Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:30

[ img ]
Deze twee dames logeren bij mij om te lammeren. Naar mijn idee zit er wel wat in. Ze zijn 30 april uitgeteld.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max


Happy16
Berichten: 4610
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:33

Wat leuk die bontjes :D

De linkse lijkt me sowieso drachtig, pillow!

Een deel van onze dames afgelopen dinsdag:
[ img ]

Levi <3

Anoniem

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:34

De linker idd duidelijk :j , wat een pens!

oh wat een mooi sfeerplaatje van de kudde zo!

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 22:51

De linker is inderdaad vreselijk zwaar ik ben heel benieuwd hoeveel er uit komen. 4 ? De rechter is ook zeker drachtig en ook redelijk zwaar maar dat zie je op deze foto niet duidelijk

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Anoniem

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-16 23:19

Links een forse 2ling , misschien 3 ling.. ? Rechter zou dan vast 1 lam in zitten of 2 kleintjes gok ik

lando2
Berichten: 362
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 03:18

Wij hadden thuis een wei die niet geschikt was voor de paarden, smal lang stukje, we hebben daar 3 dwerggeitjes op gezet, deze kregen het gras niet opgegeten en we waren dit aan kennissen aan het vertellen. Deze zeiden dat ze 3 bejaarde ouessant schaapjes hadden waar ze van af wilden.
Wij vonden dit wel een goed plan dus de schaapjes zijn naar ons toe gekomen. Zondag zijn ze gekomen, we hadden erbij gevraagd of ze zeker niet drachtig waren aangezien we nog nieuw zijn op schaapjes gebied. Dit was zeker niet het geval.
Kom ik gisterenochtend op stal, ligt er een iniminie schaapje net buiten hun stalletje.
Beestje ademde nog net, ik heb het vlug opgenomen en in huis meegenomen, helaas is het beestje gestorven.
Ik voel me hier zo schuldig over, maar ik had echt geen idee dat ze zwanger was. Nu heeft mijn man de schaapjes maar opgesloten in een paardenstal en een rode lamp er op gezet, de andere zullen dan ook wel zwanger kunnen zijn zeker. De dierenarts komt morgen langs om ze na te kijken. Ik hoop eigenlijk van niet, want de schaapjes zien er echt oud uit. Ik had al gebeld om ze te laten scheren en hoefjes doen, maar blijkbaar wordt dit begin juni gedaan. Ik vind ze nu niet zo heel proper ogen maar misschien is dat wel normaal.
Ik vind t wel hele leuke diertjes en hoop dat we er ook wat geluk mee gaan hebben, ik gun hun echt een mooie oude dag.

laat me zien waar je voor leeft, dan laat ik je voelen dat je zweeft...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 6671
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 09:30

Wat sneu van dat lammetje! Maar was de moeder er niet bij in de buurt?

Ik heb dus ook ouessantjes en gisteren is mn 4e, en laatste, lammetje geboren. Het lijkt heel kwetsbaar en zielig, maar zodra mams ze droog heeft gelikt, houd het op met rillen en is het een stuk levendiger. Raszuivere ouessantjes hebben zelden hulp nodig, de natuur zn gang laten gaan is beter bij dit ras. Wat dat betreft maakt het dus ook niet uit dat je geen ervaring hebt (had ik ook niet), de meeste ouessantjes worden zonder toezicht en hulp geboren. Ik heb mn best gedaan om bij de mijne te zijn, maar uiteindelijk heb ik 1 van de 4 kunnen zien, de anderen stonden er gewoon ineens. En ik heb ze aan huis staan en ben de hele dag thuis...
Ik zet ze nu wel even 2 daagjes apart op stal, omdat ik veel gedoe had met andere ooien die de lammeren willen opeisen. Met 2 dagen rust is de band tussen moeder en lam al heel sterk en het lam wat sterker en handiger en dan redden ze zich helemaal prima in de kudde.
Ik heb ook een bejaarde dame van 10 lopen, grijze kop en duidelijk oud. Qua gewicht red ze het niet meer, maar jeutje wat is ze een goede moeder en de bevalling was zo gepiept (daarom ook gemist...). Het zijn erg sterke schaapjes hoor, dus niet teveel zorgen maken! Wel goed dat je de dierenarts ff laat kijken.

Scheren doe je idd later dan andere rassen, sommigen scheren helemaal niet omdat de wol ook vanzelf loslaat. Ik scheer wel, idd in juli pas. Eerder zit de wol nog erg vast en is scheren een rotklus. Het ziet er wellicht niet zo schoon uit, de mijne zijn nu ook wat 'plukkerig' en met deze regen viezig. Zolang ze geen echt smerige achterkant hebben is dat heel normaal.

Edit: ik heb dus wel een stalletje met een dikke laag stro voor de moeders met lam, maar geen lamp. Heb daar ook over getwijfeld maar nu gemerkt dat het bij gezonde dieren helemaal niet nodig is. Beetje uit de wind en een droog plekje met wat stro is voldoende.

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

Sansevieria
Berichten: 4180
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 16:43

Zwerte schreef:
Wat sneu van dat lammetje! Maar was de moeder er niet bij in de buurt?

Ik heb dus ook ouessantjes en gisteren is mn 4e, en laatste, lammetje geboren. Het lijkt heel kwetsbaar en zielig, maar zodra mams ze droog heeft gelikt, houd het op met rillen en is het een stuk levendiger. Raszuivere ouessantjes hebben zelden hulp nodig, de natuur zn gang laten gaan is beter bij dit ras. Wat dat betreft maakt het dus ook niet uit dat je geen ervaring hebt (had ik ook niet), de meeste ouessantjes worden zonder toezicht en hulp geboren. Ik heb mn best gedaan om bij de mijne te zijn, maar uiteindelijk heb ik 1 van de 4 kunnen zien, de anderen stonden er gewoon ineens. En ik heb ze aan huis staan en ben de hele dag thuis...
Ik zet ze nu wel even 2 daagjes apart op stal, omdat ik veel gedoe had met andere ooien die de lammeren willen opeisen. Met 2 dagen rust is de band tussen moeder en lam al heel sterk en het lam wat sterker en handiger en dan redden ze zich helemaal prima in de kudde.
Ik heb ook een bejaarde dame van 10 lopen, grijze kop en duidelijk oud. Qua gewicht red ze het niet meer, maar jeutje wat is ze een goede moeder en de bevalling was zo gepiept (daarom ook gemist...). Het zijn erg sterke schaapjes hoor, dus niet teveel zorgen maken! Wel goed dat je de dierenarts ff laat kijken.

Scheren doe je idd later dan andere rassen, sommigen scheren helemaal niet omdat de wol ook vanzelf loslaat. Ik scheer wel, idd in juli pas. Eerder zit de wol nog erg vast en is scheren een rotklus. Het ziet er wellicht niet zo schoon uit, de mijne zijn nu ook wat 'plukkerig' en met deze regen viezig. Zolang ze geen echt smerige achterkant hebben is dat heel normaal.

Edit: ik heb dus wel een stalletje met een dikke laag stro voor de moeders met lam, maar geen lamp. Heb daar ook over getwijfeld maar nu gemerkt dat het bij gezonde dieren helemaal niet nodig is. Beetje uit de wind en een droog plekje met wat stro is voldoende.


Mee eens.
Wel nog even dit als tip: als de wol vanzelf loslaat kun je ook met wolluis te maken hebben, ik zou ze dan liever behandelen met butox.

Lando, als je iemand laat komen om te scheren, zeg er dan aan de telefoon al bij dat het om ouessantjes gaat. Die hebben onder de kin 2 van die "belletjes" zeg maar, vaak is dat net iets lastiger om te scheren.
Succes ermee!

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:16

Die schaapjes zijn zondag gekomen en als het een mini lammetje was, is het waarschijnlijk door de verhuizing te vroeg geboren. Als alles normaal was zou de moeder er wel bij geweest zijn. Had de moeder wel uier? of dat niet , want dan had iedereen kunnen zien dat ze drachtig was.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 6671
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 18:26

Ouessantjes zijn sowieso al mini he. Zijn echt superklein, passen in beide handen... Verbaas me er zelf steeds over, zoooo piepklein maar oh zo stoer!

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

lando2
Berichten: 362
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:03

Het lammetje was wel voldragen denk ik, alles erop en eraan, de moeder had geen opvallende uier, anders hadden we het wel gezien idd, maar het is natuurlijk ook niet zo dat ik onder de schaapjes gehangen heb om naar de uier te kijken, toen het lammetje geboren was is mijn man de moeder wel gaan melken zodat we het wat melk konden geven, die had ze wel...
Vandaag lijkt t alsof ze het al vergeten is, wandelt vrolijk rond en eet goed.
De dierenarts is langsgeweest en er is nog 1 schaapje hoogdrachtig. Deze zit nu voor de zekerheid wel opgesloten is de stal, de andere kunnen binnen en buienwandelen. Dit schaapje heeft wat diarree, dierenarts zei dat t stress kon zijn door de verhuizing maar ook van de partus...
We hebben alle vieze haren weggeknipt en haar een beetje schoongemaakt met water en dettol.
Ze mag voorlopig alleen droog hooi eten, ze oogt levendig, ligt alleen veel.
Ik heb de vorige eigenaar toch ook even opgebeld en deze zegt dat de bok vorig jaar in augustus is weggehaald... En dat deze drie schaapjes nooit in de wei van de bok liepen wel er langs. Hij zei ook dat ze al verschillende jaren geen lammetjes meer hadden gehad. De man kan niet zeggen hoe oud ze zijn. De vorige eigenaar heeft ze nooit meegenomen toen het huis werd verkocht in 2009.
Overigens zijn ze wel altijd ontwormt enzo. Ze zijn ook super tam.

laat me zien waar je voor leeft, dan laat ik je voelen dat je zweeft...

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 6671
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 20:16

Fijn dat de moeder fit en vrolijk is! Is natuurlijk best even stressen omdat je niet weet wat er fout is gegaan.
Vorige eigenaar is dus niet helemaal eerlijk... Die lammeren komen er niet zomaar in!
Kan de moeder wel de rest zien/horen/ruiken? Anders kan de stress hoger worden omdat ze erg veel steun uit de kudde halen. Ik laat ze in de kudde bevallen en zet ze daarna pas apart. Maar dat gaat dan natuurlijk wel over gezonde schaapjes zonder diarree dus jouw situatie is anders.
Uiers zijn helemaal niet zo duidelijk. Bij mijn dames moet je er ook echt onder kijken of achter gaan liggen om het te zien. Dat is 1 van de weinige nadelen van die kleine schaapjes.
Het vele liggen heb ik bij mijn dames zeker een week gezien, bij allevier. Laatste loodjes zijn letterlijk zwaar! Mijn laatste ooi zag ik de afgelopen dagen (voor de bevalling dus) echt continu liggen. Hele kudde lekker aan het grazen en wandelen, en mevrouw ging er steeds tussen liggen. Weer stukje meelopen en hop weer liggen. Imo is dat dus heel normaal gedrag voor hoogdrachtige dames.

Je hebt nu even een rottig begin met ze, maar ouessantjes zijn echt vreselijk leuk! Lekker tam, erg robuust en daardoor eenvoudig te houden.

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

lando2
Berichten: 362
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 21:32

De andere schaapjes kunnen bij haar in de stal, mijn man heeft een scheiding gemaakt, de dames benutten nu mijn stal van 3 x 4 m, de drachtige heeft de helft van de stal, de andere kunnen gewoon naar buiten wandelen, ik moet zeggen dat ze weinig binnenkomen, alleen om te eten en nu heb ik na t voeren de deur voor de zekerheid toch maar dicht gedaan.
Ik ben op mijn werk, mijn man stuurt net dat hij de camera aan gaat zetten, bijna net alsof een merrie moet veulenen.
Ik wou dat ik het een beetje kon inschatten voor wanneer het is.

laat me zien waar je voor leeft, dan laat ik je voelen dat je zweeft...

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:27

Vreemd. een onbevlekte ontvangenis. De ram zal wel een paar dagen ontsnapt geweest zijn.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

mentjuh
Berichten: 3230
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Arendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 22:54

Leuk topic!
Wij hebben ook 2 schapen en 2 geitjes!
2 Hampshire down schapen (zusjes) Fleurtke en Aafke en 2 Camel geitjes moeder en dochter (zoeken nog namen haha!)
[ img ]

lando2
Berichten: 362
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-16 23:00

Ik veronderstel idd niet dat de lammetjes er vanzelf in geklommen zijn in elk geval. Alleen zo jammer voor de schaapjes, maar als alles goed is met t lammetje mag hij gewoon ook blijven, als t een bokje is kunnen we hem castreren.

laat me zien waar je voor leeft, dan laat ik je voelen dat je zweeft...

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 08:38

mannetjes schapen heten rammen

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 6671
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 09:40

Bevalling zien aankomen is nog niet zo simpel bij ouessantjes. Meest duidelijk kenmerk is dat ze stoppen met eten en zich wat afzonderen. Maar aangezien de jouwe al apart staat, zal je het alleen merken wanneer ze echt gaat beginnen. Stoppen dus met eten en worden onrustig. En ouessantjes doen het graag snachts in alle rust, dus vaak mis je het. Geeft niks, aangezien ze bijna altijd probleemloos bevallen.

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

lando2
Berichten: 362
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:26

Had ik net naar de dierenarts gebeld om te zeggen dat t schaap sinds gisterenavond niet meer gegeten heeft. Dierenarts zei ook dat dit vaak tekenen zijn dat de bevalling op gang komt. Misschien is het dan toch voor snel, diarree lijkt mij nog niet minder te zijn, het schaapje kijkt wel helder uit de oogjes en is alert genoeg.

laat me zien waar je voor leeft, dan laat ik je voelen dat je zweeft...


Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 13:41

Ik ben erachter gekomen dat er tussen mijn viertal een getalenteerd springschaap zit :+[ img ]

lando2
Berichten: 362
Geregistreerd: 04-10-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 14:54

Die is stoer!!

laat me zien waar je voor leeft, dan laat ik je voelen dat je zweeft...

Renske_W
Berichten: 13840
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-16 16:49

Haha wat een gave foto!

Wij hebben ook een nieuwe aanwinst![ img ]

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Renske_W
Berichten: 13840
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 16:48

Wij hebben er sinds vandaag een hele gave 3 kleur bij.
Was vol overtuiging dat het een bok was, maar gelukkig toch een geitje! *\o/*
[ img ]

[ img ]

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

geertje3
Berichten: 1236
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: kantens, winsum, garrelsweer

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-16 19:19

Wat een leukerd, mijn schapen en lammeren lopen nu sinds twee weken buiten vonden ze wel weer fojn geloof ik

geertje nu B+ 19 l1+ 24 l2+18 m1+14 dus m2 startgerechtigd nu met verdiend pensioen door blessure.
sinds 29 april 2011 in bezit van een 2e fries genaamd foppe. 24-5-2014 foppe zijn debuut in de B [o]

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-16 12:30

Als je enkele geitjes hebt en ze soms drachtig zijn. Is het dan verstandig om ze te enten tegen Q-koorts? die vraag kwam ons ineens te boven. De richtlijnen vond ik niet echt duidelijk voor hobby matig geitjes houden.

Het valt mij op dat mijn geitjes als er hooi is, het hooi altijd rap opeten en fit verkiezen boven het gras. ik weet dat ze meer gras knabbelen en meet hooi eten maar zie ze alleen maar hooi eten en eig7geen gras. krijgen ze dan teveel hooi? of is dit normaal voor geiten. geiten van omliggende weitjes zie ik wel gras eten, maar moet eerlijk bekennen dat ik niet kan zien of ze ook hooi krijgen


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: leenleen11, YandexBot en 2 bezoekers