Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Justy
Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-16 21:14

In navolging van het boomloze zadeltopic nu ook een topic over bitloze optomingen, voor al je vragen en ervaringen :) Deze openingspost zal al doende vast gevuld worden met allerlei nuttige info en links! Hopelijk wordt het net zo'n fijne bron van informatie als het zadeltopic.

Brand los!

Oh ja, ik rij mijn paard trouwens met een sidepull van FRA :)

[ img ]
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 04-06-16 00:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd


pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:20

Wat leuk!Ik meld me!
Ik ben fan van de barefoot shape it neusriemen op dit moment :j

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)

simodi
Berichten: 8609
Geregistreerd: 21-04-05

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:27

Leuk! Ik rijd mijn beide paints als jaren bitloos met een kingekruist bitloos hoofdstel.
Kan dit overigens ook prima afwisselen met bit.
Paarden hebben er beiden niet aan hoeven wennen, ik kon er zo mee weg rijden.
Sturen, remmen en laten nageven gaat net zo gemakkelijk hiermee. Kortom, heel enthousiast er over! :-)

[ img ]

Love - language - leadership

Daphneeeej
Berichten: 2997
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:30

Ik meld me ook! Ik rijdt zelf met de FRA Lami. Ik assisteer bij de NH Lessen op onze manege, in deze lessen worden verschillende FRA hoofdstellen gebruikt.

xManon_
Berichten: 6641
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Den Bosch

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 21:39

Ik rij met een sidepull! Is oorspronkelijk een kaakgekruisde maar heb de kaakriempjes vervangen door een keelriem en de teugels aan de zijringetjes gemaakt. Mijn pony hing erg op kaakgekruisd en dit werkt voor ons fijner zonder een nieuw hoofdstel te moeten kopen. :)
[ img ]
Bontje is trouwens om net nog ff wat minder scherp in te werken op zijn neus.


TinePine
Berichten: 1252
Geregistreerd: 05-08-07

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:04

Hee wat leuk. Ik rij ook al jaren bitloos. Op mijn vorige paard met een kingekruisd model en op mijn huidige paard met een kaptoom, cavemore of bosal. De bosal bevalt ons het beste. Alles al mee gedaan. Buitenritten, springen, trail maar ook dressuur: Klassieke Rijkunst.
Het werk aan de hand doe ik meestal op de cavemore.
Paarden van lesklanten is de gewone kaptoom favoriet of de micklem multi bridle.

http://www.equestic.com
Happy Athlete
Your horse is an athlete too! The Equestic App on your phone gives you the insight you need to train your horse to be a happy athlete!

Maartje1990
Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:07

Misschien ook wat informatie in de OP? Welke optingen er zijn en/of linkje nat wiki? En andere nuttige sites? Ik weet niey of darkadia daat al mee bezig was?

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Mariett
Berichten: 4377
Geregistreerd: 13-12-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:10

Maartje1990 schreef:
Misschien ook wat informatie in de OP? Welke optingen er zijn en/of linkje nat wiki? En andere nuttige sites? Ik weet niey of darkadia daat al mee bezig was?

Lijkt me een goed plan! Ik had ook al info/ideeën naar darkadia opgestuurd, ik dacht dat zij dit topic zou maken :=

Jets
Berichten: 3543
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:20

Hier terecht gekomen via het boomloze topic, leuk! Ik ga meelezen/praten :)

tennan
Berichten: 3100
Geregistreerd: 10-03-09
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:26

Leuk! Ik meld me ook.

Ik ben voor mijn merrie nog op zoek naar de juiste optoming. Ik heb een sidepull geprobeerd en een hack: die laatste reageerde ze fijn op, maar de scharen zijn veel te groot voor haar kleine kopje.
Nu maar even kijken naar de dingen in mijn onderschrift dus :D


Mariett schreef:
Maartje1990 schreef:
Misschien ook wat informatie in de OP? Welke optingen er zijn en/of linkje nat wiki? En andere nuttige sites? Ik weet niey of darkadia daat al mee bezig was?

Lijkt me een goed plan! Ik had ook al info/ideeën naar darkadia opgestuurd, ik dacht dat zij dit topic zou maken :=


Klopt! We krijgen met elkaar vast wel iets moois bij elkaar.

Kieck <3

Mariekexxx
Berichten: 619
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: In de pot goud aan het einde van regenboog♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:30

Ik heb een vraag

Ik wil graag bitloos gaan rijden met Moor. Ik rijd nu al heel erg vaak net halster door de bak etc. Maar nu weet ik niet wat voor bitlooshoodstel ik nodig ben.

Kan iemand helpen?

Justy
Berichten: 31631
Geregistreerd: 26-02-04
Woonplaats: Waar het altijd vakantie is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-16 22:40

Mariett schreef:
Maartje1990 schreef:
Misschien ook wat informatie in de OP? Welke optingen er zijn en/of linkje nat wiki? En andere nuttige sites? Ik weet niey of darkadia daat al mee bezig was?

Lijkt me een goed plan! Ik had ook al info/ideeën naar darkadia opgestuurd, ik dacht dat zij dit topic zou maken :=


Sorry, dat had ik gemist :+ Ik zag alleen een hoop 'ja graags' en niemand die iets deed dus ik dacht 'huppakee' :D Maar een mod kan alles vast in de OP plakken.

[UK][SONG] Witness Kom je even luisteren? :)ddd

Runa
Berichten: 1107
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 22:50

Mij lijkt het ook wel leuk als er wat meer informatie in de OP staat, zoals wedstrijdreglementen, soorten optomingen en inwerking en handige linkjes :)

Maar wel oppassen dat het topic (in ieder geval de OP) geen propaganda wordt voor bitloos, anders krijgen we ruzie denk ik :o

Paris_
Berichten: 2121
Geregistreerd: 12-03-12

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 23:05

Leuk, in lees mee! Rij nu ongeveer een halfjaartje bitloos en bevalt prima!
Ik heb een kaakgekruiste optoming, paard heeft er niet aan hoeven wennen, was opstappen en wegrijden!
Gebruik af en toe voor de fun ook m'n touwhalster en touwteugels.
Ik wissel bit - en bitloos lekker af. :)

darkadia
Berichten: 5230
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 23:13

Justy schreef:
Misschien ook wat informatie in de OP? Welke optingen er zijn en/of linkje nat wiki? En andere nuttige sites? Ik weet niey of darkadia daat al mee bezig was?

Lijkt me een goed plan! Ik had ook al info/ideeën naar darkadia opgestuurd, ik dacht dat zij dit topic zou maken :=

Sorry, dat had ik gemist :+ Ik zag alleen een hoop 'ja graags' en niemand die iets deed dus ik dacht 'huppakee' :D Maar een mod kan alles vast in de OP plakken.


Daar werd idd aan gewerkt en heb ik ook vermeld in het boomloos topic ;)
Maar ik moest gewoon werken van 13:30-22 dus nog geen tijd gehad en wilde even reactie mod afwachten die ik gevraagd had of het nuttig was een algemeen topic ;)
Maar ik zal hen wel vragen of ze dan iets kunnen samenvoegen oid want nu is de OP voor een centraal topic wel erg summier


Gladijs
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-04-14

Re: [Centraal] Alle vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 00:06

Leuk hoor ik meld me ook even:) ik rij met en zonder bit, moet alleen nog even het juiste hoofdstel vinden, dus misschien doe ik hier ideeën op :j

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 00:28

Slotje voor overleg.
Er is inderdaad een aanvraag voor een centraal topic gekomen, maar er is nog geen tijd voor overleg hiervoor geweest. Centrale topic mogen alleen na goedkeuring geopend worden, en wij gaan ons er eerst over buigen of een centraal topic zinvol is.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

Neonlight
Moderator Kantine
Berichten: 78414
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 01:00

Na overleg is besloten geen centraal topic hiervan te maken, dat is ook uit de titel weggehaald. Gebruikers mogen daarmee nog altijd zelf hun eigen topic openen. Wel kan dit topic nog gewoon daarnaast bestaan.

Een ster was je altijd al, nu zul je als een ster aan de hemel fonkelen.
Dotje, 5 mei 2009- 21 januari 2010

[IM] Dag lieve Neon...
[IM] Dag lieve Michael, zeg je hallo tegen Neon?

darkadia
Berichten: 5230
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Vragen/ervaringen rondom bitloze optomingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 06:54

Kunnen we wel nog meer info aan OP laten toevoegen? :)
Gezien meteen al best wat reacties is er onder bokkers toch blijkbaar wel behoefte aan ;)

woepsie90
Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:20

Ik heb van de week dit F.R.A. hoofdstel op Marktplaats gekocht. Iemand ervaring ermee of tips in gebruik :D ?
Heb totaal geen onderzoek gedaan voordat ik dit kocht, oeps... Doe ik meestal wel :j
Dit is mijn eerste bitloze hoofdstel...

https://www.divoza.com/nl/f-r-a-dietsji ... -hoofdstel

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

xxdomiixx
Berichten: 1495
Geregistreerd: 21-11-12
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:48

woepsie90 schreef:
Ik heb van de week dit F.R.A. hoofdstel op Marktplaats gekocht. Iemand ervaring ermee of tips in gebruik :D ?
Heb totaal geen onderzoek gedaan voordat ik dit kocht, oeps... Doe ik meestal wel :j
Dit is mijn eerste bitloze hoofdstel...

https://www.divoza.com/nl/f-r-a-dietsji ... -hoofdstel


Dit is volgens mij een kaakgekruisd bitlooshoofdstel. Geen ervaring mee, maar denk dat je daarmee wel wat meer info vind :)

Horse Around vlog iedere zaterdag om 18.00 uur.
Remember the difference between a boss and a leader; a boss says "Go!" - a leader says "Let's go!" ~ E.M. Kelly

Maartje1990
Berichten: 22271
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:52

Ene paard reageert prima op een sidepull ander op kaakgekruist ander weer t beste op een touwhalstertje. Dit is voor een kaakgekruist een prima hoofdstel, ikzelf heb altijd een voorkeur voor rondgenaaide riemen omdat die een betere release hebben maar dat heeft dat hoofdstel ook dusdat is top.

Zorg wel dat je neusriem hoog genoeg zit. Want deze moet niet op het zwevend neusbot liggen deze kan dan (in theorie) breken (denkdat die kans klein is in de praktijk). Daarboven is het sowieso absoluut onmogelijk.

[ img ]

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

Azmay
Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 20:57

Ik ga lekker mee lezen, tot nu toe met de Micklem gereden maar die schuift me nog net te veel.

[ img ]

woepsie90
Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:47

Maartje1990 schreef:
Ene paard reageert prima op een sidepull ander op kaakgekruist ander weer t beste op een touwhalstertje. Dit is voor een kaakgekruist een prima hoofdstel, ikzelf heb altijd een voorkeur voor rondgenaaide riemen omdat die een betere release hebben maar dat heeft dat hoofdstel ook dusdat is top.

Zorg wel dat je neusriem hoog genoeg zit. Want deze moet niet op het zwevend neusbot liggen deze kan dan (in theorie) breken (denkdat die kans klein is in de praktijk). Daarboven is het sowieso absoluut onmogelijk.

[ [url=m/8MFBZ9.jpg]Afbeelding[/url] ]


Kijk, naar dit soort tips was ik op zoek, hartstikke bedankt *\o/* !!!
Ik had trouwens wel al het gevoel dat ronde riemen beter signalen door zouden geven dan platte, dat scheelt weer :D.
Thanks again!!

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!

woepsie90
Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-16 21:48

Azmay schreef:
Ik ga lekker mee lezen, tot nu toe met de Micklem gereden maar die schuift me nog net te veel.

[ [url=m/6CGhlh.jpg]Afbeelding[/url] ]


Zie ik dat je op een Ghost zit? Welk model is dat en wat gebruik je eronder voor pad?
Ben een Ghost aan het overwegen, zodoende :D

Help with Hooves: gediplomeerd hoefbekapper + webshop voor hoefproducten + blogs over hoefgezondheid
https://www.helpwithhooves.com
Ook op Instagram en Facebook!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Carowl, Oehlala en 7 bezoekers