Een verrassing die niet simpel was

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Letje01

Berichten: 283
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: Op de manege

Een verrassing die niet simpel was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 11:49

Hierbij wil ik Faith graag voorstellen.
Als je de hele geschiedenis niet wil kennen, scrol gerust naar beneden naar de foto's :)

Toen ik een 5-tal geleden Promise kocht, wist ik niet dat ze zwanger was.
5 maanden nadat ik haar gekocht had, stond er ineens een veulen naast...
Faith is geboren op de manege op 12 februari 2009 op een enorm koude dag.
Aangezien ik maar 1 paard wou, hebben we ze onmiddellijk verkocht.
Ze was een veulen zoals geen ander. 3 dagen oud was ze toen ze me al uit de stal stampte.
Bij de mama blijven was ook niet aan haar besteed :+ .
Ze riep in haar stal om aandacht van de passanten.
Nadat ze gespeend was, is ze naar haar nieuwe eigenaar gegaan, maar 6 maanden later heeft hij haar terug moeten verkopen wegens omstandigheden. Mijn ouders hebben toen beslist om haar terug te kopen voor mijn zus.
Dus ze was terug van ons.
Dit ging niet van een leien dakje. Toen ze anderhalf jaar was, konden we haar zelfs geen eten meer geven omdat ze zo dominant was.
Ze heeft toen een week gedragstherapie gehad en was een beetje gekalmeerd.
We hebben haar op 2,5-jarige leeftijd laten zadelmak maken en haar een ingereden.
Dit ging een half jaar goed tot de winter kwam...
Faith besliste dat ze niemand meer op haar rug wou.
De osteopaat en tandarts is toen geweest om te kijken of het niets medisch was, dit was het niet...
Ze heeft gewoon een heel sterk karakter.
We zijn blijven (proberen) rijden, maar rodeo is meer geplaatst...
In training gezet omdat het voor ons te gevaarlijk werd. Ook stampen, bijten en aanvallen naar zowel mens en dier was een constante voor haar.

Uiteindelijk is er iemand op de manege erop gekropen en bij hem klikte het meteen. Hij is met haar aan het werk gegaan en sinds april kan ik er terug mee rijden zonder constant een rodeo weg te geven.

Half september is Faith uitgekozen op een thema-meeting Cowboy en Indiaan.
Normaal zijn we cowgirl, maar deze keer zijn we voor Indiaan gegaan.
Ik heb dan ook voor de eerste keer buiten gereden met bosal (na 1 privélesje op vrijdagnamiddag... )
Ze heeft zich (buiten 2 uitschieters) voorbeeldig gedragen.
Mijn angst voor haar (ik heb dan ook enorm veel meegemaakt met haar) is nog niet volledig voorbij, maar we werken er samen aan en stilletjes aan lukt dit.
Ondertussen rijdt mijn zus er niet meer mee, maar mijn vader heeft zijn paard (hier ook op foto) aan haar gegeven en nu rijdt hij haar op de koeien.

Respect als je alles gelezen hebt, hier zijn de foto's :D :

1. Afbeelding

2. Afbeelding

3. Afbeelding

4. Afbeelding

5. Afbeelding

6. Afbeelding

7. Afbeelding

8. Afbeelding

9. Afbeelding

10. Afbeelding

11. Afbeelding

12. Afbeelding

13. Afbeelding

En nog eentje van onze 'bomma-in-actie', Indy, 24 jaar met een goede vriend van mij:

14. Afbeelding

Ik heb ze nog niet allemaal ontvangen, maar wil hierbij toch iedereen die er was super bedanken voor de leuke dag!!! _/-\o_
Zowel ik als Kurt hebben er enorm van genoten alsook de paardjes!!

Rhyddid

Berichten: 1950
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Hazerswoude-dorp

Re: Een verrassing die niet simpel was

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:50

Leuke foto's :)

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:55

Snap wel dat ze niemand meer op d'r rug wou als je er al met tweeënhalf opgezeten. Je hebt een mooi paard hoor, maar als je er al zo vroeg echt hebt opgezeten (en dan bedoel ik dus niet zadelmak maar ruitermak) dan snap ik heel goed dat ze in de staak gaat. Verdiep je maar eens in de rug van zo'n jong paard. En anders heb ik niks gezegd.
Ti's wel een mooi beestje.

kleinvosjeJarig
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Een verrassing die niet simpel was

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 11:59

Het is een mooi dier, en leuke outfit. Toch zie ik iets in haar ogen, een soort angst of pijn. Kan het niet precies uitleggen, maar ik hoop dat je me snapt. Vooral op foto 7 vind ik het erg goed zichtbaar.

catzkillz

Berichten: 988
Geregistreerd: 20-10-10
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:04

Hele leuke foto's Arlette! Promise'je is ook geen simpele eh, dus Faith heeft het van geen vreemden! Maar je ziet de laatste tijd dat ze echt aan het openbloeien is en dat jullie band ook betert..

Letje01

Berichten: 283
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: Op de manege

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 12:06

We hebben haar zadelmak gemaakt op de NH methode, dus al bij al heel rustig, zij heeft dan ook niet geprotesteerd tijdens het zadelmak maken. Pas als het kouder werd, heeft zij beginnen protesteren.
Ze is klinisch volledig in orde, dit hebben we eerst uitgesloten voor we er mee verder gingen.
Ook zijn we bij verschillende mensen te rade gegaan. In het begin dat ze zadelmak was, zijn we heel rustig aan gestart. Elke dag enkel stap en draf en hoogstens een 20-tal minuten.
Ze heeft een zeer sterk, dominant karakter. Dat is al gebleken vanaf de geboorte.
Momenteel doet ze het heel goed, maar de koude komt eraan, en ze is weer daar met haar 'kuren'.
We hebben gemerkt (door deze meeting) dat ze rustiger en relaxer is zonder bit. Dit gaan we dan ook verder uitproberen en haar zo proberen te rijden.

Angst heb ik bij haar nog niet dikwijls gezien, eerder een 'stoute' blik, maar ik ga er toch op letten of ik dit niet verkeerd heb gezien...

Dank je wel Catzkillz... Jullie hebben ook van in het begin meegemaakt en gezien wat ze deed. Het is moeilijk om dit in enkele regeltjes neer te schrijven zonder dat je gezien hebt wat ze deed (en heel af en toe) nog doet...

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:13

Letje01 schreef:
We hebben haar zadelmak gemaakt op de NH methode, dus al bij al heel rustig, zij heeft dan ook niet geprotesteerd tijdens het zadelmak maken. Pas als het kouder werd, heeft zij beginnen protesteren.
Ze is klinisch volledig in orde, dit hebben we eerst uitgesloten voor we er mee verder gingen.
Ook zijn we bij verschillende mensen te rade gegaan. In het begin dat ze zadelmak was, zijn we heel rustig aan gestart. Elke dag enkel stap en draf en hoogstens een 20-tal minuten.
Ze heeft een zeer sterk, dominant karakter. Dat is al gebleken vanaf de geboorte.
Momenteel doet ze het heel goed, maar de koude komt eraan, en ze is weer daar met haar 'kuren'.
We hebben gemerkt (door deze meeting) dat ze rustiger en relaxer is zonder bit. Dit gaan we dan ook verder uitproberen en haar zo proberen te rijden.

Angst heb ik bij haar nog niet dikwijls gezien, eerder een 'stoute' blik, maar ik ga er toch op letten of ik dit niet verkeerd heb gezien...

Dank je wel Catzkillz... Jullie hebben ook van in het begin meegemaakt en gezien wat ze deed. Het is moeilijk om dit in enkele regeltjes neer te schrijven zonder dat je gezien hebt wat ze deed (en heel af en toe) nog doet...

Ik zeg niet dat je het op een nare manier gedaan hebt, alleen ik vind gewoon dat je met tweeenhalf niet OP een paard moeten gaan zitten. Daar zijn ze imo gewoon nog niet aan toe op die leeftijd, als het lichaam en dan met name de rug van een paard op die leeftijd bekijkt. Je kunt een paard nog op een hele rustige manier RUITERmak maken als daar lichamelijk en geestelijk er nog niet aan toe zijn (wat dus zo is op tweeënhalf), vind IK het nog steeds verkeerd. IK vind het dan ook niet gek dat een tweeënhalf jarige in de staak gaat als er iemand op gaat zitten. Maar dat is gewoon mijn mening hoor. :)

Letje01

Berichten: 283
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: Op de manege

Re: Een verrassing die niet simpel was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 12:53

Geen probleem, ik probeer je zeker niet aan te vallen :)
Ik probeer enkel te schetsen waar wij op dat moment mee zaten.
Ik ben er ook niet voor om het zo jong te doen, maar met haar hadden we niet veel keuze...
Dit hebben we ook besproken met verschillende mensen die dit meer hadden gedaan.
Als ze niet zo sterk was geweest in haar hoofd, hadden we dit ook niet gedaan. Dan had ze langer op de weide gestaan zonder bereden te worden.
Ik begrijp je mening volledig en respecteer deze ook. :)

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 12:54

Esmeej333 schreef:
Letje01 schreef:
We hebben haar zadelmak gemaakt op de NH methode, dus al bij al heel rustig, zij heeft dan ook niet geprotesteerd tijdens het zadelmak maken. Pas als het kouder werd, heeft zij beginnen protesteren.
Ze is klinisch volledig in orde, dit hebben we eerst uitgesloten voor we er mee verder gingen.
Ook zijn we bij verschillende mensen te rade gegaan. In het begin dat ze zadelmak was, zijn we heel rustig aan gestart. Elke dag enkel stap en draf en hoogstens een 20-tal minuten.
Ze heeft een zeer sterk, dominant karakter. Dat is al gebleken vanaf de geboorte.
Momenteel doet ze het heel goed, maar de koude komt eraan, en ze is weer daar met haar 'kuren'.
We hebben gemerkt (door deze meeting) dat ze rustiger en relaxer is zonder bit. Dit gaan we dan ook verder uitproberen en haar zo proberen te rijden.

Angst heb ik bij haar nog niet dikwijls gezien, eerder een 'stoute' blik, maar ik ga er toch op letten of ik dit niet verkeerd heb gezien...

Dank je wel Catzkillz... Jullie hebben ook van in het begin meegemaakt en gezien wat ze deed. Het is moeilijk om dit in enkele regeltjes neer te schrijven zonder dat je gezien hebt wat ze deed (en heel af en toe) nog doet...

Ik zeg niet dat je het op een nare manier gedaan hebt, alleen ik vind gewoon dat je met tweeenhalf niet OP een paard moeten gaan zitten. Daar zijn ze imo gewoon nog niet aan toe op die leeftijd, als het lichaam en dan met name de rug van een paard op die leeftijd bekijkt. Je kunt een paard nog op een hele rustige manier RUITERmak maken als daar lichamelijk en geestelijk er nog niet aan toe zijn (wat dus zo is op tweeënhalf), vind IK het nog steeds verkeerd. IK vind het dan ook niet gek dat een tweeënhalf jarige in de staak gaat als er iemand op gaat zitten. Maar dat is gewoon mijn mening hoor. :)


Ongetwijfeld goed bedoeld maar hiervoor is een centrale discussie. Het is dan ook de bedoeling dat je dit soort gedachten daar neerzet en niet in losse topics.

xSogno

Berichten: 2270
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Een verrassing die niet simpel was

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 13:05

Ik vind eigenlijk niet dat ik offtopic ga, ga toch niet met haar in discussie was gewoon ook benieuwd naar de beweegredenen in HAAR situatie. Door de uitleg snap ik haar wat beter ondanks dat we het niet eens zijn. Het zijn mooie foto's mooi beestje, dat zeg ik toch ook? Was ook niet van plan om verder in discussie te gaan ofzo, maar je mag toch wel wat zeggen/vragen ipv van alleen gillen hoe mooi de foto's zijn (wat ik overigens wel vind). Overdrijven is ook een vak hoor.
@Ts Bedankt voor je uitleg. Iig fijn dat je haar een kans hebt gegeven, als ze echt zo dominant is/was zal ze in de handel misschien wel een slechter leven gehad. Succes nog met haar :).

Letje01

Berichten: 283
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: Op de manege

Re: Een verrassing die niet simpel was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 13:16

Esmeej333: bedankt, uitleg vragen kan zeker geen kwaad en ik geef deze dan ook heel graag :)

Het is alleszins moeilijk om uit te leggen wat we met haar hebben meegemaakt, ik kan legio voorbeelden geven... Zo viel ze bijvoorbeeld rijdende auto's aan, zowel al stampend als steigerend...
Uiteindelijk hebben we ook op het punt gestaan om haar weg te doen, maar nu zijn we wel blij dat we toch doorgebeten hebben en haar gehouden hebben.
Nu hebben we nog onze 'misverstanden', maar het begint beter en beter te gaan :)
Ik wou ook haar 'geschiedenis' een beetje schetsen om te tonen hoever we komen en waar we nu (na bijna 5 jaar) staan.

heidinuyten

Berichten: 232
Geregistreerd: 08-05-06
Woonplaats: Rucphen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 07:10

Er zijn gewoon rassen die vaak met 2 -2,5 al onder zadel zijn hoor, zoals renpaarden en quarters.
Ik weet niet of Faith een quarter is, maar het kan gewoon hoor, of het goed is, daar laat ik aan de profs over, want heb ik geen verstand van.
Ik heb ook een half quarter/half appaloosa verzorgd, en die ging ook rond haar 2 -2,5 al onder zadel.
Dat ging wel gewoon goed, erg brave merrie.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 09:56

Leuk paard en mooie shoot!

Wat mij opvalt zijn de enorme lange oren dat verraad dat er een ander ras naast de Quarter inzit, TS weet jij wie de vader was?
De laatste foto in jou profiel toont het grote verschil tussen moeder en dochter en ik vrees dat Faith met 2.5 echt nog niet toe was aan gereden te worden al snap ik de redenatie er achter wel.
Met sommige paarden maak je een hele reis voordat je komt waar je graag wil zijn maar zulke reizen kunnen enorm leerzaam zijn.
Ik hoop dat jullie meer tot elkaar zullen komen al vraag ik me wel af waarom ze zo moeilijk doet met kou wat mij het idee geeft dat haar spieren verkrampen, misschien helpt een dikke winterdeken daarbij.

Letje01

Berichten: 283
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: Op de manege

Re: Een verrassing die niet simpel was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 10:23

Ik heb geen idee van vader. Promise (haar moeder) is trouwens NRPS B-register, dus niets quarter. Faith is ook een 10-tal cms groter dan Promise, dus ik veronderstel dat ze gedekt is geweest door een grotere hengst. Ik heb geprobeerd om de vorige eigenaars te bereiken, maar helaas heb ik hierop geen respons gekregen.
In de winter zijn Faith en Indy de eersten die een winterdeken op krijgen. Faith staat ook vooral in de stal waar het warmer is. Zij gaat enkel zondag t.e.m. dinsdag naar de weide omdat ze zo graag alles afbreekt.

Leerzaam was/is het zeker, nog steeds trouwens. Zij heeft zo'n eigen karaktertje. Vandaag kan ze de liefste zijn, maar 10 min. slaat haar humeur om en niet enkel tijdens het rijden, zelfs in haar stal is ze soms nog onvoorspelbaar.

We komen van ver en moeten nog ver, maar dat ik dit met haar kon doen, heeft wel een boost gegeven in vertrouwen naar haar en dat is lang zoek geweest.

Anoniem

Re: Een verrassing die niet simpel was

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 11:48

Ze ziet er gespannen uit op haar spieren. Probeer haar wat meer over de rug te rijden en te laten ontspannen zodat ze haar hoofd laat zakken. Verder herken ik je veulen verhaal, die van mij schijnt ook wel een draakje geweest te zijn; alleen is die consequent opgevoed. Heb in het begin ook lastig gehad met haar. Maar ik ben streng en duidelijk en op andere momenten respecteer ik dat ze iets bijvoorbeeld eng vind. nu weet ze wat ze aan me heeft.
Misschien probeer je hier al aan te werken (Het bovenste) dan heb ik niks gezegd. Dat je vertrouwen terug komt betekent al dat jullie op de goede weg zijn. Rooien en valen zijn donderstralen he.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 16:35

Zit 1 'rij'foto tussen.. Beetje gek dat daaruit zoveel kan afleiden. Paard loopt correct over zen rug, ik vrees dat de foto vertekend. Wrs door nieuwe omgeving en toch wel wat stress bij ruiter en paard.

De discussie over de leeftijd van opleren is hier ook niet op zen plaats, daar zijn al zoveel topics over.

Heb de lange weg die Arlette en Faith samen afgelegd hebben, mee kunnen volgen.

Foto's zijn een mooi bewijs van waar ze nu staan. Jullie komen er wel!

Foto 13 is ook eentje voor aan de muur <3

xjuulsz
Berichten: 59
Geregistreerd: 04-06-13

Re: Een verrassing die niet simpel was

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 19:45

Ontzettend mooi!!!

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Re: Een verrassing die niet simpel was

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 00:09

Ik vind de blik op foto 7 helemaal niet angstig!!! Eerder gewoon een paard dat gefocust is op zijn ruiter.
Ik heb heel wat andere ogen gezien van faith ;-)

Ik denk niet dat jullie zich kunnen inbeelden hoe ver arlette met dit paard ondertussen geraakt is. Ik vind dat arlette het trouwens heel zacht heeft uitgedrukt, maar faith was ronduit gevaarlijk voor haar omgeving, zo sterk was haar karakter. En dit heeft niets met het vroege inrijden te maken, want dat is mee een reden geweest voor haar op die moment zadelmak te maken.

De foto's zijn prachtig!!! Ze geven een heel aparte sfeer weer...een beetje melancholisch zelfs..

Letje01

Berichten: 283
Geregistreerd: 01-09-11
Woonplaats: Op de manege

Re: Een verrassing die niet simpel was

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 08:28

Kirr en Leyla: dank je wel voor de steun. :)
Alhoewel ik wel begrijp waar de 'commentaar' vandaan komt. Het is zoals je zegt, als je ze niet hebt gezien van in het begin is het heel moeilijk te begrijpen aan wat regeltjes tekst. En ik moet er ook bij zeggen dat ik het helemaal niet erg vind om uitleg te geven.
Jullie hebben beiden (en Catzkillz ook) gezien hoe ze was, Leyla heeft het zelfs aan de levende lijve ondervonden (dank u voor het helpen _/-\o_ ) . Daarom ben ik extra fier op mezelf en Faith met deze foto's!!

alyel

Berichten: 2137
Geregistreerd: 11-06-08

Re: Een verrassing die niet simpel was

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 10:53

Mja, ik introduceerde gewoon de term "afrijder" :D

Ik moet ook zeggen, toen ik je de les met de bosal zag doen...Faith zag er een stuk relaxter uit. Er viel een bepaalde spanning weg. Faith is ook gewoon hypergevoelig, in de mond (das ook de reden dat ze zich vaak vastzet), op de benen..En door dat karaktertje kan ze gewoon niet direct het gevoel van "go with the flow" volgen.

Ze heeft ondertussen wel geleerd dat de mens baas is, dankzij jr's strenge maar rechtvaardige hand. Dat heeft haar ook gekalmeerd. Ik vind de foto's heel eerlijk tonen. Van beide kanten. Het resultaat van de kansen die jij haar hebt gegeven staan nu op foto vereeuwigd. Je mag echt trots op jezelf zijn!!

RC86
Berichten: 110
Geregistreerd: 23-04-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 12:00

Gave foto's :D

_Evanne

Berichten: 695
Geregistreerd: 14-06-06

Re: Een verrassing die niet simpel was

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:54

Mooie foto's en mooi leuk paard :)

Vind vooral de laatste foto erg gaaf, kan je die ons niet in het groot laten zien? Hij staat daar nu zou klein O:)

boedjang
Berichten: 680
Geregistreerd: 29-04-08
Woonplaats: The Bronx

Re: Een verrassing die niet simpel was

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:01

Wel grappig want ik heb de foto's eerder zien langskomen(toch?) met een fotomeeting? in ieder geval zonder je stukje te lezen kan ik niet zien dat het zo'n lastige dame is, het zijn gewoon hele leuke foto's. jullie zijn dus echt heel erg gegroeid, wat fijn en ook dat je hebt doorgezet ik kan me voorstellen dat je af en toe met je handen in het haar hebt gezeten.

Saaaash
Berichten: 1681
Geregistreerd: 16-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:03

Gave foto's hoor!

Als ik mag vragen, wat voor verf heb je gebruikt?

xDenies

Berichten: 13492
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 17:55

Ik wil jullie nogmaals allebei bedanken voor het aanwezig zijn op de fotomeeting!
Jullie hadden geweldige paarden bij.

Angst tussen jou en Faith had ik nooit zien aan komen. Hoe jij daar op je bosal weg reed,
en hoe simpel je alles deed en kon met die merrie .. nee hoor - was niet in me opgekomen.
En het geen wat we overlegde, wie eerst ging en wie niet - logisch toch.

Vind jullie een geweldig team samen, en hoop zeker eens langs te komen bij jullie!!

:D