boekte dag van te voren de volgende nacht. Ik vond het ideaal! Maar goed, over het algemeen is de tendens dat het daar onveilig is. Je moet gewoon goed opletten en niet zoals een kennis van mij een wijde broek aan en daar een portemonee in doen. Dat is vragen om problemen :')

Melanie_92
Berichten: 159
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:50

Ik ben nu net een ruime maand terug van mijn reis naar nieuw-zeeland, australië en indonesië en heb nu alweer de travelbugs te pakken! Ik wil graag in januari weer op reis gaan, nog geen concrete plannen waarheen, al zou ik graag naar zuid-amerika gaan. Contract verloopt dan ook dus heb onbeperkt de tijd, iemand die toevallig ook vanaf die tijd wil gaan reizen? :D

Fira
Berichten: 1953
Geregistreerd: 30-10-08

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:54

Hoe sparen jullie voor zo'n reis?
Ik moet bijvoorbeeld mijn school/telefoon/zorgverzekering zelf betalen. Hierdoor hou ik niet veel over per maand, hoe hebben jullie dat allemaal gedaan?

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:19

Ik heb gewerkt wanneer ik kon en hoed gekeken naar cheap tickets en overnachtingen.

Jolandaa_
Berichten: 6421
Geregistreerd: 08-03-06

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 14:54

Hier ook werken. Ik betaal alles zel. Auto, verzekering, kleding etc. Werk al eventjes en gespaard. Nu deeltijdstudie ghad die werk betaalde dus ook weer gespaard. Toen ik voltijds student was kon ik ook minder sparen. Maar ik had meer kunnen sparen. Vond setjes toen belangrijk := nu flink sparen. 1/3 is sparen 2/3 voor uitjes, uit eten, kleding etc.

Ik heb de luxe geen kostgeld hoeven te betalen thuis. En destijds was een studiefinanciering een gift bij diploma. Had veel studiefinanciering omdat mijn ouders dat niet konden opbrengen. Ben 26 jaar overigs

Phylos
Berichten: 5667
Geregistreerd: 29-10-06

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:11

Ik ben nu een kleine week in Vietnam en nu een weekend in Hoi An. Erg naar mijn zin, ook bij het vrijwilligerswerk. Prachtig land, lekker eten, meestal aardige mensen en vooral heeeel warm..liters en liters vocht gaan er op een dag in en uit.

Steenbok12
Berichten: 7818
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-16 18:44

Australië heb ik betaald omdat ik anti kraak woonde. Afrika vorig jaar en Azië dit jaar heb ik voor gespaard maar dat is ook lang niet zo duur. Als je wilt reizen betekend dat je keuzes moet maken. Ik werk 32/36 uur per week maar woon wel alleen wat mijn vaste lasten duurder maakt. Ik spaar mijn geld voornamelijk voor het ondernemen van dingen en vakanties. Ik ben niet materialistisch en ben bewust met al mijn kleine uitgave (van de boodschappen tot kleding) en eigenlijk lukt het me dan prima. Het is maar net waar je prioriteiten legt denk ik en hoe vaak je weg gaat. Volgend jaar wil ik alvaat gaan sparen voor een huis e.d. Dus hierna zal er iets langer tussen zitten.

Maar toch een luxe vakantie in hoog zomer zal bijna net zo duur zijn als mijn reis van 5 weken dit jaar buiten het seizoen. Het leven daar is super goedkoop. Mijn ticket heb ik na veel zoeken gekocht naar bangkok en was nu bv 385,- . Of ik hier gewoon mijn boodschappen doe en leuke dingen of ik ben daar dat kost me waarschijnlijk even veel. Alleen trips en duiken e.d. moet ik echt even voor sparen. Daarnaast hoe langer je gaat Hoe goedkoper het ivh is. Verder gunstige zorg verzekering kiezen. Ik krijg mijn vaccinaties en malaria tabletten volledig vergoed en dat scheelt toch al gauw 200,-


minikatje
Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-16 10:11

kosseh schreef:
Hey, kom even binnen vallen.

Ik ga over twee weken 3 weken interrailen door oost en midde europa. Nu twijfel ik of ik een 50 of 60 liter back pack mee moet nemen.
Hoef kwa slaapspullen alleen een lakenslaapzak mee te nemen. Rest is voor kleding enzo. Wat denken jullie?

Ik reis met een 35 liter en dan zit er ook nog een slaapzak, hangmat met tarp en kookspullen bij in :+

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

Sannens
Berichten: 1386
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 14:53

Ik ga mijn probleem hier neerleggen.

Hebben jullie nog tips voor een gave reis van 2-3 weken voor 2 personen, voor maximaal 1500 per persoon? Hierbij is de catch dat vriendlief niet in groepszalen wil slapen en het dus tweepersoonskamers moeten zijn.

Momenteel ben ik aan het kijken voor:
- Canada/USA zelf regelen met de trein (wel duurder, maar verder afwachten wat de vliegtickets gaan doen)
- Interrailen door Europa

Buiten Europa hebben we nog niet veel gezien. Mijn eigen interesse is erg groot, die van mijn vriend iets minder, die heeft liever wat meer luxe en westerse landen. :+ Al vond hij Bangkok ook gaaf.

Sakura789
Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:20

Met dat soort budgetten zou ik richting Azië gaan (al zijn de tickets soms dan weer wat duurder), vrienden van ons gaan met dat budget geloof ik richting Sri Lanka. Is dat een optie? Of Costa Rica?

Canada/USA durf ik niet aan te dragen, wij hebben 6 weken gedaan voor 2750 pp (incl Hawai), maar toen was de wisselkoers nog heeeeel gunstig.

Psydoxy
Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-16 15:27

In Californië treinen is goed te doen. Maar als je niet alles vooraf reserveerd qua hostels :n. $40 p.n...en dan nog je vliegtickets.

Veel hostels hebben ook 2 persoons(prive) kamers.

Ik zou een Europees land kiezen en met een prijsvechter heenvliegen. Niet te veel vastleggen gewoon gaan. Ik heb Engeland en Italië gebackpackt in het hoogseizoen beide reizen onder de 1000 euro gebleven incl. alles, wel de tent mee en regelmatig gekampeerd. :o (3/4 weken)

Marokko is een goede bestemming voor je budget. Echt een heel gaaf land om te reizen en niet heel duur en heel veel hostels met privekamers :j

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

Susan88
Berichten: 456
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:24

*blaast hopelijk weer wat leven in dit leuke topic*

Komende zomer ga ik 2 weken naar Noorwegen op hiking trektocht. Alles gaat mee in de rugzak dus graag zo licht mogelijk, maar de prachtige uitzichten onderweg zou ik graag willen fotograferen. Mijn oude camera is helaas niet meer toereikend dus ben ik op zoek naar een nieuwe.

Helaas zie ik door de bomen het bos niet meer. Er zijn zo veel camera's op de markt met vele eigenschappen.

Eisen voor de camera:
- lichtgewicht
- batterij/accu gaat lang mee (dus smartphone valt af)
- geschikt voor mooie landschapsfoto's
- betaalbaar

Welke camera zouden jullie mij aanraden of welke camera nemen jullie mee op hiking trektocht?

Aroha
Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 13:36

Ik heb nu 2x gebackpackt, waarvan een keer zonder backpack ivm een schouderblessure :+.

Mijn eerste reis was via Dubai naar Australië, Nieuw Zeeland, Thailand en Hong Kong. Ik ben toen een half jaar weg geweest. Mijn laatste backpack adventure was afgelopen zomer. Ik heb uiteindelijk dus met een koffertje gereisd omdat ik die niet telkens hoef te tillen. Ik heb toen met de trein via Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Italië, Zwitserland en Frankrijk gereisd. Echt een super toffe ervaring!

Beide reizen heb ik alleen gemaakt :j.

Ook heb ik in Israël gesemi-backpackt. Ik had een uitvalsbasis in Tel Aviv waar ik gewoon met koffer heen gereisd ben. Vanuit daar ben ik dan naar andere plekken in het land gegaan met een klein rugtasje :).

Momenteel ben ik aan het revalideren van mijn schouderblessure, dus ik weet niet of ik komende zomer alweer zou kunnen backpacken. Ik wil namelijk graag een zelfde soort reis maken als afgelopen zomer, alleen dan echt via Oost Europa.

Susan88: Ik fotografeer zelf voor mijn werk, dus ik sleep eigenlijk altijd zware gear mee. Je hebt wel goeie compactcamera's met vervangbare lensjes die, in principe, niet zwaar zijn en weinig ruimte in beslag nemen. Deze bijvoorbeeld:
https://www.kieskeurig.nl/systeemcamera ... cificaties
Voor het accu probleem zou ik zelf gewoon een extra accu kopen en beide opladen voor vertrek. Ik zou ook altijd een grote geheugenkaart kopen of meerdere kleintjes meenemen :).

Edit: Ik zou als ik jou was wel even naar een speciaalzaak gaan om info in te winnen wat betreft de objectieven en de mogelijkheden. Ik heb 2 jaar in een speciaalzaak gewerkt en een paar maanden in de Media Markt, en het bleek dan mensen daar echt niets afwisten van wat ze eigenlijk verkochten. Ze lezen gewoon de verpakking. En gaven klanten soms incorrecte spullen mee. Bij een speciaalzaak weet je sowieso dat de mensen die er werken er ook echt veel vanaf weten :j.

Steenbok12
Berichten: 7818
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:04

Melanie_92 hoe is indonesie je bevallen? Heb je daar gedoken?? Ik heb inmiddels al 3 mooie reizen gemaakt maar mijn vriend niet. Liefst wil ik hem met een comfortabel maar mooi land kennis laten maken en ook enigzins goedkoop aangezien ik ook over eren jaar of 2 een huis wil kopen haha.

Sannens, ik ben een maand geleden terug gekomen uit Thailand en Laos. Ik zou Laos zeker ook aanraden voor 2-3 weken. We vlogen op bangkok omdat dat super goedkoop vliegen is en zijn met een interne vlucht naar Laos gegaan. We hebben alles gedaan wat we wilde en ik ben voor 32 dagen 2140,- kwijt geweest (inclusief, elephant camp met overnachting, zipline en inclusief ik geloof 11 duiken).
Ik moet zeggen dat ik Thailand en Laos helemaal niiet primitief e.d. vond. Geen moment een cultuurshock gehad en eigenlijk altijd in mooie guesthouses geslapen.

In Laos heb je geen grote highlights maar de natuur is prachtig, de mensen zijn heel vriendelijk en je kunt erg veel ondernemen in de natuur maar het is maar net wat je wilt natuurlijk.

Steenbok12
Berichten: 7818
Geregistreerd: 26-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:06

Susan88, op reis had ik een reismaatje leren kennen en die had de Sony Alpha 5000-100 met Lens:3.5-5.6/16-50. Ik vond dit een erg mooie en redelijk compacte camera voor een spiegelreflexkwaliteit.
Ik heb afgelopen jaren geteerd op de camera van een vriendin maar de volgende reis/vakanties worden zonder haar en ik zit nu sterk aan deze te denken. Enige was dat zij hem uit amerika had en dat echt een stuk goedkoper was. Dus ik twijfel nog een beetje om hem nu te kopen of toch even door te sparen. Wat is je max budget?

Aroha, als je de camera in je link vergelijkt met degene die ik op reis gezien heb, welke zou je dan eerder aanraden? Ik ben echt een leek ook. :')

Aroha
Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 15:40

ChantalSmook, bedoel je de compacte Alpha 5000 (die ik hierboven noemde) of de 5100? Of de DSLR Alpha 100? Ik kan geen Alpha 5000-100 vinden namelijk.
Je hebt ook nog de Sony DSC RX100? Maar geen Alpha 5000-100 :o?

Steenbok12
Berichten: 7818
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 17:30

Ik heb 2 dingen opgeschreven. Ik zelf had de sony alpha 5100 opgeschreven maar vriendin had daarna aangevuld met 5000-100 en dan de lens van 3.5-5.6/16-50.

Dus ben dan benieuwd wat het verschil is tussen de 5000 en de 5100 denk ik. En wat zeggen die lens maten?

Wel fijn om te horen dat jij hetzelfde type aanraad! De foto's vond ik namelijk erg mooi zelfs met automatische stand zonder veel kennis te hoeven hebben.

Zou ik gewoon de standaard versie kunnen kopen of is het slim om toch ook te kijken naar lens e.d. ?

Aroha
Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:32

Ik heb even voor je gekeken maar er zit heel weinig verschil tussen deze 2 camera's. De 5100 is de opvolger van de 5000 maar ze zijn beide in hetzelfde jaar uitgebracht, dus het gaat om kleine ontwikkelingen. Zo heeft de 5100 4 megapixels meer, maar, staar je daar asjeblieft niet op blind. Als hij voor de vakantie kiekjes is, of voor de hobby fotograaf, dan zul je echt geen verschil gaan merken tussen 20 of 24 MP. Dit is puur voor op heel groot formaat printen (en dan bedoel ik echt groot formaat, niet A4). Je gaat dit dus echt niet terug zien op een normaal print formaat, en ook niet op je scherm :). Dus om de pixels zou ik het niet doen! (Om aan te geven, het verschil in pixels is namelijk 5456x3632 tegenover 6000x4000 pixels).
Camera's hebben beide dezelfde lens aansluiting dus het is ook niet zo dat je mooie objectieven misloopt door voor 1 van de 2 te kiezen.

Het verschil zit hem ook in het aantal standaard programma's. De 5000 heeft alleen 'landschap, portret, zonsondergang' terwijl de 5100 'landschap, portret, zonsondergang, zelfportret, nachtportret' heeft. Maar again, ik weet niet hoe belangrijk die 2 extra functies nou echt zijn, dat is meer persoonlijk. Voor mij zou het iig niet hoeven (maar ik ben sowieso ook niet van de selfies).

Het grootste verschil zit hem in de ISO waarde. De 5000 kan t/m 16000 gaan wat een redelijk prima getal is voor een compact camera. De 5100 gaat tot 25600. Hoe hoger het getal, hoe meer ruis, in dit geval ligt het dus aan de camera en je zou dus kunnen opzoeken op internet hoe goed de camera presteert onder hoge ISO waardes. Bedenk wel dat je extreem hoge ISO waardes niet snel zult gebruiken. Ik heb voor mijn werk nog maar 1 keer mijn ISO op 32000 moeten zetten, dit was tijdens een manifestatie op de Dam in Amsterdam. Dit was in de avond dus het was al donker en hier kon ik niet flitsen omdat dit afbreuk zou doen aan de sfeer. Ik moest mijn ISO toen zo hoog zetten omdat ik tegelijkertijd met bewegende mensen te maken had dus mijn sluitertijd moest omhoog. (Hierbij vangt de camera minder licht op waardoor je met je ISO dit gebrek aan licht nog kunt invullen). Ik had dus zeker wel last van korrel, maar dat is in mijn vakgebied niet zo erg. Het gaat om sfeer en nieuwswaarde. Wat ik hiermee probeer te zeggen.. Zoek uit of je veel te maken gaat krijgen met extreme lichtsituaties, zo niet, dan is wederom, dit niet nodig.
Je zult dit namelijk niet nodig hebben bij landschapsfoto's of sterrenfoto's, aangezien je dan niet te maken hebt met veel beweging. Hierdoor kun je je sluitertijd verder open zetten waardoor je je ISO niet meer zo hoog hoeft te zetten :).

Wel is de 5100 ietsepietsie zwaarder en 100 euro duurder dan de 5000.

Je kan alles hier nog nalezen: https://www.kieskeurig.nl/productvergel ... 5D=2309753

Qua objectief zou een standaard lens prima moeten zijn. Die zijn vaak zo gemaakt dat je van alles een beetje hebt. Maar hier kan ik eventueel nog even wat beter naar kijken als je dat graag wilt.
Naast een standaard lensje is een zoomlens ook wel fijn. Als je tijdens je reis ook wilde dieren wilt fotograferen zul je vaak niet heel dichtbij kunnen komen. Dan kan je ze met een zoomlens fijn dichterbij halen. Op kieskeurig staat ook nog digitale zoom vermeld, maar daar moet je niet naar kijken. Hoe verder je met digitale zoom inzoomt, hoe lelijker de foto. (Want je zoomt dan bij wijze van spreken in op de foto die al gemaakt is, je vergroot gewoon het beeld terwijl de pixels niet 'meerekken'). Wat belangrijker is is de optische zoom, en bij deze camera's voeg je die zelf toe met het objectief wat je er op zet.

Steenbok12
Berichten: 7818
Geregistreerd: 26-10-06

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:30

Aroha bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik sla het op en als ik nog vragen heb dan pb ik je wel even. Ik heb er eigenlijk ook mijn zinnen al op gezet haha. Waar fotograveer je zelf mee? Ook met die?

Aroha
Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:50

ChantalSmook, ik heb vanuit mijn werk professionele apparatuur nodig. Ik heb een Canon 5D III, en 3 objectieven :). Als ik op reis ga neem ik deze spullen ook mee, omdat ik ook zelf werk kan maken en dit kan verkopen aan mijn opdrachtgever. Ik kan dus echt niet zonder, maar als dat wel kon dan had ik zelf zeker wel voor zo'n Sony modelletje gegaan :D. Scheelt heel veel gesleep en heel veel ruimte :=.

Je kan me altijd pb-en, ik ben alleen niet altijd even actief op bokt dus soms duurt het even voor ik reageer!

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-17 07:40

Wauw, wat een camera's zeg!

Ik ben afgelopen 3 maanden door Rusland, Mongolie, China, India, Nepal en Amerika gereisd en ik had 'slechts' m'n IPhone bij me! Ik vond het een sport om met zo min mogelijk spullen te backpacken: ik had in de eerste 3 landen zo'n 13 kg mee en kwam met 10 kg terug, in India had ik maar 9 kg mee en kwam met 7 terug. Een camera past dan echt niet erbij, helaas!

Ik maak gewoon simpele foto's met m'n iPhone, en dat gaat prima! :)

Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met hitchhiking/liften? Ik wil van de zomer namelijk gaan liften door Europa heen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Blue_flower, GoogleAdsense, K_nolan, YandexBot en 73 bezoekers