Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Jaan81
Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-14 10:30

Hai allemaal!

Om voor mezelf een mooi overzicht te hebben, en omdat ik zo rond me heen al meerdere keren hoorde dat mensen het proces en de behandeling interessant vinden om te volgen maak ik dit topic.

Ik ga per post een behandeling beschrijven. Ik heb geen idee hoeveel foto's ik per post zichtbaar mag plaatsen, sorry als het er teveel zijn!!!

Let op! Komt bloed voor op de foto's!

Eerst even wat informatie over mijn schatje:
Naam: Tycho
Ras: Nederlands Trekpaard
Stokmaat: 1.79m
Leeftijd: hij is van mei 2005, 9 dus nu.
In mijn bezit: Ik heb hem zelf uit mogen zoeken, hij is gekomen toen hij 5,5 maand was en sinds februari 2014 ook officieel van mij!
Foto: [ img ]

Wat vooraf ging:
Sinds Tycho echt officieel van mij is, hebben we het een na het ander... Zo werd in maart artrose geconstateerd bij he. Met break-over-ijzers en glucosamine gaat dat prima en konden we weer lekker voluit rijden en ons ding doen.
Vanaf begin van de zomer begon Tycho af en toe wat te 'kwakkelen'. Niets ernstigs, maar gewoon net niet fit: lang erover doen om op adem te komen, snel zweten, meer uitingen van CPL, laatste maand vaker even snotneusje, dat soort dingen. In juli voor de eerste keer open kroonranden, wat ik weet aan de CPL. (chronisch progressief lymfoedeem)
Nu werd hij op 15 september bekapt/beslagen en zag mijn hoefsmid dat hij straalkanker had, aan drie voeten! Van de DA spul gekregen en dat aan het smeren gegaan.
Twee weken later ineens die kroonranden weer open, een pingpongbal op z'n onderbeen vanachter in z'n sok en nog een week later vielen ineens spontaan zijn zwilwratten er af! :oo M'n emmer liep over, naar gevoel in m'n buik gekregen onderhand ook. Ik snapte er werkelijk niets van.
Diezelfde week heeft een andere hoefsmid (die kwam toevallig bij een kennis en ik kon er even bij) zijn stralen bijgesneden, bloed kwam er uit. Dat was de druppel! M'n eigen DA gebeld en afspraak gemaakt.

1e bezoek DA:
Alles verteld en benoemd toen hij er was en ik kreeg een frons en een dikke "Aï...!" als reactie. BAH! -O- Auto-immuunziekte. Zijn lichaam valt zijn eigen cellen aan, in dit geval die van het hoorn. Vandaar de klachten van de zwilwratten, kroonrand en straal; allemaal hoorn.
Per direct naar huis gehaald. Hij stond heerlijk 24/7 op een fijne wei van 2,5ha, maar hij mocht niet meer nat staan, en in oktober is het gras iedere ochtend nat, dus naar huis gehaald, stal en binnenbakje in. Gelukkig heeft ie een flinke stal, maar toch... |(

Direct begonnen met Prednison, volle dosis. Hoefsmid gebeld en twee dagen later kon hij al komen. De DA was er toen ook. Samen hebben ze zijn stralen uitgesneden.

1e bezoek hoefsmid + 2e bezoek DA
Tycho in de travaille (hoefstal):
http://www.mijnalbum.nl/Foto800-F6SGJS43.jpg
Linksvoor is er het ergst aan toe, dus die eerst aangepakt:
[ img ]
Begon al heel snel flink te bloeden: http://www.mijnalbum.nl/Foto800-AFOUH3PU.jpg
Deppen nadat alles uitgesneden was:
[ img ]

Ondertussen hebben m'n vriend en ik zijn sokken gelijk maar afgeschoren. Kan nooit prettig zijn voor m'n paardje als het gaat broeien:
[ img ]

Linksachter leek het minst erg te zijn, maar dat was schijn helaas ;( Ook daar moest er veel weg en bloedde het flink: http://www.mijnalbum.nl/Foto800-XENBFBVS.jpg

Rechtsvoor bloedde eigenlijk niet, was het meest rustig van de drie:
[ img ]

Alle drie de hoeven zijn daarna hetzelfde ingepakt. Eerst een mengsel van prednison, kopersulfaat en cubarmix erop, daarna verbandje:
[ img ]
Daarover watten en toen de hoef dik inpakken met drukverband:
[ img ]
Daarover heen rekverband:
[ img ]
Dat alles goed vastmaken met duktape:
[ img ]
Ivm waterdichtheid zijn z'n drie hoeven daarna nog ingepakt met vijverfolie, wat weer vast getapet werd met nog meer duktape:
[ img ]
Helaas was dit helemaal niets. Veel te los en na 20m gelopen te hebben was het al los! :oo Dus weer terug in de travaille en alles strakker gemaakt. Stond meneer daarna met z'n nieuwe klompen op stal:
[ img ]

Dit was allemaal gedaan op 24 oktober. Maandag de 27e oktoer zou de smid weer terugkomen om het verband te wisselen en te kijken hoe het ging en of er nog iets uitgesneden moest worden. Dit moest met de smid, omdat Tycho niet uit de hand te behandelen is. Niet zo lang in ieder geval.

In dat weekend hebben we (en Tychje ook) best afgezien. Om de haverklap duktape en dus vijverfolie los, Tych vond het verschrikkelijk ineens zo op stal (stond in een andere stal omdat er nog een paardje geblesseerd op stal stond en we dachten, hebben ze elkaar nog) dus hij liep veel rond, wat er niet geweldig voor was. Iedere dag wel 2x weer extra tape eromheen plakken....Verschrikkelijk!


[Foto's zijn ineens te groot? :? Daarom alles in link, sorry.]
Laatst bijgewerkt door Jaan81 op 26-11-14 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-


Jaan81
Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-14 10:46

2e bezoek hoefsmid:

Gelukkig was alles blijven zitten tot de maandag. Hij had geen dag later moeten komen:
[ img ]
De smid kwam weer en om de beurt de klompen en verbanden en alles eraf gehaald en gekeken. Dit kwam er vanonder.
Linksvoor (de ergste) zag er al iets rustiger uit, maar enkele seconden na de foto begon het weer flink te bloeden:
[ img ]
Linksachter bleef dicht, dus dat was al erg fijn! Tycho reageerde wel nog behoorlijk op druk.
[ img ]
Rechtsvoor was ook nu inderdaad de 'beste' hoef, ook eigenlijk geen reactie van Tych bij druk:"
[ img ]

Daarna alle drie zijn hoeven weer ingepakt. Met minder folie dan ervoor en ipv dure watten van de DA goedkope tampons gehaald bij de drogist :D
[ img ]

Daarna wel weer met drukverband, rekverband, duktape en vijverfolie gewerkt. Uiteindelijk zag het er al een stuk 'strakker' uit dan de vorige keer:
[ img ]
[ img ]

Per keer ging er 1,5 rol duktape, 6 rolletjes rekverband, 6 rollen drukverband, 20 tampons en 3 lappen vijverfolie doorheen.... :wow:

Het moest 4,5 dag blijven zitten, die vrijdag (31/10) zou de smid weer komen, en de DA ook dit keer.
Laatst bijgewerkt door Jaan81 op 26-11-14 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Santos_05
Berichten: 3059
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:53

Arme jullie :(:)

Als je het nummer (800) bij de foto weg haalt zijn ze kleiner. We even opletten dan de nummers achter [img] dan ook weg zijn, want die worden automatisch ingevuld.

[ img ]

Heel veel sterkte. Ik denk dat je november nu nog aan het typen bent, want ik ben wel benieuwd hoe het nu gaat ;)

Moest wel even glimlachen bij je tampon oplossing :D

Insta: EBR_samen_sterk/ FB:EBR https://www.tiktok.com/@hbh_teamebr?_t=8csqHkwEQOo&_r=1
Boomslepen, ploegen, horseboarden, horseball met onze paarden - 1e Equifair Neckrope 2023

Pippaa
Berichten: 1616
Geregistreerd: 28-08-11
Woonplaats: Dichtbij het bos

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:55

Hè wat naar zeg :(:)
Eindelijk is hij écht je eigen paard te noemen en dan heb je zoveel ellende.

Sterkte voor jullie allebei!

~ Pippa† ~ Jara ~ Auri ~

timokyana
Berichten: 14317
Geregistreerd: 29-05-06
Woonplaats: klein durpke in NL, paardjes in belgenland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 10:58

Arme knul,heel benieuwd of het inmiddels gebeterd is!

geerke
Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:01

jee,aan drie hoeven...das niet best!Hoe komt dat eigelijk?
Heel veel sterkte met de genezing!Aan jullie inzet zal het niet liggen :(:)

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Jaan81
Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-14 11:03

3e bezoek hoefsmid & 3e bezoek DA

Vrijdag 31 oktober kwamen de DA en de hoefsmid weer. Ik moest zelf werken, dus kon er niet bij zijn helaas.
Tycho kreeg die dag verbandijzers. Dat zou een stuk moeten schelen met het wisselen en lopen an sich. Die moesten volledig op maat gemaakt worden. :$ :$ :$

Alles van tevoren klaargezet:
[ img ]

Eerst z'n klompen afgedaan. Tycho was wel blij om weer even lekker echt op eigen voeten te kunnen staan:
[ img ]

Daarna hebben ze hem in de travaille gezet en gekeken hoe het eruit zag. De DA en mijn smid samen in overleg:
[ img ]

Alle voeten waren wel aan het herstellen ( :):) ) maar het gaat met héle kleine stapjes.
Linksvoor:
[ img ]
Zoals je ziet al minder 'open' plekken in zijn straal, maar ook zie je wel gelijk weer bloed.
Nadat zijn ijzer eraf was en de straal weer was uitgesneden zag het er zo uit:
[ img ]
Linksachter:
[ img ]
Van rechtsvoor helaas geen foto nadat het ijzer en z'n klomp er net af was.
Toen ik thuis kwam van mijn werk stond Tycho nog steeds in de travaille en waren ze nog steeds bezig!
[ img ]
Deze platen zijn volledig op maat gemaakt door m'n vriend, de smid en een medewerker van ons:
[ img ]
En daar dan dus drie van. Gelukkig hebben ze de letters erop gelast wat bij welke voet hoort, haha! ;)
En Tycho stond maar geduldig te wachten.... :+:
[ img ]
Aan het einde van de ijzers is een klein laagje afgehaald, zodat de platen 'in' het ijzer vallen en niet erboven op liggen.
[ img ]
Onder het verbandijzer worden de stralen net zo behandeld als eerst, dus de mix van kopersulfaat, het gaasje, tampons, watten.
[ img ]
Maar ipv drukverband, dus het verband ijzer. Dat ging nog niet zo soepel...Maat uiteindelijk zaten ze! :)
[ img ]
Tycho loopt dus nu op hakken :))
[ img ]

Beweging is goed voor de doorbloeding, maar met die flinke stiften kan je natuurlijk niet over de weg, dus het is schipperen. Zijn stal is nog ietsje groter gemaakt, dus hij heeft nu zo'n 45m2 tot z'n beschikking.
Eén keer per week moet het gewisseld worden, dan kan ik een rondje gaan doen, als die platen er vanonder zijn.
Laatst bijgewerkt door Jaan81 op 26-11-14 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:09

Heel veel beterschap voor je prachtige paard, wat een pechvogel :(:)
En veel sterkte voor jullie allebei!

A_nouk
Berichten: 11624
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:11

Pfoe aan 3 hoeven dat is niet niets, veel sterkte ermee de komende tijd.
Vanavond eventjes op mijn gemak de fotos bekijken :j

Pantykous
Berichten: 10476
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:12

Wat een werk joh! Wel heel interessant dit topic, veel sterkte iig :j

countryhorse
Berichten: 40
Geregistreerd: 17-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:14

Wij hebben goede ervaringen met koud geslagen honing (rechtstreeks van de imker) en hoefkanker. Hierin zitten enzymen die de boel geneest. Misschien een goede nabehandeling. Heel veel sterkte ermee. :j

Miiej
Berichten: 1867
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:14

Geven ze een verdoving voor het wegsnijden?
Het ziet er akelig uit, worden zijn benen nu ook dikker door het minder bewegen? Sterkte!

Jaapie <3

eilleen333
Berichten: 12833
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:15

Wat een ellende zeg! Maar ik ga dit even volgen. Ontzettend interessant! Bedankt voor de uitgebreide verslagen.

En heel veel beterschap voor jullie!!

<3Mone-Mesia van 't Witteveen <3
https://www.vet-service.nl Paardentandarts/ paardendierenarts aan huis
https://www.willowranchsanctuary.com/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:17

Pff wat een pech zeg met Tycho!

Wel een briljante oplossing zo met z'n "hakken" en het verbandijzer :j

Hopelijk knapt het snel op, ik vind het wel een heel leerzaam topic dus ik blijf mooi even volgen :j

MissYvette4u
Berichten: 2981
Geregistreerd: 15-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:19

Jemig wat naar :oo hopelijk knapt hij snel weer op
Heel veel sterkte!!

waar tampons wel niet goed voor zijn haha :roll:

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:23

Arm paard, wat een pech om het meteen aan drie voeten te hebben en dan ook nog zo'n zwaar ras te zijn :(:)

Mijn complimenten voor jullie aanpak en wat heb jij hem goed op gewicht!

Heel veel beterschap!

Selma, Ca$h Cow, e pluribus unum

steefvicky
Berichten: 2568
Geregistreerd: 30-01-12
Woonplaats: Zeeland

Re: Behandeling straalkanker bij Trekpaard Tycho [verslag]

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:37

Ik volg ook!

Jeetje wat heeft Tycho een pech zeg.. en hij verdient het niet, want het is echt een paard van goud! Hopen dat het snel beter wordt! Aan jouw goede zorgen zal het niet liggen Janneke!

Sterkte.

Jaan81
Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-14 11:39

Tycho in zijn stal:
[ img ]

De week erna, waarin Tycho al een heel stuk vrolijker was, waarschijnlijk omdat ie weer lekker in zijn eigen box stond, waar hij over het erf en de weg kan kijken en ook meer ruimte heeft, zijn we het verband gaan wisselen.
We doen dit iedere zaterdag. Platen er vanonder, Tych even lekker paar uurtjes in een droge (binnen)bak,. daarna een rondje rijden (hij barst van de energie := )en dan stralen inpakken, platen eronder en weer terug op stal.
Tycho moet natuurlijk zijn hoef best een tijdje ophouden en wij moeten druk zetten om bijvoorbeeld die stiften uit te draaien. Dat werkt niet samen, dus dan maar een steuntje. Super!
[ img ]

Ik ga van de laatste drie weken de foto's even per voet onder elkaar zetten, hopelijk zie je dan echt verschil. Hij ziet er allemaal nat uit als de foto net na het er vanonder halen gemaakt is, omdat het natuurlijk een week lang opgesloten zit met watten en de hele mikmak.

Linksvoor.
08/11:
[ img ]
15/11, na rondje wandelen en in de binnenbak staan:
[ img ]
22/11, direct na verband eraf halen:
[ img ]
22/11, na aantal uur buiten en een rondje rijden:
[ img ]

Linksachter:
08/11:
Helaas geen scherpe foto...
15/11:
[ img ]
[ img ]
22/11:
[ img ]
[ img ]

Rechtsvoor:
08/11:
[ img ]
15/11: (dat blauwe is de kopersulfaatmix)
[ img ]
22/11:
[ img ]
[ img ]

Op 15/11 was het nog drama... -O- Had die knol een van die platen verbogen! Stond gewoon recht naar achter!
[ img ]
Stiften kregen we er prima uit, alleen de plaat zelf zat muuuuuurvast :oo Zo in de bak gezet en uurtje later was ie er toch vanonder! :) Volgende probleem: Wáár was de plaat???? Met z'n drieën door de bak geschoffeld, maar gelukkig redelijk snel gevonden.
's Middags volgende probleem, we kregen de plaat er niet meer op/in! :oo Met een hamer lopen meppen en verbuigen en uiteindelijk paste hij gelukkig weer!
Kostte de plaat wel het pinnetje die in het ijzer gaat van voren, maar goed....Hij zit!

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

KimD
Berichten: 20361
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:44

Jeetje wat schrik ik hiervan! :oo Ziet er wel heel interessant uit, ben heel erg benieuwd naar het resultaat.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Jaan81
Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-14 11:47

Wow, best wat reacties al! Eerst even lezen en reageren....

@Santos, dank voor de tip! Nu lukt het met de foto's! +:)+

@geerke: Geen idee hoe het komt. Heb het gister nog aan de DA gevraagd, maar is gewoon dikke pech. Ene heeft wel met het andere te maken, maar had dit niet kunnen voorkomen. Ze noemde wat dingen op waardoor hij er vatbaarder voor zou kunnen zijn, maar dat was allemaal niet van toepassing bij hem, dus is gewoon dikke vette pech. |( :( :(:)

@countryhorse, bedankt voor de tip! Heb hem al eerder gehoord ook ja. Inderdaad iets om in m'n achterhoofd te houden als de verbandijzers er vanonder mogen en de behandeling via de DA in principe klaar is.

@Miiej, hij heeft de eerste keer inderdaad een verdoving en een pijnstiller gehad. :j Daarna niet meer.

@MissYvette4u, ja, tampons zijn handy!!! Bij de drogist snappen ze er niets van; ik kom iedere week om een doosje, hahaha! _O-

@steef: Thanks :*

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:00

Oei wat zul jij je een zorgen hebben gemaakt, en nog steeds maken om je paardje. :(:)
Wel een mooi overzicht zo, en zo te zien gaat het al vrij vlot de goede kant op! Slim bedacht ook, die platen!

Heel veel sterkte voor jou en beterschap voor je paardje. Hoe groot is de kans dat hij geheel schoon blijft na deze behandeling? Of is het een puntje dat je altijd in de gaten moet blijven houden?

Santos_05
Berichten: 3059
Geregistreerd: 23-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:07

Wat een goed idee met die platen! Al kregen jullie ook al handigheid in het verband en de ductape zo te zien ;)

Ik ben ook wel benieuwd naar de slagingskans.... heel veel sterkte ermee :*

Insta: EBR_samen_sterk/ FB:EBR https://www.tiktok.com/@hbh_teamebr?_t=8csqHkwEQOo&_r=1
Boomslepen, ploegen, horseboarden, horseball met onze paarden - 1e Equifair Neckrope 2023

Jaan81
Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-14 12:14

4e bezoek hoefsmid & 4e bezoek DA

Gisteren (25/11) kwamen mijn DA en hoefsmid weer om te kijken, te overleggen, te behandelen en te evalueren.
Omdat ze kwamen, 's ochtends al de platen er vanonder gehaald. Kon ik mooi nog even lekker rondje rijden met stalgenootje :j

De DA zei me nog dat ze hem er verder enorm goed uit vindt zien en mooi op gewicht is, da's toch fijn om te horen! Ikzelf baal wel. Je ziet z'n spieren weggaan en je merkt enorm goed hoe hard conditie dan achteruit gaat. Maar ja, het is even niet anders. Dat komt wel weer.
Ben allanka zo blij dat ie vrolijk is, dat ie geen pijn heeft (laat hij altijd goed merken als het wel zo is), gewoon zichzelf is, goed eet en drinkt en dat ie bij het behandelen zo braaf is. :+:

Da en smid in overleg:
[ img ]
Daarna zijn ze weer gaan uitsnijden.
Eerst rechtsvoor. Deze was al een heel stuk harder geworden en zelfs geen vocht en bloed meer :):)
[ img ]

Linksvoor was nog sompig. Het is echt sponsachtig wat je voelt én hoort. Het is wittig en nat, bijna plakkerig. Deze is bijgesneden, begon klein beetje te bloeden.
Helaas vergeten foto te maken....

Linksachter. Deze leek in eerste instantie oke. Maar had zelf nog zaterdag zacht gedeelte gevoeld, dus dat gevraagd en toen de smid dieper ging snijden kwam er inderdaad nog een plekje tevoorschijn. Op de foto heel duidelijk te zien:
[ img ]
De smid heeft het nog iets verder uitgesneden en toen begon het ook ineens weer flink te bloeden |(

Dus alle hoeven wel weer vooruit, maar zoals al eerder bleek; het gaat echt maar met hele kleine stapjes.
Alles is weer ingepakt met de kopersulfaatmix, gaasjes, de tampons, de watten en nu zelfs ook maandverband _O- Dat vult lekker, is goedkoop en houdt vocht van buiten ook nog wat tegen. :D :D :D

Nog iets positiefs! Zijn kroonranden en zwilwratten worden weer rustig! *\o/* Ik mocht een paar weken geleden daarom per week een schepje gaan minderen met de prednison, maar ivm de nog sompige plekken in twee hoeven, krijgt hij voorlopig nog 4 schepjes iedere dag. (begonnen destijds met 7(!) schepjes)
Zwilwratten 1,5 week geleden:
[ img ]
Die lagen er dus helemaal af! Was alleen nog velletje zonder haar met sneetjes en beetje bloed.
En zijn kroonranden 1,5 week geleden:
[ img ]
Daar hingen vellen aan, soortje harde korsten. Kwam soms soort geel vochtige prut uit. Geen bloed, maar niet fijn om te zien.

Over 2,5 tot 3 weken komen ze weer. Tot die tijd zo verder behandelen als we aan het doen zijn.
Ik ben blij dat ik dit niet alleen hoef te doen. Ik krijg enorm goede hulp met het wisselen van een paar meiden die hier onze pony's verzorgen. Echt +:)+

Dit proces gaat nog maaaaaanden duren voordat hij er 100% vanaf is. Het kost me klauwen vol met geld, dus ben erg blij dat ik niet op vakantie ben gegaan dit jaar, haha!
Maar zonder dollen. Hij is het me waard. Ik moet hem gewoon iig de kans geven te herstellen. Als hij niet hersteld gaan we verder kijken. En dat geldt voor zowel de straalkanker als de auto-immuunziekte.
Hij is mijn paard, mijn grote schat, mijn grote trots. Daarom doe ik het voor hem.

Volgende week weer een update met foto's! Als je vragen hebt, stel ze.

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-

Nicje87
Berichten: 9844
Geregistreerd: 26-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:16

Jeetje heftig! Wel een goede samenwerking met elkaar! Hopelijk knapt het gauw op.

Ook ik ben benieuwd naar hetzelfde als Shanna.

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed


Jaan81
Berichten: 7609
Geregistreerd: 07-10-05
Woonplaats: Goedereede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-14 12:24

Shanna schreef:
Oei wat zul jij je een zorgen hebben gemaakt, en nog steeds maken om je paardje. :(:)
Wel een mooi overzicht zo, en zo te zien gaat het al vrij vlot de goede kant op! Slim bedacht ook, die platen!

Heel veel sterkte voor jou en beterschap voor je paardje. Hoe groot is de kans dat hij geheel schoon blijft na deze behandeling? Of is het een puntje dat je altijd in de gaten moet blijven houden?

Dank je wel.

Dat weet ik eerlijk gezegd niet. Ga ik volgende keer vragen! M'n gevoel zegt dat hij er gevoelig voor zal blijven,maar dat heeft ook vooral met die auto-immuunziekte te maken. Daar maakt de DA zich misschien nog wel t meest zorgen om.

TYCHO
~-~-~-~-~-~-~-~-~ [RIJ-ITP] Trekpaard Tycho & ik nemen afscheid.....~-~-~-~-~-~-~-~-~ [IM] Trekpaard Tycho, ons dikke boek is uit -~-~-~-~-~-~-~-~-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cloud en 6 bezoekers