Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
koend
Berichten: 1238
Geregistreerd: 10-11-03

Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-22 00:36

ik worstel al narelang met volgende tegenstelling:

Het is warm en paarden zweten veel. Zo verliezen ze veel zouten ( electrolieten)
Klinkt perfect logisch.

Door miljoenen jaren selectie voelen paarden prima aan wat ze nodig hebben. Anders waren ze al lang uitgestorven. Als je denkt beter te doen dan de natuur, denk je best twee keer na.
Klinkt perfect logisch.

Ik heb altijd 2 paarden. In de loop der jaren zijner heel wat de revue gepasseerd.
In de zomer zitten ze ofwel 12/24 ofwel 23/24 in een grote weide. Ze leven dan voornamelijk van gras en ik voer bij volgens behoefte. Eentje werkt, eentje is gezelschap.
Het hele jaar door hebben ze zoutstenen ( vroeger rode, soms witte, nu een grijze en meestal ernaast nog himalayazout.)
Maar wat zie ik? De hele zomer komen ze niet aan hun zout. In oktober eten ze er eigenlijk van en daarna likken ze gewoon af en toe?

Ofwel zien al die wetenschappers iets over het hoofd,
Ofwel weten mijn paarden niet wat goed voor hen is.

Wie brengst klaarheid?


Xyris
Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 00:39

Ik ben ook benieuwd, ik heb her en der gehoord dat die likstenen helemaal niet zo nuttig zijn als dat men claimt dat ze zijn en dat het zich heeft ontwikkeld tot publiciteitsstunts, uitzonderingen daar gelaten. Ik lees graag even mee.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

koend
Berichten: 1238
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-22 00:53

ok. Maar bij electrolieten stel ik mij nog meer vragen.
Ze zijn stinkend duur voor 90 % zout en de paarden hebben helemaal geen keuze. Ze kunnen dus ook niet aangeven dat het echt niet hoeft.

Hannanas
Berichten: 13007
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 00:59

koend schreef:
ok. Maar bij electrolieten stel ik mij nog meer vragen.
Ze zijn stinkend duur voor 90 % zout en de paarden hebben helemaal geen keuze. Ze kunnen dus ook niet aangeven dat het echt niet hoeft.


Ze kunnen wel zelf bepalen als je aparte kuipen water plaatst met verschillende toevoegingen.
Een emmer met elektrolyten, emmer met zout, emmer met zeewier of veendrenkstof etc

Niet banketstaaf maar poetsen.

Forcalquier
Berichten: 2062
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 02:05

Hier exact hetzelfe verhaal. Overal op social zag ik (2 jaar terug) mineralenbuffeten voorbij komen, de één nog uitgebreider als de ander. Gevoed door het idee (dat ik een slechte baas was) en mijn paarden inmiddels flink tekorten moesten hebben, heb ik als een wilde ingeslagen en zo'n buffet gebouwd. Verspreid over de track nog de nodige blokken/stenen geplaatst.
Maar mijn 5 paarden? Die kijken er dus niet naar om.....ja ergens rond September/Oktober wanneer de helft van de stenen zijn weggespoeld :')
Na 2 jaar proberen ben ik nu weer terug bij 1 normaal vit/min.blok en 1 reuze emmer mineralen.

Daar heb je een punt -> .

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 02:32

Wij hebben wel een liksteen en soms 2 of 3, dus wit, rood en himalaya. Soms likken ze eraan, soms niet. Het hangt me niet in de weg, dus zoek het maar uit.

Ik denk wel dat er verschil zit in mineralen in water of een liksteen. In water moet je doseren en de ene zal anders smaken dan de andere.
We hebben doorgaans drinkwater, 2x een poel en na regen, regenwater. Ze kiezen dan niet altijd het verse drinkwater.

Of ze iets nodig hebben of dat het lekker is, weet je nooit zeker. Mensen maken elkaar ontzettend bang voor tekorten, maar die zijn helemaal niet altijd terecht. Ze rekenen met tabellen van gemiddelden. Maar er zijn zoveel factoren die daarnaast nog meespelen.

Vroeger reden we onze pony's best wel in het zweet en vielen ze nooit om. Ik zeg niet dat het goed is en met echt warm weer werd er wel rustiger gedaan in de les, maar ze kregen verder niks.

Ik wil wel een paar likstenen erbij kopen en hang het wel onder dak en dan zien we wel. Ben gewoon benieuwd, maar ga er niet 10 ophangen.

Het is wel zo dat veel paarden op een pp sober gehouden en gevoerd worden. Misschien dat die dan eerder gaan likken dan paarden die vol in het voer staan. Wij hebben wel een pp, maar verder worden ze best "normaal" gehouden.

Er zijn trouwens ook veel mensen die zout over het voer standaard aanbieden. Ik snap de theorie, maar ben er zelf heel voorzichtig mee en geef het niet zo los bij.

puppy1128
Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 05:35

Ik heb geen liksteen meer. Ik bied zout los aan, werkt veel beter. Hij gaat echt geen 5 uur likken per dag om aan voldoende zout te komen. En dat snap ik.

Hij wilt op het strand ook even een slokje zeewater. Ik vind het niet te zuipen.. Door zijn snor kan ie ook lekker nalikken. :+


8nnemiek
Berichten: 43377
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 07:44

Zout droogt uit, dus misschien zit er ergens diep in het instinct van een paard dat het in droge/warme periodes geen zout eet? Ik heb geen idee. Hier hadden we een paard dat echt veel zout at, die schraapte met de tanden over de liksteen.. en de andere likt er hooguit af en toe aan, en doet jaren met een steen.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 08:05

Ik heb nog nooit electrolieten bijgevoerd eerlijk gezegd. Er hangt wel een zoutblok en die wordt ook gebruikt.
Gericht electrolieten vind ik meer iets voor echt serieuze sport of urenlange trektochten waar je er niet aan kunt ontkomen dat je midden op de dag bij hitte je paard drijfnat in het zweet moet rijden. Met enkel een beetje zweet aan de hals is dat geen vergelijk.

Ibbel
Berichten: 49065
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 08:13

Er is een onderzoek gedaan, nog niet zo lang geleden, dat aangetoond heeft dat paarden (maar, als ik het me goed herinner, wel bij paarden die zware inspanningen hadden gedaan/veel hadden gezweten) helemaal niet weten wat ze nodig hebben en de verliezen dus níet zelf goed aanvullen. Ik zou echt even moeten graven of ik het terug kan vinden trouwens.

Electrolieten is veel meer dan alleen zout (NaCl). Het is een mix van Na, Ca, K en Mg die verloren gaat in het zweet, niet alleen Na. Alleen Na bijvoeren kan de electrolietenbalans dus in theorie flink verstoren. Vandaar dat enduranceruiters echt electrolietenmix bijvoeren, en geen liksteen als zoutbron.

Dat paarden gewoon 'los' vooral in het najaar (en, denk ik, ook het voorjaar) hun liksteen veel gebruiken is naar wat ik hier thuis merk gekoppeld aan het verharen. Dan hebben ze kennelijk gebrek aan 'iets' (want ze eten hier dan ook zand) waardoor ze op zoek gaan en dus ook (veel) zout gaan likken.

Edit: kan dat verhipte artikel over 'eigen keus werkt niet' natuurlijk niet vinden, zag wel dat een zoutblok in principe voor niet/weinig werkende paarden genoeg is omdat gras/hooi normaalgesproken hoog in K is. En Ca en Mg verdwijnt in lagere hoeveelheden en zit ook gewoon in het gras/hooi.

Vandaar dat een liksteen normaal gewoon voldoende is.

Olympia96
Berichten: 3295
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 08:49

Ik heb altijd een ton met zout water (Keltisch zeezout) klaar staan. Onze halve Haf drinkt daar heel regelmatig uit. Sinds hij dat doet heeft hij geen harde manenkam meer.
Mijn Gelderse neemt af een toe een slokje, maar beduidend minder.

Ze kiezen zelf of en wanneer ze het zout nodig hebben.

Brainless
Berichten: 29715
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 08:59

Ibbel schreef:
Er is een onderzoek gedaan, nog niet zo lang geleden, dat aangetoond heeft dat paarden (maar, als ik het me goed herinner, wel bij paarden die zware inspanningen hadden gedaan/veel hadden gezweten) helemaal niet weten wat ze nodig hebben en de verliezen dus níet zelf goed aanvullen. Ik zou echt even moeten graven of ik het terug kan vinden trouwens.

Ik weet dat mijn shet dat sowieso niet weet.. hij eet alles wat los en vast zit.
Of het nu wel of niet eetbaar is.

Mijn arabier is veel kieskeuriger en eet gewoon niet als hij denkt het niet te lusten.
Zout(blokken)? Daar komt hij niet bij in de buurt.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 10:28

En toch........

We hebben een veulen van 5 Mei. Ik had nog een beetje zuring op de wei en zag hem er van eten. Daarna is dat toch wel gestopt. Ik zie ook op de wei wat ze laten staan en waar hun voorkeur naar gaat. Ook met de bomen en planten. Wil niet zeggen dat ze het nodig hebben, maar wel dat ze voorkeuren hebben en die zijn vrijwel gelijk.

Er zijn allang meer soorten likstenen dan alleen zout of himalaya. https://www.boomlooszadelbecidor.nl/search/liksteen/

Vanwege darmziekte moet ik op mijn electrolyten letten. Heel in het begin heb ik zouttabletten gehad ( Van de MDL arts!! ), maar voor mij werkt even zitten, eten en goed drinken ook prima. Maar ik voel wel wanneer het de verkeerde kant op gaat.

Dat is wat anders dan de dagelijkse behoefte die je nodig hebt.

Forcalquier
Berichten: 2062
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 10:48

Ibbel schreef:
Er is een onderzoek gedaan, nog niet zo lang geleden, dat aangetoond heeft dat paarden (maar, als ik het me goed herinner, wel bij paarden die zware inspanningen hadden gedaan/veel hadden gezweten) helemaal niet weten wat ze nodig hebben en de verliezen dus níet zelf goed aanvullen. Ik zou echt even moeten graven of ik het terug kan vinden trouwens.

Electrolieten is veel meer dan alleen zout (NaCl). Het is een mix van Na, Ca, K en Mg die verloren gaat in het zweet, niet alleen Na. Alleen Na bijvoeren kan de electrolietenbalans dus in theorie flink verstoren. Vandaar dat enduranceruiters echt electrolietenmix bijvoeren, en geen liksteen als zoutbron.

Dat paarden gewoon 'los' vooral in het najaar (en, denk ik, ook het voorjaar) hun liksteen veel gebruiken is naar wat ik hier thuis merk gekoppeld aan het verharen. Dan hebben ze kennelijk gebrek aan 'iets' (want ze eten hier dan ook zand) waardoor ze op zoek gaan en dus ook (veel) zout gaan likken.

Edit: kan dat verhipte artikel over 'eigen keus werkt niet' natuurlijk niet vinden, zag wel dat een zoutblok in principe voor niet/weinig werkende paarden genoeg is omdat gras/hooi normaalgesproken hoog in K is. En Ca en Mg verdwijnt in lagere hoeveelheden en zit ook gewoon in het gras/hooi.

Vandaar dat een liksteen normaal gewoon voldoende is.



Ik meen dat artikel ook te hebben gelezen, kan het ook niet vinden.
Wél veel info op paardnatuurlijk over stenen en de verhoudingen.

Mijn paarden doen niet zoveel in de zomer, presteren bij hoge temperaturen komt al helemaal niet in hun woordenboek voor.
Wij zijn terug naar 2 blokken, balancer, weidegang en hooi. Vond het echt weggegooid geld dat allemaal stond te verpieteren.

Daar heb je een punt -> .

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 10:51

Bij eventing en endurance ontkom je denk ik niet aan een goed overwogen samenstelling met zouten.
Maar een gewoon paard dat hooguit een uurtje per dag verplicht beweegt dat goed in het velletje zit ga ik niets extra aanvullen omdat het warm is, dat doe ik bij mezelf ook niet.
Het is hier nu al heel de week boven de 30 graden en behalve gewoon warmte sloom heb ik niet bepaald het idee dat de paarden daar nou zo heftig onder staan te lijden of zo. Bij een buitenrit (savonds) komt mijn dier ook nu niet extreem in het zweten. De vliegen zijn irritanter.

josien_m_
Berichten: 2401
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 11:17

Wat ik me herinner is dat paarden planten herkennen voor wat ze nodig hebben. Maar dat geldt niet voor losse mineralen. Die komen ook in die vorm niet voor maar wordt door ons mensen aangeboden. Bij normaal werk en gezonde paarden lijken mij al die extra toevoegingen ook niet nodig. Ik geef ze in ieder geval niet.

Muze
Berichten: 5261
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 11:21

Dat is niet helemaal waar, want paarden kunnen wel graven in zand en daarmee zoeken naar specifieke mineralen. Ze komen niet allemaal van de plant af.

SuusEquus
(Sport)massage, lymfedrainage, acupressuur (io)

josien_m_
Berichten: 2401
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 11:22

ok, half waar, je hebt gelijk!

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:23

Tamme paarden groeien meestal op achter stroomdraadjes ik denk dat ze niet (meer) aanvoelen wat ze moeten eten.Ook omdat ze dat niet (kunnen) leren van hun kudde.Ze eten ook giftige planten als je niet voorzichtig ben.
En eerlijk is eerlijk wij verlangen ook zelden naar een stronk broccoli .

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:41

Mineralen zitten ook gewoon in planten, daarvoor hoef je niet perse aan een steen te knagen.
Ik ga er gewoon vanuit dat als een paard in de zomer zich normaal gedraagt en goed in zijn vel zit, ik geen extra dingen hoef toe te voegen aan het normale basis beleid. Het is in noord-europa ook nooit 3 weken 40 graden aan stuk.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:48

Maar juist door het aanbieden van hooi ipv een gevarieerd natuurgebied en aanvullen met biks, muesli, supplementen wordt veel scheef getrokken.

En je ziet dat heel veel paarden problemen hebben met hoeven, huid, spieren etc.

Het is alleen een totaal pakket. Vrije beweging, sociaal contact, je drinkwater, het werk, het voer. Niks stata los van elkaar. Heel veel mensen willen iets als toverdrankje.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Schijnbare tegenstelling in het zout verhaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 12:59

Er staat een paard op stal waarbij de zoutblok wel voor een verschil heeft gezorgd. Hij drinkt standaard te weinig (huidplooi-test slaagt die eigenlijk net niet in). Sinds de zoutblok in de voerbak ligt en hij dus 'verplicht' wordt zout tot zich te nemen terwijl hij eet, drinkt hij vaker. Dit terwijl hij ook daarvoor zout kon likken, maar dit niet zelf deed. Nu is dat natuurlijk ook maar 1 voorbeeld. Andere paarden hebben ook een zoutblok, komen daar ook niet vaak aan, maar hebben ook geen problemen. Ik denk dat we als eigenaar dit zelf in het oog moeten houden en daar waar nodig ingrijpen 'tegen wil en dank' van het paard. Ik zou de verantwoordelijkheid dat ze zichzelf wel gezond houden niet bij het paard zelf leggen.

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 13:21

superpony schreef:
En je ziet dat heel veel paarden problemen hebben met hoeven, huid, spieren etc.


Dan zit je paard dus niet gewoon gezond in zijn vel, het omgekeerde van wat ik schreef.
En dan is het logisch om dingen te proberen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 13:23

Sizzle schreef:
superpony schreef:
En je ziet dat heel veel paarden problemen hebben met hoeven, huid, spieren etc.


Dan zit je paard dus niet gewoon gezond in zijn vel, het omgekeerde van wat ik schreef.
En dan is het logisch om dingen te proberen.


Nee, maar vaak weten mensen niet waar het door komt. Er wordt ontzettend veel aan symptoom bestrijding gedaan.

En mensen worden bang gemaakt voor tekorten en er wordt dik verdiend aan van alles aanvullen..........

Kendra
Berichten: 8728
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 13:48

- Wij hebben ooit een merrie gehad die geboren was op Terschelling en die at altijd zout. Ik denk dat dat komt omdat alles daar zouter is en haar hele lijf gewend was aan een bepaalde hoeveelheid zout.

- Wij strooien zout op het gras (met de kunstmest) voor de smakelijkheid en zodat ze tijdens het weideseizoen altijd voldoende zout binnenkrijgen. Is ook veel goedkoper dan toevoeren :-). Misschien ligt dat ook op de wei van TS?

- Elektrolyten hoeven niet duur te zijn, even goed zoeken... Ik koop ieder jaar 1 x 5 liter van de Paardendrogist en doe daar eigenlijk het heel jaar mee. Voer alleen als ze veel zweten en in de zomer altijd na een wedstrijd (+/- 2 dagen).

- Je moet de huid van je paard goed in de gaten houden, uitdroging is natuurlijk waar iedereen echt bang voor is. Dus als je in het vel knijpt en het veert niet direct terug, is het tijd voor elektrolyt.

- Paarden weten misschien wat ze nodig hebben, maar dat is niet altijd voorradig op een halve hectare achter een stroomdraadje...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 32 bezoekers