Het grote backpacktopic

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-16 23:28

Haha hier ook een controll freak, misschien is dat juist de sleutel? Alles even loslaten, maar niet voordat alles tot in de puntjes geregeld is? Wat je toch wel moet kunnen wil je op jezelf of je groepje aangewezen zijn ^^.

Zo, pagina 3 al *\o/*

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023



dondeyne
Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 06:29

Teveel kleding meenemen is heel herkenbaar! Denk vooral in slimme laagjes!

McDonalds vind ik heel fijn als ik genoeg heb van de andere keuken. In tegenstelling tot anderen hier kan ik niet goed tegen vreemd eten en ben ik bv. in India acht kg afgevallen in twee weken. Dan is het echt wel tijd om een bekende pizza te gaan zoeken ;) Wat je wat mij betreft dan ook echt niet mag missen is een kleine apotheek! Medicatie is niet overal voorradig en apotheken of namen zijn soms heel moeilijk te achterhalen.

Verder kun je backpacken zo goedkoop maken als je wil, maar het is zonde als je bepaalde ervaringen moet overslaan omdat je budget niet toereikend is. Ik vind contact met andere reizigers heel belangrijk en dat is juist weer heel makkelijk als je een keer een tour in je hostel boekt!

Narya
Berichten: 5228
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 08:23

Darah3 schreef:
Mooie quote: "when preparing to travel, lay out all your clothes and all your money. Then take half the clothes and twice the money".


_O- Ik heb de helft van mijn kleren al thuisgelaten, maar het is toch een enorme berg geworden. Ik heb het altijd koud, dus ik moet drie lagen meenemen :brr:

Düsler mi gerçek, gerçekler mi bir düs yoksa
Gerçeklesir belki bir gün, bitmesin, düs bile olsa

Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 10:59

Psydoxy schreef:
De echte backpacker (die niet gaat kamperen) dient te trachten om max 9 kg aan baggage mee te nemen. Een van de gouden backpack regels :Y)
Kamperen kan heel gaaf zijn, maar reken dan op een zware tas met veel meer spullen. Het is niet alleen tent, maar ook matje, slaapzak en evt. kookspullen... eten etc etc.

Als ik lang op reis ga met kampeerspullen zit ik al snel aan 18 kg.
Vorige week teruggekomen van mijn Frankrijk reis, had 6 kg bij, hoe ideaal!

Om het af te wisselen hostel/kamperen is maar de vraag of dat ook idd kan. Niet overal zijn hostels en niet alle campings zijn te bereiken. In Californie was het idee om te kamperen niet slecht, maar de meeste campings lagen zover uit de steden dat ik er met het openbaar vervoer niet kon komen.


Mijn tas kwam echt niet boven de 10 kg en ik had een matje, slaapzak, 2 gasbusjes en gasstel, 2 pannetjes + grijpertje mee (en sprok, 2 bordjes, 2 plastic bekertje, voedsel als pot linzen, rijst, vega hamburgerpoeder). ;) Mijn vriend had de tent. Dus hoe jij aan 18 kg komt, dan heb je wel hele zware kampeerspullen haha, en het is niet zo dat ik allemaal fancy lichtgewicht spul had.

Overigens gingen wij ook absoluut niet van campings uit, dat is inderdaad veel te veel gedoe om te vinden. Zelfde als hostels, al ligt het eraan waar je bent natuurlijk. In het noorden van Tsjechië (skigebied) is er echt een te veel aan hostels haha.

Maar je kan echt in bijna elk land prima wildkamperen zolang je niet 2 nachten op dezelfde plek blijft.
Zelfs in landen dan het officieel niet mag, verzekeren de lokale mensen je dat het zelden een probleem is. Het is niet dat je uit je tent word gesleurd en in elkaar geknuppeld. Het meest van de tijd krijg je niet eens een boete.
Daarbij kan je ook bij mensen aankloppen, zoals boeren, met de vraag of je in hun land mag kamperen zodat het wel helemaal legaal is.

Maar ik zelf, en wat ik ook echt heel vaak lees van anderen, zou ik het wel aanraden kampeerspullen mee te nemen omdat je áltijd de mogelijkheid hebt om te overnachten. Je weet nooit waar je terecht komt, wat je overkomt, en een tentje kan je bijna overal neerzetten. Zelfs bovenop een flatgebouw, midden in een centrum.
Zelfde als overal kunnen koken. Het is daarbij ook nog eens veel goedkoper en minder vermoeiend dan telkens op zoek moeten naar een hostel of couchsurfen (waar je vaak internet voor nodig hebt om dat te regelen).

Wij zaten op een gegeven moment ook echt helemaal vast bij een Duitse afgelegen benzinepomp (lifters foutje, verstond de stad waar de lift heen ging verkeerd haha) met weinig mogelijkheid om er weg te komen voor de nacht en waren super blij dat we een tent en eten mee hadden. :Y)

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

M_ariskaa
Berichten: 2222
Geregistreerd: 18-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 11:09

Mag ik mij hier ook melden? :)

Ik ga aankomende zomer voor de allereerste keer backpacken! :D Ik ga Interrailen met 3 vriendinnen. We gaan naar Berlijn, Praag, Krakau, Wenen, Bratislava, Boedapest, Zagreb en München. We hebben afgesproken hostels e.d. van tevoren niet te boeken. We gaan alleen een Interrailpas kopen en een globale planning maken en de rest doen we op de bonnefooi!

Ben heel erg benieuwd en weet totaal niet wat ik ervan moet verwachten. Ben nooit verder gekomen dan een all-inclusive vakantie in Turkije en een stedentripje Barcelona qua reizen haha! Ik lees dus even mee, komen handige tips voorbij. :D

Psydoxy
Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:10

Suliko schreef:
Mijn tas kwam echt niet boven de 10 kg en ik had een matje, slaapzak, 2 gasbusjes en gasstel, 2 pannetjes + grijpertje mee (en sprok, 2 bordjes, 2 plastic bekertje, voedsel als pot linzen, rijst, vega hamburgerpoeder). ;) Mijn vriend had de tent. Dus hoe jij aan 18 kg komt, dan heb je wel hele zware kampeerspullen haha, en het is niet zo dat ik allemaal fancy lichtgewicht spul had.


..... Dat is echt knap :j, krijg ik niet voor elkaar. Moet er wel bijzeggen dat ik nog een old fashion backpack heb met metalen rugframe. Het ding leeg weegt al 4 kg. :o

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

minikatje
Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:22

Mijn backpack is 25 liter en volgepakt/reisklaar 7 kilo :)
Incl. Slaapzak en tarp.

Three day assault type


Havermout en zonnebloempitten, lopen we hele trails op :')

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:29

Ah ja, dat verklaard wel wat. Mijn backpack weegt geen drol. :') Een mijn matje was wel fancy lichtgewicht, die heb ik kunnen lenen. Mijn slaapzak was wat zwaarder, maar niet extreem zwaar. Gas weegt helemaal niets, en het ding wat er op/om gaat ook niet. De pannetjes nemen niet veel ruimte in, die paste in elkaar en die had ik weer volgepropt met thee, oplader en touw.

Ik ben nu aan het sparen voor eigen, goede backpack en kampeer spullen. Dat gaat wel aantikken, maar ik zie mijzelf de komende jaren veel reizen dus dan is het een goed investering. :D

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:30

Havermout is inderdaad een hele goede! Ik vind het lekker, mijn vriend niet. Dus wij hadden het toen niet mee.
Dingen als roggebrood zijn ook handig. Daar doe je het zo lang op!

Ze zeggen dat pindakaas ook ultiem reisvoer is, maar ik krijg dat zelf echt niet weg. :=

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

minikatje
Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:34

En dan de hele dag pindakaasplak hebben :D
Couscous en bulgur zijn goed on nee te nemen, gedroogde vruchten en noten.

Mijn assaukt kwam van mp en de mammut voor 3 euro bij de kringloop.

Verder idd laagjes. Ik had 3 panty's bij me voor onder mn broekjes en lange armwarmers/sokken.

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

Laurahh
Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 14:46

Ik meld me ook :D

Vorige zomer met mijn vriend een kleine maand wezen backpacken in Afrika.
Alle materialen om te kamperen mee in de backpack en met het openbaar vervoer/liftend gereisd door Malawi, Zambia en Zimbabwe.

Dit jaar wordt een 'goedkopere' vakantie, maar mee praten over backpacken is altijd leuk :D

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-16 19:56

Ik ben er van overtuigd dat ik mezelf ga overschatten ook al doe ik heel erg mijn best om mezelf te onderschatten ^^. Die tent wordt toch wel een must :p.

Wat is precies interrailen? Is dat een term voor reizen met de trein? Is er een website voor dit soort zaken of een speciale kaart/pas? Hoe werkt het? ^^.

Minikatje, zonnebloempitten??!??

Welke merken kleding zijn absouut aan te raden?

En Afrika lijkt me nou totaal geen land om te backpacken vanwege de risico's (mens en dier). Vergis ik me nou of is dat toch wel voor gevorderden?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:27

Met interrailen koop je een pas voor een bepaalde tijd (vaak een maand) voor een bepaald land, of voor heel Europa (ik denk dat het ook wel voor andere continenten bestaat). Dan kan je dus een maand lang onbeperkt reizen in een land zoals Frankrijk of je pakt in een maand meerdere landen door Europa. Als je googled op 'interrailen' vind je genoeg sites waar je zo'n pas kan aanschaffen!

Tja, merken kleding. Ik nam gewoon mijn meest chill zittende kleding mee. Dus niet te strakke/harde broeken, geen synthetische stoffen maar katoen. Kleding waar ik mij lekker in kan bewegen en die mij niet belemmerd. Wat bijvoorbeeld wel aan te raden is is een broek die hoger zit (of juist laag) of met een niet al te harde bovenkant (dus zonder riem) want anders drukken de heupriemen van je backpack daar heel erg op. En hemden met een brede schouderband, dunne/dikke bandjes drukken ook in je schouder door je backpack. Shirt die wat langer zitten zij ook van, want anders kruipt het bij je rug omhoog doordat je backpack er tegen aan schuurt. Een bh die te veel harde bandjes/randjes heeft kan ook gaan irriteren, dus zelf vond ik een sportbh of geen bh het chillste. :D
Laatst bijgewerkt door Suliko op 18-02-16 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Laurahh
Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:27

Xyris, welke risico's heb je dan in gedachten?

Het was mijn eerste reis ooit, dus ben allesbehalve gevorderd. Mijn vriend misschien wel een beetje :')

En zoals hierboven gezegd wordt, ik heb inderdaad ook geen hempjes oid gedragen op het moment dat de backpack om moest. Altijd t-shirtjes om pijnlijke plekken te voorkomen.

Psydoxy
Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:37

Xyris schreef:
En Afrika lijkt me nou totaal geen land om te backpacken vanwege de risico's (mens en dier). Vergis ik me nou of is dat toch wel voor gevorderden?


Uhh, Afrika is dus een continent met veel landen :Y), ligt eraan waar je bent.

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

minikatje
Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 22:03


Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-02-16 23:45

Ik probeer Afrika niet over 1 kam te scheren :) ben er zelf nooit geweest, tis gewoon een gevoel.

Laurahh, ik weet niet precies op wat je reageert maar ik vermoed over de risico's van backpacken? Ik ben een beetje wantrouwend naar mensen, maar ik denk dat men dat inmiddels wel in de gaten heeft :).

En zonnebloempitten, ik weet wat het zijn :p ik doelde meer op het feit dat je het er zo nadrukkelijk bij zei, dacht misschien zit er een verhaaltje achter ofzo.

Thanks voor de uitleg van interrailen, en die kledingtips, dingen waar ik nooit aan zou denken tot het te laat is :).

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

minikatje
Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 00:30

oh zo :D

Ik ben grootverbruiker zonnebloempitten :D

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *

NogSteedsGek
Berichten: 1124
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: Er gaat niets boven...

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 01:14

Zal later wat uitgebreider reageren maar voor nu:

Ik heb in de Franse Pyreneeën meerdere tochten gelopen en ben afgelopen zomer naar Noorwegen geweest en heb daar 5 dagen door een natuurgebied getrokken, daarna mbv OV nog een stuk rond getrokken. Kan je best tips geven maar veel is afhankelijk van het type reis. Wil je meer van hostel of camping naar camping met o.a. OV is bijvoorbeeld katoenen kleding prima, draagt prettiger. Voor door de natuur rondzwerven echter minder praktisch. Het neemt vocht op waardoor je af kan koelen en het duurt langer voor het droog is. Zeker wanner het vochtig is in een tent. Dan heb je meer aan synthetische of wollen kleding (ja ook in de zomer, is in dunne zomer versie te krijgen).

Wil je best tips geven, werk in een buitensport/reis winkel, daar afgelopen jaren ook een hoop bij geleerd. Hoewel mijn kennis over tochten lopen groter is dan het backpacken wat tegenwoordig populair is in o.a. zuidOost Azië.

Instagram: Iris.ppkm *-:)

Think outside, no box required!

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-02-16 13:41

Thanks! Ik heb op het moment even geen vragen m.b.t. kleding, maar dat zal vast weer komen haha.
In welk dorp/stad werk je?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-16 20:08

Hebben jullie nog tips m.b.t. het vinden van een goede route? Dan bedoel ik tuurlijk niet de reguliere vakantieboeken enzo. Er zijn miljoenen plekken om te backpacken maar hoe pik je de beste eruit? Zijn er iets van routes te vinden op google maps ofzo?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Psydoxy
Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 21:45

Ter plekke bekijken, ik plan niet, komt altijd goed :D

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-16 22:18

Oh haha, ik zat al te kijken bij de e-routes maar ik vind het zo lastig. Ik wil graag zo veel mogelijk verschillende soorten natuur zien :p dus niet alleen maar bos ofzo, maar dat soort info is lastig te vinden.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

NogSteedsGek
Berichten: 1124
Geregistreerd: 18-08-08
Woonplaats: Er gaat niets boven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 22:50

Ik werk in Groningen.

Route heb ik vooraf uitgestippeld. Omdat ik alleen ging wou ik dat mensen thuis wisten waar ik ging lopen en hoe lang. In Noorwegen heb je de DNT. Ze hebben alle wandelroutes en berg hutten in beheer. Heb een gebied gekozen een een route uitgestippeld die paste bij het aantal dagen dat ik lopen wou. Andere landen zullen soortgelijke organisaties hebben die dat beheren. Zo zijn er ook kaarten met de wandelroutes die voldoende gedetailleerd zijn. Van camping naar camping daarna gewoon gegaan waar ik wou. Dat met de bus/trein/liftend gedaan en in de bewoonde wereld dus niet zo'n noodzaak om dat te plannen. Had wel een grof idee maar wou daar wel van afwijken als t weer ergens anders bijvoorbeeld beter was.

Instagram: Iris.ppkm *-:)

Think outside, no box required!

minikatje
Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:23

Welke winkel werk je? Ik ben 18 en 19 maart in groningen :D

Pony zoekt pensionstalling/weide rondom Rijssen
* "My pony looks like a giant piece of rideable chocolate" *


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gaucho, Lotje033, Miiej, OmgiliBot, Petra_O, Room_Soesje, Suliko, UnderIlse, VuurVleugels en 87 bezoekers