Liberty Horsemanship

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
RoanOscar
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-13 10:56

Irrica schreef:
Ik heb het stuk gelezen en ik vind het eigenlijk nogal vaag. Na de eerste uitleg over geen druk, geen macht, geen hulpmiddelen etc. verwachtte ik toch wat meer concrete voorbeelden hoe je dat dan in de dagelijkse praktijk uitvoert. Ik vraag me nu namelijk af wat je kan doen met een paard als je volgens LH geen enkele druk mag uitoefenen. Is poetsen dan al toegestaan of mag dat alleen als je paard uit zichzelf naar de poetsplaats wandelt? Deze vraagt komt misschien een beetje sarcastisch over, maar ik snap na het lezen van deze tekst alleen wat je wilt bereiken en niet hoe je dat in de praktijk wilt gaan doen. Deze tekst blijft voor mij dus te veel hangen in de intentie van LH en vertelt te weinig over de uitvoering.


Dat snap ik volkomen! Het klinkt misschien heel ongeloofwaardig of in iedergeval niet duidelijk, maar je kan heel veel verschillende dingen bereiken met LH, het gaat wrom dat je het voor jezelf en je paard een spelletje maakt, en alleen positieve bekrachtiging gebruikt. LH k0mt op een punt waarbij je paard alles voor je wil doen omdat hij het fijn vindt jou te plezieren en er zelf ook pmezier in heeft. Wat je wil bereiken verschilt per persoon, maar dat kan alles zijn.
Bedankt voor het lezen van mijn hele stuk! :)

Edit: ik dacht er in het begin ook zo ovee, 0mdat mijn paarden soms ook van me weg liepen tijdens het poetsen als ik ze uit de paddock haalde. Maar nu kijk ik er heel anders tegenaan omdat LH mij en mijn paarden beel erg beeft geholpen en we langzaamaan vooruitgang boeken terwijl we sr veel plezier in hebben ook! :D
Als paarden hun aandacht verliezen of weglopen o.i.d.betekent dat dat ze verveeld raken, dusdat betekent dat je het leuker moet maken, een spelletje bijv! Je kan bijvoorbeeld het touch-spelletje met een pion spelen, op de poetsplaats (bij wijze van spreken) en je paard zo leren dat hij netjes met je mee gaat naar de poetsplaats en ook stil blijft staan tot jullie klaar zijn met wat je wilde doen.Zo kan je ieder probleem op een leuke manier oplossen :j

When we ride, we never worry about the fall. I guess that's just the cowboy in us all :D


RoanOscar
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-13 12:47

Voor de mensen die willen weten hoe je kan beginnen met Liberty heb ik hier een link naar een YouTube filmpje. Dit voorbeeld is met een veulentje, maar het kan toegepast worden of elk paard. De persoon in dit filmpje maakt gebruik van clickertraining maar dit is niet essentieel.
Ook is dit niet de enige manier om te beginnen, hoe je het zelf wil aanpakken ligt aan jezelf en je paard, maar dit is een van de manieren :)

http://www.youtube.com/watch?v=Ye0mVSZ_ ... ata_player

When we ride, we never worry about the fall. I guess that's just the cowboy in us all :D

MZorro
Berichten: 825
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Liberty Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 13:21

Ik vind het erg interessant om te lezen! Tekst gelezen en filmpje bekeken. Moet er even over nadenken en laten bezinken, maar vind het wel heel erg leuk!

Coaching voor angstige ruiters - Van angst en spanning naar vertrouwen en ontspanning in 3 stappen
Voor meer informatie over lessen, begeleiding en coaching kan je contact opnemen via een privé bericht

RoanOscar
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-13 20:52

MZorro schreef:
Ik vind het erg interessant om te lezen! Tekst gelezen en filmpje bekeken. Moet er even over nadenken en laten bezinken, maar vind het wel heel erg leuk!


Wat leuk dat sommigen het echt interessant vinden om te lezen! :)

When we ride, we never worry about the fall. I guess that's just the cowboy in us all :D

Cassidy
Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Liberty Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:37

Ik heb bij het filmpje met name bij het veulen toch mijn bedenkingen.

Als je een dier een opleiding/opvoeding meegeeft, hou er dan rekening mee dat je hem een basis geeft de door velen gereproduceerd kan worden. Een paard kan 30 jaar oud worden, niemand garandeert dat jij hem voor de rest van zijn leven aan kunt houden, en als je paarden verkoopt gaat gedurende het traject, en met name als ze meerdere eigenaren hebben gehad, heel vaak de gebruiksaanwijzing verloren.

Dus als jij als galophulp een paard door aan zijn rechteroor te trekken en "pannekoek" te roepen in galop kunt brengen, dan zal een ander daar niet zo heel makkelijk op komen. Geeft de hulp op zijn manier, zorgt voor verwarring bij het paard en moet misschien uiteindelijk harder inkomen dan nodig was geweest als het paard wel een beetje een standaard opvoeding zou hebben gehad. Als iemand hem al kan hertrainen en de tijd daarvoor neemt. Menig paard krijgt die kans niet, krijgt stempel "kan weinig" en een paard dat weinig kan of dwars reageert kon zomaar niet zo heel goed terecht komen. Kun je me daarin volgen?

Dus als vergelijking voor het werken met veulen, hier een aantal filmpjes over Natural Horsemanship met veulens.

http://www.youtube.com/watch?v=rLlZ8WFi9ME

http://www.youtube.com/watch?v=BrTLm6wEPXs

http://www.youtube.com/watch?v=r3Wm1O5wGXw

http://www.youtube.com/watch?v=XkpKN19yWcA

en dan met name deze:

http://www.youtube.com/watch?v=GJN7AKpg8zI

En dan zie ik het liefste de basis zoals in deze filmpjes.

Je suis Charlie.

crosmuller
Berichten: 1181
Geregistreerd: 06-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 05:23

RoanOscar schreef:
Voor de mensen die willen weten hoe je kan beginnen met Liberty heb ik hier een link naar een YouTube filmpje. Dit voorbeeld is met een veulentje, maar het kan toegepast worden of elk paard. De persoon in dit filmpje maakt gebruik van clickertraining maar dit is niet essentieel.
Ook is dit niet de enige manier om te beginnen, hoe je het zelf wil aanpakken ligt aan jezelf en je paard, maar dit is een van de manieren :)

http://www.youtube.com/watch?v=Ye0mVSZ_ ... ata_player


Wat een leuk filmpje! En goed dat er meteen rekening gehouden wordt met veiligheid. Echt heel mooi :).

@cassidy de hulp voor achteruit is "back" en de hulp voor komen is het roepen van zijn naam. Niet heel onlogisch lijkt mij. Dat zal de nieuwe eigenaar toch wel kunnen reproduceren?

Tinley trainingsdeskundige http://www.chantalrosmuller.nl
Meld je aan voor de Amivedi vermiste huisdierenalert en ontvang een mail als er een dier vermist is in jouw directe omgeving: http://www.huisdierzoeker.nl

NikkivanOlst
Berichten: 7801
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Dongen

Re: Liberty Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 05:41

Pfff stroming 103843834 ? :P

Heb het stukje even vluchtig doorgelezen, maar klinkt veel als andere methodes/stromingen die er al bestaan. Het is overigens niet 1 waar ik voor zal kiezen. Het 'equals' is niet mijn ding... Ik ga toch liever voor 'leider van het paard'. Een paard is een kudde dier en heeft toch leiding nodig, doe jij het als trainer niet dan doet het paard het wel. Natuurlijk kun je dan alsnog in 'vriendschap, vertrouwen en respect' werken. :)

Ik doe niet mee aan zo'n stroming, wel werk ik vaak genoeg met paarden via die LH manier, rij vaak zat tuigloos rond en forceer niks :)

'Liberty Horsemanship' is gewoon weer een benaming voor nét wat anders bezig zijn met je paard in mijn ogen :)

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=2092059
Info over vrijheidsdressuur, klassieke dressuur en positief trainen?

http://www.visibreteam.nl

RoanOscar
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-13 22:04

VisibreTeam schreef:
Pfff stroming 103843834 ? :P

Heb het stukje even vluchtig doorgelezen, maar klinkt veel als andere methodes/stromingen die er al bestaan. Het is overigens niet 1 waar ik voor zal kiezen. Het 'equals' is niet mijn ding... Ik ga toch liever voor 'leider van het paard'. Een paard is een kudde dier en heeft toch leiding nodig, doe jij het als trainer niet dan doet het paard het wel. Natuurlijk kun je dan alsnog in 'vriendschap, vertrouwen en respect' werken. :)

Ik doe niet mee aan zo'n stroming, wel werk ik vaak genoeg met paarden via die LH manier, rij vaak zat tuigloos rond en forceer niks :)

'Liberty Horsemanship' is gewoon weer een benaming voor nét wat anders bezig zijn met je paard in mijn ogen :)


Ik snap hoe erover gedacht wordt, wij geloven dat als je paard je als gelijke ziet en je vertrouwt, dat je dan een leider voor je paard bent in 'onveilige' situaties in de ogen van het paard. Omdat leiders in de kudde zichzelf niet boven de anderen plaatsen, maar omdat de andere paarden graag bij hem zijn en hem vertrouwen hen goed te leiden.
Ook gaat het niet om het feit dat je tuigloos rijdt, ook zonder tuig kan je nog druk veroorzaken, het gaat om de 'geen druk, geen dwang, geen straf, emotioneel of fysiek' gedachte :)

Maar ik snap en respecteer jouw mening volkomen :j

When we ride, we never worry about the fall. I guess that's just the cowboy in us all :D

Cassidy
Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:10

Het fenomeen van passive leadership vindt je ook bij Rashid. Idd de paarden die puur door hun uitstraling de rest al zover krijgen dat ze zonder slag of stoot hem als leider zien. Ze leiden door voorbeeld, niet door geweld. Maar dan is het leidende paard nog steeds leider, en niet op gelijk niveau. Ik blijf erbij dat dit niet bestaat.

http://www.markrashid.com/passive_leadership.htm

Je suis Charlie.

blowdiene
Berichten: 849
Geregistreerd: 20-08-06
Woonplaats: Steenwijk

Re: Liberty Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 22:57

Ik moet zeggen dat ik bij de filmpjes vooral het veulen van LH veel vrolijker vind in de meewerking dan die van NH (Ik heb alleen de laatste bekeken van Cassidy).. Ik zie in het filmpje ook echt dat het LH veulen mee wil werken omdat het beloningen krijgt en bij het NH veulen deze moet wijken voor druk wat toch wat anders lijkt dan het LH. Vooral op het moment dat het veulen bij NH weg wil lopen en de vrouw het veulen gewoon tegenhoud..

Ik moet zeggen dat ik het allemaal ontzettend interessant vind om te lezen over dit soort dingen (LH, NH, Parelli enz.), maar ik ga toch altijd op een soort middenweg zitten.. Ik neem gewoon de beetjes uit verschillende stromingen waar ik mij goed bij voel en wat ook werkt met mijn paard :)


♥Samira, Forever in my heart!
R.I.P Mr Brown...


Cassidy
Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 06:55

blowdiene schreef:
Ik moet zeggen dat ik bij de filmpjes vooral het veulen van LH veel vrolijker vind in de meewerking dan die van NH (Ik heb alleen de laatste bekeken van Cassidy)


Dan zou je de andere ook even kunnen bekijken.

Je suis Charlie.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 09:39

Wat ik ook heel inspirerend vind om te kijken op YouTube zijn de filmpjes van Chuck Mintzlaff(round penning a stallion is erg leuk) en de filmpjes van Stina Herberg die werkt volgens de Carolyn Resnick methode..

Ik ben nu ook meer bezig met op deze manier te werken nu en de paarden reageren er erg goed op..Ik had het probleem met een van mijn jonge paardjes dat hij het grondwerk gebaseerd op wijken voor druk best stressvol vond..Met deze manier is het erg fijn werken met hem,hij is erg gevoelig en laat echt merken dat dit meer zijn ding is de stress is weg en hij doet dit super!

www.paardweerinbalans.com
boomloze zadelpasservice
Acupressuur en (chinese) kruiden
Jaaropleiding Acupressuur paard (en hond)

DPTomboy
Berichten: 814
Geregistreerd: 13-01-13
Woonplaats: Heerenveen

Re: Liberty Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 10:23

Ik vind vooral je andere filmpjes mooi Cassidy, maar ook die laatste heeft wel iets,
al vind ik de houding van de veulens in de andere filmpjes (bijvoorbeeld die van Pat zelf) er fijner uit zien.
LH vind ik persoonlijk niet geweldig, ik heb meer met Parelli, pressure&release werkt goed en de paarden WILLEN ook echt zelf wat doen, komen naar me toe in de wei bieden zelf dingen aan en zijn hartstikke blij. Ben 1 keer op een ponykamp geweest waarbij het motto was: Als het paard niet wil, hoeft hij niet. (dit werd alleen iets te letterlijk genomen: paard deed zn oor iets naar achter bij het zien van het zadel dus hoefde hij die dag niet te rijden, enz) Mijn paarden werden niet gelukkig van geen correcties en alleen belonen, nu zijn ze veel blijer.

RoanOscar
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-12

Re: Liberty Horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-13 22:22

Ik vind het wel heel leuk dat mensen echt de tijd nemen om het te lezen en erover na te denken :)
Ook al jullie meningen lezen vind ik persoonlijk heel interessant!

When we ride, we never worry about the fall. I guess that's just the cowboy in us all :D

Bokt990
Berichten: 56
Geregistreerd: 09-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 19:49

Ik weet dat dit al een best oud topic is, maar ik moet even wat kwijt. Er word hier namelijk in mijn ogen geen goed onderscheid gemaakt tussen NH en parelli, terwijl dat toch 2 verschillende manieren van werken met paarden zijn. Er zijn ook 2 "oprichters" of "meesters" voor. Namelijk bij parelli: Pat Parelli en voor NH: Buck Branaman. Ik ben bang dat ik het zelf heel onduidelijk zal uitleggen dus als je het het verschil wil weten. Google het even.

Mila


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 19 bezoekers