Springruiter Bart Bles positief bevonden op doping

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 

Nieuwsredactie
Berichten: 13996
Geregistreerd: 20-04-16

Springruiter Bart Bles positief bevonden op doping

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-22 15:31

KNHS/Equnews
Sport
Ingezonden door meerdere Bokkers

[ img ]
Bart Bles, hier met KrisKras DV. Foto: Aniek Molenaar Fotografie.


Bij een door de Nederlandse Dopingautoriteit uitgevoerde controle na afloop van het NK springen, dat in april in Deurne is verreden, is ruiter Bart Bles positief bevonden op het gebruik van een middel dat op de lijst van humane ongeoorloofde middelen staat. Bles raakt hierdoor zijn zilveren medaille kwijt en is per direct geschorst.

Met het wegvallen van Bles uit de uitslag van het NK schuift Sanne Thijssen nu door naar de tweede positie, achter kampioen Willem Greve en wint Jur Vrieling brons.

Bart Bles is duidelijk aangeslagen en teleurgesteld in zichzelf. “Ik heb me mee laten slepen op een avond uit. Ongelofelijk stom en ik heb er vreselijk veel spijt van. Ik laat hiermee het hele team enorm in de steek, het had nooit mogen gebeuren.”

Bles is na bekend worden van de positieve uitslag per direct op non-actief gesteld. Later zal via de geldende procedures bepaald worden hoe lang de ruiter te voet wordt gesteld.

Met de schorsing gaat er ook een streep door de deelname van de ruiter aan het CHIO Aken, dat van 28 juni tot en met 3 juli op de kalender staat. Jack Ansems zal de plaats van Bles innemen bij het CHIO Aken.

De sponsor van Bles, Sf-equestrian, heeft op het nieuws gereageerd. "Wij waren hier niet van de op de hoogte en stoppen onmiddellijk de samenwerking."

SF Equestrian is geïnformeerd dat bij de dopingcontrole na afloop van het NK Springen in April in Deurne ruiter Bart Bles positief is bevonden op het gebruik van een middel dat op de lijst van humane ongeoorloofde middelen staat.

Als gevolg van de positieve test is ruiter Bart Bles conform de contractueel overeengekomen huisregels door SF Equestrian per direct op non-actief gesteld ten aanzien van al zijn werkzaamheden en betrokkenheid aangaande SF Equestrian. Het welzijn van de paarden onder beheer van ruiter Bart Bles is hierbij te allen tijde geborgd.

SF Equestrian is volledig verrast en geschokt over de positieve test bij ruiter Bart Bles. Een dergelijke positieve test past op geen enkele wijze binnen de sport én de contractueel overeengekomen huisregels ten aanzien waarvan SF Equestrian een strikt zero-tolerance beleid voert.Over de verdere en toekomstige gevolgen zal op een later moment nadere informatie worden verstrekt.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


karuna
Drukke kabouter
Berichten: 37231
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Springruiter Bart Bles positief bevonden op doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 15:55

Je bent in mijn ogen een enorme sukkel als je zo stom bent middeltjes te gebruiken waarvan je weet dat je daarmee in overtreding bent in je sport. En al helemaal als je met uitgaan fout doet.


Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat aflopen en of hij nog een sponsor gaat vinden of dat het nu einde carrière is.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

tienus63
Berichten: 11997
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Springruiter Bart Bles positief bevonden op doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 16:16

Niet goed te praten als hij willens en wetens tijdens avondje uit zich heeft laten overhalen tot het gebruik van iets wat op de humane dopinglijst staat.
En gewoon dom van iemand die zijn brood met dit werk moet verdienen.
Ik vul in dat hij iets van een (party)drug heeft genomen.
Denk niet dat dat prestatie verhogende middelen zijn.
Maar blij dat hij geen middelen heeft gebruikt die het paard beter laten presteren of juist iets maskeren bij zijn paard.

Laten we niet roomser zijn dan de paus, op de meeste wedstrijden vloeit het bier ook rijkelijk.
Werkt ook niet prestatie verhogend.

#trotsoponzeboeren

Ayasha
Blogger
Berichten: 57911
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 16:18

tienus63 schreef:
Niet goed te praten als hij willens en wetens tijdens avondje uit zich heeft laten overhalen tot het gebruik van iets wat op de humane dopinglijst staat.
En gewoon dom van iemand die zijn brood met dit werk moet verdienen.
Ik vul in dat hij iets van een (party)drug heeft genomen.
Denk niet dat dat prestatie verhogende middelen zijn.
Maar blij dat hij geen middelen heeft gebruikt die het paard beter laten presteren of juist iets maskeren bij zijn paard.

Laten we niet roomser zijn dan de paus, op de meeste wedstrijden vloeit het bier ook rijkelijk.
Werkt ook niet prestatie verhogend.

Ik vermoed dat alcohol niet op de dopinglijst staat.

Wat hij dan ook genomen heeft wel en dat zal hij ook wel geweten hebben. Dus niet zo zeuren, wie zijn billen brand...

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 16:21

Een atleet onwaardig en onprofessioneel.

Heeft niets met roomsheid te maken.

Mayasfrenk
Berichten: 1402
Geregistreerd: 23-09-10
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 16:23

Dat is wel echt echt heel dom..... net nu het hem zo voor de wind ging ook op hoger niveau.... ik heb begrepen dat een aantal sponsoren/ werkgevers zich al teruggetrokken hebben...

Punz
Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 16:26

Tja
Bart is ook maar een mens he.

Uitgegaan en iets genomen wat niet zo snel uit zijn bloed was dan hij dacht. Naief, onhandig, dom, maar dat is het ook.

Het is niet dat hij zijn paard heeft gedrogeerd oid
Stomme zet, dure les........... en dat is het dan wat mij betreft.


En ik hoop echt van hárte op een beetje realisme en tolerantie hier..

Wie zonder zonde is werpe de eerste steen, zullen we maar zeggen

( al vrees ik dat velen deze uitdrukking niet meer kennen..)


Iedereen een Connemara!!


.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57911
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Springruiter Bart Bles positief bevonden op doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 16:29

Ik ken de uitdrukking prima. Maar het is gewoon bullsh*t als het om iets gaat waarbij de persoon oud en wijs genoeg is om de consequenties te voorzien. Hij wordt niet levenslang op gesloten. Hij heeft een fout gemaakt en krijgt daarvoor een gepaste straf. Balen voor hem? Vast. Maar vind ik het zielig? Nee. Acties hebben consequenties en hij is oud genoeg om deze in te schatten.

Wat dat met een gebrek aan realisme of tolerantie te maken heeft is me onduidelijk.

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

neetoch
Berichten: 1031
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Springruiter Bart Bles positief bevonden op doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 16:32

Tja stiekem vind ik het heel knap dat je na een avondje stappen en wat gebruikt te hebben , alsnog 2e kan worden. Want geloof mij , brak is een understatement hoe dat je je voelt na wat gebruik...

Punz
Berichten: 8561
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 16:34

Euhm
Ik vind het niet zielig hoor. Maar veroordelen ( zoals dat op fb royaal aan het gebeuren is) hoeft voor mij echt niet.

Edit: met mijn opmerking bedoelde ik dus dat ik hoop dat het hier niet net zo los zal gaan


Iedereen een Connemara!!


.

capopjekop
Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Springruiter Bart Bles positief bevonden op doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 16:35

Slim is het niet. Maar ik vind het wel verfrissend dat hij er gewoon eerlijk voor uitkomt en niet zoals een nader te noemen andere sporter zegt per ongeluk de pillen van zijn vrouw gepakt te hebben uit de kast :') Harde leerschool dit, maar ik vind het ook weer niet zo schokkend.

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 16:44

Wat stom zeg..

Maar wel netjes dat hij eerlijk toegeeft en hopen dat hij er van leert.

Janine1990
Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 16:46

Punz schreef:
Euhm
Ik vind het niet zielig hoor. Maar veroordelen ( zoals dat op fb royaal aan het gebeuren is) hoeft voor mij echt niet.

Edit: met mijn opmerking bedoelde ik dus dat ik hoop dat het hier niet net zo los zal gaan


En


capopjekop schreef:
Slim is het niet. Maar ik vind het wel verfrissend dat hij er gewoon eerlijk voor uitkomt en niet zoals een nader te noemen andere sporter zegt per ongeluk de pillen van zijn vrouw gepakt te hebben uit de kast :') Harde leerschool dit, maar ik vind het ook weer niet zo schokkend.



Liever dit soort stomme geintjes, dan het paardenwelzijn in het gedrang brengen.
Daarnaast komt hij er voor uit, geen domme leugens om het nog moeilijker te maken. Maakt het leven een stuk makkelijker en leuker!

Ben nu wel heel benieuwd om wat voor middel het gaat? En op welke basis dit ongeoorloofd is. Of is het mijn gebrek aan kennis aangaande drugs dat ik het er niet uit kan halen? :o

capopjekop
Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:35

Ja precies.

Mijn eerste gedachte is coke, maar geen idee of dat op de dopinglijst staat. Lijkt me wel

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15905
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:41

neetoch schreef:
Tja stiekem vind ik het heel knap dat je na een avondje stappen en wat gebruikt te hebben , alsnog 2e kan worden. Want geloof mij , brak is een understatement hoe dat je je voelt na wat gebruik...

Met coke niet….Staat op dopinglijst S6.

capopjekop
Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Springruiter Bart Bles positief bevonden op doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:44

Daar kun je de day after ook wel brak van zijn. Ligt er maar net aan hoeveel je gebruikt hebt en of het in combinatie was met drank

elnienjo
Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:48

neetoch schreef:
Tja stiekem vind ik het heel knap dat je na een avondje stappen en wat gebruikt te hebben , alsnog 2e kan worden. Want geloof mij , brak is een understatement hoe dat je je voelt na wat gebruik...

Eens.

Als het puur een partydrug was en geen prestatieverhogend middel dan vind ik deze straf wel onterecht. Tis niet dat z'n paard aan de doping is tenslotte.

Ayasha
Blogger
Berichten: 57911
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Springruiter Bart Bles positief bevonden op doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 17:52

Ik had het knapper gevonden als hij zijn verstand gebruikt had. Dan was hij nu ook zijn medaille en en een hoop sponsors niet kwijt. :+

Those who suffer, heal. Everything destroyed gets rebuilt. And our towers grow a little taller every time. - Tolkien
[VN] [Blog] Troubles in paradise: Rauwe rouw.
[RIJ-ITP] SuperSam zijn superzelf wezen!
[RIJ-ITP] Het eerste seizoen van Rêve D'or
[RIJ-ITP] Rêve d'or in volle (winter)glorie

Fitzroy
Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Springruiter Bart Bles positief bevonden op doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 23:23

Ik vind het dom met hoofdletters. Daarbij veroordeel ik ieder gebruik van drugs omdat daarmee een heel fout circuit in stand gehouden wordt.
Terecht dat sponsoren zich terugtrekken.

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Janine1990
Berichten: 43802
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 23:34

Ayasha schreef:
Ik had het knapper gevonden als hij zijn verstand gebruikt had. Dan was hij nu ook zijn medaille en en een hoop sponsors niet kwijt. :+


Ik denk dat hij zichzelf ook wel realiseert dat het 'een beetje dom' is geweest, zoals onze Koningin dat ooit zo mooi zei.

Het is toch prachtig dat mensen op dat niveau zich nadien zo oprecht en onvolmaakt tonen, er eerlijk voor uit komen dat het hun eigen schuld is. Dat maakt ze voor mij een stukje meer mens.

En er zijn genoeg gevalletjes te noemen waar het gebruiken van verstand voor minder slachtoffers van ernstigere zaken had gezorgd.

gomir
Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 23:55

Hij hoeft niet perse de avond vooraf op stap geweest te zijn he, veel middelen zijn 2-4 dagen terug te vinden in de urine. Zeker nu de testen steeds gevoeliger worden.

Netjes dat hij er eerlijk voor uit komt. Hij is vast niet de enige die weleens iets inneemt, maar wel degene die nu tegen de lamp loopt (al kun je rondom een NK natuurlijk ook best verwachten dat er getest wordt). Kost hem in ieder geval zijn belangrijkste sponsor en mogelijk ook nog wel een paar paarden, eigenaren zitten ook niet op dit soort publiciteit te wachten en al helemaal niet op een hoop kosten terwijl de paarden niet op concours uitgebracht kunnen worden.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Sanet
Berichten: 7920
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 23:57

Hij zegt “een avond uit” toch? Niet de avond ervoor of lees ik daar overheen?
Ik ben niet voor drugsgebruik overigens en als het inderdaad verboden is, dan is het verboden, maar er zit voor mij nog wel een verschil tussen de avond ervoor of 2,5 maand geleden…

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Hinke
Berichten: 2095
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 00:01

neetoch schreef:
Tja stiekem vind ik het heel knap dat je na een avondje stappen en wat gebruikt te hebben , alsnog 2e kan worden. Want geloof mij , brak is een understatement hoe dat je je voelt na wat gebruik...

Dat is echt niet bijzonder. Vergeet niet dat je al positief test als je 1 joint rookt. Vroeger toen de grenzen voor cannabis lager waren testte je zelfs weken na het roken van een joint nog positief. En meeroken kan zelfs een positieve test geven.

Ik vind het tenenkrommend wat hier gebeurd. De man neemt een drugs op een feestje - in zijn eigen tijd. Ik weet zeker dat hij niet de enige is- een tijd terug is iets vergelijkbaars gebeurd met buitenlandse ruiters. Wat wel bijzonder is, is dat hij gecontroleerd is. Hoe de dopingautoriteit te werk gaat is dat ze atleten controleren die het niet perse verwachten- recreanten of atleten die actief zijn in een sport waar doping niet een issue is en waar normaal gesproken zelden gecontroleerd wordt. Dit in tegenstelling tot de groep topsporters die regelmatig gecontroleerd worden, uitgebreide dopingvoorlichtingen hebben gehad en op elk moment van de dag gecontroleerd kunnen worden- bij die groep wordt zelden tot nooit iemand positief getest.
Dit heeft niks te maken met doping en dat hij zo abrupt aan de kant gezet wordt door zijn sponsor vind ik een voorbeeld van het ruggegraatloos meegaan in de hetze tegen doping. Alles om maar zelf geen gezichtsverlies te lijden.

Eigenlijk zou de dopingautoriteit eens controles moeten doen op een gemiddelde lokale dressuurwedstrijd van de knhs (in theorie kun je ook gecontroleerd worden als je met je tinker een b proef rijdt). Reken maar dat er dan een hoop ruiters geschorst gaan worden.

gomir
Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Springruiter Bart Bles positief bevonden op doping

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 00:15

Het is nu misschien niet bedoeld als doping, maar het is wel een ongeoorloofd middel.
En als iemand coke snuift of amfetamines slikt voor de barrage om net wat meer durf te hebben dan kan datzelfde middel wel prestatieverhogend werken (of je laten verongelukken :+ ), of een joint tegen de zenuwen als je hem om wil keren. In mijn ogen dus wel terecht dat deze middelen niet toegestaan zijn. En dan weet je als atleet dus ook dat je een risico neemt als je kort na gebruik aan de start komt. Gaat natuurlijk 100x goed, maar deze keer niet. En daar komt Bart dan in ieder geval eerlijk voor uit, dat siert hem.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Lithya
Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 05:12

Hinke schreef:
Ik vind het tenenkrommend wat hier gebeurd. De man neemt een drugs op een feestje - in zijn eigen tijd. Ik weet zeker dat hij niet de enige is- een tijd terug is iets vergelijkbaars gebeurd met buitenlandse ruiters.


Het was wel in zijn eigen tijd, maar er is bekend dat op het NK vaker wordt getest. Daarbij is het een ruiter die ook naar Herning had gekund later dit jaar, die zullen zeker kans op meer controle lopen.

Ruiters in het traject voor de Olympische Spelen kunnen ook te pas en te onpas een dopingtest moeten ondergaan.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anoukjuuuhh, U2andI, voet en 45 bezoekers