[VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

[VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-16 14:24


Op 12 januari 2016 kocht ik mijn eerste eigen pony: Zara! Ik wist van tevoren dat ik geen makkelijke pony had uitgezocht. Eigenlijk was ik opzoek naar een makkelijke, brave allround pony.. En waar kom ik mee thuis? Juist, een hele hete pittige merrie met een sterk karakter :D Deze uitdaging was het absoluut waard, want ze was verder precies wat ik zocht!

Het begon met volledig flippen als je ook maar een poging deed tot opstappen. Tot volledige rodeo sessies aan de longe. Dit is pas begonnen toen ze enkele weken bij mij stond, bij de vorige eigenaar deed ze dit niet! Ik heb haar namelijk gewoon 2 keer proef gereden :j De verhuizing hierheen is ook erg spannend geweest voor haar, ze heeft dik een week dunne mest gehad := Ook begon ze te trillen op de poetsplaats en gek worden zodra ze alleen gelaten werd. Ik heb toen besloten om helemaal terug naar het begin te gaan. Weg met het zadel en beginnen met grondwerk en vrijheidsdressuur. Ook ben ik magnesium gaan bijvoeren. Na enkele weken grondwerk en vrijheidsdressuur en andere leuke dingen, is de zadelmaker gekomen. Het ging niet helemaal zoals gepland, rijden konden we namelijk niet en bij het eerste zadel wat we probeerden flipte ze weer volledig. Uiteindelijk zijn we op een Massimo uitgekomen.

Na de zadelmaker bleef ze enorm gespannen tijdens het longeren. Af en toe kwamen er nog wat bokken uit, maar niet extreem meer. Toch had ik het idee dat er iets niet goed zat, dus besloten om de osteopaat erbij te halen. En met succes! Zara bleek 3 oude blokkades in haar rug en nek te hebben en nog een knie die niet helemaal lekker zat. Ze is helemaal losgewerkt en heeft toen prachtige zwarte tape op haar rug gekregen 8-) Daarna heeft ze ongeveer een week rust gehad, op wat stapwerk na. Na die week zijn we weer begonnen met longeren en aan de hand wat oefeningen. Ze is sinds die tijd enorm veranderd, ook een stuk rustiger qua karakter. Waar ze eerst niet normaal kon doen op de poetsplaats, staat ze nu lekker rustig te genieten en hooi te knabbelen.

Vandaag kwam HTM hier op bokt mij helpen met Zara. Zij heeft Zara gelongeerd met zadel, lekker in de regen :D Ondertussen stond ik met open mond te staren naar Zara, want ze liep zo ontzettend relaxed!

Het ging zo goed, dat we zelfs besloten om Zara helemaal op te tuigen en een begin te maken met hangen! Eerst wilden we een stoel gebruiken zodat ik makkelijk kon hangen, maar dat was toch wel een hele enge stoel _O- Dan maar met een voetje erop hangen. De eerste keer schoot ze weer in de stress en kwam er weer een gekke bok uit. Maar nadat ze kalmeerde hebben we het opnieuw geprobeerd.. Met succes! Ik kon vrij relaxed op haar hangen. Uiteindelijk hebben we zelfs enkele stapjes gezet *\o/*

De bedoeling is om nu vaker voorzichtig te hangen en uitgebreid te belonen als ze ontspant. Dat weer uitbreiden met wat stapjes vooruit en als het uiteindelijk allemaal goed gaat dan gaan we over op zitten. Ik ben heel benieuwd hoe dit allemaal gaat uitpakken :) Ondertussen gaan we ook lekker verder met veel overgangen aan de longe, grondwerk, vrijheidsdressuur, balkjes lopen, buitenritjes aan de hand etc!


Maureen_M
Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:25

Haha typisch he dat je iets koopt waar je net niet naar op zoek bent... :D

Heel erg veel succes samen! Het is een erg leuke merrie :)
Heb je er een tekna zadel opliggen?

Life is hard and always be, but remember somebody loves you and that one is me.. Your Angel

Rosemarin
Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:27

Wat een leuke pony, ik volg zeker. Is die foto trouwens met het nieuwe zadel, het zadel oogt namelijk op die foto best groot (kan ook iets vertekenen hoor).

Ook mijn pony was eerst heel braaf, maar kreeg daarna ook haar rodeo-fase. Na veel grondwerken en vanaf 0 beginnen is het nu een pony waar ik een kind op kan zetten :)

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-16 14:29

Zadel is een Massimo :) Zara heeft een extreem korte rug waardoor veel zadels niet pasten, uiteindelijk past deze echt precies.

Maureen_M
Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-16 14:41

Ohh Massimo is kwaliteit! Het leek op afstand een tekna maar de foto is ook niet zo super duidelijk...

Paarden met korte ruggen is echt een drama. Zo had mn vorige haffie Angel ook een vreselijk korte rug, naar achteren geplaatste schouder en daarnaast ook nog geen schoft. 13 zadels verder en een rib uit mn lijf kwamen we uit op een boomloos zadel.. Heb zelfs een zadelmaker me een zadel aan laten smeren (bates dressage) die uiteindelijk 4 cm te lang bleek te zijn :(

Ik kijk uit naar jullie verslagen!

Life is hard and always be, but remember somebody loves you and that one is me.. Your Angel

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-16 14:48

Tekna hebben we geprobeerd, maar dat was het zadel waar ze dus volledig mee flipte. Zadelmaker stond echt te kijken van :wow: Die werd het dus duidelijk niet, terwijl dat in eerste instantie wel het zadel van mijn voorkeur was vanwege prijs/kwaliteit verhouding. Helaas mocht ik iets dieper in de buidel tasten voor een goed passend zadel waar ze wél goed op reageerde :P

[ img ]
Betere foto van het zadel! Osteopaat gaf zelfs nog complimenten dat het zo goed op haar lag. Alle zadels lijken zo massief op Zara, dus deze ook :+ Pony is smal gebouwd, maar heeft een vrij grote schouderpartij (boommaat 34). Dekje is trouwens een maat pony dressuur, voortaan toch maar full dressuur halen denk ik.

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-16 17:30

Gisteren zijn we met een aantal mensen van stal naar de ikea geweest om wc potjes te halen! Goedkope oplossing voor cavalettis :D

Vandaag hebben we daar eens gebruik van gemaakt. Eerst hard gewerkt aan de longe, heel veel overgangen gemaakt. Op een gegeven moment was ze aardig moe. Het gaat steeds beter, waar ze eerst nog wel eens wilde bokken in galop, heeft ze dat nu geen één keer meer gedaan. Ze luistert ontzettend goed naar mijn stem. Ze vindt springen ontzettend leuk en balkjes lopen dus ook, ik hoef haar niet te sturen of aan te sporen, want ze gaat er zelf overheen *\o/* Morgen gaan we weer longeren met zadel en oefenen met stilstaan naast een krukje. Dat hebben we vandaag ook al gedaan en dat deed ze nog best braaf.

[ img ]

petra8
Berichten: 1128
Geregistreerd: 08-06-09

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 17:55

Leuk dat je een volgtopic hebt aangemaakt. Ik had haar ook te koop zien staan, voor mij is ze helaas te klein maar ik vind haar zo ontzettend mooi!! Leuk om hier te zien hoe het jullie vergaat.

Blogs, boeken en cursussen over Communiceren met dieren, Chakra's bij dieren, Astrologie bij dieren, Paardenkarakters lezen en Bomen, planten en kruiden voor paarden https://www.paardennatuurlijk.com

Marieke1495
Berichten: 5218
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 17:57

Ik volg! :) Volg je ook op instagram en vind haar een leuke pony!
Die potjes zijn echt geniaal :D

♡♡ Sinne Special D x Koss
♡♡ Fidál

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-16 18:04

Petra8, toevallig! Ik ben zelf maar 1.58m, dus voor mij is ze perfect!

Marieke1495, leuk! Ja die potjes is echt uitvinding van de eeuw! We zijn met zijn 3en op stal, dus 5 euro per persoon waren we klaar. De balken zijn weidepalen, moet nog aan de staleigenaar vragen of we er een paar mogen schilderen :))

dunja_11
Berichten: 693
Geregistreerd: 08-04-14

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 19:10

Hoeveel kosten die potjes? Superhandig! Ze ziet er goed uit <3

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-03-16 19:14


Rosemarin
Berichten: 884
Geregistreerd: 16-05-10
Woonplaats: Almelo

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-16 23:11

Oohja zo ziet het zadel er inderdaad een stuk beter uit :) knappe pony is het ook :j

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-16 19:40

Zara houdt niet van harde wind onder haar billen :') Toch was ze ontzettend braaf met longeren. Ze heeft 1 keer een klein bokje gegeven en een paar keer weggeschoten, maar dat was echt puur door de harde windvlagen recht tegen haar kont aan :P

[ img ]
Pony dressuur lijkt zo klein en full dressuur is gelijk weer huge _O- Toch ligt deze pad net wat fijner, de andere trekt een beetje op de schoft.

Marieke1495
Berichten: 5218
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 19:51

Volgens mij waren alle paarden vandaag wat frisser. Ook niet gek natuurlijk met die wind :D

Beide dekjes liggen inderdaad niet echt fijn, je zou eigenlijk net eentje er tussen in moeten hebben :)

♡♡ Sinne Special D x Koss
♡♡ Fidál

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-16 20:18

Klopt, alleen er tussenin bestaat niet :P Dus het is of te klein of te groot. Gelukkig heeft pony er toch geen last van!

[ img ]
Before: met een ander, niet passend zadel en toen ik haar pas enkele weken had.

Supervixen
Berichten: 12748
Geregistreerd: 28-04-11

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:29

Tussen ponymaat en full zit toch nog cob? Of ben ik nou gek?

Life starts at the end of your comfort zone. Volg me op instagram @trail_running_tessa


Saaams
Berichten: 13244
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:29

Klopt maar niet van eskadron.

Laerkens Beauty

Eight
Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-16 20:32

Wat een aparte verschijning! Mooi hoor en die felle kleuren staan haar goed :j ze ziet er ook erg ontspannen uit, ga zo door! Het zadel ziet er ook heel mooi uit.

Fortitude
Berichten: 3080
Geregistreerd: 03-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 08:13

Oooh ja ik volg ook. Ik vind Zara zo leuk :D

Wel herkenbaar hoor, thuiskomen met iets anders dan dat je eigenlijk in gedachten had :')

Enne, die potjes zijn echt geniaal. Misschien dat ik die ook ga halen, echt een slim idee.

[o]

Maureen_M
Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 10:26

Misschien lees ik er overheen maar hoe oud is ze nou eigenlijk?

Dat geval met te kleine dekjes is herkenbaar. Ik heb ooit eens maat pony van eskadron onder mn zadel gelegd en enkele dagen erna een flinke drukplek op de schoft. Ik al helemaal in paniek. Zadelmaker er meteen bij gehaald en het bleek uiteindelijk gewoon aan het dekje te liggen...

Dus dat waren ook weer onnodige kosten -O-

Life is hard and always be, but remember somebody loves you and that one is me.. Your Angel

Marieke1495
Berichten: 5218
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:36

Ghostattack schreef:
Klopt, alleen er tussenin bestaat niet :P Dus het is of te klein of te groot. Gelukkig heeft pony er toch geen last van!

[ [url=m/rg4BIe.png]Afbeelding[/url] ]
Before: met een ander, niet passend zadel en toen ik haar pas enkele weken had.

Verschil zie je zeker!
Vind zelf het pony dekje beter passen, al lijkt het zadel zoiezo heel groot :D

Heb je ook een soort van planning voor haar? Wanneer je wat doet? In de zin van, wanneer wil je er weer op? Of bekijk je dat gewoon? :)

♡♡ Sinne Special D x Koss
♡♡ Fidál

xLeonietje
Berichten: 332
Geregistreerd: 21-01-13
Woonplaats: Hilversum

Re: [VOLG] Zara, beginnen vanaf 0..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-16 12:49

Ik volg ook gezellig mee!
Ik volg je ook op instagram, super leuke pony is die Zara zeg! <3

Hoi

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-16 17:35

M_hartje_M, Zara is 10 jaar! Haar afstamming: http://www.allbreedpedigree.com/schoenbrunn+typesse

Marieke1495, de planning hangt af van mijn eigen weken :P Ik heb een verzorger die haar beweging geeft enkele dagen per week omdat ik doordeweeks vaak in Amsterdam zit (werk en studeer daar). Donderdag gaan we weer onder begeleiding oefenen met hangen. In de tussentijd wordt er hard met haar gewerkt aan de longe (met of zonder zadel), grondwerk, vrijheidsdressuur en balkjes lopen :j Ook doen we voor de afwisseling aan de hand buiten wandelen met stalgenootjes. Ze loopt zeker 5 dagen in de week, dus beweging krijgt ze genoeg. Is ook echt nodig, anders wordt ze irritant :')

Wanneer ik weer echt erop stap is een kwestie van afwachten hoe ze gaat reageren. Ik neem liever maanden lang de tijd zodat alles echt vertrouwd is, dan dat ik een doel stel om over een week erop te zitten :+

Ghostattack
Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-03-16 18:05

Vandaag voor de tweede keer hulp gehad! We zijn begonnen met longeren, waarbij ze ontzettend braaf en rustig was. Na hooguit 10 minuten besloten om weer te gaan hangen. Aangezien we nu een super krukje hebben, Zara naast het krukje geparkeerd en op het zadel gaan liggen. Voordeel van zo'n kleine pony en een krukje van 50cm hoog _O- Ze had nog wel wat spanning, maar niet extreem. Vervolgens een paar stapjes gezet. Dit paar keer herhaald en ze bood zelf aan om meer stapjes te zetten. Uiteindelijk hebben we meer dan een halve volte gestapt! *\o/* Ik ben echt trots op haar, want we zijn in die twee keer al verder gekomen dan ik had verwacht!

Plan nu: lekker trainen aan de longe, veel overgangen en voornamelijk stap-galop. De volgende keer weer hangen en dan ook kijken of ik kan gaan zitten.

[ img ]
Dekje was helaas een stuk naar achter geschoven omdat ik hem niet ver genoeg naar voren en omhoog had getrokken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: KikiCelinevs, knockout1, Lanoca, Maanon_, Mark0919, OmgiliBot, Sanet, SusanH, tienus63, Tyke en 36 bezoekers