Paard met grote angst voor water

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Oskarrino
Berichten: 792
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Paard met grote angst voor water

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-22 18:33

Mijn paard is bang voor water, niet een beetje ook. Hij heeft het al lang! Het gaat van nattigheid op de stenen (plas van de regen oid) tot een kraan die aanstaat op stal. Vooral als je het water hoort spetteren.

In het begin wat "streng" aangepakt met hop gewoon staan, rustig beginnen met de hoeven en omhoog werken. Dit vooral met hete dagen na het rijden bijvoorbeeld. Hij blijft dan staan, maar vind het niet oké. Een vriendin zei toen; joh als je dit elke dag doet went hij wel.

Dit heb ik vorig jaar de hele zomer gedaan, maar nee, hij went niet. Hij is nu zover dat hij hem flipt als ik hem naar een spuitplaats wil brengen. Maar voeren daar gaat wel :+ (ik dacht ik maak er wat positiefs van). Ik heb de hele winter niet afgespoten want er was alleen koud water, dus vond ik geen fijn idee.

Emmer water met spons is ook niet oké...

Hij komt uit Hongarije waarbij ik zijn geschiedenis niet ken. Ik had gehoopt dat hij wel zou wennen, maar hij vind het écht verschrikkelijk.

Ik heb een afspraak gemaakt met iemand die mij gaat helpen met hem, maar die is pas 2 juli. Dus mocht iemand hier ervaring mee hebben hoor ik het graag!

Ik ga hem sowieso niet meer dwingen, dit werkt averechts en sowieso is hij dan niet te houden :+

Oskar <3


ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:03

Het eerste wat ik dan zou doen is uitproberen wat ie van warm water vindt.
Een van m'n paarden moet ik af en toe wassen, ook in de winter. Dat vindt ze prima zolang ik maar warm water gebruik.

Neem een emmer, doe daar ong 3 a 4 ltr koud water in en vul dat aan met ongeveer 1 ltr kokend water, uit de waterkoker. Prima warm water voor een lokaal wasbeurtje.


En voor iedereen die nu begint te zeuren over: waarom doe je hem dat aan?
Nou heel simpel: als ie ooit een wondje heeft, is het verdraaid handig als je dat gewoon even met water schoon kunt maken!

Dus TS, ik vind dat je goed bezig bent, hopelijk krijg je het voor elkaar.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Morganlefay
Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Paard met grote angst voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 19:43

Oeps :D mijn verzorgkroel vertikte het om te blijven staan bij een wasbeurt en liep altijd ervan weg.
Tot ik een keer op een hoogst onpedagogische manier mevrouw heb uitgevloekt. Iets met als je nu niet .. blijft staan ga je de ....in. Ze keek mij aan op een manier van oke nu moet ik me gedragen of anders..........
Nooit meer een paard gehad wat de benen nam bij een wasbeurt. Stond ook gewoon los.
Ik weet het was niet de meest slimme oplossing maar ik was het zo zat dat gedrein en gemiep om een paar spetters.

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

monsera
Berichten: 3071
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: Paard met grote angst voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 11:44

Ik zou er gewoon mee stoppen. Blijkbaar kon je hem vorig jaar de hele zomer afspuiten. Mocht hij inderdaad een wondje hebben kun je dat schoonmaken.

Ik snap wel dat hij na een hele zomer tegen zijn zin en angst in afspuiten deze reactie nu geeft op de spoelplaats. Ik zou hem gewoon in zijn waarde laten en het laten.

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag

Amber_anne
Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paard met grote angst voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 12:34

Die van mij houdt ook absoluut niet van water op haar lichaam. Hoofd is geen enkel probleem en vindt ze zelfs leuk.

Zolang ze genoeg stilstaan om een wond te verzorgen zou ik het laten. Je doet hem er geen plezier mee en ik ben bang dat je het alleen maar erger gaat maken

Pallatin
Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Re: Paard met grote angst voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 12:45

Ik heb een merrie gehad die een verschrikkelijke hekel aan water had, zelfs een emmertje en spons was een no-go. Dat onderging ze maar net, maar niet van harte…waterslang: no way….plasje door moeten lopen? Echt niet… idd wat anderen zeggen; in geval van wondjes kon ik het met enige moeite schoonmaken en verder heb ik t gelaten voor wat t was…
Mijn huidige ruim daarentegen is dol op water, die is olifant geweest in een vorig leven denk ik :')

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...

B_Fokker
Berichten: 134
Geregistreerd: 11-05-20

Re: Paard met grote angst voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 13:40

Ooit iemand op stal gehad wiens paard ik een tijdje moest verzorgen gedurende haar vakantie. Had een klein wondje die dagelijks schoongemaakt moest worden. Volgens eigenaar moest dit met heel veel voer om te belonen en af te leiden want paard was enorm bang van water. Met een paar keer rust en geduld ging dit uiteindelijk goed. Maak je er zelf geen 'big happening' van? Kan onderbewust al en paarden pikken dit erg snel op. Denk dat het goed is dat je iemand erbij haalt, ben benieuwd hoe dat gaat

DuoPenotti
Berichten: 29337
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 14:18

Mijn merrie was ook echt zo.
Maar het gaat steeds beter. En gisteren heb ik haar afgespoeld en ik geloof dat ze het stiekem zelfs een beetje lekker vond.

Wel met lauw water. Nooit koud.
En ik heb bij haar geen sproeikop op de slang. Dat vind ze te hard denk ik.

En het helpt haar om te borstelen daar waar ik ook het water op haar laat komen.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Oskarrino
Berichten: 792
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-06-22 14:58

B_Fokker schreef:
Ooit iemand op stal gehad wiens paard ik een tijdje moest verzorgen gedurende haar vakantie. Had een klein wondje die dagelijks schoongemaakt moest worden. Volgens eigenaar moest dit met heel veel voer om te belonen en af te leiden want paard was enorm bang van water. Met een paar keer rust en geduld ging dit uiteindelijk goed. Maak je er zelf geen 'big happening' van? Kan onderbewust al en paarden pikken dit erg snel op. Denk dat het goed is dat je iemand erbij haalt, ben benieuwd hoe dat gaat


Nee ik maak er verder niks groots van, wil hem gewoon kunnen verzorgen met water mocht dat nodig moeten zijn (zoals blessure, wondje etc).

Vorige zomer is het indd wel gelukt, maar wel met ketting + hoofdstel en dwang en een gefrustreerd paard. Dat wil ik dus niet meer, maar ik krijg hem geeneens in de buurt van de spuitplaats. Met eten komt hij dichtbij maar deinst gelijk weer weg na een hap (en dan staat de kraan geeneens aan)

Hij raakt al gespannen van een kraan die openstaat op stal (de wasbak voor schoonmaken van het bit, dus daar spuit ik hem al niet eens af, of de gootsteen op de camping als gasten aan het afwassen zijn).

Oskar <3


Rubs
Berichten: 506
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Paard met grote angst voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-22 21:45

Mijn paard was niet zo bang als die van jou, maar echt wel bang, alle kanten opspringen en echt niet op zn gemak. Hij vond het verschrikkelijk.
Dat jij hem niet meer dwingt vind ik verstandig van je. Met hitte heel langzaam aaien met een vochtige spons, zonder druppels. Er aan laten snuffelen. Als hij bezorgd kijkt even stoppen, en als hij afknabbelt of zucht mag je weer verder. Nu geniet mijn paard ervan en drinkt er zelfs uit. Ik begin wel nog steeds altijd onderaan z'n benen.

fokfanaat
Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 13:11

Morganlefay schreef:
Oeps :D mijn verzorgkroel vertikte het om te blijven staan bij een wasbeurt en liep altijd ervan weg.
Tot ik een keer op een hoogst onpedagogische manier mevrouw heb uitgevloekt. Iets met als je nu niet .. blijft staan ga je de ....in. Ze keek mij aan op een manier van oke nu moet ik me gedragen of anders..........
Nooit meer een paard gehad wat de benen nam bij een wasbeurt. Stond ook gewoon los.
Ik weet het was niet de meest slimme oplossing maar ik was het zo zat dat gedrein en gemiep om een paar spetters.


Niet de meest slimme oplossing/onpedagogisch? Verbaal geweld? Een paard verstaat je niet he.....

Sintara
Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 13:16

Misschien eens zijn favoriete borstel nat maken en dan op een fijne/ongevaarlijke plek 'poetsen'.
Gewoon laten kijken, beetje belonen.

Bij normaal gedrag ophouden en dan per keer steeds ietsjes uitbreiden

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

Morganlefay
Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 13:32

fokfanaat schreef:
Morganlefay schreef:
Oeps :D mijn verzorgkroel vertikte het om te blijven staan bij een wasbeurt en liep altijd ervan weg.
Tot ik een keer op een hoogst onpedagogische manier mevrouw heb uitgevloekt. Iets met als je nu niet .. blijft staan ga je de ....in. Ze keek mij aan op een manier van oke nu moet ik me gedragen of anders..........
Nooit meer een paard gehad wat de benen nam bij een wasbeurt. Stond ook gewoon los.
Ik weet het was niet de meest slimme oplossing maar ik was het zo zat dat gedrein en gemiep om een paar spetters.


Niet de meest slimme oplossing/onpedagogisch? Verbaal geweld? Een paard verstaat je niet he.....

Nope maar het gevoel erachter wel, dame weet precies wanneer ik not amused ben. ;)

Ben een HSP-er, dus wars van macht, hiërarchie en regels.
Een soeverein? die ligt in mijn gereedschapskist.

fokfanaat
Berichten: 20210
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Re: Paard met grote angst voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 13:34

maar waarom is het niet slim en onpedagogisch om te laten merken dat je het niet leuk vind?

Elisa2
Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard met grote angst voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 13:39

Ik zou gewoon blijven afsponzen met lauw water, het is een stukje basis opvoeding. Bij sommige paarden duurt het wat langer maar uiteindelijk gaan ze er wel aan wennen. Gewoon spons niet te nat maken en een beetje voorzichtig afsponzen..niet teveel op het hoofd dat vinden ze meestal niet fijn. Eventueel gewoon vast zetten in zijn stal.

Afspuiten vinden wel meer paarden niet fijn, als het niet perse hoeft dan is het imo ook niet nodig om te doen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Forcalquier
Berichten: 2062
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 13:58

Geen paard in de buurt die wel van water houdt en die je er naast kunt zetten?

Mijn merrie heeft zich 18 jaar lang verzet tegen iedere vorm van water. Paar maanden geleden; 1x samen met een paard buiten gaan rijden die er echt lol in had....10 minuten later stond ze tot de knieen in het water en kon ze er geen genoeg van krijgen.

Daar heb je een punt -> .

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard met grote angst voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 14:02

Onze jonge beesten liet ik vroeger op de snelle manier aan de water slang wennen. Halster om , lang touw door de tralies heen en tegen de stal wand aan staan. Slang met lauw water op de benen en zodra ze niet meer stonden te trappelen en stilstonden stopte ik meteen en dat misschien twee drie keer en klaar.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

ellepel
Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 14:09

mijn merrie heeft een trauma met water.
precies weet ik het niet,maar in het verleden is ze waarschijnlijk op hardhandige manier gedwongen.
die is al bang voor een lege tuinslang.
een spons die drupt is ook eng.
maar wat wel wil is een vochtige doek!
doekje natmaken en lekker mee zweet wegvegen.
wondje schoonmaken met een natte doek kan misschien ook wel.
al doe ik dat nooit want het is nooit nodig geweest.

maar natte doek dus,die kun je proberen.

scrabbel
Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Paard met grote angst voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 18:41

Ik zou helemaal opnieuw beginnen met de training. Dit betekend waterslang in de buurt, zodra hij rustig is verwijderen. Als dit niet meer eng is slang dichterbij. Hij rustig dan pas weer verwijderen. Hierbij geef je het paard de tijd om te wennen en leert hij dat ontspannen een beloning oplevert. De druk wordt verwijdert. Zelf doe ik dit het liefst in een ruimte waar het paard kan bewegen. Dus land of bak.

Als ik het verhaal nu lees (sorry als ik het verkeerd interpreteer) werd het paard gedwongen het te ondergaan. Nu hij te gek gaat doen gaat de druk eraf. Er wordt dus beloont op uit je plaat gaan. Blijf je bang staan dan gaat het door.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

Cynthia19877
Berichten: 6
Geregistreerd: 24-06-22

Re: Paard met grote angst voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 22:25

Ik zou ook proberen met lauw/ warm water.

snorkel1986
Berichten: 3005
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Paard met grote angst voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 22:35

Lange en tuinslang en afgesloten erf... Hooft hoeft niet nat naar er komt water tot je stil staat.. dan stop rondje stap en op de begin / gewenste plek op nieuw beginnen .. maar benen en buik moet gewoon kunnen vind ik..

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Oskarrino
Berichten: 792
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-22 23:13

Lauw/warm water maakt hem niet uit :+

De tuinslang zelf vind hij niet eng, daarmee kan je hem aanraken etc.

Vanavond z'n beste hengstige vriendinnetje er neer gezet en hem erbij gevraagd. Na veel twijfels en positieve motivatie is ie er naast gaan staan *\o/* Hem zelf niet afgespoten, hij hoefde alleen te kijken en even af te kauwen :)

Oskar <3

MirandaMalik
Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Paard met grote angst voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-22 23:47

Het is vooral belangrijk om te zorgen dat als hij ontspant je stopt.
Ook werkt het veel beter als je begint met afspuiten op de schouder en niet van onder bij de hoef, daar schrikken ze veel erger van. Verder gewoon een kwestie van doorgaan als hij beweegt en zodra hij stilstaat stoppen.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard met grote angst voor water

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 02:20

Ik zou het doen zoals je met alles iets nieuws wil aanleren en of vertrouwen wil winnen.

Ik kon mn merrie haar oog niet behandelen, geen wormenspuit geven en hoeven bekappen was ze gewend met een harde aanpak.

Heb ook gehoord dat ze me uitprobeerde, ons in de zeik nam en we de praam erop moesten zetten.

Van steigeren bij alles, staat ze nu gewoon los naast me. Alleen iets in de mond spuiten vraagt nog wat meer geduld, maar komt ook.

Je kan de straal ook heel zacht zetten. Laat iemand haar vasthouden of doe dat juist zelf en dan anaraken met de slang waar wat water uit komt. Belonen en als ze ontspant stoppen en weer belonen.

Je mag best doorzetten als ze gaat draaien en doen, maar je moet vooral niet boos worden of gefrustreerd raken. Echt hetzelfde blijven, rust en je doel voor ogen houden.

Ideaal zou zijn als je een spuitbox hebt.

senna21
Berichten: 11820
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 03:54

Waarom zou hij moeten leren om afgespoten te worden?
Een emmer met spons/lap voldoen ook wanneer het noodzakelijk is.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, YandexBot en 70 bezoekers