Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Froukje
Forever young
Berichten: 10827
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 10:31

Hier is de ram er ook al weer even bij weg. Eerste 2 weken van maart hebben wij een babyboom als het goed is. Drukke, maar ook een heerlijke tijd.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.


Renske_W
Berichten: 13840
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:31

Wij gaan begin februari los.
verwachten er dan zo'n 190.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 12:02

Hier begin mei, zelfde orde van grootte als bij jou Renske, wslk rond de 180.

Renske_W
Berichten: 13840
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:05

We hebben er voor april/mei nog zo'n 100 op de planning staan. :')
Wordt feest dit jaar, haha.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:30

leuk topic altijd. volgend jaar willen we twee jonge geitjes aanschaffen, dwerggeitjes zo als het er nu uitziet. nu wil ik wel nette gefokte dieren aanschaffen. waar kan ik over het algemeen goed terecht? misschien dat ik er zelf ook een keer mee wil fokken en wil dus wel gezonde en goede rastypische geitjes. zo maar ergens vandaan plukken doe ik niet.

Renske_W
Berichten: 13840
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-15 09:04

Dwerg geitjes zijn ook erg leuk!
qua aanschaf kan ik je helaas niet helpen.
Wij hebben alleen melkgeiten.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 14:47

Nou ik krijg de mogelijkheid om een drachtige toggenburger over te nemen. Is er iemand die mij meer over het ras kan vertellen? kan niet bijzonder veel op Internet vinden over dit ras

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:35

niemand van de geiten liefhebbers die nog in dit topic komt?

Renske_W
Berichten: 13840
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 16:55

Ik kan je helaas niet helpen.
ben ook niet bekend met dat ras.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:08

In mijn beleving is er op internet best veel over de Toggenburger te vinden. Er zijn heel veel van deze geiten in Nederland. Maar wat wil je er over weten?

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 19:38

qua karakter kan ik niet veel vinden over ze. of het uitbreken zijn of juist niet. of ze speels zijn en dat soort dingen. of ze goed geschikt zijn bij kinderen.

pillow
Berichten: 7727
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:02

De Toggenburger is over het algemeen een rustige melkgeit. Grote geiten zijn eigenlijk altijd rustiger en minder uitbrekerig dan dwerggeiten. Als je ze bij kleine kinderen wilt zou ik wel een hoornloze nemen, dat is per definitie veiliger. De geiten die ik ken zijn heel braaf en lief.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Remark
Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:56

Wat een leuk topic!

Ik heb zelf geen geitjes of schapen maar heb vorige week besloten dat ik als ik mijn eigen huisje heb (met hopelijk een klein beetje gras erbij) mijn eigen mini kinderboerderij wil! En nu ben ik mij dus aan het oriënteren op alles.

Hoe bevalt het geiten/schapen houden jullie? Zijn er nog dingen die ik écht moet weten?

Hoe groot is de wei waar jullie dieren op staan (en hoeveel dieren staan daar dan)? En hoe groot zijn de stalletjes. Ik zag stalletjes met zaagsel en met stro voorbij komen, waarom kiezen jullie voor het een of het ander? En hoevaak en op wat voor manier maken jullie de stallen schoon? Ik las dat je kan oppotten maar ook dagelijks alle viezigheid eruit kan halen.

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:03

Remark schreef:
Wat een leuk topic!

Ik heb zelf geen geitjes of schapen maar heb vorige week besloten dat ik als ik mijn eigen huisje heb (met hopelijk een klein beetje gras erbij) mijn eigen mini kinderboerderij wil! En nu ben ik mij dus aan het oriënteren op alles.

Hoe bevalt het geiten/schapen houden jullie? Zijn er nog dingen die ik écht moet weten?

Goede omheining is essentieel. Geiten zijn beruchte uitbrekers, sommige schapenrassen zijn vluchterig (en een paar van de primitievere rassen die goed als hobby dier passen springen zo 1m-1.10). Komt nog risico van hond er tussen bij. Verhard een stuk ivm slijten hoefjes en let op je voer, op enkele na hebben schapen geen extra koper nodig en geiten juist wel. Mocht je beide soorten samen willen houden let dan op met likstenen en voer brok apart.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Remark
Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:09

Bedankt voor je berichtje!

Een verhard stuk had ik inderdaad al in mijn hoofd. Ook had ik al gelezen dat voeren een lastig puntje kan zijn ivm koper. Maar dat moet op zich geen probleem zijn toch als je het goed organiseert?

Dat geiten beruchte uitbrekers zijn wist ik niet, goed om te weten haha!

Wat ik mij ook nog af vroeg was of schapen eigenlijk perce krachtvoer nodig hebben. Dit kon ik op internet namelijk niet echt terug vinden.

Las trouwens ook ergens op bokt dat iemand "mini koeien" had! Er zijn volgens mij drie soorten "mini koeien": dexter, mini bezoe en dahomey. Iemand daar ervaring mee?

En waar ik ook heel nieuwsgierig naar ben, hoe zien jullie verblijven eruit? Welke "faciliteiten" hebben ze? En dan bedoel ik kraantje, plek voor voertonnen, ruimte voor hooi/stro.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:15

Wat ik niet duidelijk kon vinden is of geiten voordroog hooi mogen. heb midi baaltjes van mooie droge kwaliteit maar niet veel ruimte binnen om Veel hooi op te slaan. mogen ze dit eten? en heb ook nog veel vlas, kan dit als bodem bedekken? of gaan ze dat opeten?

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:21

Ik heb ze in de planning en zit dus ook flink te lezen. Eerst omheining in orde, want op dit moment zouden ze zo bij de buren of in het bos los lopen. Paarden blijven er keurig achter, maar een schaap of geit zeker niet.

Let ook op met schapen, geiten, varkens en koeien heb je een UBN nummer nodig. Voor de eerste 2 is dat bij levenslang op hetzelfde perceel alles, voor de laatste 2 is meer papierwerk en de kosten UBN nummer zijn hoger.

Ik zal krachtvoer voeren, maar dat is deels voor tam worden en dus hanteerbaar zijn en deels omdat ik er lammeren van wil en dan moet je er wat extra's in stoppen. Zonder dat ze "werk" doen, is het ook kritischer hoe rijk je gras/hooi is, veel van deze dieren behoren tot de oudere rassen en die zijn behoorlijk sober. Er mee fokken helpt de soort (vaak zeldzamere rassen) in stand houden, maar ook met op gewicht en dus gezond houden.

PBA_ schreef:
Wat ik niet duidelijk kon vinden is of geiten voordroog hooi mogen. heb midi baaltjes van mooie droge kwaliteit maar niet veel ruimte binnen om Veel hooi op te slaan. mogen ze dit eten? en heb ook nog veel vlas, kan dit als bodem bedekken? of gaan ze dat opeten?

Hoe rijk je kan voeren zal van het ras en wat ze doen afhangen + of ze stoppen met eten. Of ze vlas eten, geen idee, zal ook van de omstandigheden afhangen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:32

Het voordroog is langstengelig hooi en niet al te rijk. mijn paard eet het ook en wil daar niet te rijk hooi voor. Verder staat de geit straks op het gras met een verhard deel. ik heb ook een stal waar ze met slecht weer in kan en waar ze straks in kan bevallen. eerst stro daarin lijkt met het beste denk ik plakt het niet zo aan het natte lijfjes van de kleintjes. De boer van wie ik de geit krijg helpt ook waar nodig bij de bevalling van de geit, heb ik geen ervaring mee. Ook gaat hij mij leren bekappen.

ik zag dat er brok en muesli te koop is, brok is waarschijnlijk goed genoeg hè? daar buiten is er dan nog een liksteen nodig voor het koper? of zit dat over het algemeen voldoende in het brok.

tamary
Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:08

Vraag de boer wat hij voert en wat de geit dus gewend is. Voordeel van brok dat mocht je uit de hand willen voeren (beloning bij training oid) dat veel makkelijker te geven en doseren is dan muesli.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Anoniem

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 00:26

Toggenburgers zijn leuk :j , op school liepen er 2 veel leuker dan dwergen :P

Omheining is echt prio bij geiten, die zien alle kansen wel :') .

Over dik 3.5 maand is Chris alweer een jaar , slik de gedachte dat ik hem nooit meer zien zal is toch wel piep. Beetje mot met de beheerder, stom mokkel zo he dat is eruit :+ :o

Ben benieuwd naar de 2016 lammeren van jullie!

Froukje
Forever young
Berichten: 10827
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 06:59

Wel 1 tip; Neem of 2 geiten of geen 1. Het zijn net als paarden kuddedieren, maar geiten zullen je dat nog iets duidelijker maken als je ze alleen zet.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 08:07

Ik krijg 1 geit. die is over een maand uitgerekend. De geitjes blijven maar bokje gaan weg. Ik moet nog wat zaken voorbereiden dus voor dat ze er is zijn we al wat verder.
zijn toggenburger ook meesters in uitbreken? her is een hoornloze trouwens

Suzzy_3
Berichten: 1234
Geregistreerd: 10-01-07
Woonplaats: Diepenbeek (België)

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 09:42

Wij hebben hier 3 grote geiten en een bok. (3 bonte, en 1 saanen). Helemaal geen uitbrekers!
De volwassen geiten hielden we gewoon achter 2 stroomdraadjes, zelfde hoogte als de paarden (40 - 90 zeker?)
De kleintjes gingen daar wel onderdoor, dus hebben we een extra draadje op 25 hangen nu. Totaal geen probleem met uitbreken. Heerlijk rustige beestjes. Zou niks anders meer willen hebben dat zo grote geiten.
(onze grootste is 94cm schoft, dus bijna zo groot als onze shetlander, best een grappig zicht als ze naast elkaar lopen)

Remark
Berichten: 5096
Geregistreerd: 09-10-09
Woonplaats: Haarlem

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:46

Haha handig zeg, zo'n grote geit!

Zoals het er nu naar uit ziet komen er:
2 Schapen
2 Geiten
2 Mini zeboe's
en en paar kippen

Anoniem

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 11:58

Zeboe's ?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 95Ellen en 0 bezoekers