Het grote backpacktopic

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-16 17:54

Hey bokkertjes,

helaas mag ik mezelf nog geen backpacker noemen maar ik ben er wel erg in geïnteresseerd. Gewoon de pech van afzeggende mensen en niet te ruime financiën.

Echter hoor ik graag de ervaringen van anderen en zou hier graag een volg en infotopic over eigen ervaringen terug lezen.

Wie komt er bij??? *\o/*

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Anoniem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 18:13

Ik volg! Over 4 weken 2 weekjes backpacken in Thailand! Kon helaas niet langer vrij krijgen van school meh.

Margoooo
Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:33

Ik meld me! Ik vertrek 23 maart om 4 maanden te gaan backpacken in mijn uppie in ZO Azië! Onwijs zin in, maar vind het wel spannend hoor.. Word mijn eerste keer..

Always smile it makes people wonder what you're up to!

FlorienM
Berichten: 196
Geregistreerd: 19-10-14
Woonplaats: Het Oosten

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:58

Ik volg even. Zou eigenlijk deze zomer door Europa gaan reizen met de trein . Maar mijn reismaatje haalde het financieel gezien niet. Zou ook mijn eerste keer worden . Ben benieuwd naar jullie avontuur!

Spoiler:
Ik snap het , spoilers maken mij ook nieuwsgierig

Darah3
Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:54

Leuk :) ben paar jaar terug 1,5 maand in Australië wezen backpacken en vorig jaar een paar weekjes op Bali.
Dit jaar worden het meer citytrips en rondreisje IJsland, maar in 2017 staat Australië weer op de planning (ben er vanaf dit najaar) en daarna misschien nog andere landen erachter aan, ligt er aan hoe veel overblijft van mijn budget :')

fiets a fake smile

Goof
Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 14:30

Backpacken is best wel overrated, het is niet meer dan op vakantie gaan met een rugzak ipv een koffer :+
Maar over het algemeen zegt het ook wel iets over het type mens dat dit doet en de manier van verblijven etc. Ik heb vaak 'gebackpackt', heerlijk. Lekker vrij, lekker reizen.
Aan de andere kant ga ik ook met backpack op vakantie als ik een huisje, hotel of camper huur.

LileNo
Berichten: 182
Geregistreerd: 02-06-14

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 14:51

Backpacker meldt zich hier! Het is zo leuk om te doen. O.a Zuid-Oost Azië aangedaan en balkan landen :D Zou graag weer weg willen gaan.

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-16 18:48

Ahh leuk! Voor hen die binnenkort gaan, kunnen jullie ons up-to-date houden toevallig? Ik heb zelf geen ervaring en geen kennissen of vrienden die dit ook doen. Toch wil ik graag weten hoe men het ervaart en waar je zoal over struikelt.

Voor mij betekend backpacken, reizen zonder duidelijke planning bij citytrips (que sera sera) of reizen door de natuur met of zonder een strakke planning. (Neem aan dat de laatste wat meer risico gebonden is). Ikzelf ben voornamelijk geinteresseerd in de laatste mét een planning waarbij men om de dag een dorp of stad bezoekt waar de voorraad aangevuld kan worden en eventueel een nacht hotel en/of douche gepakt kan worden.

Is het trouwens goed te doen om van dorp tot dorp te reizen met nachten out in the open in een tentje, financieel gezien? Heeft iemand wat voorbeelden? Dan heb ik/wij een beetje een beeld.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Goof
Berichten: 28609
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:16

Xyris schreef:
Is het trouwens goed te doen om van dorp tot dorp te reizen met nachten out in the open in een tentje, financieel gezien? Heeft iemand wat voorbeelden? Dan heb ik/wij een beetje een beeld.


Dat ligt er natuurlijk helemaal aan waar je heen wil, welk land en wat voor gebied etc.

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-16 21:31

Fair enough, zat ook meer aan tips en tricks te denken.

Heb zelf in gedachten ergens in skandinavie te beginnen, ben nou eenmaal weg van het noorden :).

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

LileNo
Berichten: 182
Geregistreerd: 02-06-14

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:58

Het ligt er echt aan waar je wilt gaan backpacken. Houdt er natuurlijk rekening mee met je bagage en wat je precies wilt. Goed inlezen is het halve werk en tevens het lezen van andere backpackers hun verhalen over dat gebied. Lonely planet is een goede richting gever, echter tijdens het reizen veel met andere reizigers praten en locals helpt bij het vinden van leuke plekken (die ook minder toeristisch kunnen zijn).

Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 22:08

Ik kom mee kletsen! :D

Afgelopen zomer voor het eerst gebackpackt met mijn vriend, vrijwel niets vastgelegd. Behalve dat we als doel het Reuzengebergte hadden in Tsjechië. We gingen liftend, eerst naar Dresden, dat was onze enige geplande slaapplek bij mensen die altijd een paar plekken hebben om te slapen (kende mijn vriend van een vorige reis). Van daaruit wouden we met de trein de grens over en liftend verder in Tsjechië.

Het was onze eerste backpack vakantie, we hadden een (achteraf lekke :') ) tent mee en een gasstelletje zodat we overal konden overnachten. Maar hebben ook 3 keer een hotel genomen wegens bagger weer en om bij te komen. We hadden weinig geld, maar Tsjechië is zo goedkoop dat een nachtje hotel prima te doen was.

Dit was echt fantastisch en ook heel erg veel van geleerd voor volgende keren. Vooral het liften raad ik echt aan als je zo goedkoop mogelijk wilt reizen en van lokale mensen hoor je gewoon de beste verhalen over een land en die kunnen je ook het beste advies geven! In het begin vond ik het doodeng, om enthousiast mensen aan te spreken. Maar op een gegeven moment gaat het gewoon vanzelf en voel je je juist heel erg op je gemak. Ik ben geen enkel moment bang geweest of een slecht gevoel gehad bij de liften die we hadden. :)

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-02-16 15:00

*mijn handen jeuken bij de boeken van lonely planet* en ik word er nu ook in de reclames mee dood gegooid ^^.

Liften, ik denk dat dat ergens wel heel interessant kan zijn zoals je al zegt, maar aan de andere kant, brr, je weet maar nooit ^^ Maargoed, ik ben wel op zoek naar 1 tot 4 andere mensen om mee te reizen, maar dat is zo makkelijk nog niet!

Ik ben ooit in Praag geweest, maar verder niks van Tsjechië gezien, vind ik wel jammer want het moet ontzettend mooi zijn. Net zoals Hongarije bijvoorbeeld en Roemenië.

Ben blij dat ik veel mensen in Europa ken, heb een stuk of 20 uitnodigingen staan in zo'n 10 verschillende Europese landen.

Ga je binnenkort weer Suliko?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:16

In mijn eentje zou ik ook niet zo snel gaan liften. Maar het scheelt dat mijn vriend er uit ziet als iemand waar je liever geen mot mee hebt (zit aardig onder de tattoo's, goed gespierd). Dus daar voelde ik mij heel veilig bij.
Maar wie weet, als ik wat vechtsport op pak, zelf ook lekker gespierd ben, wat dat wil ik wel zijn als ik meer ga backpacken en ergens een mes verstop. :o Ik bedoel, niet alle idioten zitten op de weg. Als je in de natuur bent in je eentje loop je in mijn ogen net zoveel gevaar, al helemaal als je een zware backpack meezeult die je niet 1 2 3 afgooit. Je spreekt de chauffeur eerst voor je instapt, je staat zelden op een verlaten weg dus als het niet goed voelt loop je gewoon door. Maar je moet dus wel op je eigen gevoel kunnen vertrouwen, want als je toch bij de verkeerde instapt, dan heb je een probleem. :)

Tsjechië is echt prachtig! Ik ben er nu 4x geweest, 3 keer gekampeerd met het gezin en dus afgelopen zomer met mijn vriend. Met name het noorden en midden is echt prachtig, waar het wat ruwer is. Ook de sfeer in het land is zo leuk, het is heel erg wijds en de huizen daar zijn zo schattig! Heel veel is ontzettend bouwvallig maar de tuintjes zijn altijd heel keurig en vol met fleurige beeldjes. :')
In het zuiden zijn heel veel meren, maar daar ga ik liever niet meer heen, zijn mij iets te veel muggen!

Praag vond ik ook wel leuk maar het zegt absoluut niets over de rest van het land!

Deze zomer helaas niet backpacken. Wel ga ik voor het eerst solo weg, op de grens bij België. Ik ga ruim 3 weken vrijwillig werken op een natuurcamping met paarden voor kost en inwoning. Vond het een fantastische kans, niet te ver en geen taalbarriëre maar toch 'alleen' weg zijn. En lekker tussen mijn examens en herexamens. :))

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

Narya
Berichten: 5228
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:13

Leuk topic! Ik reis ook veel en heb de afgelopen jaren in een stuk of 7 verschillende landen gewoond, maar nu heb ik voor komende week voor het eerst in mijn leven een hotel geboekt ipv een hostel. En ik hou van planning, op het dwangmatige af. Zou ik dan toch oud worden? _O-

Düsler mi gerçek, gerçekler mi bir düs yoksa
Gerçeklesir belki bir gün, bitmesin, düs bile olsa

dondeyne
Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:12

Leuk, ik lees ook even mee :) Ben zelf al in aardig wat landen buiten Europa geweest (China, Brazilië, Nepal, India, Peru, Kenia, Tanzania, binnenkort VAE), maar het lijkt me ook erg leuk om een keer met mijn vriend twee weken met een tent door Noorwegen te wandelen zonder iemand tegen te komen!

Wat was jullie mooiste reis?

Narya
Berichten: 5228
Geregistreerd: 23-12-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:59

Gaaf, wat ga je in de Emiraten doen?

Wat mij betreft: mijn mooiste reizen waren de plekken waar ik voor langere tijd ben gebleven. Met name Koeweit heeft een bijzonder plekje in mijn hart :j

Düsler mi gerçek, gerçekler mi bir düs yoksa
Gerçeklesir belki bir gün, bitmesin, düs bile olsa


Psydoxy
Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:06

Ik kan het niet laten om me ook te melden als ondertussen 'senior' backpacker. Zodra ik even de tijd heb, ben ik er weg van. :D

Mocht je iets willen weten, advies, ervaringsverhalen etc etc etc, mijn PB staat altijd open.

Landen waar ik gebackpackt heb:
Amerika: Californië
Europa: Engeland, Zuid Frankrijk (incl. Monaco :Y)) , Italië (incl. San Marino :Y))
Afrika: Zuid Afrika, Namibië, Marokko
Oceanië: Australie (Oost-kust en Outback), New Zealand, Fiji, Frans Polynesie
Zuid Amerika: Chili, Argentinië
Azië: Hong Kong, Macau, Maleisië (West en Borneo), Thailand, Taiwan, Singapore

Heb nog meer landen op m'n lijstje, alleen heb ik deze niet met rugzak bezocht, maar eerder als vakantie of tijdelijk gewoond.

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:52

Inderdaad een leuk topic! Ik lees ook graag mee.

Ik ben (nog) geen ervaren backpacker maar wil aankomende zomer met de Transiberië Express reizen (Rusland, Mongolië, China), uiteraard met backpack. Daarna wil ik nog drie weken naar India en Nepal backpacken.

Wel veel gereisd afgelopen jaren, maar nooit daadwerkelijk als backpacker.

dondeyne
Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 09:58

Picassox: Transiberië express staat ook hoog op mijn lijstje! Jaloers!

Narya: congres in Dubaï, maar hoop erna nog verder te kunnen..

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 10:01

Ja, bij mij staat Mongolië als zó lang op m'n lijst, al vanaf dat ik 10 jaar oud ben... En nu ga ik deze zomer samen met m'n vriend. Heel erg gaaf! :)

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-16 13:36

Ohw! Ik ben zo benieuwd naar jullie ervaringen :).

Voor de ervaren backpackers: Hebben jullie tips voor wat echt mee moet?
Zoals ducttape en plastuutjes ofzo :p of zaken die je verwacht mee te moeten nemen maar echt niet nodig hebt?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Suliko
Berichten: 4247
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:40

Ducttape en vuilniszakken zijn een absolute aanrader voor lekkages en ernstige buien. :P (Vuilniszakken ook om vieze of natte was in te bewaren als je toch echt verder moet).
Zaklamp, scherp mes. Zelf vind ik het echt ideaal om een gasstelletje, tent/matje/slaapzak mee te hebben zodat je overal kan bivakkeren.

Altijd iets (goed voedends) te eten als noten, gedroogde vruchten mee hebben.
Wij hadden ook zakjes rijst, potje linzen, dadelbrood en een pakje vega hamburgerpoeder. Lekker praktisch, waterdicht en weegt voor het grootste gedeelte geen drol. :D

Als vrouw zijnde vind ik inlegkruisjes super handig, dan hoef ik geen giga lading aan onderbroeken mee.

Oh ja, ik heb de hele reis een heel dun tasje op mijn heup gehad, onder mijn broek met pinpas, ID, groot geld. Je hoort nou eenmaal verhalen dat mensen zo de riemen van je backpack doorsnijden. Dit tasje deed ik tijdens het slapen aan mijn voeteneind in mijn slaapzak. Kennis heeft wel eens gehad dat ze plat gespoten waren in de tent en alles gejat was, op dat tasje na dus. :D

Voor de rest moet ik even nadenken als mij nog wat te binnen schiet.

Volg mijn fietsavontuur Stockholm - Oslo - Bergen - Oslo - Kopenhagen
[VOLG] Op mijn stalen ros door Scandinavië
•••

dondeyne
Berichten: 1953
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Maastricht

Re: Het grote backpacktopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:18

Ik had in China een kompas meegenomen, omdat ik een heel slecht richtingsgevoel heb, maar dat heb ik echt niet gebruikt :') Klein heuptasje neem ik ook altijd mee en slaap ik ook mee in hostels!

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-16 15:18

Handige tips Suliko, ja, ik denk dat backpackers wel makkelijke doelwitten zijn voor dat soort volk :/.
Wat bedoel je precies met plat gespoten? Dat klinkt niet best!

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 bezoekers