Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:05

Ahh wat een schatjes allemaal. Ik heb nu ook een kudde oudere ooien kunnen regelen voor in mijn wei ter bestrijding van de berenklauwen :) Als het goed is komen ze deze week nog.


Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:34

Ik heb eergisteren mijn lammeren(die van mijn schaap, de flessers nog niet) getagd.

Gister ook weer duidelijk geval waarom fleslammeren hebben gevaarlijk kan wezen. Ik heb gezette tijden voor mijn lammeren waarop ze melk krijgen.

Nu kreeg mijn oudste lam wat melk in de emmer en mijn moeder wilde de 2 jongste ff bekijken. Die waren al helemaal gek en sabbelde mijn moeders vingers af. En ze zegt, aww, ze hebben honger. Ik zo erm nee, ze hebben net een uurtje terug fles gehad.

Ze bletteren je de oren van het hoofd, ook al hebben ze bolle buik van melk en daar zit hem het gevaar van overvoeren met ziekte, zwakte en vaak dood als gevolg.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:35

Awh wat zoet <3 , wat zou ik graag weer eens met lammerseizoen ergens willen ronddwalen uhm helpen :P

Assenderp
Berichten: 169
Geregistreerd: 10-10-11

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-15 07:03

Als je zelf twee schapen wil houden voor de hobby mag je ze dan ook chippen ipv een oornummer?

Assenderp
Berichten: 169
Geregistreerd: 10-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-15 07:05

Kitten84 schreef:
Ik heb eergisteren mijn lammeren(die van mijn schaap, de flessers nog niet) getagd.

Gister ook weer duidelijk geval waarom fleslammeren hebben gevaarlijk kan wezen. Ik heb gezette tijden voor mijn lammeren waarop ze melk krijgen.

Nu kreeg mijn oudste lam wat melk in de emmer en mijn moeder wilde de 2 jongste ff bekijken. Die waren al helemaal gek en sabbelde mijn moeders vingers af. En ze zegt, aww, ze hebben honger. Ik zo erm nee, ze hebben net een uurtje terug fles gehad.

Ze bletteren je de oren van het hoofd, ook al hebben ze bolle buik van melk en daar zit hem het gevaar van overvoeren met ziekte, zwakte en vaak dood als gevolg.


herkenbaar! Hier ook 1 de oudste van de 3 die begint te drammen terwijl ze echt genoeg krijgt! Haha :D

Assenderp
Berichten: 169
Geregistreerd: 10-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-15 07:06

Ingrid_92 schreef:
Ahh wat een schatjes allemaal. Ik heb nu ook een kudde oudere ooien kunnen regelen voor in mijn wei ter bestrijding van de berenklauwen :) Als het goed is komen ze deze week nog.


gezellig wat oudere dames in de buurt!

Froukje
Forever young
Berichten: 10827
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 07:10

Assenderp schreef:
Als je zelf twee schapen wil houden voor de hobby mag je ze dan ook chippen ipv een oornummer?

:n Oornummers zijn verplicht, helaas.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Assenderp
Berichten: 169
Geregistreerd: 10-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-15 07:22

ruote="Froukje"]
Assenderp schreef:
Als je zelf twee schapen wil houden voor de hobby mag je ze dan ook chippen ipv een oornummer?

:n Oornummers zijn verplicht, helaas.[/quote]

Op erg jammer. Vanaf welke leeftijd moeten deze erin? Laatst reed ik Door een dorpje hier in de buurt.. daar zag ik een hele kudde zonder oormerken.. of is die eigenaar illegaal bezig haha

Froukje
Forever young
Berichten: 10827
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 07:30

Ze willen ze het liefst met nummers zien als ze net geboren zijn.. Maar dat vinden heel veel mensen te vroeg, en drukken er dus pas nummers in als ze verkocht worden/naar buiten gaan.

Alles zonder nummers is illegaal ja.. Kun je een mooie boete voor krijgen als de AIVD daar achter komt.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Assenderp
Berichten: 169
Geregistreerd: 10-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-15 07:37

Froukje schreef:
Ze willen ze het liefst met nummers zien als ze net geboren zijn.. Maar dat vinden heel veel mensen te vroeg, en drukken er dus pas nummers in als ze verkocht worden/naar buiten gaan.

Alles zonder nummers is illegaal ja.. Kun je een mooie boete voor krijgen als de AIVD daar achter komt.

oke bedankt voor de informatie.

cavaletti
Berichten: 6796
Geregistreerd: 24-04-05

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 07:43

Ik heb Ouessant schaapjes. 11 stuks waaronder 4 lammetjes van dit jaar die helaas verkocht moeten worden vanwege de inteelt. Heel apart is dat ik dit jaar tweeling lammetjes gekregen heb en dit eigenlijk bij Ouessant schaapjes zelden voorkomt. Erg gemakkelijke sociale dieren die makkelijk te houden zijn en relatief weinig verzorging nodig hebben. foto´s volgen.

elselianta
Berichten: 1718
Geregistreerd: 09-04-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 07:44

Ik dacht dat het bij schapen niet meer verplicht was. Anders even googlen. ;)

Arthur, Noa & Sinne <3

Froukje
Forever young
Berichten: 10827
Geregistreerd: 09-02-08
Woonplaats: Uithuizermeeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 08:23

elselianta schreef:
Ik dacht dat het bij schapen niet meer verplicht was. Anders even googlen. ;)

Geen idee waar je die wijsheid vandaan hebt, maar die klopt niet. ;)
https://mijn.rvo.nl/merken-voor-schapen-en-geiten

ALLE schapen en geiten zonder oornummers zijn hartstikke illegaal. Er is al zoveel moeite gedaan om die dingen weer af te schaffen, maar dat willen ze niet. Want dan kunnen de aivd'ers/controleurs vanuit hun auto niet meer zien of ze geregistreerd zijn en moeten ze te veel moeite doen. Want schaap voor schaap met een chip reader uitlezen is geen doen.

I do it because I can, I can because I want to, I want to because you said I couldn't.

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:18

Ik heb die van mezelf gemerkt met 2 weken oud. Dan zijn ze hanteerbaarder en niet zo zwaar nog.

Oudste fleslam zal ik ff de merken van vragen, want ze is nu idd illegaal. Binnenkort mag ze ook het land op en dan is het het beste dat ze al gemerkt zijn. Scheelt weer stress van vangen later

De jongste flessers wacht ik even tot ze sterker zijn, want ze hebben zo'n slag van de molen gehad dat ik bang ben voor infectie op deze leeftijd.

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!


romyloverrr
Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:24

Ik meld mij ook maar even.
Wij hebben op het moment 85 ooien die op 3 na allemaal al gelammerd hebben.
Is erg goed gegaan, vrij weinig uitvallers.
Verder hebben we nog 2 geiten waarvan de ene al 3 lammetjes gekregen heeft en de andere nog moet lammeren.
We hebben zo'n 15 zwartblessen, ongeveer 35 swifters en zo'n 30 bonte schapen en 1 shropshireXzwartkop.

Ik zal wat foto's van ze opzoeken :)

Enne gojje mins blieft altied leave ~ Rowwen Hèze

romyloverrr
Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:31

Zo, hier wat foto's.
Alle schapen met lammetjes zijn buiten met uitzondering van die waar flessenkinderen bij zijn (op het koment 7)

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Enne gojje mins blieft altied leave ~ Rowwen Hèze

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie
Berichten: 6671
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Beerta

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:42

Ik meld me ook! Vorig jaar begonnen met ouessantjes houden, wat een vreselijk leuke beestjes zijn dat! We hebben er een ram bij gehad maar na een weekje toch terug gebracht. Ik had namelijk weer eens kneusjes gehaald (heb er zwak voor) en 1 daarvan was een paar maand oud lam die zwaar myasis had gehad en dus nog zwak was. Meneer de ram vond haar een interessant geval en dat ging dus niet zo lief. Besloten een jaartje te wachten met fokken, eerst dat lam laten herstellen en ook de oma van het stel kon wel een jaartje vrij gebruiken. Dit jaar wil ik er wel een ram bij hebben dus volgend jaar de eerste lammetjes!

Ik heb wel iets vreemds hier, wellicht dat jullie er ideetjes over hebben? Sinds een tijdje lijken ze lichte koliek te krijgen. 1 keer was het erg, dierenarts erbij gehad. Maar waarvan het kwam, geen idee. Staat niks geks in de wei, maar ze lijken toch iets verkeerds te eten. Het zijn meestal de twee lammeren van vorig jaar, de twee ouderen hebben het zelden. Het is ook altijd smiddags en smorgens gaan ze de wei in (snachts staan ze rondom hun stal met hooi) dus dat ze iets eten lijkt me wel duidelijk. Maar wat kan dat in vredesnaam zijn? Zo gevoelig horen ze helemaal niet te zijn..... Taxus en dergelijke voor de hand liggende dingen heb ik hier helemaal niet. Iemand bekend hiermee?

Verwar de mening van de meerderheid niet met de waarheid!

Vetboltsje
Berichten: 487
Geregistreerd: 22-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 11:54

Ingrid_92 schreef:
Oh wat leuk! Ik probeer ook ieder jaar schapen in mijn wei te hebben voor het onkruid en om de grasmat mooi te krijgen. De weide waar de pony's in lopen is eigenlijk zwaar verwaarloosd. Er groeien bergen berenklauwen. Ik heb er eens schapen in gehad die daar wel pap van lusten, maar vorig jaar 2 verschillende kudden er in gehad, 2 verschillende rassen die er allebei niet aan kwamen. Nu ben ik weer op zoek naar een nieuwe kudde. Kunnen jullie toevallig bepaalde schapenrassen aanraden die wel berenklauwen lusten? Ik kom er namelijk in om in mijn weiland en wordt er zo langzamerhand een beetje hopeloos van ;)
In principe heb ik wel al een kudde geregeld die over een tijdje komt, maar die moeten eerst lammeren. Tot die tijd zoek ik nog even ter overbrugging een andere kudde. Maarja.. welk ras?



Hee wat een leuk topic!
Samen met mijn vriend hebben wij bonte schapen, we hebben er nu 8 ooien en 4 lammetjes
Voor de berenklauwen Ingrid kun je heel goed de Schoonebeker schapen gebruiken, dit zijn heideschapen die het heerlijk vinden.
Mijn vriend werkt nu sinds kort als schaapherder in Heerenveen, daar lopen de Schoonebeker schapen ook, met deze vachten kun je ook heel mooi vachtvilten.
met de vachten van de bonte schapen wil ik 1 proberen te vacht vilten en de rest ga ik mee spinnen.
Ik zal eens even foto's plaatsen als ik thuis ben :D

dollyspikkel
Berichten: 1031
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 12:17

Ik meld me ook even. Ik heb sinds vele jaren 2 dwerggeitjes :)) :
Dolly - geit - wordt 9 in mei
Spikkel - gecastreerde bok - wordt 8 op 22 april

"Happiness can be found even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light"

Assenderp
Berichten: 169
Geregistreerd: 10-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-04-15 17:10

wat een gezellig boel zo, ik was zo bang dat er niet meer zouden zijn haha
hier vandaag mijn oudste fleslam even buiten gehad, de andere zijn nog te zwak. het was maar van korte duur maar het was even leuk!

sietske:
[ img ]

Anoniem

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 17:14

Romy wat een mooie omgeving! , mooie dieren ook

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:25

Assenderp, ik heb 2 jaar terug een Sietske gehad. Dat beestje had me toch een rare zenuw trek. Trillen, knipperen met de ogen, beetje spastisch. Er door heen gehaald en later is ze jammer genoeg met de veekoopman meegegaan.

Heb nog geprobeerd te pleiten voor haar, maar bazin was veel te bang dat de tik terug zou komen.

Dan is het wel jammer dat ik niet meer grond heb. Fleslammetjes is leuk, maar wil mijn echte eigen kudde^^

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!

Ingrid_92
Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:37

Bedankt, ga ik onthouden vetboltsje! De kudde die er nu op korte termijn komen heeft er 2 jaar geleden ook gelopen (tenminste, hetzelfde ras). Geen idee hoe het ras heet, maar toen lustten ze in ieder geval ook pap van de berenklauwen :) Foto van 2 jaar geleden. Jullie kunnen mij vast het ras wel vertellen :D

[ img ]

En dit richtten zij aan :')

Van dit:
[ img ]

Naar dit:
[ img ]

Dit jaar zijn we er eerder bij, nu zijn ze gelukkig nog niet zo groot.
Laatst bijgewerkt door Ingrid_92 op 14-04-15 20:53, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:40

Ah vetbolstje dan spot ik geregeld jullie schapen :D

Kitten84
Berichten: 860
Geregistreerd: 28-02-07
Woonplaats: Friesland

Re: Schapen, Geiten en Lammeren topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 20:46

Ingrid_92, dat lijken me blauwe en witte texelaars

Doe wat je zegt en zeg wat je doet!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers