Emigreren naar beieren duitsland!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
sneeuwkapje
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-11-13

Emigreren naar beieren duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-13 14:15

Hallo allemaal,
Ik wil volgend jaar augustus/september gaan verhuizen naar duitsland en dan het liefst beieren. Ik zit te denken aan de plaatsen regensburg of garmisch-partenkirchen. Ik ben zelf 27 jaar en ga alleen met mijn hondje en 3 katten. Ik wil daar een huisje/appartement huren en in de horeca gaan werken. Zijn er meer mensen die deze kant op zijn gegaan of willen? Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Qua werk en woonruimte? Waar moet ik allemaal rekening mee houden? Voor alle informatie en hulp ben ik dankbaar.
MVG


eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Emigreren naar beieren duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 17:08

Mag ik mee? Is ook een van mijn droom bestemmingen! Lijkt me toch dat er in garmisch wel iets te vinden moet zijn, is een redelijke plaats.. Misschien in de toeristische sector? Of als koetsier heen en weer naar de partnachklamm hahaha, geintje, erg gaaf, ik blijf meelezen!

sneeuwkapje
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-11-13

Re: Emigreren naar beieren duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-11-13 17:36

Haha. Ja ik wil ook iets in de toeristische sector gaan doen hoop dat ik wat kan vinden. Jammer genoeg kan ik op internet heel weinig ervaringen/verhalen vinden van mensen die naar hetzelfde gebied zijn verhuisd.

prulletje
Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Emigreren naar beieren duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:57

Hoi Sneeuwkapje! Leuk dat je naar Beieren wil emigreren! Ik heb het zelf gedaan en kan het alleen maar aanbevelen. Hoe is je niveau van Duits? In Garmisch en omgeving is zeker in de wintermaanden wel wat te vinden, het kan wel lastig zijn om er een baan voor het hele jaar door te vinden. Regensburg is ook een hele mooie stad! Het beste wat je kan doen is gewoon veel op internet rondkijken voor banen en solliciteren, of een seizoensbaan in een skigebied aannemen en die tijd gebruiken om een vaste baan te vinden. Als je meer wil weten over emigreren en alles wat erbij komt kijken hoor ik het wel!

sneeuwkapje
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-11-13

Re: Emigreren naar beieren duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-13 09:15

Hallo, wat fijn om eindelijk iemand gevonden te hebben die naar beieren is gegaan!!
Mijn duits is redelijk in woord en geschrift en verstaan. Ik werk momenteel in de horeca op texel waar heel veel duitsers komen maar jah dat is "horecaduits". En voor de rest duits wat ik vroeger op de havo heb geleerd dat nog een beetje is blijven plakken. Dus dat word eerst even wennen. Ben jij destijds alleen naar duitsland gegaan? Na meer onderzoek te hebben gedaan ga ik toch het liefst naar garmisch. Heb jij een huis gekocht of gehuurd? Ik wil namelijk gaan huren maar vraag me af of dit heel moeilijk is aangezien ik mijn hondje en 3 katten meeneem. Heb je toevallig tips of sites om woonruimte te vinden? Is het verstandiger om een rijbewijs te hebben? Of is het ov dermate goed dat dit niet nodig is. En ik zat eraan te denken om juist voor het voorjaar te gaan solliciteren zodat ik in het voorjaar en zomer al werk heb. Maar als ik al eerder werk en woonruimte vind ga ik eerder. Alle tips en informatie is van harte welkom, want er komt zoveel op je af en je moet zoveel regelen dat je door de bomen even het bos niet meer ziet hahaha.

rina
Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Emigreren naar beieren duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 09:35

Ik zit dan niet in Beieren, maar Noord Duitsland. Maar heb je al eens gekeken op verhuis.de en dat soort sites?? Daar staat ook een heleboel info op over het verhuizen in het algemeen.
Voor woonruimte ed kan je op verschillende sites zoeken. quoka.de of de ebay kleinanzeigen en zoek gewoon de plaatselijke krant via het internet op. Huisdieren mee in een huurhuis zal wel lastig zijn. Van wat ik gehoord heb willen de meeste verhuurders geen huisdieren.
En je rijbewijs zeker nog in Nederland halen. Zodra je in Duitsland woont moet je ook hier in Dld je rijlessen en examen gaan volgen. Dan heb je en met een vreemde taal te maken, maar ook met lichtelijk afwijkende verkeersregels dan je ze nu geleerd hebt. Niets extreems, maar imo wel zo dat je in verwarring zou kunnen komen. Imo beter eerst in NL rijbewijs halen en dan in Dld een paar lessen volgen. In gebieden als Garmisch moet je er niet vanuit gaan dat het openbaar vervoer goed is. Eigenlijk alleen in de grote steden heb je dat soort dingen. Hier op het land in het noorden is het zelfs niet eens aanwezig. En is er alleen een schoolbus die de kinderen van en naar school brengt.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

sneeuwkapje
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-11-13

Re: Emigreren naar beieren duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-13 10:10

Super bedankt voor de tips Rina!! Ja heb op een paar van dat soort sites al gekeken, maar die van jouw wist ik nog niet.

prulletje
Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Emigreren naar beieren duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 22:40

Ik ben alleen verhuisd ja! Ik heb een huis gehuurd, volgens mij is het met huisdieren net als in Nederland, sommige mensen hebben er een probleem mee, sommige niet. Tips om woonruimte te vinden, kijk op
immobilienscout24.de, immowelt.de, dat soort websites.
Als je in Garmisch wil wonen is een rijbewijs en auto wel een must. Het openbaar vervoer is redelijk, maar met de fiets kom je natuurlijk niet zo ver in de bergen dus zonder auto zal je je behoorlijk ingesloten voelen. Mijn ervaring is dat men al vrij snel onder de indruk is van je duits, dus als dit een beetje behoorlijk is moet het (in de horeca) niet zo´n probleem zijn.

sneeuwkapje
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-11-13

Re: Emigreren naar beieren duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-11-13 20:17

Bedankt voor je reactie en de tips uiteraard. De plannen gaan toch wat sneller dan verwacht. Me paard is al bijna al zeker verkocht. En zodra ik woonruimte heb gevonden in garmisch ben ik al van plan te gaan verhuizen en natuurlijk een baan. Dus misschien al januarie of februarie. Gelukkig zie ik veel vacatures in de toeristen branche dus denk dat een baan wel snel gaat lukken ( al is het in eerste instantie een tijdelijke). Maar het belangrijkste is op de eerste plaats woonruimte dus daar ga ik veel voor zoeken. Het begint nu allemaal een beetje echt te worden. Spannend maar heel veel zin in.

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Emigreren naar beieren duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:34

Waar kijk je het best voor een baan?

Dirndl
Berichten: 2355
Geregistreerd: 15-06-06

Re: Emigreren naar beieren duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:56

Oh jaloers! Ik kom er vandaan, uit München dan, maar woon nu helaas in Engeland. Ben wel van plan zodra het mogelijk is, na mijn Phd, terug daarheen te verhuizen.

Garmisch en omgeving is heel mooi, maar pas op: het seizoensgebondene kan heel lastig zijn als je het niet gewend bent. De drukke wintermaanden en dan opeens niks meer. Regensburg of Augsburg zijn fijne steden, maar voor mij gaat er niks boven München :=

Ik kan je qua werk zoeken weinig tips geven, ben zelf student. Heb zelf in de bergen alleen seizoensgebonden werk bij de paarden en als snowboardlerares gedaan.
Maar ik zou zeker je Duits oppoetsen als je weer in de horeca wilt werken. Laatste tip nog: laat je vooral niet afschrikken door de 'groffe' manieren van de Bayern. Het stereotyp is echt naar het motto 'niet miepen, maar doen'. Maar als je ze eenmaal leert kennen zijn het ook mensen met een enorm groot hart en veel gastvrijheid.

Heel veel succes, houd ons op de hoogte!

"It is time to get drunk! If you are not to be the martyred slave of time, be perpetually drunk. With wine, with poetry, or with virtue, as you please."
~ Charles Baudelaire

sneeuwkapje
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-11-13

Re: Emigreren naar beieren duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 20:06

Ik woon het grootste gedeelte van mijn leven op het eiland texel dus ik ben het gewend dat er seizoensgebonden drukte is ;) Dus ik denk dat ik daar niet aan hoef te wennen. Ja ik ben nu ook wat meer films in het duits aan het kijken en op mijn werk wat meer gesprekjes in het duits te maken haha. Bedankt voor de tips!! :D

sneeuwkapje
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 20:10

eponine schreef:
Waar kijk je het best voor een baan?

Als je freie stelle invoert op google met de plaatsnaam krijg je een heleboel sites. Ook doe ik gewoon open sollicitaties naar bedrijven in garmisch

Emma_s_girl
Berichten: 1721
Geregistreerd: 04-07-11
Woonplaats: Westbrabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:32

Leuk dat je dit wilt gaan doen. Mag ik vragen wat maakt dat je die kant op wilt verhuizen?

Dingen waar ik aan denk:
Mensen zijn eerder onder de indruk van je talenkennis als je op vakantie bent. Als je er gaat werken kan het zijn dat ze toch meer verwachten. Tenzij ze jouw kennis van de Nederlandse taal dringend nodig hebben. In Beieren wordt vaak met een flink dialect gesproken. Dat zelfs Duitsers uit andere regio's niet altijd kunnen volgen.
Informeer je goed over de Duitse manier van solliciteren. Er komt vaak wat meer bij kijken dan in NL, mogelijk wel afhankelijk van de baan en het niveau waar je op solliciteert.
Het werkklimaat is wat hiërarchischer dan in NL en minder informeel.
In de horeca, maar ook in andere branches, wordt veel gewerkt met kleine contracten, zogenaamde mini-jobs/geringfügige Beschäftigung/450 euro jobs.
De woningmarkt is veel meer dan in NL particulier georiënteerd. Dat kan voordelen hebben als je op korte termijn iets zoekt.
Verder: ga informeren naar belastingtechnische zaken, ziektekostenverzekeringen, verblijfsvergunningen en dat soort praktische dingen. Als je ziek wordt val je volgens mij veel sneller terug in inkomen.

http://duits.skynetblogs.be/archive/200 ... el-op.html
http://www.holland-club.de/
http://www.duitslandforum.nl/
http://www.verhuis.de/start/nadelen.html

eponine
Berichten: 1598
Geregistreerd: 15-12-02
Woonplaats: Brabantse!

Re: Emigreren naar beieren duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:34

Tja..texel of beieren...ze delen beide een grote plaats in mijn hart hahaha, schapenstage en nog vele winters schapen verlost daar, heerlijk! Ik hoop dat je gauw wat vindt in beieren, blijf lekker meelezen hoor!

sneeuwkapje
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-11-13

Re: Emigreren naar beieren duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 21:53

Oke ik ben dus in alle advertenties voor huurwoningen aan het zoeken. Maar er staat steeds nebenkosten onder. IK ben erachter gekomen via google dat dit kosten zijn om het huis te bezichtigen?? KLopt dit? Dus dat zou eenmalig zijn dan toch? Dus het zou pas mogelijk zijn om een huis te huren als ik ook daadwerkelijk eerst daarheen ga? Dit was ik namelijk niet van plan i.v.m de kosten.

Emma_s_girl
Berichten: 1721
Geregistreerd: 04-07-11
Woonplaats: Westbrabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:58

Nee, dat klopt niet, dat zijn de servicekosten :). Bij huren dan.
Ik denk dat de kans groot is dat je wel moet gaan. Zou ik hoe dan ook doen, wie weet waar en bij wie je anders terecht komt.
En de verhuurder zal waarschijnlijk ook wel kennis met je willen maken en wat dingen met je willen bespreken.
Let er trouwens ook op als je iets huurt hoe de afspraken zijn betreffende de staat van een woning en renovatieverplichtingen.

Emma_s_girl
Berichten: 1721
Geregistreerd: 04-07-11
Woonplaats: Westbrabant

Re: Emigreren naar beieren duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:02


Time2Tri
Berichten: 6105
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:10

Reken er iig mee dat er vaak 2 a 3 maanden coution word gevraagd bij huurwoningen .
Dit is maand huur borg .
Als je single bent informeel je goed in welke Steuerklasse je komt , want van steuerklasse 1 word je niet vrolijk .


Ironman2022-2023
Ironman 70.3 Valencia 2024
Ironman 70.3 Duisburg 2024

sasja0705
Berichten: 1931
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:13

Nebenkosten zijn gas/ water / licht...:-) maar let goed op bij t huren want in Duitsland ( ben Duitse) is het echt moelijk om met honden en katten te huren. Ook al hebben ze nu t wet verandert ( dus t mag niet zo maar maar geweigerd worden) , maar echt moelijk... ga kijken of je contact kan krijgen bij het plaatselijke "arbeitsamt" of gemeente, die kunnen je zeker op weg helpen

sneeuwkapje
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-11-13

Re: Emigreren naar beieren duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 22:22

Ok wat gek. Ik zag op een forum staan dat het geld was voor de aanbieder haha. Ja van de borgbetaling was ik al op de hoogte. Wat bedoel je precies met steuerklasse? Dat is belasting toch? Ja het is wel iets moeilijker om met dieren iets te vinden. Maar veel hebben het in hun advertentie staan of er huisdieren mogen of niet.


Emma_s_girl
Berichten: 1721
Geregistreerd: 04-07-11
Woonplaats: Westbrabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:28

Citaat:
Ik zag op een forum staan dat het geld was voor de aanbieder haha.


Wat raar.
Klinkt in mijn oren alsof er iemand zomaar iets geroepen heeft. Internetfora zijn wat dat betreft niet altijd even betrouwbaar. Vandaar ook mijn links naar andere sites.

Time2Tri
Berichten: 6105
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:32

Je moet je bij het belasting kantoor aanmelden als je in DLD gaat werken .
Dan kom je in een belasting groep , in 1 betaal je de meeste belasting over je inkomen .
En bij het aanmelden zeggen dat je geen geloof hebt , anders houden ze meteen Kirchensteuer van je loon in .
Is geen idee hoeveel procent van je brutto loon .


Ironman2022-2023
Ironman 70.3 Valencia 2024
Ironman 70.3 Duisburg 2024

sneeuwkapje
Berichten: 42
Geregistreerd: 03-11-13

Re: Emigreren naar beieren duitsland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-13 22:34

Ja ik denk ook dat ze daar maar wat hebben verzonnen haha. Ok bedankt voor de tip. Wat raar dat je moet betalen als je gelovig bent.

Time2Tri
Berichten: 6105
Geregistreerd: 07-09-07
Woonplaats: Germany

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:34

Daar zijn ze sneller mee dan dat je denkt .


Ironman2022-2023
Ironman 70.3 Valencia 2024
Ironman 70.3 Duisburg 2024


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Redford en 65 bezoekers