Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 19:35

Oh even slikken idd := , jobcoach had het over een boerderij project. Ik heb wel weer eens zin om in een lammer seizoen te zitten , hard werken maar zo prachtig dat nieuwe leven . Op 15de bij een boer met 250 schapen geholpen , toen van 17 tot 21 bij een zorgboerderij met ongeveer 150 schapen en laatste jaar maar 5 ivm verhuizing eigenaren naar andere stal. En als geluk lagen er opeens 3 lammeren in het land , bleek een ooit toch drachtig.

Maarja alweer 2 jaar terug pff, dit jaar lekker tussen de geiten en nog bij een geboorte geweest. Maar dat was meer ellende in het lammerseizoen dan dat we lief hadden , en volgend jaar sta ook ik gust :+

ayas
Berichten: 363
Geregistreerd: 16-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 14:18

Wij hebben skudde schaapjes. Zijn niet zo groot. Wel wat schuw en ontzettend snel. Ze hebben een heel sterk kuddegedrag. We hebben ze om de paarden wei te begrazen en om met onze border collies het drijven te trainen. Ik vind ze ontzettend leuk!

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:46

ayas schreef:
Wij hebben skudde schaapjes. Zijn niet zo groot. Wel wat schuw en ontzettend snel. Ze hebben een heel sterk kuddegedrag. We hebben ze om de paarden wei te begrazen en om met onze border collies het drijven te trainen. Ik vind ze ontzettend leuk!

Dat het heel vluchtige schaapjes zijn kan ik me nog wel herinneren ;)
Hoe gaat het inmiddels met de training, bij wie ga je nog trainen?

nowylover

Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:00

Hier is het koppel ernstig in gedund. Mijn vader is er mee gestopt en heeft alles op één na weg gedaan. Al is die er ook niet meer aangezien ze vast is komen te zitten in het net met der kop en heeft zich dood gevochten om vrij te komen, wat mislukt is. Nu heb ik alleen nog twee schaapjes met onze texelaar ram.

En nog een paar vraagjes. Zijn er hier mensen die hun koppel zwoeger en scrapie vrij hebben? Zo ja, waarom hebben jullie hiervoor gekozen en hebben jullie nog bepaalde dingen moeten aanpassen?

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 13:09

Nee, ik had dat ooit willen doen, maar dat brengt niet alleen veel kosten met zich mee, maar je mogelijkheden nieuwe dieren aan te kopen verkleint zich dusdanig dat ik er uiteindelijk van afgezien heb. We hebben ooit wel dieren laten testen op scrapie, kosten waren indertijd 50 euro per dier/dna

En aangezien dat zo ongeveer de aanschafprijs is van een heideschaap vond ik de kosten/baten niet interessant.

We hadden toen Wiltshire horn stamboekschapen, en de reden dat we ermee bezig geweest zijn was niet enkel de import maar vooral het zelf ook kunnen exporteren.
Maar aangezien we met nog geen 10 stamboekfokkers in België waren toentertijd was dat niet interessant, imo waren er maar twee/drie mensen die dieren van een dusdanige kwaliteit hadden dat ik ervan had willen kopen evt.
En voor de rest was ik dan voor de nodige bloedverversing weer aangewezen op dure imports...

Wat ik nog een enorm nadeel vond, ik had een enkele ooi in mijn bestand die niet ARR/ARR was, en om die status te krijgen had ik haar moeten wegdoen.
Juist een van mijn beste ooien met goeie moedereigenschappen, was het me ook niet waard.

Dan het zwoegervrij krijgen, 2 keer bloed testen, met tussenpozen van een half jaar, en dan ook elk jaar weer. Zijn toch aanzienlijke kosten.

Plus ook weer dat er niemand op je erf mag met een niet zwoeger of scrapievrij dier anders ben je je status kwijt en kun je opnieuw beginnen.

Daar waar ik werk als parttime herder hebben ze wel de status zwoegervrij, maar ook dat betekend als er een tentoonstelling van bijv. zeldzame rassen is dat er ook enkel ook zwoeger en scrapie-vrije dieren op het terrein mogen.

Voor mensen die tentoonstellingen doen met stamboekdieren is het dus wel nodig.

no--a
Berichten: 690
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 13:21

Hoi schapenhouders (en geitenhouders) van bokt! Ik dacht ik schop het topic even omhoog.
Ik ben op dit moment namelijk bezig met mijn bachelor thesis en deze gaat over schapen. Het onderzoek waar ik mee bezig ben richt zich op de redenen die Nederlanders hebben om schapen te houden in deze tijd. Hiervoor ben ik op zoek naar zowel 'hobbyhouders' als professionele houders (eigenlijk iedereen met minimaal één schaap :) ) om een enquête in te vullen.
Het invullen van de enquête neemt ongeveer 10 minuten in beslag en helpt mij (en de wetenschap natuurlijk haha) een stuk vooruit! De enquête is in te vullen via deze link: http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=251501

Helaas niet voor geitenhouders ;)
Iedereen die de enquête invult; ontzettend bedankt!

geertje3
Berichten: 1236
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: kantens, winsum, garrelsweer

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:01

gedaan

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:26

no--a schreef:
Hoi schapenhouders (en geitenhouders) van bokt! Ik dacht ik schop het topic even omhoog.
Ik ben op dit moment namelijk bezig met mijn bachelor thesis en deze gaat over schapen. Het onderzoek waar ik mee bezig ben richt zich op de redenen die Nederlanders hebben om schapen te houden in deze tijd. Hiervoor ben ik op zoek naar zowel 'hobbyhouders' als professionele houders (eigenlijk iedereen met minimaal één schaap :) ) om een enquête in te vullen.
Het invullen van de enquête neemt ongeveer 10 minuten in beslag en helpt mij (en de wetenschap natuurlijk haha) een stuk vooruit! De enquête is in te vullen via deze link: http://www.enquetemaken.be/toonenquete.php?id=251501

Helaas niet voor geitenhouders ;)
Iedereen die de enquête invult; ontzettend bedankt!

Ben je geinteresseerd in nederlandse schapenhouders in IJsland?

no--a
Berichten: 690
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:47

Kuggur schreef:
Ben je geinteresseerd in nederlandse schapenhouders in IJsland?


Oei had ik duidelijker moeten vermelden, maar (helaas;) alleen schapenhouders in Nederland.

Iedereen die de enquête al heeft ingevuld: dankjulliewel *\o/*

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:59

no--a schreef:
Kuggur schreef:
Ben je geinteresseerd in nederlandse schapenhouders in IJsland?


Oei had ik duidelijker moeten vermelden, maar (helaas;) alleen schapenhouders in Nederland.

Iedereen die de enquête al heeft ingevuld: dankjulliewel *\o/*

Oh, je was best duidelijk hoor;je vroeg naar nederlandse schapenhouders. Vandaar dat ik het voor de zekerheid even vroeg. Onze boerderij is ook niet echt te vergelijken met de gemiddelde Nederlandse, gigantische oppervlakte land, en free range houderij over de zomer.

xLovesPower
Berichten: 394
Geregistreerd: 16-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:00

Ingevuld!

no--a
Berichten: 690
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-15 01:14

Super allemaal!:)

En Kuggur; nee daar zullen inderdaad wel aardige verschillen tussen zitten haha. Het is dat ik dit onderzoek binnen de komende twee maanden af moet ronden, anders was het zeker interessant geweest om andere landen er ook bij te betrekken... Maar ben nu al blij als ik genoeg Nederlandse schapenhouders bereid weet te vinden om de enquête in te vullen haha

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:58

Maandag kreeg ik de schrik van mijn leven.
's Morgens vroeg laat ik de honden altijd los achter het huis en maandag dus ook. Het was nog donker en heel erg mistig, dus ik zag niets. Ook niet dus dat één van de schaapjes was ontsnapt.
De honden (Cane Corso's en een Friese Stabij) hadden het natuurlijk wel meteen door en ze gingen met zijn allen achter het arme dier aan.
Ik schrok vreselijk en schreeuwde naar de honden dat ze daarmee op moesten houden, maar ze waren natuurlijk door het dolle heen.
Ik ben er heen gerend en toen zag ik iets heel bijzonders.
Het schaapje lag doodstil op haar buik, met haar kop plat op de grond, ze leek wel dood. De honden stonden met zijn allen om haar heen, deden verder niets.
Ik pakte haar bij haar wol op, ze hield zich helemaal slap. Toen heb ik het hek van hun verblijf open gemaakt en haar erin gezet. Ze mekkerde even zachtjes en liep doodgemoedereerd weg, alsof er niets aan de hand was.
Is dat iets van schapen? Je dood houden als je in gevaar verkeert? Ik vond het echt heel bijzonder om te zien.

Froukje
Forever young

Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:30

Als ze in een soort shock raken wel. Wat een geluk dat je honden niet juist toen de aanval hebben ingezet!

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:36

Ja daar was ik zeker blij om, op het moment dat ze haar in de gaten kregen dacht ik echt dat ze er geweest was.
Ze renden ook als gekken achter haar aan voordat ze ging liggen. Ik weet niet of ze haar daadwerkelijk wat aan hadden willen doen, maar dan is het plat op de grond gaan liggen wel haar redding geweest denk ik.
Ze was trouwens daarna verder niet onder de indruk ofzo. Ze is ook helemaal niet bang voor de honden.

LottieLover

Berichten: 229
Geregistreerd: 25-07-14

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 17:34

Ik meld me ook in dit topic! Heb twee bokjes (dat mag toch ook?)
Ik doe vrijheidsdressuur met ze :') ze vinden het echt geweldig en kunnen al best veel!

Sansevieria
Berichten: 4198
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 20:21

Puur van de stress laten ze zich vallen idd. Dat zie je natuurlijk liever niet dat ze zo erg gestresseerd raken...

Diablo

Berichten: 9826
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 21:56

Sassy schreef:
Puur van de stress laten ze zich vallen idd. Dat zie je natuurlijk liever niet dat ze zo erg gestresseerd raken...


Nee natuurlijk zie je dat liever niet, ik had het ook liever voorkomen. Had echt niet gezien dat ze ontsnapt was, anders had ik nooit de honden los gelaten.
Gelukkig heeft ze er verder helemaal geen last van, ze is net zo vrolijk als anders en ze is ook verder helemaal niet bang als ze de honden nu ziet.

Assenderp
Berichten: 169
Geregistreerd: 10-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 13:02

zijn ze allemaal nog herkenbaar de lammeren van afgelopen periode?
Hoe doen ze het? *\o/*

Anoniem

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:12

Chris heeft mannen beharing :') , oa rughaar haha . Hij wil me niet meer kennen



Afbeelding

eldora1

Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 13:23

Onze schapen en lammeren zijn Weer geslacht. We hebben nu nog 4 lammeren en 5 ooien.
Daar staat nu ook een mooie ram bij!

cissi

Berichten: 804
Geregistreerd: 16-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 14:04

Hallo allemaal, mag ik me ook melden?

Naast ons melkveebedrijf hebben we een kleine 20 ooien lopen, allemaal Texelaar×Swifter. Er loopt al een aantal dekseizoenen een Bleu du Maine ram bij. Geeft hele mooie en gezonde lammeren. Dit jaar dekt hij voor het laatst. We gaan tzt op zoek naar een geschikte opvolger.

Tevens wil ik dit voorjaar een klein koppeltje Shetland schaapjes aanschaffen, puur voor de hobby en begrazing van de dijken. Hier wil ik in eerste instantie niet mee gaan fokken. Weet iemand hier een goede fokker? Mijn voorkeur gaat uit naar twee ooien met elk twee lammeren, of een aantal hameltjes.

Verder heb ik nog een vraag aan jullie. De Bleu du Maine ram heb ik zelf uitgezocht en ik ben nogal gek met hem, dus eigenlijk wil ik hem niet wegdoen. Nu heeft mijn man gezegd dat ik hem wel mag laten castreren. Heeft iemand daar ervaring mee? Hij is 6 jaar, vrij rustig maar wel een echte kerel. Worden ze daadwerkelijk rustiger/minder mannig? En wat zijn de risico's? Normaal ben ik niet zo kleinzielig maar Bram is toch wel mijn speciaaltje <3

Ik ga dit topic zeker volgen, leuk!

Renske_W

Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:35

Zo het topic weer even omhoog schoppen! :)

Hier alweer in voorbereiding voor het lammeren seizoen.
Eerste groep is alweer over de helft qua dracht, en het is echt genieten als je al die dikke buikjes voorbij ziet waggelen. <3
Ik weet alleen niet of ik nog heel erg ga genieten als alle lammeren komen, haha. :')

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 00:50

En wij hebben vandaag de rammen in de schapen gezet, en dat is voor ijslandse verhoudingen behoorlijk vroeg...
We hebben twee nieuwe gekocht; een "móbildóttur", dwz met roodbruine vlekken om de ogen, kan in principe allerlei kleuren lammeren geven. En een witte hoornloze (grootste deel van de ijslandse schapen zijn gehoornd, zowel ooien als rammen), van de westfjorden gehaald.

geertje3
Berichten: 1236
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: kantens, winsum, garrelsweer

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 11:26

hier zijn de schaapjes ook al weer gedekt. die van mij kunnen lammen tussen eind februari en half maart