Model worden/hoe? #2

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-13 19:38

Gezien topic nummero 1 al op het limiet zit gaan we vrolijk door in topic nummero 2 :)

'Ik ben al zo lang opzoek hoe ik in de modellenwereld kan komen. Maar weet me nog geen raad?' aldus de vorige topicstarter.
Deel 1 is hier te vinden; [LZP] model worden/hoe?
Hieronder vind je een lijst met tips, tricks en andere handige weetjes!

Citaat:
Model staan is voor veel dames een droom, en helaas word hier door veel mensen ook misbruik van gemaakt. Hieronder vind je een aantal punten / info ten opzichte van het model staan.

- Het is en blijft het internet, dus pas op met wie je afspreekt.
Ga nooit ergens 'alleen' heen, zeker als je 't niet vertrouwt. Als het een hele afgelegen plek is (midden in 't weiland) o.i.d, neem iemand mee. Ga niet ergens alleen heen omdat je denk dat 't raar is iemand mee te nemen. Gelukkig valt bijna iedereen te Google'n, dus aarzel niet de naam van de desbetreffende fotograaf even op te zoeken via Google. Fotografen hebben over 't algemeen een portfolio online staan, hier kun je in kijken wat voor werk diegene heeft gemaakt. Mocht dit ook niet online staan, en de fotograaf wil op een afgelegen plek afspreken raad ik af dit te doen.

- Rare manieren van benaderen.
Een aantal Bokt members zijn via o.a MarktPlaats benaderd door een fotograaf die een voet model nodig had. Nu zijn er talloze manieren om aan modellen te komen (speciale forums, FaceBook) en is MarktPlaats een nogal aparte manier van benaderen. Is de manier waarop je benaderd bent nogal raar in jou ogen, denk dan dubbel na voordat je op zo'n vraag in gaat.

- Laat altijd weten waar je heen gaat.
Hoe dan ook, vertel je ouders, vrienden etc waar je heen gaat. Desnoods met adres, dan weet in ieder geval iemand waar je bent mocht het foute boel blijken te zijn.

- Modellenbureau's.
Helaas zijn er ook veel zogenaamde 'nep' scouts actief. Vooral via Hyves was hier veel activiteit in, maar het kan maar zo zijn dat dat op FaceBook ook weer bezig is. Google de naam van de persoon wie contact met je opneemt, mail desnoods het bureau waarvan diegene zegt te zijn om na te gaan of deze persoon echt van dat bureau is, check het gewoon even na. Helaas is dit tegenwoordig wel nodig.

Daarnaast hoor ik ook veel verhalen over het betalen voor castings of shoots. Over het algemeen is dit nergens voor nodig en zullen agency's dit ook niet van je vragen. Dit soort dingen kunnen al snel wijzen op een mogelijke 'nep' scout, dus wees hier voorzichtig mee. Hoe graag je ook model wilt worden


- TFP fotoshoots.
TFP staat voor Time For Print. Dit betekent dat geen enkele partij hiervoor betaald maar je dus de foto's krijgt voor de tijd die je erin steekt. Veel Bokkers zullen via dit principe werken, dus het is handig te weten wat dit inhoud. Het verschilt per fotograaf hoeveel foto's je krijgt, op welke resolutie en of ze wel of niet nabewerkt zijn. Dit word in overleg met de fotograaf afgesproken.

- Fun!
Na alle bovenstaande waarschuwingen wil ik toch nog even toevoegen dat op je hoede zijn niet betekent dat iedereen via het internet slechte bedoelingen heeft. Er zijn genoeg mensen die graag met beginnende modellen willen shooten voor eigen ervaring of bijvoorbeeld jou echt graag als model willen vanwege je looks. Laat dan het bovenstaande je ook niet weerhouden van goede samenwerkingen. Een goede fotograaf herken je vaak wel aan de manier waarop bijvoorbeeld antwoord gegeven word op jou vragen m.b.t portfolio o.i.d. De manier van benadering (via dit forum bijvoorbeeld) en links naar portfolio etc. Fotoshoots zijn echt heel tof om te doen, en je kan er super toffe connecties aan overhouden!

- Iedereen is mooi op z'n eigen manier.
Laat je niet weerhouden om jezelf als model aan te bieden als je dit graag wilt. Iedereen is mooi op z'n eigen manier, en voel je niet te min o.i.d door de andere dames die hier posten. Iedereen mag en kan model staan!

- Practice.
Oefenen. Waarop? Oefen voor de spiegel op je poses, je gezichtsuitdrukking. Weet met welke poses en expressies je het mooiste uit komt en gebruik deze kennis in je shoots. Expressie is enorm belangrijk in de fotografie, zeker met een model. Natuurlijk kan de fotograaf je aansturen, maar om dit zelf te weten is ook belangrijk (en vaak erg handig!)

- Infosites.
Veiligheid voor modellen; http://www.fotoshootklachten.nl/fskvoormodellen.htm
Tips voor fotografen; http://www.fotoshootklachten.nl/tipsvoorfotografen.htm
Modellen, Fotografen en Visagisten FB page; https://www.facebook.com/groups/212855975448748/
Fotograaf, Model & Visagist FB Page; https://www.facebook.com/groups/fotogra ... ist.model/
Fotoshoot klachten FB page; https://www.facebook.com/Fotoshootklachten


_________________________________________________________________________________________________


Wil je je als model aanbieden? Vergeet dan niet je woonplaats (of het gebied waar je wel heen zou willen reizen) bij je post te vermelden, anders dan krijg je misschien mailtjes voor de andere kant van 't land waar je eigenlijk niet heen kan / wilt. Daarnaast is wat side info erg handig, zoals bijvoorbeeld je lengte / maat en wat je zelf verder kwijt wilt.

Ben je op zoek naar een model? Formuleer duidelijk waar je naar op zoek bent als je bijvoorbeeld specifiek opzoek bent naar iemand met blond haar, die lengte of een bepaalde maat! Daarbij is wederom het gebied / plaats waar de shoot gehouden word belangrijk. Eventueel een moodboard / concept foto is erg handig zodat de modellen weten wat je precies wilt maken.

Heb je een shoot gehad samen met een Bokker? Schrijf een korte revieuw of ervaring met eventuele foto, zodat andere mensen een indruk krijgen van hoe het was, dat diegene bijvoorbeeld betrouwbaar is en wat het resultaat uiteindelijk geworden is. Hartstikke leuk om te zien!

- Courses / opgemaakt begin 2013.



Veel plezier, en wees niet bang wat te vragen!

UMayDream
Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:43

FIPO *\o/*

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Re: Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-13 19:56


Hasiinaaax
Berichten: 523
Geregistreerd: 19-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 19:57

Yeahhhh deel 2 !! *\o/* *\o/*

Shine bright like a diamond <3

Anoniem

Re: Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:01

Ik meld me ook weer!

Ik heb al een tijdje niet meer model gestaan helaas, ook qua foto's maken niet meer. Heb er eeeeeecht de tijd eventjes niet voor :=

nafnaf
Berichten: 2744
Geregistreerd: 20-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:02

Mag ik me melden? :)

Ojajoh
Berichten: 20543
Geregistreerd: 22-01-04
Woonplaats: In m'n velletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:05

Sorry dat ik even kom binnen vallen......
Mogen hobbyfotografen zich aanmelden om oproepjes hier te doen voor tfp shoots?
Ik heb namelijk een moodboard die ik graag wil uitwerken, ben wel beginnend in het modellen gebeuren.
Heb voorbeelden binnenkort op m'n website staan

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes (droes en rhino) https://www.facebook.com/groups/1892196 ... TIPXfWuQYQ

UMayDream
Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:06

nafnaf schreef:
Mag ik me melden? :)


Tuurlijk, welkom!
Vertel je wat over jezelf? :D

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

jasmijnz
Berichten: 1430
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:06

Mag ik me ook melden? :)
Al 2 keer model gestaan en binnenkort weer! Zal het zeker ook niet erg vinden om dat meer te doen

UMayDream
Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:08

Leukleuk, stel jij je ook even voor?
En ik ben ook wel benieuwd naar je foto's O:)



Ik heb zelf al een tijd niks gedaan qua shoots/shows helaas. Misschien vrijdag een promotie, maar da's nog niet zeker. Wil wel weer graag wat doen, maar heb gewoon zo weinig tijd om even actie te ondernemen!

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!

nafnaf
Berichten: 2744
Geregistreerd: 20-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:10

Ik ben Margo, ben 14 jaar en wil al een tijdje modellen werk gaan doen.
Ben opzoek naar een betrouwbaar bureau maar tot nu toe nog niks kunnen vinden.
Nog geen shoots gedaan maar ben het zeker wel van plan om binnenkort met een vriendin te gaan doen!
vraagjes kan je ze altijd stellen!

en voor een foto, ik heb alleen maar foto's gemaakt door mezelf of vriendinnen maar wil je toch iets zien vragen kan altijd.

Courses
Berichten: 9933
Geregistreerd: 15-04-08
Woonplaats: Gotham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-13 20:15

Handigste met voorstellen als 'model' zijnde wel even een fototje te doen :) Weten we meteen tegen wie we praten enzo!

Ik wil best nog even introduceren o.i.d, maar vond 't zo'n onzin zo'n hele 'introduceer' intropost te maken.
Foto van mij vind je op m'n profiel (of door het gehele eerste topic :') ).
Thirsa, 19 jaar oud (ik voel me echt heel oud nu, haha) en ik rijd eigenlijk sinds een jaar geen paard meer maar ben hier nog wel, gestopt vanwege tijdtekort en hoop weer terug te kunnen gaan. Ik fotografeer nu 5 jaar, ben afgestudeerd ook in Fotografie en doe nu CMD (Communcation & Multimedia Design) van de fotografiewereld de modellenwereld een beetje ingerold, en doe sporadisch nog wel eens wat dingen die me leuk lijken :)

Ben wel erg druk, dus weinig tot late reactie's soms maar school gaat uiteraard voor :)

jasmijnz
Berichten: 1430
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:17

zit ik net een heel verhaal te typen klik ik die weg :')
opnieuw:

heey! Ik ben Jasmijn 15 jaar oud (nouja jong) en 1.75 lang. Rij veel paard en mijn favorieten programma is Hollands next top model :) Ik heb één keer voor het tijdschrift Girlz! model gestaan omdat ik daar een interview mee had (hier heb ik geen foto's meer van). Ook heb ik een keer model gestaan voor een hobby fotograaf begin deze zomer en over een tijdje ga ik dat waarschijnlijk weer doen!
Dit is van begin deze zomer:

[ img ]

Ik ben wat smaller in me gezicht geworden dus de close-up foto's komen nu niet meer echt overeen met e werkelijkheid nu dus die ga ik niet plaatsen ;) Als iemand nog vragen heeft kan je die altijd stellen! Ik woon in Noord-Brabant en als iemand modellen klusjes voor me heeft sta ik daar altijd voor open!

nafnaf
Berichten: 2744
Geregistreerd: 20-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 20:21

hierbij even een foto, 2 maandjes terug.
enorm slechte foto maarja, zal zo even kijken of ik nog ergens een beter kan vinden.

[ img ]

Hasiinaaax
Berichten: 523
Geregistreerd: 19-11-12

Re: Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 21:15

Dan stel ik me ook weer even voor!
Ik ben Hasina 16 jaar oud en doe nu een half jaar modellenwerk. Ik zit bij het Commerciële gedeelte van Annette Wolf en als ik nog groei hopelijk ook bij haar Fashion gedeelte.
Verder heb ik 3 shoots gehad waarvan 1 betaald. Ik ben trouwens maar 1.72cm dus bij veel bureau's toch afgewezen , maar ik kreeg wel te horen dat als ik groei ik welkom ben.. Hopelijk groei ik dus nog!

Leuk dat er nieuwe 'leden' zijn haha!

Shine bright like a diamond <3

Abracadabra9
Berichten: 5005
Geregistreerd: 23-03-07

Re: Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 06:43

Wat leuk ook weer nieuwe leden! Ik zal vd week weer een nieuwe foto plaatsen, tijdje terug weer geshoot, met een paard dit keer :D Fotografe waar ik ook al eerder mee heb gewerkt voor de serie met oa die levitation foto's :)

chloeve
Berichten: 500
Geregistreerd: 06-06-11
Woonplaats: noord-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:28

ik meld me ook weer, helaas de afgelopen tijd niet veel kunnen wel vaak iets aangeboden gekregen :o
Ik ben chloe 16 jaar oud, een paar shoots gehad. momenteel even niks maar wil binnen kort weer starten ik ben helaas maar 170 lang. maar vind het wel super leuk om voor de camera te staan
tips zijn altijd welkom :D
[ img ]
[ img ]
[ img ]

UMayDream
Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:32

Ik zal me dan ook nog even voorstellen.
Mijn naam is Amarens, 17 jaar en woon in Leeuwarden. Ik heb een bijrijdpaard die ik als eigen mag beschouwen, rij zo'n 5x per week en het doel is om uiteindelijk wedstrijden de starten. (paard = Oneta, 17 jaar, KWPN v. Houston, stermerrie, 10 veulens gehad)
Ik heb 1x een TFP shoot gedaan en een aantal keer een modeshow en meerdere promoties voor het Friese merk ByOni. Foto's staan in profiel en nog een aantal in het eerste topic :)

Lees hier over mijn reis van 2,5 maanden naar Canada: [BEU] Van dressuur in Nederland naar cowgirl in Canada, eh!


jasmijnz
Berichten: 1430
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: Breda

Re: Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:58


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:59

jasmijnz schreef:
Jolien ik vind de eerste foto heel erg mooi!
Is dit denken jullie een betrouwbaar bureau?: http://www.promomodels.nl/info.html
Ik wil me er misschien bij gaan inschrijven


Dank je :)

Ik heb even een blik geworpen op de fotos van de commerciele modellen maar vind het er niet heel professioneel uit zien.

jasmijnz
Berichten: 1430
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 14:15

Joolien schreef:
jasmijnz schreef:
Jolien ik vind de eerste foto heel erg mooi!
Is dit denken jullie een betrouwbaar bureau?: http://www.promomodels.nl/info.html
Ik wil me er misschien bij gaan inschrijven


Dank je :)

Ik heb even een blik geworpen op de fotos van de commerciele modellen maar vind het er niet heel professioneel uit zien.


Dat dacht ik dus ook al. Ook vind ik dat ze heel veel verschillende modellen hebben, of is dat bij alle bureaus zo?

xSaarSaar
Berichten: 4357
Geregistreerd: 21-05-09

Re: Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:08

Leuk, deel II! Ik heb het helaas de laatste tijd zo druk met school, paarden, werk, blog etc. dat ik weinig tijd heb om nog wat modellenwerk te doen. Maar ik hoop af en toe weer eens te shooten!

Nance


xSaarSaar
Berichten: 4357
Geregistreerd: 21-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 16:12

jasmijnz schreef:
Jolien ik vind de eerste foto heel erg mooi!
Is dit denken jullie een betrouwbaar bureau?: http://www.promomodels.nl/info.html
Ik wil me er misschien bij gaan inschrijven


Hmm ik vind het er nogal amateuristisch uit zien. Voor het echte commerciële werk als reclamefoldertjes etc. zit je hier denk ik wel goed, maar voor fashion zou ik toch een ander bureau zoeken.

paardenmiep
Berichten: 1100
Geregistreerd: 13-10-04

Re: Model worden/hoe? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 21:10

Ik zal me hier ook maar weer melden :) Niet heel veel tijd om te posten omdat ik voor school 10 weken in Engeland zit op het moment, en behoorlijk lange werkdagen heb, maar ik lees fijn mee en als ik terug ben in NL ga ik weer een aantal shoots doen en actiever meepraten hier :)
Zit niet bij een modellenbureau, maar heb wel een aantal shoots gedaan, en een keer op de catwalk gelopen voor de Miss Alternative finale.

Foto's:

[ img ]

[ img ]

https://scontent-b.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/q71/s720x720/1148820_10201137599035575_619185222_n.jpg

Door Courses bij de finale van Miss Alternative :D
[ img ]