[VIDEO] Rijden in het water: doe het veilig!

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JPitty
Lid Nieuwsredactie
Berichten: 25883
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

[VIDEO] Rijden in het water: doe het veilig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-06-22 21:19

FEI.org
Algemeen

[ img ]
Rijden in het water, genieten voor mens en paard. Maar doe het wel veilig!
Foto: lotteluvah/ Bokt Wiki


De zomer is het perfecte seizoen om een strandrit te maken of om een koel beekje op te zoeken. Maar je plezier kan zeker bedorven worden als je paard tegenspartelt of als je moeite hebt om met deze unieke omstandigheden om te gaan. In dit artikel vind je wat essentiële tips voor jou en je paard. Zo voel je je meer zelfverzekerd met de situatie en zorg je ervoor dat het bekend en veilig is, en binnen de grenzen van je paard.

Doe het rustig aan
Als je paard nog niet eerder in het water heeft gereden, is het geen goed idee om gelijk de eerste keer in water te gaan dat dieper is dan het pijpbeen van het paard. Je wilt het paard geleidelijk aan laten wennen aan het nat worden van zijn hoeven en benen.

Sommige paarden gaan onmiddellijk naar het water en vinden het geweldig, anderen zijn wat huiveriger. Het helpt soms erg goed om een ander paard bij je te hebben dat gewoon het water in gaat zonder erbij na te denken. Ga eerst eens naar een ondiep beekje of diepe regenplas, daarna pas naar wat serieuzere diepten, die je kunt vinden aan de kust of tijdens een buitenrit.

Wees voorbereid op een schrikreactie of wat spookgedrag en ga langzaam. Bouw het zelfvertrouwen van je paard en het omgaan met aarzelingen op tijdens verschillende buitenritjes. Een beetje hetzelfde als hoe je het paard leert om in een trailer geladen te worden. Als je paard echt nerveus is, is het misschien beter om eerst aan de hand te werken in plaats van onder het zadel.

Oefening baart kunst
Als er in jouw omgeving geen kleine waterpartijen zijn, kun je die ook zelf maken. Met een schep en een tuinslang kun je zelf plassen graven en vullen met water. De slang even aan laten staan geeft een klein beetje stroming en geeft het paard het gevoel van bewegend water.

Als jullie klaar zijn om wat grotere plassen op te zoeken, benader dit dan als een leerervaring. Tenzij je paard echt blij wordt van nat worden. Maak, als dat mogelijk is, eerst een verkenningsritje om je paard aan de omgeving te laten wennen. Jij zult misschien gefocust zijn op het water-element tijdens de rit, maar je paard ziet en ruikt een heleboel andere dingen. Dit kan mogelijk verwarrend of beangstigend werken.

Strandrit
Werk eerst aan de conditie van je paard. Rijden in de zee en op het strand is hard werken, want dit biedt aanzienlijke weerstand. Dat is ook de reden dat er vaak aquatherapie wordt gebruikt om kracht op te bouwen tijdens revalidatie.

Het is essentieel dat het paard goed getraind is, voordat je in de golven duikt. Werk met je paard geleidelijk toe naar dieper water. Hoe meer je wegrijdt van samengeperst zand, hoe zachter en elastischer de ondergrond wordt. Dit kan leiden tot overbelasting en daardoor blessures aan het zachte weefsel.

Weet zeker dat je daar mag rijden
Niet alle stranden zijn toegankelijk voor ruiters. Soms is het alleen op bepaalde tijden toegestaan, bijvoorbeeld vroeg in de ochtend. Controleer altijd de regels ter plekke.

Controleer getijden en stromingen
Bestudeer het getijdenschema en weet hoe de getijden zijn op de plek waar je wilt rijden. Soms wordt het heel geleidelijk eb en vloed, op andere plekken komt het getij snel op of kom je bij hoog water het strand niet meer af.

Bepaalde stromingen in de zee kunnen gevaarlijk zijn voor paarden, net als voor zwemmers. Het helpt als je aan het water de signalen voor gevaar kunt aflezen. Zoek contact met lokale watersporters en strandwachten en vraag hen welke plekken altijd gevaarlijk zijn.

Blijf op afstand van andere strandgangers
Als je niet je weg wilt zoeken tussen groepen kinderen, kinderwagens en blaffende honden zal je paard zal een stuk relaxter blijven en jij zult een leukere tijd hebben. Probeer een meer afgelegen plek te vinden op het strand als je een stukje door de branding wilt galopperen. Doe dit alleen als jij en je paard en klaar voor zijn.

Kies het juiste zadel en hoofdstel
Het klinkt misschien romantisch om op de blote rug van je paard te gaan zitten, maar voor de meeste ruiters is het verduiveld moeilijk in de zee. Doe dit alleen als je zeer ervaren bent, en van plan om met je paard te gaan zwemmen. Beter is het om een stevig zadel te gebruiken met stijgbeugels waar je gemakkelijk uit kunt komen. Gebruik ook teugels die je makkelijk uit elkaar kunt halen middels een gesp in het midden, mocht je paard met een voorbeen in een lus terecht komen.

Veel liefhebbers van strandritten gebruiken een synthetisch zadel, het zoute water is slecht voor echt leer. Een alternatief is het gebruik van een oud leren zadel dat je weg kunt doen als het teveel versleten is.

Vergeet je cap niet!
Diezelfde liefhebbers die zonder zadel in zee rijden geweldig vinden, willen ook vaak afzien van hun cap. Zij dragen liever een cowboyhoed of laten de wind gewoon door hun haar waaien. Maar je kunt op het strand net zo goed vallen als in de rijbaan –die kans is op het strand zelfs nog wat groter. Dus zet altijd je cap op!

Neem drinkwater mee voor je paard
Een strandrit een zeker weten een gevalletje “Overal zie je water, maar er is niets te drinken.” Neem altijd water (en een emmer) mee voor je paard om na de zware rit in de zon even de vochtbalans te herstellen. Neem ook extra water mee om het zout af te spoelen, als je stal meer dan een paar minuten rijden van het strand is.

Beekjes en riviertjes oversteken
Gebruik altijd een bekende oversteekplaats. Als je een stevig stroompje of riviertje wilt oversteken, wil je in het beste geval een oversteekplaats gebruiken waarvan je weet dat die veilig is. Echter, tijdens een trektocht is dit niet altijd mogelijk. In dat geval moet je vertrouwen hebben dat je aan het water kunt zien of het veilig is, je horsemanship skills gebruiken en samenwerking met je paard.

Onderzoek de oevers
Als je niet zeker bent waar je kunt oversteken, rij dan een stukje heen en weer over de oevers. Dan krijg je een beter beeld van je omgeving. Dit helpt ook om je paard aan de situatie te laten wennen. Denk eraan: je kunt altijd omdraaien en een stukje verder stroomop- of -afwaarts om op een veiliger plek over te steken.
Probeer een plek te vinden waar het water niet stroomt en waar je geleidelijk aan het water in loopt. Soms zul je sporen vinden van herten of andere dieren, die kunnen ook een goede plaats aangeven om over te steken. Koeiensporen volgen is echter niet aan te raden. Zij pakken niet altijd de veiligste plekken.

In het water gaan en even stoppen
Als je eenmaal in het water bent, laat je paard dan na enkele stappen even stoppen. Geef je rijdier een momentje om te realiseren waar hij is, de geur op te snuiven en als hij wil even zijn neus in het water te steken.

Als de oversteek vrij breed is, kan het zijn dat je op verschillende plekken tussen de oevers even wilt stoppen. Probeer tijdens de rit een ontspannen houding aan te nemen, dan ontspant je paard ook en kan hij ook van het water genieten.

Pas op met rotsachtige bodems
Sommige rivierbeddingen zijn behoorlijk rotsachtig. Deze wil je niet oversteken met een paard dat op blote voeten loopt. Bescherm je dier dan met hoefschoenen.

Wees ook bedacht op rotsen die bedekt zijn met glibberig mos of algen. Als elke rots compleet overgroeid is en er is geen ruimte ertussen, is dat geen veilige plek om over te steken. Meestal kun je het paard wel zijn weg laten zoeken tussen de rotsen, in plaats van te proberen te controleren waar hij zijn hoeven plaatst.

Vertrouw op de intuïtie van je paard
Terwijl je paard op jou vertrouwt om de weg te wijzen, is het soms ook nodig om het vertrouwen bij je paard te leggen. Je kunt in dieper water terechtkomen, waar je paard een klein stukje moet zwemmen. Of je krijgt te maken met drassige grond waardoor je paard wat moet versnellen om niet erin weg te zakken. Als je een echt goede samenwerkingsband hebt met je paard, kunnen jullie samen een veilige weg vinden. Je hebt dan een prachtige dag in het water om voor altijd te herinneren.

In onderstaande video krijg je ook de nodige tips om veilig in het water te rijden.
Let op! De video is Engels gesproken, ook de ondertiteling is alleen in het Engels.

Ik hunker naar vriendschap, wil graag geborgen zijn. Ik deel in jouw blijdschap en ook als er zorgen zijn. Maar vraag niet mijn leven, dat kan ik jou niet geven. Mijn leven is van mij! Van mij! Pia Douwes - Elisabeth - Mijn leven is van mij!
&if=1


Earth
Berichten: 7735
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [VIDEO] Rijden in het water: doe het veilig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 21:23

Pas inderdaad op dat je niet door water galoppeert op strand als je de plek waar je wilt galopperen nog niet hebt gezien. Je hebt soms niet door hoe diep het ineens is, en je zult niet de eerste zijn die over de kop slaat in plots te diep water. Ik heb op strand gewoond in de zomer en met enige regelmaat kon ik weer een paard vangen daardoor.

Earth het reisbureau.

ikke
Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 21:34

Moge duidelijk zijn waar het weer vandaan komt. Wat hebben die organisaties toch met dat belerende toontje?
Komt niet erg prettig over en maakt het ook allemaal groter en ingewikkelder dan het is. Dat is zo jammer!

Het is niet dat de info niet deugd, maar een iets aansprekender toon zou het een stuk prettiger leesbaar maken.

Want met beleid en enige voorzichtigheid kun je prima op het strand rijden. De belangrijkste tip voor als je voor het eerst op het strand komt: ga alleen stappen, houdt het bij een half uurtje en als het even kan, ga met een ervaren paard en ruiter. Dan leert je paard vrij snel dat het leuk is, niet afmattend en dan is die emmer water ook echt overbodig.

Let erop, sommige paarden drinken graag een slok zeewater. Dat is niet erg en ook niet slecht, zolang het bij een of twee slokken blijft.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Kuggur
Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [VIDEO] Rijden in het water: doe het veilig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:23

Allemaal open deuren, terwijl ze een belangrijk aspect van een paard laten zwemmen met een zadel vergeten; een zwemmend paard grijpt hoog met zijn achterbenen, zodanig dat het gevaar dat hij in de stijgbeugel grijpt niet denkbeeldig is, blijft zijn hoef daar in haken ontstaat er een héél gevaarlijke situatie.

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 11:53

Idd, niet zwemmen met een zadel mét beugels. Zonder kan wel.

En pas op het strand op voor drijfzand en muien, afgebroken paalhoofden en keien die zijn gaan zwerven. En spring in godsnaam niet over paalhoofden...

ikke
Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:00

Kuggur schreef:
Allemaal open deuren, terwijl ze een belangrijk aspect van een paard laten zwemmen met een zadel vergeten; een zwemmend paard grijpt hoog met zijn achterbenen, zodanig dat het gevaar dat hij in de stijgbeugel grijpt niet denkbeeldig is, blijft zijn hoef daar in haken ontstaat er een héél gevaarlijke situatie.

Ehm, niet om het een of ander maar wat denk je dat zout water met je zadel doet als je daadwerkelijk gaat zwemmen?

Mijn oude paard vond het heel leuk en ik had een meertje in de buurt waar het ook veilig kon, maar de rug is eerder onder water dan dat ze los komen!

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Captain
Berichten: 21335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [VIDEO] Rijden in het water: doe het veilig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:07

En niet op een paard zitten als deze daadwerkelijk zwemt en los komt van de bodem. Zelf ga je ook niet zwemmen met iemand op je rug.

fransje23
Berichten: 15302
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:33

Ben ik een barbaar als ik het zout niet afspoel terwijl stal verder dan een paar minuten van het strand is?

Het strand is geweldig en de zee ook maar je moet wel je verstand gebruiken.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

mooney
Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 12:49

Precies, bij echt zwemmen ga je erboven/ernaast drijven ipv erop zitten. Dat deden wij trouwens altijd gewoon met blote rug, zadel lijkt me heel hinderlijk.

fransje. Ik heb echt nooit een paard afgespoten puur omdat we in de zee zijn geweest. Wij zwommen met de paarden met gevoelige huidjes juist af en toe een keer extra omdat het zoute water vaak goed deed (of jerrycans zeewater halen en ze daarmee wassen haha).
Als ik de pony's mee had op vakantie naar Terschelling en ik reed een wedstrijd mee daar dan ging in de dag van te voren ook vaak even zwemmen. Scheelde me een pony wassen. Altijd mooie witte voetjes daarna.
Op de standaard buitenritten was strand een deel van de rit, niet het enige. En dan was het even pootjebaden in de zee en weer door naar bijvoorbeeld heide of bos. Nooit is het in me opgekomen om dan bij terugkomst de voeten af te spoelen.
Ik heb nooit enig discomfort gezien bij de paarden waardoor ik zou denken dat afspoelen meerwaarde zou hebben eigenlijk.


Picopico
Berichten: 871
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 13:30

_San87_ schreef:
Idd, niet zwemmen met een zadel mét beugels. Zonder kan wel.

En pas op het strand op voor drijfzand en muien, afgebroken paalhoofden en keien die zijn gaan zwerven. En spring in godsnaam niet over paalhoofden...

Dat en kuilen. Ik heb helaas meerdere paarden gekend die op die manier aan hun einde zijn gekomen :7

_San87_
BKB 2023 winnaar 2D
Berichten: 41326
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 13:32

Picopico schreef:
_San87_ schreef:
Idd, niet zwemmen met een zadel mét beugels. Zonder kan wel.

En pas op het strand op voor drijfzand en muien, afgebroken paalhoofden en keien die zijn gaan zwerven. En spring in godsnaam niet over paalhoofden...

Dat en kuilen. Ik heb helaas meerdere paarden gekend die op die manier aan hun einde zijn gekomen :7

Ja, van die graafsels van kinderen. Gevaarlijk zodra t vloed wordt en de bouwsels onder water verdwijnen.

Picopico
Berichten: 871
Geregistreerd: 10-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 14:00

Ook als ze nog niet onder water zijn. In volle galop zie je zo'n kuil niet altijd op tijd. En dan is het gewoon einde verhaal.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Natasja_, Baredawn, Clmr, GrapeshotBot, MirjamRobin, Poekkie, sannedeedee1, senna21, Siebel, Thioro en 34 bezoekers