Stelling en buiging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

novalol
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-04-22

Stelling en buiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-22 08:32

Hey,
Ik rijd nu een aantal maanden dressuur. B ging mij super goed af. L1 ook hoor maar wel iets minder goed. Heb nu al een aantal winstpunten maar heb telkens het commentaar “stelling en buiging”. Ik heb hier al veel op getraind maar mijn pony is best wel sterk en laat niet snel los. Ik kan hem vaak wel nagevelijk rijden er zitten echt goede stukken in maar met voltes (12 meter) is het veel lastiger. Hebben jullie tips om dit te oefenen? Zal een osteopaat misschien helpen om hem losser in het lijf te maken?


Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Stelling en buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 08:55

Eerder goede instructie. En leer goed longeren. Dat kan je ook enorm helpen hiermee. Ik longeerde met touwtjes en deed dan de lijn door het bit terug naar de singel.
Maar dan moet je wel heel goed weten wat je doet. Dus dat zou ik met een ervaren iemand/instructrice doen.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Relaxed
Berichten: 26405
Geregistreerd: 01-06-05

Re: Stelling en buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:17

Les nemen.. Het begint al met dat je zegt dat de pony niet los laat, dan ligt het probleem toch echt bij jezelf :)

pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:18

Een osteopaat eens naar je pony laten kijken kan zeker geen kwaad.
Je schrijft dat je pony niet snel loslaat. Let eens op wat je zelf doet als hij vasthoudt... De kans is groot dat je zelf dan ook meer gaat vasthouden waardoor jullie in een vicieuze cirkel komen. En besteed zeker ook voldoende aandacht aan je andere hulpen (been-, gewicht-, zithulpen).
Maar zoals Suzanne al aangeeft, zoek je best goede instructie. Een instructeur kan met jou gerichter gaan kijken naar hoe je op bepaalde dingen best reageert en kan je helpen om de stelling en buiging beter door te laten komen.

novalol
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-22 10:10

Relaxed schreef:
Les nemen.. Het begint al met dat je zegt dat de pony niet los laat, dan ligt het probleem toch echt bij jezelf :)


Heb 2x in de week les bij mensen die heeel hoog hebben gereden en opleiding hebben etc.

midgie
Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Re: Stelling en buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 11:33

Beginnen om te weten wat is stelling en wat is buiging.
Zoek een goeie instructrice die jou kan uit leggen wat het is en waarom het nodig,
Als je de stelling mist en buiging mist kun je ook niet nagevelijk rijden, dus ja wat is nageeflijk?
Longeren kan helpen maar ook daarin moet jij weten wat stelling en buiging is en hoe voelt dat?
Longeren aan touwtjes krijg je nooit en te nimmer ee goed gesteld paard mee en ook geen goeie buiging dus leer longeren aan de kaptoom, als je longeert aan het bit train je de onderlijn van het paard en juist dat wil je niet, je kan ook geen paard longeren aan enkel zijn onderkaak, want wat bereik je daarmee?
Dus leer wat stelling is en wat buiging is en dat je dat nooit af mag dwingen, want je rijd het paard niet op zijn hoofd/onderkaak maar op jou zit, dus ja neem les en verdiep je ook eens echt in wat een aard is en hoe hij beweegt, dus leer dat de dressuur is voor het paard en niet voor punten op de wedstrijd.

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Stelling en buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 14:24

Stelling is buiging in de hals, van nek tot schoft.

Buiging is in het hele lijf.

Overigens ben ik het met de rest van wat midgie schrijft niet eens. Een paard kan prima leren het bit aan te nemen, er zacht op te worden en de hand mee naar voren en naar beneden willen nemen. Nageeflijkheid is in wezen niets anders dan dat.

Voor een nageeflijk paard heb je wel een paard nodig dat loslaat over de hele bovenlijn, anders knikt ie in in de eerste 3 wervels en geeft hij niet echt na, maar blijft zich tegen de hand verzetten.
Als een paard nageeft, kun je stelling vragen.

Buiging is de voorhand steeds in een rechte lijn op rechte lijnen en in de gebogen lijn op gebogen lijnen voor de achterhand plaatsen, waarbij het paard in het hele lichaam buigt. En dat kun je prima trainen aan de longe.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 14:28

novalol schreef:
Ik heb hier al veel op getraind maar mijn pony is best wel sterk en laat niet snel los. Ik kan hem vaak wel nagevelijk rijden


Met deze 2 zinnen bij elkaar, krijg ik meteen een sterk vermoeden dat je 'm niet nageeflijk hebt, maar dat hij in de krul loopt.
Goede les is key. Waarbij het niveau en opleiding van je instructie niet alles zeggen; een instructeur moet bij je passen, je problemen snappen, en vooral voor JOU begrijpelijk uit kunnen leggen. Als beginner heb je misschien wel vaker juist niks aan iemand die ook GP-ruiters begeleidt, dan aan een instructeur die zelf misschien wel een middenmoter is maar wel met heel veel plezier en kunde beginners goed op weg kan helpen.

Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 15:44

Avalanche schreef:
Stelling is buiging in de hals, van nek tot schoft.

Buiging is in het hele lijf.


Officieel is stelling niet in de hals maar puur alleen het zien van een oog en neusgat.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 15:48

midgie schreef:
Longeren aan touwtjes krijg je nooit en te nimmer ee goed gesteld paard mee en ook geen goeie buiging dus leer longeren aan de kaptoom, als je longeert aan het bit train je de onderlijn van het paard en juist dat wil je niet, je kan ook geen paard longeren aan enkel zijn onderkaak, want wat bereik je daarmee?
.


Dit kan je zeker wel enorm helpen. Maar je moet wel weten wat je doet. En aan het bit longeren train je de onderlijn? Wat is dat nou voor onzin? Dat ligt eraan hoe je longeert en bijzet.
Ik kan een paard zo goed als compleet beleren aan de longe. Met stelling, buiging, schakelen en wijken erbij.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

novalol
Berichten: 11
Geregistreerd: 01-04-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-22 16:03

[quote="novalol"]Hoi dankje iedereen,
Ik weet wel hoe ik mijn pony Zorro nagevelijk kan rijden. Met “hij loopt vaak wel nagevelijk”. Boedel ik dat hij ontspant en de achterhand er goed ondertreed. Graag zie ik geen reacties meer onder dit topic en deze reactie en mag hij gesloten worden!! Nogmaals bedankt voor de tips!

midgie
Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 16:11

Avalanche schreef:
Stelling is buiging in de hals, van nek tot schoft.

Buiging is in het hele lijf.

Overigens ben ik het met de rest van wat midgie schrijft niet eens. Een paard kan prima leren het bit aan te nemen, er zacht op te worden en de hand mee naar voren en naar beneden willen nemen. Nageeflijkheid is in wezen niets anders dan dat.

.


Stelling is niet de buiging in de hals maar in de nek.
Zeker kun je een paard het bit leren aan nemen, maar waarom heb je een bit in als je niet weet waarvoor het te gebruiken en longeren op een bit is nooit goed , je verkrijgt altijd de verkeerde stelling en je wil tenslotte de bovenlijn trainen en het achterbeen , geen stelling geen achterbeen

midgie
Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 16:13

Suzanne F. schreef:
midgie schreef:
Longeren aan touwtjes krijg je nooit en te nimmer ee goed gesteld paard mee en ook geen goeie buiging dus leer longeren aan de kaptoom, als je longeert aan het bit train je de onderlijn van het paard en juist dat wil je niet, je kan ook geen paard longeren aan enkel zijn onderkaak, want wat bereik je daarmee?
.


Dit kan je zeker wel enorm helpen. Maar je moet wel weten wat je doet. En aan het bit longeren train je de onderlijn? Wat is dat nou voor onzin? Dat ligt eraan hoe je longeert en bijzet.
Ik kan een paard zo goed als compleet beleren aan de longe. Met stelling, buiging, schakelen en wijken erbij.


Wat wil je aan de onderkaak trainen dan, want die heb je in je handen ??

Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Stelling en buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 16:23

Hoezo heb ik die in mijn handen? Ik snap niet wat je bedoelt.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 16:30

midgie schreef:
Avalanche schreef:
Stelling is buiging in de hals, van nek tot schoft.

Buiging is in het hele lijf.

Overigens ben ik het met de rest van wat midgie schrijft niet eens. Een paard kan prima leren het bit aan te nemen, er zacht op te worden en de hand mee naar voren en naar beneden willen nemen. Nageeflijkheid is in wezen niets anders dan dat.

.


Stelling is niet de buiging in de hals maar in de nek.
Zeker kun je een paard het bit leren aan nemen, maar waarom heb je een bit in als je niet weet waarvoor het te gebruiken en longeren op een bit is nooit goed , je verkrijgt altijd de verkeerde stelling en je wil tenslotte de bovenlijn trainen en het achterbeen , geen stelling geen achterbeen

Beide niet correct , stelling is buiging in de kaak en in de eerste ribben net achter de schouder, eerder op het binnenbeen bij de singel dan druk op de binnenteugel.
[ img ]

Stelling is het kleine begin of eerste stap van lengte buiging .

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Eatshay
Berichten: 684
Geregistreerd: 18-08-17

Re: Stelling en buiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 16:31

midgie schreef:
longeren op een bit is nooit goed , je verkrijgt altijd de verkeerde stelling en je wil tenslotte de bovenlijn trainen en het achterbeen , geen stelling geen achterbeen


Ik zou niet weten waarom het zonder bit zou moeten en waarom je altijd verkeerde stelling zou krijgen. Kun je die eens uitleggen?
Ga je er dan standaard van uit dat je al longerend geen controle over de schouders en heupen van het paard kunt hebben ofzo? Iemand die dat nog niet beheerst, zal aan bv het kaptoom precies dezelfde fouten maken als aan het bit, lijkt me.
Ik snap ook je stelling dat als je aan het bit longeert, je de onderlijn van het paard traint, niet.

pateeke
Berichten: 2207
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 18:15

novalol schreef:
Hoi dankje iedereen,
Ik vroeg alleen om tips.. Ik weet hoe ik mijn pony Zorro correct nagevelijk kan rijden alleen lukt het nog niet altijd. Met “hij loopt vaak wel nagevelijk”. Boedel ik dat hij ontspant en de achterhand er goed ondertreed. Graag zie ik geen reacties meer onder dit topic en deze reactie en mag hij gesloten worden!!


Het is erg moeilijk om hier gerichte tips over te geven via bokt... Om hier verbetering in te kijken is het nuttig dat iemand echt met je meekijkt en op het moment zelf tips geeft. Veel heeft immers ook met timing en "feeling" te maken en dat kan je niet leren via een schermpje...
Daarnaast ben ik het eens met wat iemand anders hier al zei, nl. dat opleiding en rijniveau van een instructeur niet alles zegt. Tuurlijk wil je iemand die weet waarover hij of zij spreekt, maar instructie is veel meer dan het zelf goed kunnen. Je moet het ook kunnen overbrengen. Niet alle instructeurs die zelf op hoog niveau rijden kunnen goed lesgeven....

midgie
Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:52

Suzanne F. schreef:
Hoezo heb ik die in mijn handen? Ik snap niet wat je bedoelt.


Als je longeert aan het bit dan trek je de kaak naar je toe, de onderkaak , dan heb je nooit de juiste stelling , je wil tenslotte met de bovenlijn aan de slag toch.
Dus werk dan ook met de bovenlijn , dus als je de schedel kan plaatsen kom je beter door naar het achterbeen en andersom

midgie
Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 13:58

Eatshay schreef:
midgie schreef:
longeren op een bit is nooit goed , je verkrijgt altijd de verkeerde stelling en je wil tenslotte de bovenlijn trainen en het achterbeen , geen stelling geen achterbeen


Ik zou niet weten waarom het zonder bit zou moeten en waarom je altijd verkeerde stelling zou krijgen. Kun je die eens uitleggen?
Ga je er dan standaard van uit dat je al longerend geen controle over de schouders en heupen van het paard kunt hebben ofzo? Iemand die dat nog niet beheerst, zal aan bv het kaptoom precies dezelfde fouten maken als aan het bit, lijkt me.
Ik snap ook je stelling dat als je aan het bit longeert, je de onderlijn van het paard traint, niet.


Als je de longe aan het bit hebt dan trek je de onderkaak naar je toe met bv een kaptoom plaats je de schedel en de heb je meer controle over de wervelkolom.
Denk dat er heel weinig mensen weten wat longeren is , dus idd schouder en achterbeen en dan nog wat wil je bereiken met het bit , als je er van uit gaat dat je met het bit kan voelen wat het achterbeen doet.
Met een kaptoom kun je ook zeker fouten maken, maar de onderkaak is zoveel kwetsbaarder als de schedel , de onderkaak is zo super smal en als je al niet weet wat het doet met de stelling dan dan hoort daar geen bit in ,

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:01

Avalanche schreef:
Stelling is buiging in de hals, van nek tot schoft.

Buiging is in het hele lijf.

Overigens ben ik het met de rest van wat midgie schrijft niet eens. Een paard kan prima leren het bit aan te nemen, er zacht op te worden en de hand mee naar voren en naar beneden willen nemen. Nageeflijkheid is in wezen niets anders dan dat.

.


knollentuin schreef:
midgie schreef:
Stelling is niet de buiging in de hals maar in de nek.
Zeker kun je een paard het bit leren aan nemen, maar waarom heb je een bit in als je niet weet waarvoor het te gebruiken en longeren op een bit is nooit goed , je verkrijgt altijd de verkeerde stelling en je wil tenslotte de bovenlijn trainen en het achterbeen , geen stelling geen achterbeen

Beide niet correct , stelling is buiging in de kaak en in de eerste ribben net achter de schouder, eerder op het binnenbeen bij de singel dan druk op de binnenteugel.
[ [url=m/jA5tnZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Stelling is het kleine begin of eerste stap van lengte buiging .


Thanks KT :)

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

midgie
Berichten: 7243
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:05

Stelling is buiging in de hals, van nek tot schoft.

Buiging is in het hele lijf.

Overigens ben ik het met de rest van wat midgie schrijft niet eens. Een paard kan prima leren het bit aan te nemen, er zacht op te worden en de hand mee naar voren en naar beneden willen nemen. Nageeflijkheid is in wezen niets anders dan dat.

.
[/quote]

Stelling is niet de buiging in de hals maar in de nek.
Zeker kun je een paard het bit leren aan nemen, maar waarom heb je een bit in als je niet weet waarvoor het te gebruiken en longeren op een bit is nooit goed , je verkrijgt altijd de verkeerde stelling en je wil tenslotte de bovenlijn trainen en het achterbeen , geen stelling geen achterbeen[/quote]
Beide niet correct , stelling is buiging in de kaak en in de eerste ribben net achter de schouder, eerder op het binnenbeen bij de singel dan druk op de binnenteugel.
[ img ]

Stelling is het kleine begin of eerste stap van lengte buiging .[/quote]

Ook niet correct , want je kan de eerste ribben niet buigen , we spreken dan over rotatie, idd bij de juiste rotatie geeft het paard de juiste stelling, tenzij de ruiter dat met de buiten teugel tegen werkt , maar dan moet je al echt met je zit kunnen werken en aangezien veel ruiters met hun handen rijden en geen idee hebben wat rotatie is en wat er dan gebeurd in het paarden lijf en wat er dan gebeurt bij de verkeerde stelling en de atlasvleugels enz enz.
Dus altijd bv vanaf de grond gaan leren zien en voelen wat is stelling , wat gebeurd er dan met het paard zijn onderkaak en de ruimte bij de kaak en hoe zie je wanneer je de verkeerde stelling hebt en wat gebeurt er dan met de speekselklieren !!

Babootje
Berichten: 26020
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:15

Ik wil de schedel helemaal niet plaatsen. Een kaptoom vind ik echt een onding.
In principe longeer ik liefst in een longeerring. Dan hoef je uberhaupt niets te trekken, want dan is de buitenkant al begrenst. Als je longeerlijn dan vastmaakt aan bit en bakstuk trek je helemaal niks door de mond.
Longeren is het fijnst met dubbele lijnen en dat doen wij dus z.s.m .
Maar goed, het ging hier niet om longeren het ging hier om stelling en buiging en nageeflijkheid.
Knollentuin geeft hier het juiste antwoord. Daar hoor ik nu niemand over eigenlijk :D.

@novalol. Een topic sluiten gebeurt niet zomaar. Als je er eenmaal eentje hebt geopend dan blijft ie geopend tot het een beetje doodbloedt. Zo'n topic wordt door de discussie vaak best interessant en dan gaat het langer door. Is ook fijn voor jou want je kunt er dan altijd ook weer van leren. En met paardrijden ben je nooit uitgeleerd.

Avalanche
Berichten: 15794
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:26

Babootje schreef:
Knollentuin geeft hier het juiste antwoord. Daar hoor ik nu niemand over eigenlijk .

Ik heb heus netjes bedankt! Altijd fijn als ik gecorrigeerd wordt als ik het fout heb, ik leer daarvan :j

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 14:31

midgie schreef:
Stelling is buiging in de hals, van nek tot schoft.

Buiging is in het hele lijf.

Overigens ben ik het met de rest van wat midgie schrijft niet eens. Een paard kan prima leren het bit aan te nemen, er zacht op te worden en de hand mee naar voren en naar beneden willen nemen. Nageeflijkheid is in wezen niets anders dan dat.

.


Stelling is niet de buiging in de hals maar in de nek.
Zeker kun je een paard het bit leren aan nemen, maar waarom heb je een bit in als je niet weet waarvoor het te gebruiken en longeren op een bit is nooit goed , je verkrijgt altijd de verkeerde stelling en je wil tenslotte de bovenlijn trainen en het achterbeen , geen stelling geen achterbeen[/quote]
Beide niet correct , stelling is buiging in de kaak en in de eerste ribben net achter de schouder, eerder op het binnenbeen bij de singel dan druk op de binnenteugel.
[ img ]

Stelling is het kleine begin of eerste stap van lengte buiging .[/quote]

Ook niet correct , want je kan de eerste ribben niet buigen , we spreken dan over rotatie, idd bij de juiste rotatie geeft het paard de juiste stelling, tenzij de ruiter dat met de buiten teugel tegen werkt , maar dan moet je al echt met je zit kunnen werken en aangezien veel ruiters met hun handen rijden en geen idee hebben wat rotatie is en wat er dan gebeurd in het paarden lijf en wat er dan gebeurt bij de verkeerde stelling en de atlasvleugels enz enz.
Dus altijd bv vanaf de grond gaan leren zien en voelen wat is stelling , wat gebeurd er dan met het paard zijn onderkaak en de ruimte bij de kaak en hoe zie je wanneer je de verkeerde stelling hebt en wat gebeurt er dan met de speekselklieren !![/quote]



Ik heb het over het intrekken van de ribben naar elkaar toe en door het intrekken van de ribben ontstaat wél buiging.
Het hele verhaal over onderkaak en bit en schedel is erg afhankelijk van hoe de longe bevestigd wordt en wie de longe en zweep hanteert , bijna iedereen kan een paard een rondje laten lopen weinig kunnen longeren

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 16:10

Citaat:
Het hele verhaal over onderkaak en bit en schedel is erg afhankelijk van hoe de longe bevestigd wordt en wie de longe en zweep hanteert , bijna iedereen kan een paard een rondje laten lopen weinig kunnen longeren


Dit dus. Je longeert met meer dan alleen de inwerking op de mond. En als het paard correct is afgericht dan hoef je helemaal niet te trekken aan de mond. Dus nee, zeker niet eens dat je alleen maar trekt aan een onderkaak.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers