Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie
Berichten: 13998
Geregistreerd: 20-04-16

Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-06-22 21:31

Bokt
Algemeen

[ img ]
Remi Bader. Foto: Still van een TikTok-filmpje van Remi Bader/


Remi Bader, een TikTok-ster, zegt dat ze belachelijk is gemaakt om haar gewicht. Remi wou tijdens een reis paardrijden, maar ze werd geweigerd omdat ze volgens een medewerker van de ranch te zwaar was. ze claimt in het verleden te hebben paardgereden, maar "nooit dit probleem heeft gehad."

Remi Bader roept de eigenaren van de Deep Hollow Ranch op om eerlijk te zijn over de richtlijnen voor het maximum gewicht om paard te rijden, zodat men niet voor niets naar de ranch afreist. Ze vraagt ook of iedereen, van elke maat, respectvol benaderd kan worden. Naar verluid is ze door een werknemer, naar verluid de zoon van de eigenaar, van de ranch "dikke b**ch" genoemd onder één van haar TikTok-video's.

Maximum gewicht
Er zit een groot verschil tussen de draagkracht en de trekkracht van een paard. Paarden en pony’s kunnen meer gewicht trekken dan dat ze kunnen dragen. De trekkracht wordt ook wel uitgedrukt in paardenkracht. Het arbeidsvermogen van een gemiddeld paard is 1 pk, waarbij het bijvoorbeeld een paardentram moet trekken.

Maar wat is nu eigenlijk het maximum gewicht dat een paard kan/mag dragen? Over het algemeen kan je zeggen dat een paard 15-20% van zijn lichaamsgewicht kan dragen. De KNHS en FNRS houden bijvoorbeeld 17% van het gewicht van het paard als grens aan.

Een paard van 600 kilogram zou dus een ruiter kunnen dragen die 102 kilogram weegt. Dat is niet meer dan een richtlijn, want er spelen meer factoren mee. Is de ruiter iets zwaarder maar heeft hij een goede conditie, kan hij onafhankelijk zitten en hulpen geven? Of is hij wat lichter, maar slap en ongecoördineerd? Ook de bespiering en getraindheid van het paard spelen een rol. Ook de rompstabiliteit van zowel paard als ruiter is heel belangrijk. En wat vraag je van het paard? Welke oefeningen moet hij doen, in welke gangen laat je hem lopen en hoelang? Het welzijn van het paard moet altijd vooropstaan. Het belangrijkste is dat ruiters zelf blijven reflecteren op waar ze mee bezig zijn. En omdat je soms blinde vlekken krijgt als je ergens lang mee bezig bent, is het goed om anderen mee te laten kijken. Hoe beïnvloedt mijn manier van rijden het paard?

Twijfel je of je paard en jij als combinatie bij elkaar passen? Deze checklist op de site van de KNHS kan je helpen:
  • Wat is mijn gewicht?
  • Hoe fit ben ik?
  • Hoe staat het met mijn instructie?
  • Hoe verhouden mijn paard en ik zich tot elkaar?
  • Hoe ziet mijn paard eruit?
  • In hoeverre is hij fit en gelijkmatig bespierd?
  • Geeft hij blijk van hinder?
  • Past mijn zadel goed, op het paard en onder mij?
  • Wat kan ik doen om te optimaliseren?

Ben je tot de conclusie gekomen dat je toch iets te zwaar voor je paard bent? Dan heeft de KNHS nog een positief lijstje voor je gevonden:
  • Gelukkig helpt ons paard bij het calorieën verbranden.
  • Twee stallen met stro uitmesten, kruiwagens leegmaken, een pak stro opstrooien, vegen: 175 kcal.
  • Twee stallen met zaagsel uitmesten, kruiwagens leegmaken, vegen: 168 kcal.
  • Met de mestvork de mesthoop fatsoeneren gedurende vijftien minuten: 99 kcal.
  • De kanten van de rijbaan uitharken gedurende vijftien minuten: 88 kcal.
  • Te voet een springparcours met twaalf sprongen verkennen: 42 kcal.
  • Losrijden en daarna het parcours van bovengenoemd punt springen: 148 kcal.
  • Een halfuur rijden op vlakke bodem: 205 kcal.
  • Te voet een crosscountryparcours verkennen gedurende 45 minuten: 195 kcal

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Joanne1987
Berichten: 5888
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Den Bosch

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 21:34

Ja, ik vind dit iets heel goeds!
Chapeau, kunnen veel maneges/stallen iets van leren

04-12-2013 Damon <3 13-07-2016 Cody

Social media: Bakesby.Jo

maras
Berichten: 2339
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 21:43

Mee eens, steeds meer maneges hanteren gewicht limieten, een uitstekend initiatief! Ik heb geen oordeel over iemands gewicht maar wel als ze met een te zwaar gewicht op een rug van een paard gaan zitten. Dat vind ik een no go.

Suzanne F.
Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 21:46

Eens. Je mag net zo zwaar zijn als je zelf wilt. Maar ga dan niet meer op een paard zitten.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

tiwi1969
Berichten: 7628
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 21:54

Helemaal mee eens, ik ben te zwaar en stap echt niet meer op een paard tot er minstens 25 kg af is en dan nog niet op mijn jonkie.

Ik ga mijn eigen weg en heb mijn eigen doelen. Pak daar gerust van mee, maar ga je eigen weg.

996981
Berichten: 9686
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 21:57

Natuurlijk mag je geweigerd worden om je gewicht. Niet in de laatste plaats omdat de eigenaar zelf zeggenschap heeft over zijn eigendom. Dat je daar eventueel gebruik van mag maken doormiddel van huur is een privilege, geen recht.

Sonnentanz Z2+7 - San Dominik Z2+2
Nourejev Z1+2 - King Tasso Z1+ 8

Utixo
Berichten: 6563
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 22:04

Moderatoropmerking:
We begrijpen heel goed dat dit een gevoelig onderwerp is en er veel over te zeggen valt. Desondanks zullen we namen van mensen die niets met dit nieuwsbericht te maken hebben verwijderen.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 16-06-22 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

marije1109
Berichten: 1134
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 22:29

En vergeet het gewicht van het zadel niet. Zeker een westernzadel.

Life is good, Marie mijn topper!

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 22:31

Is tegenwoordig een heet hangijzer in de paardenwereld. Soms wordt het ook wel wat overdreven. Maar dat is met alles zo.

Nou dan maar het beste weinig eten.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 22:33

Tja,ze schrijft dat ze meer dan 240 pounds weegt, minimaal 108kg dus. Daar komt 20kg bij voor zadel en kleding. Dan zit je op minimaal 128kg. Er vanuit gaande dat ze de 17%regel hanteren dan heb je een paard nodig van meer dan 750kg. Denk dat de gemiddelde ranche daar quarter-achtigen van rond de 500/550kg heeft staan. Niet zo gek dat ze haar niet kunnen voorzien van een passend paard.

Pallatin
Berichten: 2491
Geregistreerd: 30-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 22:47

Het was wel handig geweest als die gewichtslimiet op voorhand duidelijk was, dat ben ik met deze dame eens. En iemand een dikke bitch noemen vind ik ook niet kunnen….
Maar dat zij de naam van de ranch in kwestie out in the open knalt vind ik dan weer niet zo netjes…en dat vind ik eindelijk ook niet zo netjes van de Bokt redactie in deze…
En terecht en logisch dat ze een limiet hanteren. Ik heb 1x in Amerika een lange rit gemaakt en deze telefonisch geboekt. Ik heb toen benadrukt dat ik echt een ‘paard’ wilde geen pony oid aangezien ik erg lang ben en dat voor een pony of quarter geen doen vind… :D ookal ben ik voor mijn lengte prima op gewicht
En verder komt er op mijn paard van 640 kilo echt niet iemand die >100 kg weegt….vind dat eigenlijk nog veel

I'll do my best, I'll do my best to do the best I can...


Tancreda4
Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 22:51

Het gaat om dierwelzijn en ja, dan vind ik het geen probleem dat mensen geweigerd worden die te zwaar zijn. Hoe lullig ook voor hen.

Ik ben niet dik, maar wel lang. En mocht op vakantie okk niet meerijden omdat ik boven de 70 kilo weeg. Jammer maar helaas. Het moet ook leuk blijven voor de dieren.

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 22:57

Natuurlijk mag dat, je mag toch ook geweigerd worden als je langer dan 2 meter bent in sommige attracties..veiligheid.
In dit geval het welzijn en veiligheid van het paard in het geding.

Wat mij betreft gaan ze op gewicht nog strenger zitten. Zie nog veeeeels te veel mensen die niet in een zadel passen, maar wel willen rijden.

Ineke2
Berichten: 33097
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:02

Tancreda4 schreef:
Het gaat om dierwelzijn en ja, dan vind ik het geen probleem dat mensen geweigerd worden die te zwaar zijn. Hoe banketstaaf ook voor hen.

Ik ben niet dik, maar wel lang. En mocht op vakantie okk niet meerijden omdat ik boven de 70 kilo weeg. Jammer maar helaas. Het moet ook leuk blijven voor de dieren.

Boven de 70? Dan kunnen aardig wat mensen niet meer rijden.
De dame in kwestie, als die ruim boven de 100 kilo weegt tja… Moet je dan echt nog op een paard willen vraag ik mij dan af?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

purny
Berichten: 27461
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:02

Het zou ook fijn zijn dat ruiters ook zelf de verantwoording nemen om bij een bepaald gewicht niet meer op te stappen. Hoe graag ze ook willen.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

dancertje
Berichten: 3458
Geregistreerd: 13-12-05
Woonplaats: Waarder

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:05

Mijn gewicht is al jaren de reden dat ik niet meer rij(maak een bepaald hormoon niet waardoor afvallen niet lukt baal er ontzettend van) dus weigeren om gewicht dat mag zeker wel zou het ze netjes staan dit gewicht bijv bij boeking er bij te zetten.
en iemand uitschelden daarna dat is alles behalve netjes

Tancreda4
Berichten: 24022
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:07

Ineke2 schreef:
Tancreda4 schreef:
Het gaat om dierwelzijn en ja, dan vind ik het geen probleem dat mensen geweigerd worden die te zwaar zijn. Hoe banketstaaf ook voor hen.

Ik ben niet dik, maar wel lang. En mocht op vakantie okk niet meerijden omdat ik boven de 70 kilo weeg. Jammer maar helaas. Het moet ook leuk blijven voor de dieren.

Boven de 70? Dan kunnen aardig wat mensen niet meer rijden.
De dame in kwestie, als die ruim boven de 100 kilo weegt tja… Moet je dan echt nog op een paard willen vraag ik mij dan af?


Vond ik eerst ook, maar het ging hier achteraf om kleine tengere paardjes, dus ik snapte het goed dat het zo laag lag. Maar iets voor kids. Je kon er wel mee wandelen en zwemmen als alternatief.

VillaNeusjes
Berichten: 6097
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:24

Mag je geweigerd worden? Ja. Maakt de grens uit? Dat bepaald de eigenaar wat mij betreft. Zijn paard, zijn keuzes.

Maar als je een bedrijf hebt en er een limiet voor hebt is het idd fijn als je dat gewoonweg van tevoren kenbaar maakt op een gewone nette manier. En iemand uit schelden erom is totaal niet nodig. Van geen enkel persoon hoeft dat ged4ag geaccepteerd te worden.


WARNING: The above post may contain sarcasm and/or sophisticated satire. Any psychological damage sustained is purely your fault!

Veulen84
Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:48

marije1109 schreef:
En vergeet het gewicht van het zadel niet. Zeker een westernzadel.


Die zijn dan wel zwaarder, maar hebben wel een veel betere drukverdeling. En dat zou voor mij wel een factor zijn.

troi schreef:
Tja,ze schrijft dat ze meer dan 240 pounds weegt, minimaal 108kg dus. Daar komt 20kg bij voor zadel en kleding. Dan zit je op minimaal 128kg. Er vanuit gaande dat ze de 17%regel hanteren dan heb je een paard nodig van meer dan 750kg. Denk dat de gemiddelde ranche daar quarter-achtigen van rond de 500/550kg heeft staan. Niet zo gek dat ze haar niet kunnen voorzien van een passend paard.


Die 17% is een nederlands verzinsel he. Er is nergens een wetenschappelijke onderbouwing voor die 17%. Ik weet niet beter dan dat het enige echte onderzoek aangaf dat paarden bij 24% totaalgewicht lichamelijk herleidbare problemen lieten zien. Er zijn nog steeds geen goede lange termijn onderzoeken.


In amerika rijden er vaker gespierde mannen op quarters. Die gaan ook makkelijk die richting op. Het feit dat ze waarschijnlijk helemaal geen echte ruiter is en daardoor ongebalanceerder is dan die ervaren ruiter zou voor mijn veel eerder een probleem zijn. De beslissing is aan de eigenaar en de reden dat ze geweigerd wordt kan echt meerdere lage bevatten dan alleen te zwaar ( maar dat zullen we eerder onthouden dan andere redenen).

Te koop traditioneel model dressuurzadel met kort draagvlak. 17/17,5 inch en boommaat 33. Pb voor foto's en info.


EarthFocus
Berichten: 3233
Geregistreerd: 26-09-08
Woonplaats: In mijn eigen wereldje..

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 23:55

Helemaal prima dat zwaardere ruiters niet op de paarden mogen.
Dit is voor de paarden enkel maar beter.

Richtlijn tussen de 15% en 20% hou ik zelf ook aan.

Mijn lusitano van 1.65 weegt 530kg
(Maximaal gewicht van ruiter+tuig= 106kg) maar ik zal niet iemand van 100kg op mijn paard laten rijden.

Mijn tinkermerrie is maar 1.45 en ik 1.70. Ik vind mezelf te groot, maar als je naar gewicht kijkt, weegt mijn tinker meer dan mijn lusitano, namelijk 545kg.
Dit zou betekenen dat zij inclusief tuig maximaal 109kg mag dragen.
Dit zal ik ook nooit doen.
Voor mij is de max op mijn tinkermerrie 80kg.

The best therapist never said a word to me...
They look into my soul and he knows everything.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 00:11

Ik begrijp niet dat ze daar zelf niet over nagedacht heeft. Dat je ooit eens hebt gereden kan best. Maar tijden veranderen. En soms worden mensen ook zwaarder, dus wat woog ze toen?

Dat ze daarna is uitgescholden is misschien niet netjes, maar het kan ook zijn dat ze de ranch niet zo netjes heeft afgeschilderd.

Forcalquier
Berichten: 2062
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 01:32

Wanneer een ranch, dat touristen ontvangt, onder een tiktok post zo reageert; vraag ik mij af of er niet meer heeft plaatsgevonden.

Dat er strenger wordt gekeken naar gewicht, is in het belang van de dieren juist heel netjes.

Heb zelf ook een iets zwaardere periode gekent en ben redelijk lang. Wilde op berg rit in het buitenland en daar gaf de eigenaar keurig aan dat het enige paard waar ik op zou kunnen rijden de aankomende dagen al geboekt stond. Deze man had voornamelijk ranke e-pony's en 1 Fries.
Ik kan daar eigenlijk alleen maar begrip voor opbrengen, welzijn boven geld.

Daar heb je een punt -> .

Mars
Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Mag je geweigerd worden om je gewicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 05:13

Deze dame weegt dus 108kg bij een lengte van 1.70m (5ft7”). Dat maakt een BMI van 37.4, waarom zou je met zoveel overgewicht uberhaupt nog op een dier gaan zitten?
Chapeau voor de ranch die staat voor dierenwelzijn, ik vind het eerder een goede reclame voor ze. Als ze mevrouw de influencer hadden laten rijden waren de commentaren ook niet best geweest dus in die zin hadden ze het nooit goed kunnen doen. Behalve vooraf beter communiceren, gezien mensen zelf geen inzicht hebben in hun gewicht en keuzes om wel/niet op een dier te gaan zitten.

In het verleden gebeurd niets (meer)
In de toekomst gebeurd (nog) niets
Er is alleen maar nu

Loretta
Berichten: 8712
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 06:16

Tancreda4 schreef:
Ik ben niet dik, maar wel lang. En mocht op vakantie okk niet meerijden omdat ik boven de 70 kilo weeg. Jammer maar helaas. Het moet ook leuk blijven voor de dieren.


Soms vind ik wel dat er erg overdreven wordt. 70 kilo is wel een erg hoge eis. Ging het om shetlanders ofzo.

karrij
Berichten: 1046
Geregistreerd: 13-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 06:26

omgerekend zit ik op 18%, volgens berekening en dan vind ik dat ik al te dik ben voor mijn paard.
Ik snap het wel


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ALiuvv, bonnielau, GoogleAdsense, Kimberly520, kimwilliam, Lau07, Poety, Sanne_zepp, secricible, Zilkesteyn70 en 92 bezoekers