Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Froukje
Forever young
Berichten: 10828
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:27

Sja, ze drinken het op en bij minder zijn ze absoluut niet stil. Dus ze doen hun best maar. Geen diarree oid en hartstikke vrolijk, ze zullen het wel nodig hebben.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.


Anoniem

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:30

Elk dier is anders :)

janouk
Blogger
Berichten: 17813
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:31

Mijn 5 monstertjes lopen nu buiten met de oude schapen: in het nachthok hangt nog een warme lamp.
Ze zijn nu 4 weken oud.
Ze eten hooi en brokjes, maar hebben nog weinig interesse in gras.
Ze krijgen 5 x 225 cc melk.

Ik heb het idee dat ze ontploffen als ik ze 500 cc in 1 keer geef. %)

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Suzzy_3
Berichten: 1234
Geregistreerd: 10-01-07
Woonplaats: Diepenbeek (Belgiƫ)

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:38

Ik meld me ook hier.
Momenteel in bezit van 1 witte melkgeit, en 1 Nederlandse bonte geit met stamboekpapieren.
Momenteel druk op op zoek naar wat extra geiten. Bokje om in het najaar de presteren is al gevonden, wel nog maar 1 week oud. Dus nog een paar maandjes geduld eer hij hier is.
En volgende week ga ik kijken bij lammetjes die op papier goed zijn. Nu nog in het echt. Ook nog maar 1,5 maand oud, dus ook nog wat geduld hebben.
Hoop tegen volgend jaar een leuke kudde van +/-5 geiten en een bok te hebben...

Het leuke aan deze geiten is dat het totaal geen uitbrekers zijn. Staan gewoon in de paardenwei. Achter 2 stroomdraadjes... Heel handig :D.

Steppe
Berichten: 2793
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:42

Ik had 11 moederschapen helaas 2e paasdag 1 moeder dood van een 3-ling.
Maar bij 11 moeders 23 lammers.
Ook 1 moeder had 2 dode lammers in de nacht en die middag ging er 1 lammeren die had een 3-ling en de kind loze moeder kaapte 1 lam, dus maar zo gelaten en achteraf prima want de moeder van de 3-ling had niet genoeg melk gehad voor alle 3.
Ik hen 4 3-lingen en 1 met een 1-ling en 5 met een 2-ling.
Gelukkig verder allemaal goed gelopen.
Maar de moeder die dood is heeft dus een 3-ling die zo'n 11 dagen oud was en ze dan aan de fles wennen viel niet mee.
Er is er 1 van de 3 die niet echt een zuigreflex heeft helaas, dus die krijgt een soort dwangvoeding.
Wat echt leuk is dit jaar dat is 2 zwarte lammers heb tussen de rest wit :D

Ik heb een kruising Texelaars
Zal kijjken of ik nog wat foto's kan plaatsen

geertje3
Berichten: 1236
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: kantens, winsum, garrelsweer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:44

pff geiten moet ik niks van hebben, vreten zich overal doorheen.
schapen erger ik me ook wel eens aan hoor. zie ik ze weer ergens lopen waar ze niet horen. moet ik wee rop onderzoek uit waar ze langs gaan. nu op dit moment lopen ze dus nog binnen en ben ik bezig om alles buiten weer schaapproof te maken.

geertje nu B+ 19 l1+ 24 l2+18 m1+14 dus m2 startgerechtigd nu met verdiend pensioen door blessure.
sinds 29 april 2011 in bezit van een 2e fries genaamd foppe. 24-5-2014 foppe zijn debuut in de B [o]

Steppe
Berichten: 2793
Geregistreerd: 15-11-05

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:46

Te veel melk voor lammers kan het probleem geven dat ze te snel groeien (het bloed) of dat de darmen knappen, helaas meegemaakt er staat echt niet voor niks een max aantal ml op de lammerenmelk per leeftijd.
Die van mij drinken helaas nog onder wat ze mogen en geef ze daarom nog 3x per dag.

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 15:59

Pfff, wat zijn lammetjes koppig...

Deedee is nog zo gefixeerd op mij, zet ik haar aan de emmer en laat los, hup, bekkie los en gelijk naar mij draaien: blet ~~}>

Vlekkie gaat wel, maar die zit in de achterste gedeelte. Misschien toch het voorste schot wat hoger maken.

Dodo ging toen ze in de peuterstal zat gelijk aan de emmer zodra ze me hoorde. Was ook wel makkelijk.

Kwestie van volhouden, aanzetten, weggaan, laat maar bletteren, maar in 1 keer zou gewoon leuk zijn |o

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

kerstkransje
Berichten: 455
Geregistreerd: 22-02-10

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:00

Je geeft lammetjes gauw te veel omdat ze blijven vragen.
ze kunnen zich letterlijk dood drinken!
Als ze een bol/rond buikje hebben, is het oppassen geblazen...

2 dames op stal,
en 3 in mijn hart


Assenderp
Berichten: 169
Geregistreerd: 10-10-11

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-04-15 17:07

het houd je wel van de straat :D

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 17:13

kerstkransje Dat is mij heel goed bekend(breng al paar jaar intensive care lammetjes groot) Of was het niet voor mij bedoelt?

Het houdt me echt van de straat en dan ook nog een pony met een vreemde eczeem/allergie blah blah en een jonge merel die in onze tuin belandt. Gelukkig heb ik daar ook ervaring mee. En dan nog de reguliere dingen :j

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Assenderp
Berichten: 169
Geregistreerd: 10-10-11

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-04-15 15:57

hier gaat het al beter, de diarree is al dikker aan het worden'' hopelijk straks gewoon normale poep! hoe gaat het met de rest? houden jullie ze aan of gaan ze weer terug naar ''boer'' of verkoop?

Froukje
Forever young
Berichten: 10828
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 16:03

Hier gaat het prima, het drinkt poept/plast, speelt en het allerbelangrijkste ze groeien :))

Heb 3 ooien en een rammetje zitten. De ram moet sowieso weg, en voor de ooien moet ik nog even kijken. Ze zijn van onszelf, dus beslis lekker zelf.
Denk dat er 1 aanhoud, en de rest ook verkocht wordt.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

LotusT
Berichten: 581
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: In een dorpje met stadsrechten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-15 18:52

Wij houden de ooilammeren aan omdat we onze kudde nog wat willen uitbreiden. Van de ramlammeren houden we er wsl twee aan. Die kunnen wellicht onze nieuwe ooien dekken. Maar we moeten nog uitzoeken of er niet teveel inteelt is. De dassenkop heeft nog geen brede basis qua genen.

wie kijkt in het verleden staat met de rug naar de toekomst...

Froukje
Forever young
Berichten: 10828
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 07:18

En ineens heb ik er geen 4 maar 7 aan de fles. -O-
5 ooien en 2 rammen.
Moeder schaap heeft ineens zo'n grote uier ontsteking dat melkgeven onmogelijk geworden is.. Fijn als je er dan een 3ling bij hebt lopen.

Vind het wel heel verwonderlijk dat ze, bijna 4 week oud, geen moeite hebben met de fles en zo beginnen te drinken. De meeste lammetjes die nog nooit fles hebben gehad moeten eerst even wennen.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

nowylover
Berichten: 906
Geregistreerd: 13-12-08
Woonplaats: Oosterwolde GLD

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 17:33

Hier wel goed nieuws mijn schaapje heeft haar bonte pleegkind (vier weken oud) nu na een week volledig geaccepteerd. Drinken gaat nu ook goed zonder dat je moeders vast moet houden :D

Bij ons wordt er nog wel eens gewisseld tussen de lammeren van dit jaar en dan oudere schapen. Vaak gaan de schapen die niet fijn aflammeren of het uier kapot hebben weg en dan blijven er in die plaats weer lammeren van dit jaar. Rammen gaan altijd weg bij ons, kopen altijd nieuw bloed in, want wij hebben altijd wel oma's, moeders, (half)zusjes enz... van elkaar lopen. Een potnat de ooien dus om een eigen ram er op te doen vind ik te riskant met inteelt.

Tjitske van 't Oosterzand (Fridse 423 X Lute 304)
Eip-Jan N. (Omer 493 X Fridse 423) verkocht

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:13

*\o/* Dee Dee is eindelijk aan de emmer. Ik kan er weer ff bij om ze een aaitje te doen. Worden ze gelijk rustiger van.

Ik zit in dubio. Ik wil Vlekkie eigenlijk wel houden (en Dee Dee misschien ook), maar dan moet ik de boer waar ze wegkomen overhalen en ik zit met stukje land. Mijn andere schaap loopt bij goede vrienden, maar liefst zou ik mijn eigen stukje willen voor mijn clubje.

Iig zijn Vlek en Dee nog 2-3 maanden bij me. Tijd genoeg om te zien hoe en wat

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Froukje
Forever young
Berichten: 10828
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 19:32

Hoe zijn jullie er eigenlijk opgekomen om flessenlammeren van iemand anders te verzorgen? Daar ben ik echt heel benieuwd naar :=

Hier de 4 flessenkinders vanochtend naar buiten gedaan, en daar blijven ze nu 's nachts ook, eens zien hoe ze dat doen.
De 3ling kun je echt aan merken dat ze bijna 4 weken bij hun moeder gelopen hebben, doodsbang voor mensen. Het is gewoon sneu om te zien hoe ze van je schrikken als je er met de fles aankomt. :(:) Gelukkig maakt de fles veel goed als ik ze eenmaal te pakken heb.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 20:08

Ik ben begonnen met 2 fleslammeren die ik kocht en het plan was ze te houden, maar toen had ik te weinig ervaring met en lammeren en schapen. Die zijn terug gegaan na afspenen en hebt centjes weer terug gehad.

Toen kwam het melkschaap. Die kon ik gewoon niet weg doen, zo'n karakter en later kwam daar een texel mix bij.

Ik vind het flessen hartstikke leuk en toen we dus bij de mensen kwamen waar nu mijn schaap loopt, hadden ze een keer een fleslam en ik bood aan om te helpen. Dat jaar werd het hem niet, maar later hadden ze een lam wat veel zorg nodig had. Ik ben me gaan inlezen en succesvol diertje er door gehaald en weer terug gedaan. Ik heb een beetje kosten terug gekregen na verkoop van de lammeren en zo doen we het nu. Vorig jaar was het een ramlam wat door zijn benen heen leek te gaan. Heel week in de pootjes. Die was mooi vet hahah

De andere 'boer' is mijn stalbaas en nadat ik vorig jaar succes had met een stel zwakkelingen kreeg ik dit jaar weer. Stalbaas is heel nuchter, dus ik ben heel blij dat ze me de kans geven.

Ik ben voorstander van lam bij schaap, dat is altijd het beste, maar soms hebben die echt zwakke meer nodig en daar kom ik in beeld. Tenminste bij deze 2 'boeren' dan.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Assenderp
Berichten: 169
Geregistreerd: 10-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-15 22:22

Froukje schreef:
Hoe zijn jullie er eigenlijk opgekomen om flessenlammeren van iemand anders te verzorgen? Daar ben ik echt heel benieuwd naar :=

Hier de 4 flessenkinders vanochtend naar buiten gedaan, en daar blijven ze nu 's nachts ook, eens zien hoe ze dat doen.
De 3ling kun je echt aan merken dat ze bijna 4 weken bij hun moeder gelopen hebben, doodsbang voor mensen. Het is gewoon sneu om te zien hoe ze van je schrikken als je er met de fles aankomt. :(:) Gelukkig maakt de fles veel goed als ik ze eenmaal te pakken heb.



ik heb gevraagd aan de schapenboer of hij een fleslam had, om zo te leren, verzorgen en natuurlijk blij te zijn :D
inmiddels lopen er 3, en heb nog nooit zoveel geleerd in zn korte tijd.
schapenboer zit hier een kwartiertje vandaan en kan hem zovaak bellen als ik wil. _/-\o_

Froukje
Forever young
Berichten: 10828
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 17:55

Voor de lol dus, leuk! :D
Nog geen spijt van?

Zat net even te rekenen, er gaat hier gewoon 14 liter melk per dag door.. Tis bijna belachelijk :=
Moet zeggen dat ik er nu wel een beetje klaar mee begin te raken, ipv dat het aantal minder wordt (omdat ze oud genoeg zijn), komen er alleen maar meer bij.

Maar het is voor het goede doel, en als je na het voeren er even bij gaat zitten en ze kruipen allemaal bij je kruipen om te slapen maakt dat veel goed.
<3
[ img ]

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Assenderp
Berichten: 169
Geregistreerd: 10-10-11

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-15 19:21

Ja voor de plezier. En totaal geen spijt van. Geweldig om te doen. Maar wel fijn dat ik bij iemand terecht kan met vragen. Heb daar nu al veel aan gehad.

Assenderp
Berichten: 169
Geregistreerd: 10-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-15 21:03

kennen jullie de partysheeps al?? :D _O-


Anoniem

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 21:13

_O- <3 Chris zijn moves in een schapenvel 8-)

Mooie stalletjes :j

Assenderp
Berichten: 169
Geregistreerd: 10-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-15 21:22

Rebecca schreef:
_O- <3 Chris zijn moves in een schapenvel 8-)

Mooie stalletjes :j



haha dankje, het zijn de stallen van de pony's.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marcella en 8 bezoekers