Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
pillow
Berichten: 7771
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:10

Froukje schreef:
Kitten84 schreef:
Ik heb een vraag.

Ik ken een schaap wat in maart moet lammeren, ze werd mank en haar knie linksvoor zit op slot. Ze eet wel, is heel alert, herkauwt. Ze ligt alleen veel en kan alleen staan met hulp.

Wat is dit ziekte beeld? Is ze nog te helpen?

Citaat:
Bel even de DA voor het trimmen van de nagels, waarschijnlijk is het probleem dan al snel verholpen. Eventueel een spuit pijnstillers er in. Hier zijn er ook een aantal goed kreupel, komt ook door het weer
.

Als het probleem in de knie zit heeft het knippen van de hoeven geen zin. Bovendien is het niet zo zinvol om daar een dierenarts voor te laten komen. Heeft geen meerwaarde en kost nogal wat. Als je het zelf niet kunt kun je beter een schapenhouder uit de buurt even vragen om de hoefjes te doen. Is de knie ook warm en dik? kan best ontstoken zijn, en is het ms zinvol er zwarte trekzalf op te smeren om het open te krijgen. Als er meerdere pijnlijke gewrichten zijn kan het duiden op zwoegerziekte. Maar de meeste gevallen van keupelheid komt voort uit de hoeven.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max


Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 22:26

pillow schreef:
Als het probleem in de knie zit heeft het knippen van de hoeven geen zin. Bovendien is het niet zo zinvol om daar een dierenarts voor te laten komen. Heeft geen meerwaarde en kost nogal wat. Als je het zelf niet kunt kun je beter een schapenhouder uit de buurt even vragen om de hoefjes te doen. Is de knie ook warm en dik? kan best ontstoken zijn, en is het ms zinvol er zwarte trekzalf op te smeren om het open te krijgen. Als er meerdere pijnlijke gewrichten zijn kan het duiden op zwoegerziekte. Maar de meeste gevallen van keupelheid komt voort uit de hoeven.

Als je zelf geen idee hebt wat te doen kun je toch echt beter de DA bellen, die kan ook nog wat spuiten tegen eventuele ontstekingen. Want dat kan schaap wel gebruiken als het al even duurt.
Niet iedereen met schapen voor de hobby heeft schapenhouders in de buurt. En al heb je die wel, die gaat echt zijn medicatie in ander mans schapen spuiten. Wij niet iig, dat spul is al duur zat voor eigen gebruik.

En ja, dat zal best wat kosten, als je geen geld wilt uitgeven moet je een hobbelpaard in de gang zetten, die schijt en vreet ook niet.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

pillow
Berichten: 7771
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 00:27

Froukje schreef:
pillow schreef:
Als het probleem in de knie zit heeft het knippen van de hoeven geen zin. Bovendien is het niet zo zinvol om daar een dierenarts voor te laten komen. Heeft geen meerwaarde en kost nogal wat. Als je het zelf niet kunt kun je beter een schapenhouder uit de buurt even vragen om de hoefjes te doen. Is de knie ook warm en dik? kan best ontstoken zijn, en is het ms zinvol er zwarte trekzalf op te smeren om het open te krijgen. Als er meerdere pijnlijke gewrichten zijn kan het duiden op zwoegerziekte. Maar de meeste gevallen van keupelheid komt voort uit de hoeven.

Als je zelf geen idee hebt wat te doen kun je toch echt beter de DA bellen, die kan ook nog wat spuiten tegen eventuele ontstekingen. Want dat kan schaap wel gebruiken als het al even duurt.
Niet iedereen met schapen voor de hobby heeft schapenhouders in de buurt. En al heb je die wel, die gaat echt zijn medicatie in ander mans schapen spuiten. Wij niet iig, dat spul is al duur zat voor eigen gebruik.

En ja, dat zal best wat kosten, als je geen geld wilt uitgeven moet je een hobbelpaard in de gang zetten, die schijt en vreet ook niet.

Ik krijg ook niet het idee dat het haar eigen schaap is.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

kevinsky
Berichten: 1976
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:02

Hey, Ik heb een vraag..

Wij hebben een geitenlammetje en zij Was als laatste van een 3ling geboren. En haar voorbenen waren niet goed ontwikkeld, kromme pootjes dus.
Normaal deden we er dan een spalkje omheen en dan trokken de beentje snel weer recht. Alleen dit lammetje kreeg al na 1 dag een dik pootje, net boven de hoef. En nog twee dagen later waren beide pootjes net boven de hoef helemaal dik en ontstoken. Terwijl de spalkjes goed zaten en er onder niks smette en geen wondjes.
Zondag is één ontsteking open geknapt en nu wil ze niet meer op het pootje staan en is ie veel slapper als dat ie al was. Het hoefje valt naar binnen en ze staat er naast zeg maar..
Hebben jullie dit ook wel eens gehad? En wat adviseren jullie?

Ze krijgt nu ontstekensremmers en pijnbestrijding. En we houden de benen zo schoon en goed mogelijk. En de da komt later deze week langs.

Celina v. Osmium <3
5/5/20 Philaina (Fontaine tn) D-OC, Ster, Ibob <3

Renske_W
Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:17

Hier geen ervaring mee, wij spalken kromme pootjes niet, hier de ervaring dat het vaak vanzelf wel goed komt, zonder spalk dan dus.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

kevinsky
Berichten: 1976
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 15:22

Ook als ze zo krom zijn dat ze er niet op kunnen staan? Onze da adviseerde spalken, dus doen we dat nig braaf. Vaak trekt het dan weer snel bij. Alleen hier lijkt het wel als of er ook ontsteking zich midden in het pootje ontwikkelde en nu naar buiten komt. Echt heel apart!
Ze is nu 8 dagen oud en doet het verder super.. Alleen haar pootjes doen vreemd :+

Celina v. Osmium <3
5/5/20 Philaina (Fontaine tn) D-OC, Ster, Ibob <3

Renske_W
Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:38

Ook als ze heel krom staan. :j
Wij hebben ze nog nooit in de spalken gehad.
Vaak is het een kwestie van spieropbouw.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

kevinsky
Berichten: 1976
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:46

Oké, ze staat nu zonder spalken, omdat we de ontsteking niet in te weg willen zitten. We hebben haar nog wel apart zitten en nog niet in een groepshok zoals haar leeftijd genoten. Om haar even extra in de gaten te kunnen houden. Dus ik ben benieuwd hoe ze het verder gaat doen :j

Celina v. Osmium <3
5/5/20 Philaina (Fontaine tn) D-OC, Ster, Ibob <3

eclair98
Berichten: 11602
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:03

Ik heb het geleerd dat als de pootjes krom zijn, dat een paar keer per dag wrijven wil helpen. Geen spalkje oid, maar met het drinken ontlasten en even wrijven.


Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:42

pillow-----------------------------------------------------------------
Als het probleem in de knie zit heeft het knippen van de hoeven geen zin. Bovendien is het niet zo zinvol om daar een dierenarts voor te laten komen. Heeft geen meerwaarde en kost nogal wat. Als je het zelf niet kunt kun je beter een schapenhouder uit de buurt even vragen om de hoefjes te doen. Is de knie ook warm en dik? kan best ontstoken zijn, en is het ms zinvol er zwarte trekzalf op te smeren om het open te krijgen. Als er meerdere pijnlijke gewrichten zijn kan het duiden op zwoegerziekte. Maar de meeste gevallen van keupelheid komt voort uit de hoeven.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
pillow schreef:
Froukje schreef:
Als je zelf geen idee hebt wat te doen kun je toch echt beter de DA bellen, die kan ook nog wat spuiten tegen eventuele ontstekingen. Want dat kan schaap wel gebruiken als het al even duurt.
Niet iedereen met schapen voor de hobby heeft schapenhouders in de buurt. En al heb je die wel, die gaat echt zijn medicatie in ander mans schapen spuiten. Wij niet iig, dat spul is al duur zat voor eigen gebruik.

En ja, dat zal best wat kosten, als je geen geld wilt uitgeven moet je een hobbelpaard in de gang zetten, die schijt en vreet ook niet.

Ik krijg ook niet het idee dat het haar eigen schaap is.


Klopt, ze is van kennissen. Ik heb een reputatie van zwak, ziek en misselijk helpen. Normaal lammetjes, maar nu een 4-jarige logee.

Het probleem zit echt alleen in de linkervoorknie. Ze komt overeind, maar zodra ze wil lopen zakt ze voor weer door de knieën. Ze is heel helder, eet, drinkt en beweegt ook wel, maar ligt het grootste gedeelte. Ik hou haar paar keer per dag omhoog, maar als ze dan wil lopen glipt ze beetje weg. Wil een soort harnas maken zodat ze wat langer kan blijven staan en misschien ook beetje bewegen. Is ook makkelijk als haar lammeren straks geboren zijn.

Ik dacht eerst vitamine D gebrek, maar de knie lijkt wel vast in dezelfde positie. Ze krijgt brok 2 keer per dag en kuil. 1 keer per dag krijgt ze pyrogenium om onderliggende zaken uit te sluiten.

De oorzaak is nu dus nog niet helder. Ik heb gevraagd om een bloedtest, maar dat duurt ff.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Remark
Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:45

Hallo!

Ik ben opzoek naar een adresje waar ik een paar lammetjes kan huren (zuid Noord-Holland) en dacht wie weet kunnen de bokkers uit het Schapen, geten en lammeren topic mij wel verder helpen?!

Groetjes

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 15:56

Wat bedoel je met huren? Waarvoor? Hoelang?
Niet dat ik in de buurt woon, maar een beetje meer info zou wel handig zijn.

Hier moeten we nog een kleine week. Inmiddels passen ze ze niet meer met zijn allen bij de voerbakken en beginnen ze moeite te krijgen met liggen en op staan, er zitten er een aantal bij die er inmiddels ook wel echt klaar mee zijn. Gelukkig starten we midden in de voorjaarsvakantie, dus het waken kunnen we even rustig opbouwen.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

geertje3
Berichten: 1236
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: kantens, winsum, garrelsweer

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:03

mijn schapen hebben deze week allemaal gelammerd, ik heb er 4.
3 van de schapen zijn s avonds geboren en voor 1 ben ik er snachts uit geweest.
ik heb nu 7 lammeren waarvan 2 ooitjes en 5 rammetjes

geertje nu B+ 19 l1+ 24 l2+18 m1+14 dus m2 startgerechtigd nu met verdiend pensioen door blessure.
sinds 29 april 2011 in bezit van een 2e fries genaamd foppe. 24-5-2014 foppe zijn debuut in de B [o]

Remark
Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:11

Hmmm enige uitleg was inderdaad wel handig. Het is voor de opening van het campingseizoen (met als thema lente kriebels) en het is voor één weekend.


Wat leuk zeg trouwens al dat lammetjes nieuws! Benieuwd naar foto's van het kroost :P

Renske_W
Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 16:34

Ik kan je er helaas niet mee helpen remark, wellicht een kinderboerderij in de buurt vragen?

Hier is het zo dat als lammeren de stal af zijn geweest (komt gelukkig nooit voor), ze niet meer terug op stal mogen komen.
Dit ivm ziekte insleep.

Hier 1e piek gehad, nu dit grut op weg helpen en dan over een paar weken de volgende piek.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Remark
Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:13

Bedankt voor het mee denken. Helaas kan de informatieboerderij uit de buurt ons niet helpen. Misschien dat hun lammeren ook niet van het terrein af mogen ivm ziekte. Er is nog een boerderij in de buurt die regelmatig iets organiseert voor kinderen, wie weet dat zij ons willen helpen!

eclair98
Berichten: 11602
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 21:25

Ik heb gisteren een meeloop dag gehad op een nieuw stage adres en heb geluk dat ik een bevalling van een schaap heb meegemaakt :D

kevinsky
Berichten: 1976
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Ergens in het noorden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:29

Hier is het ook rustig deze week. 4 lammetjes geboren, ff wat extra tijd voor de rest. De eerste al gespeend en al heel wat onthorend :j

Volgende week komt de tweede lading :)

Celina v. Osmium <3
5/5/20 Philaina (Fontaine tn) D-OC, Ster, Ibob <3

Anoniem

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 23:49

Zo leuk al die lammeren op komst en die er al zijn :D

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 16:38

Ik weet waarschijnlijk ook wat er met dat manke schaap is waar ik op pas. False footrot....schapen hebben klieren boven de hoef en die kunnen ontstoken raken. Drukte er allemaal pus uit.

En zo ontdek je weer iets wat je nog niet wist

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:57

Wij zijn los, 2 stuks. Hadden niet verwacht dat dit schaap al zou gaan, maar blijkbaar vonden ze het tijd om te komen.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:13

Hier gingen ze gister bij kennissen los. Mijn man was er en schaap liep in de groep met een duo penotti.
Vandaag twee zwarte bij. Kennissen hebben er een zwartbles opgehad.

Nu moet ik schaap wat hier is in de gaten gaan houden, want zij is ook bijna uitgerekend.

Mijn eigen schaap wordt binnen 2 weken geschoren en dan mag ze ook binnen. Zij is eind maart, begin april. Ze heeft het best zwaar. Normaal komt ze aangerend voor de biks. Vandaag was het echt sjok sjok

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

ikkebenmar
Berichten: 876
Geregistreerd: 20-01-04
Woonplaats: een heel klein dorpje

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 22:40

Wij hebben afgelopen ook de eerste 2 lammetjes mogen verwelkomen. Zo leuk dat kleine spul. We hadden een zwarte ram en een witte ooi. We hebben 2 witte ram lammetjes. Maar heb ook geen idee hoe het zit met kleurvererving bij schapen. Iemand daar kennis over?

pillow
Berichten: 7771
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 23:34

ikkebenmar schreef:
Wij hebben afgelopen ook de eerste 2 lammetjes mogen verwelkomen. Zo leuk dat kleine spul. We hadden een zwarte ram en een witte ooi. We hebben 2 witte ram lammetjes. Maar heb ook geen idee hoe het zit met kleurvererving bij schapen. Iemand daar kennis over?

Ik kruis regelmatig swifters met zwartbles. Vorig jaar een zwartbles ram gebruikt op 5 witte en 2 zwarte ooien Ik alleen maar (17) effen zwarte lammeren Jaar daarvoor had ik 2 van zulke zwarte kruisingen gedekt bij weer een witte ram. Daarvan 3 effen zwarte en 1 witte. Dus mijn conclusie is dat zwart echt dominant is.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 10:00

Hier vorig jaar een deel van de lammetjes met zwarte pootjes/vlekken terwijl ooi en ram gewoon wit waren.
Dit jaar ook een witte ram, dus tis altijd weer een verrassing wat er uit komt.

Door de drukte gisteren vergeten, maar net even snel gekeken en hier zijn ze tot nu toe mooi verdeeld. Een ooitje en rammetje.
[ img ]

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Gaabje en 52 bezoekers