Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
eldora1
Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:28

Leuk!
Wij hebben nu 6 lammeren.
Een heel mooi rammetje, echt een mega lam. Een ooitje, een tweeling (ooitje en ram) en sinds kort ook weer een tweeling ook een ooitje en ram.
Ik vind vooral de rammetjes er gaaf, lekker breed. Het zijn allemaal texelaren. Zal binnenkort even een foto van ze maken :)

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11


Steppe
Berichten: 2796
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 14:58

@Assenderp de kleine smurf doet het iets beter is levendiger maar de kleur poep is van heel donkerbruin naar bruin/grijs gegaan en geen mooie drolletjes maar een flats gelukkig niet heel dun maar wel te dun is volgens VA een reactie op de AB of de coccidiose spuit.
Nog even afwachten maar.
Het sloopt je wel hoor 4x per dag eten geven en er in moeten proppen. Volhouden het is voor een goed doel en bijna weekend.

geertje3
Berichten: 1236
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: kantens, winsum, garrelsweer

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:28

zoals ik het hoor dan is het de coccidiosis die nu duidelijk naar voren komt. Dit komt ook voor bij kalveren, en de kleur die je beschrijft is precies wat wij nu hebben bij een aantal kalveren.

geertje nu B+ 19 l1+ 24 l2+18 m1+14 dus m2 startgerechtigd nu met verdiend pensioen door blessure.
sinds 29 april 2011 in bezit van een 2e fries genaamd foppe. 24-5-2014 foppe zijn debuut in de B [o]

teve
Berichten: 154
Geregistreerd: 12-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-15 07:16

ik volg even mee mn dochter wil een toggenburger bokje kopen

Steppe
Berichten: 2796
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-15 11:54

Vanmorgen een doorbraak, in het begin van zijn voeding zoog mijn klein probleem lammetje zelf aan de fles. *\o/*
Ik ben blij, hij begint ook door het hok te springen en dan te bedenken dat ik dinsdag dacht dat het voorbij zou zijn.

kerstkransje
Berichten: 457
Geregistreerd: 22-02-10

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-15 17:53

Ah 1 van m'n 4 kindertjes is goed ziek.
Vanmorgen de veearts erbij gehad en hij heeft longontsteking.
Ben dr zo bezorgd van... hoop zo dat ie het red :(:)

2 dames op stal,
en 3 in mijn hart

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:16

Hoe gaat het nu kerstkransje?

Hier is de coccidiosis ook toegeslagen.. 1 is er echt goed ziek van en ik vraag me af of hij het overleefd. Ze zijn vanmiddag nog behandeld, en ineens is ie nog slechter dan voor het behandelen -O-

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

kerstkransje
Berichten: 457
Geregistreerd: 22-02-10

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:18

Ja beter! staat zelf weer op. drinken kost nog moeite.
Gisteren kon die amper z'n kopje optillen.

Froukje sterkte, naar he als ze zo ziek zijn.

2 dames op stal,
en 3 in mijn hart

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 19:25

Fijn!

Ja, dood is dood en dan heeft het zo moeten zijn, maar als ze zo ziek zijn is het absoluut niet fijn..
Ze staan altijd alle 7 aan het hek en nu miste ik er 1, dan is het toch even naar om om het hoekje te moeten kijken, bang voor wat je aantreft.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

kerstkransje
Berichten: 457
Geregistreerd: 22-02-10

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:34

Ja klopt, zo denk ik er ook wel over hoor. Maar dan heb k ze liever gelijk dood, dan dagen van "hoop en vrees"

2 dames op stal,
en 3 in mijn hart

Dobel
Berichten: 4976
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:38

o mag ik mij ook melden? ik heb een fleslam thuis zitten

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-15 21:42

Hier gaat alles goed. De oudste gaat morgen het land op en ik krijg 2 lammetjes mee terug. Hun moeder is vandaag dood gevonden, de arme dinkjes.

Vanmiddag nog alledrie in de tuin gehad. De 2 jongsten zaten alleen al zo lang binnen dat ze beetje blind waren, de zielen. Ze hebben heerlijk gespeeld toen ze eenmaal gewend waren. Prachtig na zoveel intensieve verzorging ze lekker te zien buitelen.

Sterkte met de coccidiose. De jongsten hebben het ook gehad. Welke penicilline gebruiken jullie?

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

eldora1
Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 22:05

He vervelend al die zieke lammetjes..
Wij hadden dit jaar ook 2 leplammetjs mar die zijn allebei dood gegaan na een paar dagen. Eerst niet meer tierig zijn, dan niet meer drinken, niet meer opstaan, niet meer mekkeren of opkijken als je komt. Lijkt wel als of ze verstijven, ze konden hum mondje ook niet meer open doen.
En ze begonnen hun nek heel raar te bewegen en draaien. Uit eindelijke gingen ze dood. Echt heel zielig, ze hadden echt pijn. Was ook jij dat ze dood waren :/
Maar vorig jaar hadden We ook 2leplammetjes, precies het zelfde. Penceline gespoten, kickte ze weer even op en zakte daarna weer in elkaar.
Zo naar en jammer.
De gewone lammetjes hebben hier geen last van gehad, geen 1 tot nu toe, echt alleen de genen die geen biest hevben gehad.
Kennen jullie dit ook?

Ons hele koppel loopt nu ook buiten. 6 lammeren en vier ooien. Zo'n leuk gezicht al die spelende baby's :D

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11


Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 23:31

Zo druk bezig geweest in de schuur/stal en de weeslammetjes zijn ook geïnstalleerd. Ze pakken de emmer heel snel op. DeeDee en Vlekkie moesten even wennen aan hun nieuwe stal en het was dan ook gemekker van jewelste. De weesjes omdat ze hun moeder nog miste en de melk en Dee en Vlek omdat ze verhuisd waren en nog geen melk kregen.

eldora, klinkt me niet bekend. Ik vermoed dat Dee ook geen biest heeft gehad, want ze is echt een beetje tja miskleun. Staat wat briek op de pootjes en heb haar nu Biodyl gespoten.
Maar plots dood gaan. Misschien een bacterie? Zoals E. Coli. In mijn begin jaren is daar ook 1 aan dood gegaan. Toen was ik nog niet bekend met de ziektes en behandeling en sonde voeren en sinds ik me dat heb aangeleerd, haal ik de meesten er wel door, want ze krijgen dan gewoon hun voedingsstoffen.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

pillow
Berichten: 7771
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 23:43

lammetjes die geen biest hebben gehad gaan absoluut dood. er bestaat kunstbiest maar koeienbiest kan ook prima, twee keer geven is genoeg

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-15 23:57

En bij koeienbiest van meerdere koeien biest hebben, want er zit een stof in sommige koeienbiest waar lammetjes bloedarmoede van kunnen krijgen en alsnog dood gaan.
Dan ga ik nog liever voor de kunstbiest van Kubilam oid

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Renske_W
Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-15 00:05

Ik kom me hier ook melden!
Woon sinds kort samen met mijn vriend, en die moet ik delen met zo'n 1200 geiten. :D
Ben van paardenmeisje naar geitenboerin gegaan, haha.
Een hele switch, ik heb eerst tussen de paarden en de koeien gezeten, dus de geiten was ook wel even wennen.
Maar we voelen ons helemaal thuis tussen de geiten, geweldige dieren om mee te werken!

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

eldora1
Berichten: 1858
Geregistreerd: 06-04-11
Woonplaats: Kamerik

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:34

We hebben ze ook kunst biest gegeven. Maar dat heeft dus niet geholpen.
ik ben niet zo bekend met de schapen ziektes en bacteriën

Eldora v. Polsbury Pajero B +5
Don Jovi DW v.Don Cremello Du Bois
Sarisa v. Fiderbach B +11

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 17:49

[ img ]

ik meld me ook even.
Hier twee Border Leicester schapen.
Dit jaar 1 gust en 1 met een mooi ooilam, die het gelukkig prima doet (zondag geboren)
[ img ]

Renske_W
Berichten: 13842
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:42

Wat een grappig ras mani, nog nooit gezien. :D

Hier de lammeren op koeienbiest en kunstbiest, gaat beide prima.
bij schaarste aan koeienbiest of een rustige periode qua lammeren pakken we kunstbiest.

Olivia van 't Vöske, Matcho van de bosrand × Windspiel
On top fan it Resihof, Amazing star van Beauvoorde × Matcho van de Bosrand

manie
Berichten: 3975
Geregistreerd: 20-07-05

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 19:48

Dank je Renske er zijn ook maar +/- 20 van in NL. Super makke en slimme schapen, zijn net honden hahaha!!

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:31

De border leicester zijn prachtig!!

Hier gaat het zijn gang al doet de heren tweeling het niet zo goed met de lammerbar. Fles gaat wel, dus dan die maar. Dee heeft waarschijnlijk zere bekjes, dus wordt weer veel handen wassen tussen door en smeren maar met de zilverzalf. Vlek doet gewoon haar ding

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:37

1x blauw spray/violet spray sprayen is makkelijker :)) Ben je er in 1x vanaf.

Hier is meneer er wonder boven wonder weer helemaal bovenop. 2 maaltijden overgeslagen en hij was weer happy. Snapte er niets van, maar ben allang blij dat ie er weer is.

Morgen ben ik door mijn melkpoeder heen.. Theoretisch gezien zijn ze oud genoeg om naar de grote wei te gaan, maar zit te twijfelen of ik niet nog een klein zakje zal halen zodat ze nog wat langer aan de melk kunnen zitten.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:41

Ik heb de zalf nog liggen, dus maak hem op :D . Dee drinkt wel gelukkig. Vind het alleen zo raar dat ze het heeft. Mijn stal is schoon en ben niet in contact geweest met zere bekkie. En alleen Dee he? Vlek heeft niks. Heb wel een schot tussen de beide dames gezet zodat ze Vlek niet kan besmetten.

Dodo zat op 250 ml, 3 keer per dag. Heb haar de laatste dag hier nog 2 keer 150 ml gegeven en ze is naar het stukje gegaan. Gaat zo mooi als wat. Ze leert van de ooi die daar staat en heeft een speelmaatje in het jongere lam van die ooi. Als ze goed kuil en/of biks eten moet het kunnen toch? Dodo is volgende week 3 maanden oud.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Froukje
Forever young
Berichten: 10835
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-15 21:48

Haha, groot gelijk! Hoe ze eraan komen is altijd weer de vraag, het is hier ook standaard elk jaar raak. Dit jaar maar 4 op de 55. Vorig jaar hebben ze het haast allemaal gehad. ^)

Ja hoor, als ze maar goed hooi en gras eten is er weinig aan de hand! Helemaal als ze al 3 maanden oud zijn.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 en 64 bezoekers