Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
SillyB
Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-09 17:51

Aan de hand van het topic van Polly: [LZP] 9-9-9, de dag dat ik mijn broer heb geholpen. Update; pag 22
zou ik graag de discussie/het bewustzijn willen oproepen dat er nog vol op gezocht wordt naar donoren voor dit soort patienten.

Mijn beste vriendinnetje is 24 en heeft ook leukemie. Haar broer en zus zijn onderzocht en zij helaas niet geschikt als donor. Nu is ze dus voor haar (snelle) genezing afhankelijk van een wildvreemde donor uit de "donorbank". Die donor kan volgende week gevonden worden, dan is ze over een paar weken geholpen en kan ze beginnen met het definitieve herstel van deze afschuwelijke ziekte.

Echter: het kan ook nog een half jaar duren voordat ze een geschikte donor gevonden hebben. Tot die tijd wordt ze "onderhouden" met chemo's. Helaas weten genoeg mensen hier op bokt hoe afschuwelijk dat is.

Of er kan helemaal niemand zijn die bij haar 'type' past, daar wil ik voorlopig nog helemaal niet aan denken. Maar die kans is er wel degelijk:
Citaat:
Europdonor zoekt donors voor Nederlandse patiënten. In 2008 werd er voor 301 patiënten gezocht naar een donor en hebben 188 patiënten na bemiddeling door Europdonor stamcellen gekregen.


Daarom: zou jij je even heldhaftig kunnen gedragen als Polly... ook voor een wildvreemde? Je red er levens mee maar het is een behoorlijke stap die ik zelf op dit moment overweeg. Juist omdat ik het zo van dichtbij meemaak.

Ps ik ben wel al bloeddonor. Die zoeken ze uiteraard ook nog. Dat is (zo goed als) pijnloos en een mooie tussenoplossing voor mensen die liever met iets minder heisa levens willen redden ;) opgeven kan op http://www.sanquin.nl

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!


Springruit06
Berichten: 2894
Geregistreerd: 08-12-07

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:53

Ik zou het doen voor iemand die dicht bij mij staat, zonder enige twijfel.
Maar voor een onbekende.. nee dat dan weer niet, daar heb ik eigenlijk niet echt een reden voor, voel me er gewoon niet goed bij ofso?

SillyB
Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-09 17:55

Precies dat vind ik ook zo lastig. Als ik, wat polly beschrijft, zou moeten doorstaan voor mijn vriendin zou ik niet twijfelen. Maar voor een vreemde?
Terwijl zij nu juist op zoek is naar iemand die dat WEL doet voor haar...

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

Sammyy
Berichten: 4616
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:57

Het is idd wel iets waar ik nu een tijdje overna denk, iig zeker over het bloed doneren. Of ik de stamcellen ook zou durven en doen, weet ik niet :o

Ik wacht tot na mijn bevalling, en dan zal ik iig bloed gaan geven, heb zelf A-neg en dat schijnt een niet al te veel voorkomende bloedgroep te zijn, dus lijkt me dat daar ook niet al te veel donoren van zijn?

Suzann3
Berichten: 962
Geregistreerd: 08-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:00

Ik ben zeken van plan om bloed to geven zodra ik oud genoeg ben (nog een half jaartje) O- is toch wel een gewilde bloedgroep!
Maar over beenmerg zou ik heel hard na moeten denken. Voor mijn familie zou ik zonder twijvel tekenen, maar voor een wild vreemde is het een ander verhaal (waarom weet ik ook niet)
Een onbekende is mischien toch te ver van huis om door al die pijn te gaan.

If someone betrays you once, it’s their fault; if they betray you twice, it’s your fault. -Eleanor Roosevelt

Winged
Berichten: 32975
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:00

Een vreemde staat denk ik toch te ver van mij af. Plus dat ik al absoluut geen held ben in het ziekenhuis.

Wel denk ik dat mocht mijn familie of vrienden wat overkomen en ik kan helpen, ik het wel zou doen. Met ontzettend veel angst dat wel. Maar als ik het leven van iemand die zo dicht bij mij staat kan redden, dan is dat belangrijker dan mijn angst.

Wel ben ik donor voor als ik dood ga, dan mogen er zeker organen van mij worden overgenomen :j

Perlina
Berichten: 1123
Geregistreerd: 08-05-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:00

samantha21 schreef:
Ik wacht tot na mijn bevalling, en dan zal ik iig bloed gaan geven, heb zelf A-neg en dat schijnt een niet al te veel voorkomende bloedgroep te zijn, dus lijkt me dat daar ook niet al te veel donoren van zijn?

Dat maakt niet uit, want dan is er dus ook minder vraag naar. Volgens mij is de enige bloedgroep waar de bloedbank min of meer actief naar vraag 0-negatief, omdat iedereen die kan ontvangen.

Bloed doneren, wat ik ook doe, vind ik niet te vergelijken met beenmerg.

Zappa
Berichten: 2730
Geregistreerd: 10-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:01

Ik wil dit zeker wel doen , ook voor een vreemde iedereen verdient een tweede kans om het zo maar te zeggen
Moet wel zeggen dat als het gevaarlijk is voor mijn eigen gezondheid of dat er hele grote onomkeerbare risico's aan zitten ik wel 2 keer nadenk
Maar waar kun je je aanmelden hiervoor
Kun je daarvoor naar een dokter of hoe zit dat

daantjuhhh
Berichten: 26789
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:04

Bloed doneren kan ik helaas niet omdat ik een lage bloeddruk heb en regelmatig een te laag HB.

Ik ben panisch voor ziekenhuizen.
Maar als ik een vriend of familielid kan redden dan bijt ik mij zelf er wel even door heen.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Siggy
Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:04

Ik geef wel bloed, elke 6 weken ongeveer een zak plasma (nu even een jaartje niet ivm het zetten van een tattoo), dat vind ik geen moeite en heb je zelf lichamelijk ook totaal geen last van.
Hier staan regelmatig oproepen in de plaatselijke krant om je op te geven voor onderzoek of je geschikt bent als donor voor beenmergtransplantatie voor een bepaald persoon uit de omgeving. Ik heb mezelf daar nog nooit voor opgegeven, maar er schijnt wel aardig wat respons te zijn op die 'advertenties'
Misschien een idee voor je vriendin, hier zijn het vaak voorpagina verhalen met foto (tja, je wordt dus wel aardig in de kijker gezet, maar als je daardoor een donor kunt vinden...)

Who can say
where the road goes
where the day flows
- only time

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!
Berichten: 110478
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:05

Bloed doneren doe ik al.
Maar ik wist niet dat je ook voor vreemden beenmerg kunt doneren? Ik dacht altijd dat het alleen voor familieleden kon in verband met het matchen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

corientjuhh
Berichten: 9820
Geregistreerd: 19-11-07
Woonplaats: In een hunebed

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:06

Bloed wil ik zowieso
Beenmerg niet

Dilanda D; B+1 *verkocht Duoaparte; B+7 *verkocht
Nistral B+26 (pr 198) L1+28 (pr 199,5) L2+11 (pr 193,5) M1+18 (pr 185) M2+2 (pr 183,5) nu vollop in de western naast BB springen Nobi beleerd

SillyB
Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-09 18:07

http://www.europdonor.nl/fileadmin/PDFs ... 2008-r.pdf over beenmergdonaties. er schijnt dus nog een andere versie van beenmergdonatie te zijn dan de (pijnlijke) vorm die Polly heeft gedaan?

Bloed doneren is inderdaad niet te vergelijken maar al een goede eerste stap in mijn ogen. Ik heb zelf inderdaad O- en dat bloed kunnen ze aan iedereen geven inderdaad. Waardoor het zeer gewild is :j

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

Maaikietje
Berichten: 833
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:09

Ik ga volgende week dinsdag voor de 1e keer bloed geven. Ik kan het missen, dus waarom niet.
Mochten ze beenmerg, een nier of iets anders(wat ik kan missen) nodig hebben voor bijv. mijn zusje, zou ik geen moment twijfelen.

...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:10

Ik sowieso voor een familielid/vrienden doneren. Wat ze ook maar nodig hebben maar voor een vreemde denk ik niet eigenlijk...nu ik erover nadenk is dat wel heel erg egoistisch van mij....

Als ik dood ben doneer ik wel alles wat nog bruikbaar is.

Nell_
Berichten: 11191
Geregistreerd: 27-12-06
Woonplaats: Asperen

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:11

Ik ben als de dood voor prikken etc, maar zou het doen voor iemand die dicht bij me staat :j
Mijn neef heeft acute leukemie, en zijn broer is donor. Ben super blij dat zoiets kan om iemand beter te maken!

Miranda06
Berichten: 755
Geregistreerd: 06-09-08
Woonplaats: Muntjeziel (Munnekezijl) (Fryslan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:12

Ik zit er wel aan te denken om bloed donor te worden
vooral omdat ik zeldzame bloedgroep heb maar heb zo'n gloeiende hekel aan naalden.

Springruit06
Berichten: 2894
Geregistreerd: 08-12-07

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:12

Hoe weten jullie trouwens allemaal je bloedgroep? Ik weet dat helemaal niet??

SillyB
Berichten: 4211
Geregistreerd: 16-05-04
Woonplaats: Liempde

Re: Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-09 18:14

krijg je te horen na je eerste keer bij de bloedbank :D

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!


moonfish13
Berichten: 18218
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:20

Voor familie of speciale gevallen onder de voorwaarde dat er niet in mij geprikt word als ik bij ben.
Dat alles zou echt onder gasnarcose moeten, inclusief bloedprikken.

Buiten familie om is het al helemaal onmogelijk.
Voor familie is het al heel wat voor mij.

luuntje
Berichten: 13927
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:23

Door mijn ziekte mag ik niet zomaar geopereerd worden.
De kans op complicaties is te groot.
Dat wil ik mijn man en zoontje niet aan doen.
Dus voor vreemden zou ik geen donor zijn.
Voor familie en vrienden wel.

Wel heb ik onlangs mijn schoonvader aangeboden om mij te laten onderzoeken om eventueel donor te zijn.
Helaas kan dat bij zijn kanker niet.

Na mijn overlijden mag mijn lichaam (voor zover mogelijk) gebruikt worden.

[o]

marleen_88
Berichten: 14011
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:24

Ik ben wel al 'gewoon' donor, de rest niet.

Voor familie, vrienden etc. zou ik dit wel willen geven, bloeddonor weet ik nog niet helemaal.

Doe wel en zie niet om

Krissis
Berichten: 4735
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:25

bloedgeven vind ik het minste om te doen. Zelf geef ik plasma omdat ik gevaccineerd ben tegen Hepatitus B, waardoor ik waardevolle antistoffen heb waar andere om schreeuwen.
Daarnaast ben ik (zoals gelukkig meerdere!!) donor in geval van overlijden. Alles mag gebruikt worden, ook voor wetenschappelijk gebruik.
Beenmerg... Nee, denk niet voor een wildvreemde, maar zeker wel om vrienden of familie....

Normal is an illusion. What is normal for the spider is chaos for the fly.
Morticia Addams

45u
Berichten: 2778
Geregistreerd: 24-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:28

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 15-04-22 18:59, in het totaal 1 keer bewerkt

WhiteRose
Berichten: 1091
Geregistreerd: 10-08-05
Woonplaats: Seattle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:32

Met alle plezier. Ook een nier afstaan of, mochten we met antistoftypering ooit zover komen dat een stukje lever afknippen en aan een vreemde geven gaat werken: geen probleem. Dat het een vreemde is, doet er voor mij niet zoveel aan af - juist omdat ook zij mensen met een verhaal, een leven, verdriet, geluk, dromen, hoop, wanhoop en een laatste kans zijn... :)

Als ik in de collegezaal zit, en er zit daar beneden een dame of heer te vertellen over hun leven met chemo's en wachten op een donor, of de transplantatie via broer of zus, etc - waarom zou ik dan geen "surrogaatzus" willen zijn? En het doet pijn, zekers.. Dus? Die paar dagen - je denkt dat je dat niet vergeet ten opzichte van het gevoel dat iemand een laatste kans kreeg?

Mocht ik onverhoopt overlijden en in als donor kunnen fungeren, dan doe ik dat ook met alle plezier. Laat staan hoeveel voldoening het geeft om bij leven een bijzondere bijdrage te kunnen leveren aan het gevecht dat iemand levert, het gevecht voor zijn of haar bestaan.. Het lijkt me een bijzonder voorrecht om een medemens op die manier uitzicht te geven op hoop op genezing. :j

Overigens stel ik mijn lichaam niet ter beschikking aan de wetenschap - er is bepaald geen tekort aan "aanbod" en ik vind de toegevoegde waarde niet opwegen tegen het verlies van de mogelijkheid tot begraven van een lichaam. In een ander perspectief: mochten ze ooit iets bijzonders vinden en daar graag postmortem onderzoek naar doen, laat ik dat over aan mijn familie, zolang het lichaam dan wel binnen afzienbare tijd alsnog vrijgegeven wordt.

Sparkles - of life..!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: daniella_, DayDream21, HELder, Lowie, Tsplendid, Wpaard en 41 bezoekers