Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 

Ingrid_92
Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 10:50

Ik kom weer eens binnenvallen :) Ik denk er over om 2 a 3 schaapjes aan te schaffen om mijn weide een beetje netjes te houden. Er groeit veel berenklauw. Voorgaande jaren heb ik altijd schapen kunnen lenen, maar dat was altijd maar voor een paar weken. Om berenklauwen goed weg te houden, is dat niet echt effectief dus vandaar mijn gedachte om zelf wat schaapjes op te doen.
Nu ben ik echt een leek in wat betreft schapen houden.
Zijn schapen duur in onderhoud (aan welke kosten moet je dan denken, met uitzondering van veearts?)? Hoe zit dat precies met registratie? Ik begreep dat je je ergens in moet schrijven/registreren voor als je schapen wil houden. Hoe zit dat precies?


Emoe
Berichten: 728
Geregistreerd: 11-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:02

Bek of mond. Je snapt wat ik bedoel toch.

Ze hebben nu niet echt iets om te schuren, wel goeie tip. Zal zorgen dat ik iets in het land zet.

FleurStyn
Berichten: 335
Geregistreerd: 13-06-10

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 12:14

Ik kom hier ook even een vraag stellen ivm dwerggeitjes :).
Om wat extra weideonderhoud te hebben, besloten we 2 geitjes te nemen, donderdag zijn ze 3 maanden oud en mogen we erachter. Het is broer en zus, het bokje wordt uiteraard gecastreerd van zodra dat kan.
Nu is mij vraag, buiten alles extra afzetten (schapendraad + elektrisch draadje ervoor, ze kunnen gewoon tussen de paarden lopen als ze willen, in het begin houdt ik ze wel nog liever in een aparte weide), waar kijk ik nog allemaal het beste voor?

Ze zullen een schuilhokje hebben, we zijn aan het kijken voor boomstronken en obstakels om op te klauteren.
Voorlopig blijven ze nog even binnen op stal, maar ik wil graag op tijd hun privé-weitje (+- 600m²) af hebben.

tamary
Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 14:10

Eigen likstenen of in elk geval niet bij die van de paarden kunnen ivm andere eisen qua mineralen. En kijk heel goed al je hekken na dat er geen obstakels, etc. dicht genoeg bij een hek staan om als overspring hulpje te dienen. Geiten zijn meer "browsers" dan grazers, ze eten dus graag andere dingen dan enkel gras/hooi.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

FleurStyn
Berichten: 335
Geregistreerd: 13-06-10

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:09

Ok, dan haal ik nog even een liksteentje.

Dit is trouwens het type draad die we hebben. Zit in de grond en is 1m20 hoog. Het poortje is een ijzeren/stalen hekken met mazen (kleiner dan de draad). Bovenop de palen en op 20 cm van de grond hangt een stroomdraad.

[ img ]

geertje3
Berichten: 1236
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: kantens, winsum, garrelsweer

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:16

heb je ook heggen of iets dergelijks om je land? zorg dat deze dan ook voorlangs geheind zijn, want geiten vreten je werkelijk overal doorheen.

geertje nu B+ 19 l1+ 24 l2+18 m1+14 dus m2 startgerechtigd nu met verdiend pensioen door blessure.
sinds 29 april 2011 in bezit van een 2e fries genaamd foppe. 24-5-2014 foppe zijn debuut in de B [o]

FleurStyn
Berichten: 335
Geregistreerd: 13-06-10

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 16:35

Dat staat op 20 cm van de draad telkens (aan de buitenkant). Ze kunnen er dus in principe niet aan.
Alles wat giftig is voor hun,(ik had even gegoogled) is normaal ook weg.

pillow
Berichten: 7785
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 22:59

Ingrid_92 schreef:
Ik kom weer eens binnenvallen :) Ik denk er over om 2 a 3 schaapjes aan te schaffen om mijn weide een beetje netjes te houden. Er groeit veel berenklauw. Voorgaande jaren heb ik altijd schapen kunnen lenen, maar dat was altijd maar voor een paar weken. Om berenklauwen goed weg te houden, is dat niet echt effectief dus vandaar mijn gedachte om zelf wat schaapjes op te doen.
Nu ben ik echt een leek in wat betreft schapen houden.
Zijn schapen duur in onderhoud (aan welke kosten moet je dan denken, met uitzondering van veearts?)? Hoe zit dat precies met registratie? Ik begreep dat je je ergens in moet schrijven/registreren voor als je schapen wil houden. Hoe zit dat precies?

Berenklauw in de weide? en vreten de schapen dat? Dat zijn reusachtige planten waar je hevige jeuk en brandblaren van krijgt. Ik kan niet geloven dat schapen dat vreten. Wat kost een schaap in onderhoud; weinig. Als ze op het land lopen hoef je ze niet bij te voeren. ontwormen ed kost weinig. In de winter ms wat hooi en brokjes. Scheren iets van € 5,00 per schaap. je moet een UBN hebben en lid van de gezondheidsdienst zijn. Kost samen rond € 70, 00 per jaar.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-16 23:04

Schapen eten berenklauw, echt waar :j Niet elk schaap maar de meesten wel, ze hebben hier vorig jaar ook een heel stuk gesnoeid.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Ingrid_92
Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 00:54

pillow schreef:
Ingrid_92 schreef:
Ik kom weer eens binnenvallen :) Ik denk er over om 2 a 3 schaapjes aan te schaffen om mijn weide een beetje netjes te houden. Er groeit veel berenklauw. Voorgaande jaren heb ik altijd schapen kunnen lenen, maar dat was altijd maar voor een paar weken. Om berenklauwen goed weg te houden, is dat niet echt effectief dus vandaar mijn gedachte om zelf wat schaapjes op te doen.
Nu ben ik echt een leek in wat betreft schapen houden.
Zijn schapen duur in onderhoud (aan welke kosten moet je dan denken, met uitzondering van veearts?)? Hoe zit dat precies met registratie? Ik begreep dat je je ergens in moet schrijven/registreren voor als je schapen wil houden. Hoe zit dat precies?

Berenklauw in de weide? en vreten de schapen dat? Dat zijn reusachtige planten waar je hevige jeuk en brandblaren van krijgt. Ik kan niet geloven dat schapen dat vreten. Wat kost een schaap in onderhoud; weinig. Als ze op het land lopen hoef je ze niet bij te voeren. ontwormen ed kost weinig. In de winter ms wat hooi en brokjes. Scheren iets van € 5,00 per schaap. je moet een UBN hebben en lid van de gezondheidsdienst zijn. Kost samen rond € 70, 00 per jaar.


Oh ja zeker wel! Ik heb er nog wel ergens foto's en filmpjes van. Vorig jaar heb ik texelaars gehad die ze ook gewoon vraten. Ze verkozen de (reuze)berenklauwen zelfs boven het gras. Binnen no time was alles opgegeten. Op mijn stage hebben ze om dezelfde reden Ouessant schaapjes gekocht, die eten ook alles. Het is een gigantische plaag in mijn wei en helaas staat het na 2 weken weer 10 cm hoog. O.a. omdat het ook in de bermen groeit en gewoon weer uitzaait naar mijn wei. Helaas doet de gemeente er maar weinig aan...
Niet alle schapen eten ze hoor. Heb ook wel eens zwartblesschapen in de wei gehad, maar die moesten er niets van hebben.

Die kosten vallen alles mee! Bedankt voor de info :)

Happy16
Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 06:49

In Rotterdam zijn verschillende plekken waar hele velden berenklauw echt voor een groot deel zijn verdwenen door schapenbegrazing! Worden wel suffolks voor gebruukt, door de zwarte koppen lijken ze minder snel last te hebben :)

Levi <3

pillow
Berichten: 7785
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 09:43

Goh ik wist dat niet, het verbaasd me. Ik heb ze gelukkig niet in de wei

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 10:55

Happy16 schreef:
In Rotterdam zijn verschillende plekken waar hele velden berenklauw echt voor een groot deel zijn verdwenen door schapenbegrazing! Worden wel suffolks voor gebruukt, door de zwarte koppen lijken ze minder snel last te hebben :)

Daar zit logica in, bereklauw veroorzaakt fotosensiviteit. Ik zou mijn schapen er echter niet graag van laten eten.

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:11

Waarbij ik hypericum eerder problematisch vind voor schapen.
Dat bestrijden van bereklauw met schaapskuddes komt in NL vaker voor.

Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:24

Die plant (bereklauw) komt hier nauwelijks voor, is ooit wel als tuinlant ingevoerd, maar al aardig uitgeroeid weer.
Een andere schermbloemige, Angelica archangelica (die hier véél voorkomt) veroorzaakt ook een dergelijke sensiviteit, en schijnt ertoe te kunnen leiden dat schapen hun oren verliezen. Vandaar mijn wantrouwen.....

Sansevieria
Berichten: 4189
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:45


Een dag niet gelachen, is een dag niet geleefd!

Happy16
Berichten: 4611
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 20:50

Leuk dat je die plaatst Sassy, degene die dat filmpje heeft gemaakt werkt voor dezelfde opdrachtgever als mijn baas, ik kom hem dus wel eens tegen :)

Hij heeft dit filmpje ook gemaakt:

Levi <3

pillow
Berichten: 7785
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:25

Die zijn er echt dol op. Weer wat geleerd. Hier in de buurt staan ze wel, kan ik ze eens trakteren. Moet ik mezelf wel beschermen

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Ingrid_92
Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-16 23:31

Geweldig filmpje, zulke schapen (die donkere) heb ik geloof ik ook in mijn wei gehad en dat was inderdaad maar even... Welke schapenrassen zijn dit in de filmpjes?
Even een idee hoe de berenklauwen bij mij in de wei staan (er valt handmatig niet tegen aan te hakken ...)


[ img ]

:(

Ik moet ergens nog wel een foto hebben van hoe het er uit zag nadat er schapen in waren geweest, maar die foto zoek ik nog. In ieder geval hetzelfde idee als het filmpje hierboven.

FleurStyn
Berichten: 335
Geregistreerd: 13-06-10

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 10:31

Gelukkig hier nog geen last gehad van berenklauw!

Straks achter mijn geitjes, spannend!

Ingrid_92
Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:25

Heeft er iemand verstand van bonte schapen? Welk ras zit hier achter? Kan er namelijk niet echt veel informatie over vinden. Hier in de buurt heeft een boer wat bont schapen te koop en ik vind ze erg leuk, maar ik vraag me af of ze berenklauwen eten...

tamary
Berichten: 29165
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:31

Ingrid_92 schreef:
Heeft er iemand verstand van bonte schapen? Welk ras zit hier achter? Kan er namelijk niet echt veel informatie over vinden. Hier in de buurt heeft een boer wat bont schapen te koop en ik vind ze erg leuk, maar ik vraag me af of ze berenklauwen eten...

Vraag het de boer, niet alle rassen en individuen lusten hetzelfde.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

pillow
Berichten: 7785
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-16 22:52

tamary schreef:
Ingrid_92 schreef:
Heeft er iemand verstand van bonte schapen? Welk ras zit hier achter? Kan er namelijk niet echt veel informatie over vinden. Hier in de buurt heeft een boer wat bont schapen te koop en ik vind ze erg leuk, maar ik vraag me af of ze berenklauwen eten...

Vraag het de boer, niet alle rassen en individuen lusten hetzelfde.

Als ik die filmpjes zie denk ik dat de meeste schapen ze wel lusten. In de tweede film lopen ook allerlei rassen door elkaar. De bonte schapen voeren vooral veel texelaar bloed, ze zijn ook erg vleestypisch over het algemeen.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

FleurStyn
Berichten: 335
Geregistreerd: 13-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:50

zeg hallo tegen Pepi en Koki !
[ img ]

Renske_W
Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-16 11:57

Aaaah wat een leukers!

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Domiinooo_, IMANDRA, JoyenUnory en 60 bezoekers